Limbaj de lemn și omisiuni voite în comunicarea Fiscului

Conducerea Agenției Naționale de Administrare Fiscală va supune aprobării, până la finele acestui an, un set de măsuri fiscale și administrative, prin care dorește să reformeze instituția. Și și-a făcut publică intenția printr-un comunicat care abundă limba de lemn, omițând adevăratele probleme cu care se confruntă: lipsa veniturilor la buget, vechimea sistemului informatic, tăieri de salarii, investițiile inexistențe, blocarea posturilor etc. Se vorbește de transformarea într-o „instituție fiscală și vamală modernă, eficientă și inovatoare, care va ofei servicii de înaltă calitate, prin implementarea unor procese simple și transparente, care să ușureze conformarea voluntară”.

Astfel, adaugă șefii ANAF, „Fiscul va deveni un partener real al mediului economic, prin implementarea unor procese de bunã practicã, bazate pe reciprocitate, cu scopul de a facilita conformarea voluntarã la declararea și plata obligațiilor fiscale”. Acest limbaj și modul cum a fost construită toată această comunicare au generat o reacție dură din partea lui Gelu Diaconu, fost șef al ANAF până în februarie 2016. „Am creditat public cu bună credinţă şi profesionalism nouă conducere a ANAF. Dar, dacă va continua în a mistifica realitatea cu comunicate de acest gen, încep să am îndoieli asupra adevăratelor intenţii. Rar mi-a fost dat să citesc un comunicat de presă mai insipid, inodor, incolor dar mai ales atât de mistificator!

Cuvinte bombastice menite să ascundă o realitate complet diferită: ”instituţie…modernă, eficientă şi inovatoare”, “măsuri proactive”, “parteneriat fisc-mediu economic”, “reformarea managementului”, “reproiectarea principalelor activităţi”, “transformarea executării silite în proces investigativ”, “armonizarea riscurilor identificate”, bla, bla, bla… Despre lipsa cronică a investiţiilor, iresponsabilă lipsa a mentenantei sistemelor informatice şi infrastructurii suport, blocarea posturilor, tăieri de salarii, promovarea în funcţii de conducere a propagandiştilor de partid, lipsa consumabilelor, debandadă managerială etc., etc. chiar nu ne spuneţi nimic? Ce ar fi dacă în locul unui grafic colorat aţi poştă lunar un tabelas cu evoluţia încasărilor pe categorii de impozite faţă de trecut şi program precum şi evoluţia ponderii colectării în PIB? Decât o polologhie de cuvinte nu ar fi mai simplu câteva cifre reale? Poate începeţi să completaţi tabelul cu realizările lunii septembrie, prima luna de după măreaţă rectificare “pozitivă”. Sau cifrele programate prin rectificarea “din pix” a tandemului Vâlcov&Mişa nu prea au legătură cu realitatea colectării?”, spune Diaconu.

Conducerea ANAF comunică situația veniturilor doar prin prisma cifrei cifrei nominale, care este mai mare decât cea de anul trecut, însă tace în privința raportării la PIB. De altfel, veniturile bugetului general consolidat din primele opt luni ale acestui ani, în sumă de 160,4 miliarde lei, reprezentând 19,2% din PIB, sunt sub nivelul atins în primele opt luni ale anului, când s-a consemnat o pondere de 19,33% din PIB.

Recent, baza de date a Fiscului – Data Warehouse – a intrat în colaps din cauză că în ultima perioadă responsabilii ANAF nu au mai contractat soluții up-grade, licențe, mentenanță, pe motiv că nu s-au contractat soluţii up-grade, licenţe, mentenanţă. Nici centrul de date pentru back-up de la Braşov nu a funcționat. Angajații Fiscului s-au plâns anul acesta de condiţiile vitrege în care sunt nevoiţi să îşi desfăşoare activitatea, precum şi de legea salarizării unitare „Deşi de nenumărate ori, sindicatele, dar chiar şi oficiali de prim rang ai Fiscului au atras atenţia asupra faptului că, sistemele informatice funcţionează defectuos întrucât serverele ANAF sunt suprasolicitate, infrastructura informatică este uzată moral, având o vechime de circa 10 ani, imprimantele nu au consumabile şi piese de schimb, iar în ultima perioadă, lipseşte chiar şi hârtia de scris, aceste semnale au rămas în continuare fără ecou, probabil şi datorită neidentificarii unor soluţii viabile pentru o finanţare corectă a activităţii instituţionale. Mai mult, funcţionarii sunt nevoiţi să îşi autofinanţeze deplasările efectuate în interes de serviciu pentru colectarea resurselor bugetare, folosind în mod frecvent autoturismele personale, în condiţiile în care, decontarea se face parţial şi cu întârzieri de câteva luni”, a declarat recent Liviu Toader, presedinte Sindicatului Național Finanțe Publice

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.