Licitaţii de modă şi de… mode

Colecţie de creaţii Yves Saint Laurent, la licitaţie

La jumătatea lunii ocombrie, Danielle Luquet de Saint-Germain se va despărţi de o parte a garderobei sale, ce cuprinde 12.000 de piese. 350 dintre ele, haine şi accesorii, create de 20 de designeri, vor fi puse în vânzare la “Drouot”.

Jurnalista Pauline Simons i-a luat un interviu modelului celebru în ultimul sfert al secolului XX.

Danielle Luquet de Saint-Germain l-a sedus pe miticul creator Yves Saint Laurent când, la 19 ani, a ajuns la Paris. Avea un simţ înnăscut al eleganţei, cultivat de mama sa, care purta modele ale Casei Balenciaga, confecţionate de croitoreasa ei. La sfatul logodnicului ei, Danielle s-a prezentat la studioul din strada Spontini. Madame Billy, fost manechin, devenită directoare în cadrul casei, i-a cerut să îmbrace rochia “Mondrian” şi i-a prezentat-o creatorului, care a angajat-o imediat.

Rochie Yves Saint Laurent din lame broşat, 5.000-6.000 de euro

“Aveam, fără să ştiu, un mod de a îmbrăca o ţinută cu modernitatea şi nepăsarea tinerilor de pe stradă. Îmi plăceau ţinutele militare, pe care le descopeream la talcioc şi pe care le purtam ca băieţii, cu mâinile în buzunare şi cu haina pe umeri”, îşi aminteşte ea.

Filiformă, cu o siluetă androgină, l-a sedus pe designer. Totul se petrecea în 1966. Era perioada în care nu se născuse încă termenul top model, în care un manechin trebuia să semneze un contract de exclusivitate cu o casă de modă.

“Defilam în fiecare după-amiază, pentru un salariu modest. Totuşi, aveam cu creatorul o relaţie privilegiată care astăzi nu mai există. Spre deosebire de ceilalţi, Yves Saint Laurent nu crea niciodată numai pe hârtie, ci pe manechin; când eram în atelier, în faţa oglinzii, trebuia să ghicesc ce urma să schiţeze şi să-i susţin creaţia”.

Creaţie Claude Montana 1980, estimată la 800-1.000 de euro

Danielle Luquet i-a inspirat prima colecţie “Rive Gauche”, prima sahariană, primul costum cu linie masculină. Ca şi faimoasa bluză neagră a cărei transparenţă a provocat un scandal. “Ai accepta să o porţi pe bustul gol?, m-a întrebat el timid. Era o persoană care n-a avut niciodată nici măcar o urmă de prost gust. Nici în atitudine, nici în maniera de a crea. Îl admiram atât de mult, încât nici nu mi-a trecut prin cap să-l refuz”. După bluză a urmat o rochie mitică, pentru toamnă-iarnă 68-69, din muselină de mătase, ornată numai cu o coroană de pene de struţ pe şolduri. Danielle a cumpărat acest model mult mai târziu, când începuse deja să-şi formeze colecţia.

Creaţie Yves Saint Laurent din 1979, estimată la 10.000-12.000 de euro

După 10 sezoane la Saint Laurent, tânăra a hotărât să se apropie şi de alte mărci. A defilat pentru “Dior”, unde a renunţat la profesia de manechin şi a devenit asistenta creatorului Marc Bohan, ocupând mai târziu postul de consilier artistic pe lângă Claude Montana, pe care l-a sprijinit la începuturile sale. “Montana era un arhitect al veşmântului. Un adevărat perfecţionist. Când Saint Laurent a coborât, cu colecţia «Rive gauche», haute couture-ul în stradă, el îl ridica în slăvi în micul său atelier”.

Rochie furou din catifea cu bustul decorat cu lame plisat, semnată Thierry Mugler, estimată la 800-900 de euro

Când Montana a preluat direcţia casei “Lanvin”, Danielle a rămas în continuare consilierul lui.

Deşi în 1978 a părăsit Parisul pentru Geneva, Danielle Luquet de Saint Germain a rămas una dintre clientele fidele ale creatorilor “săi” şi cea mai bună ambasadoare a creaţiilor lor la dineurile arty de pe întreaga planetă: Christian Lacroix, Thierry Mugler, Paco Rabanne, Yohji Yamamoto, Anne-Marie Beretta, Azzedine Alaïa.

Rochie de Yves Saint Laurent din colecţia primavără-vară 1979, estimată la 3.000-4.000 de euro

În colecţia ei, care a fost expusă în urmă cu 10 ani, la Muzeul de Artă şi de Istorie din Geneva şi păstrată apoi în rezervele acestuia, nu există niciun material imprimat, pentru că, după spusele ei, imprimeurile “maschează construcţia hainelor”. Danielle Luquet de Saint-Germain n-a cumpărat decât piese atemporale. “Un veşmânt de calitate se păstrează. Acasă mă spăl pe mâini înainte de a atinge o bluză. Din respect pentru munca investită şi pentru povestea omenească pe care o păstrează”.

Din hotel, la licitaţie

Cele două sculpturi în bronz realizate de Jean Michel Folon pentru Plaza Athenee

Pentru a doua oară în 2013, mobilierul unui hotel parizian va fi vândut la licitaţie, după desfacerea, în aprilie, a pieselor de la “Crillon”.

Hotelul parizian “Plaza Athénée, care se va închide la 1 octombrie pentru şapte luni de restaurări, va scoate la licitaţie, în 7 şi 8 octombrie, la “Artcurial”, o parte din mobilierul său. Aproape o mie de piese, estimate între 100 şi 60.000 de euro vor fi expuse, din 4 până în 6 octombrie.

Din cele 200 de piese de veselă şi argintărie, sunt de semnalat serviciile “Hérmes”, concepute special pentru resturantul de trei stele al lui Alain Ducasse, estimate între 600 şi 800 de euro. Estimările cele mai ridicate revin celor două sculpturi în bronz de Jean-Michel Folon, evaluate între 40.000 şi 60.000 de euro. Să adăugăm şi elementele barului, desenat în 2001 de Patrick Jouin.

Invitaţie la Hollywood

Caravana cu panouri solare a lui Larry Hagman, adică J.R. din Dallas

Cinci sute de accesorii şi costume din filme-cult hollywoodiene vor fi scoase la licitaţie, în 28 septembrie, la „Premiere Props” din Los Angeles. Intitulată „Hollywood Extravaganza”, aceasta este a 11-a licitaţie tematică de piese simbolice din filme.

Garderoba şi caravana cu panuri solare, care-i servea drept dressing lui Larry Hagman în “Dallas”, adoratul serial al anilor ’80, pistoalele lui Brad Pitt şi Angelina Jolie din pelicula “Mr&Mrs Smith”, motocicleta cascadorului Ryan Gosling pentru rolul de jefuitor de bancă din “The Place Beyond the Pines” sau cascheta lui Sherlock Holmes întrupat de Basil Rathbone, în serialul cu acelaşi nume, şi cravata Doctorului Watson, purtată din Nigel Bruce, îşi caută cumpărători.

Ar mai fi de amintit scriptul adnotat al peliculei “E.T.” şi obiecte folosite de Tom Cruise în “Misiune imposibilă III”, accesorii din “Star Trek” sau din “I love Lucy”.

“De 11 ani de când organizăm aceste vânzări având ca temă Hollywood-ul, obiectivul rămâne acelaşi: să permită fanilor să-şi ofere o mică parte din acest imepriu mondial al divertismentului”, declara pentru presă Dan Levin, vicepreşedinte al Casei de licitaţii “Premiere Props”.

“ABBA” a dezamăgit

Expoziţie cu piesele formaţiei ABBA

Licitaţia cu piesele legendarei formaţii suedeze “ABBA”, organizată la Stockholm, în weekendul trecut, a fost mai puţin profitabilă decât estimau organizatorii. Din cele 92.000 de euro estimate pentru un număr de 25.000 de obiecte puse în vânzare au fost obţinute în final numai 64.500.

Un locuitor din Stockholm, în vârstă de 48 de ani, Thomas Nordin, a decis să se despartă de cele 25.000 de piese ce au aparţinut grupului. Din colecţia începută în 1974, când avea 9 ani, el n-a păstrat decât trei amintiri “care nu ocupă loc”, printre care o carte poştală semnată de cei patru membri ai grupului, Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Anni-Frid Lyngstad şi Benny Andersson.

“Voi avea în curând 50 de ani şi e timpul să trec la altceva. Nu pot avea «ABBA» în jurul meu toată viaţa”, a declarat colecţionarul pentru AFP.

Unele piese au depăşit totuşi evaluările. Printre ele, o haină violetă purtând numele grupului a fost adjudecată la 4.825 de euro. Adică de şapte ori preţul de pornire, iar un disc difuzat în 200 de exemplare a fost vândut cu 6.434 de euro, faţă de preţul iniţial de 3.830 de euro.

Piesele care nu şi-au găsit cumpărător vor fi propuse din nou în această toamnă, cu preţuri mai mici.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.