Lumea actualizată a graficianului Adrian Sandu

Până în 12 martie, Sala „Atelier 030202”, destinată artei contemporane, propune expoziţia „Update 012” a graficianului Adrian Sandu, din Arad.

Şcolit la Universitatea de Arte de la Timişoara, artistul, puţin cunoscut publicului bucureştean, deşi a avut două personale în Capitală, în 2003, la „Atelier 35” şi în 2007, la Librăria „Cărtureşti”, s-a remarcat de mai mulţi ani prin arta sa la limita dintre figurativ şi nonfigurativ, prin componenta ludică, dar generatoare de meditaţie asupra lumii contemporane, cu viteza, cu tranzitoriul ei, cu obsesii vizând morbidul.

Prezent atât în expoziţii colective din ţară, dar şi din Japonia, Bulgaria, Italia, Polonia, Lituania sau Mexic, pentru a enumera numai câteva ţări, Adrian Sandu se dovedeşte un artist prolific, cu o evoluţie coerentă.

Începând din 1996, personalele sale de la Wendlingen am Neckar, Tokyo, Agadir sau din diferite oraşe din ţară îl atestă ca o voce distinctă în peisajul grafic românesc contemporan, atât ca imaginar, cât şi ca tehnică.

Compartimentarea riguroasă a lumii înconjurătoare, una dintre obsesiile cotidiene

Expoziţia actuală captează atenţia prin construirea unor spaţii ambigui în care factorul uman este supus acţiunii elementelor aleatorii ce guvernează existenţa, menite să „aducă la zi” situaţii şi sentimente, statute şi visuri. Desigur, cele mai multe dintre ele vin din lumea computerului, invadatorul atotputernic al epocii noastre, transformat din unealtă în director existenţial, pecetluind traseul zilnic cu simboluri sau adrese de e-mail. Rezultatul, un univers haotic, cu personaje plutind peste obiecte banale, acoperite de cifre şi simboluri, de date sau măsurători precise, gravitând jucăuş sau trist în jurul unei case de modă, lăsându-se încadrate de o ramă sau de un monitor, într-o umanitate lipsită de element coagulant real.

Obsesia poate fi una mondenă sau una sexuală, una a călătoriei într-o lume mai mult sau mai puţin virtuală, cu insule şi plaje visate şi desigur mediatizate.

O alienare inconştientă, tradusă în forme aparent naive, în mici geometrizări ce transformă personajul uman în marionetă, păcatul originar în sărbătoare generatoare de noi obsesii, materializate în şerpişorii ce se nasc din capul biblicului şarpe, într-un fel copy-paste la scară diferită, dă naştere acestui univers absurd şi umoristic totodată.

Figurile disparate sunt surprinse uneori în metamorfozarea lor sau într-o halucinantă trecere de la poziţia asemănătoare fetusului dintr-o lucrare la precipitarea într-o abisală lume amintind prin mulţimea simbolurilor şi cruzimea lor de cea a unui Bosch, ca intr-o captivantă gravură.

Casa de modă

Cu o linie sintetică, cu o economie de mijloace exemplară, Adrian Sandu realizează ample poveşti, cu detalii minuţioase topite în spaţiul vast şi inform de cele mai multe ori, narând cu umor şi nu o dată cu ironie amară istoria unei umanităţi în goană. După ultima ştire, după ultima modă, după ultimul canon al unei societăţi care nu-şi realizează disoluţia.

Petele de culoare fluidă, transparentă, alternate în unele cazuri cu altele compacte, fac trecerea de la o stare la alta ca în cazul unui joc indecis între om şi umbrele sale actualizate.

O artă conceptuală, în care jocul secund este prezent tot timpul, în care ludicul ascunde gravitatea, în care figurile sunt rareori ceea ce par. Adrian Sandu oferă o secvenţă de istorie sociologică contemporană prin suprapunerea semnelor încifrate peste elementele realităţii, graţie unei remarcabile ştiinţe a meşteşugului, printr-o seducătoare complementaritate a a tradiţionalului cu experimentul. Rezultatul, o lume care reţine fugar atenţia privitorului neavizat prin aparenta ei simplitate, dar mustind de sevă la un al doilea nivel de lectură.

Realitate şi virtual, cei doi poli ai umanităţii contemporane

Sobrietatea mijloacelor amplifică ambiguitatea jocului figurativ-abstract, aici şi dincolo, interior şi exterior, ducând selecţia de piese luate în ansamblul lor către o ficţiune romanescă, în care un element simplu se subsumează întotdeauna ansamblului construcţiei.

Actualitatea demersului estetic al graficianului explică impactul avut asupra publicului şi specialiştilor, numărul remarcabil de premii decernate acestui artist tânăr: Premiul UAP-Arad, Premiul de Onoare la Bienala Internaţională de Artă „Vox Humana” din Cehoslovacia, Diploma de Onoare la Concursul internaţional de ex libris din Lituania, la cel de la Soncino din Italia sau de la Gdansk, din Polonia, alături de alte distincţii obţinute la expoziţii şi concursuri internaţionale desfăşurate în România.

Expoziţia de la „Atelier 030202” se înscrie într-un demers al cărui caracter benefic l-am amintit de mai multe ori: prezentarea în faţa publicului bucureştean a creaţiilor artiştilor din alte oraşe ale ţării, mai ales a celor tineri. Este o modalitate de a estima complexitatea fenomenului artistic vizual contemporan.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.