Parisul, în ritmuri de hip hop

Hip Hop este o mişcare culturală, muzicală şi artistică apărută în Statele Unite, la New York, în Bronx, la începutul anilor ‘70. Originară din ghetourile populaţiei de culoare sau latino, ea s-a răspândit rapid în întreaga ţară şi apoi în toată lumea, devenind o importantă cultură urbană.

Cultura Hip Hop cunoaşte mai multe discipline: rap sau Mcing, Djing, break dancing, grafitti, beatboxing, apărute înaintea ei, dar integrate mişcării. Muzica Hip Hop îşi propune să exprime condiţiile de viaţă cotidiană, urmărind codurile şi relaţiile vieţii din ghetou.

În Franţa, cultura Hip Hop a ajuns în 1982, la aproximativ 10 ani de la naşterea ei în SUA, odată cu turneul New York City Rap în Europa.

În prezent, ea este înrădăcinată în Franţa, mai ales cu o importantă întâlnire a dansurilor Hip Hop, intitulată Juste Debout, păstrând însă, în general, o imagine negativă.

Ange Koue

În vara aceasta, cu ocazia celebrării a 30 de ani de existenţă a dansului hip hop, Festivalul Paris Hip Hop a debutat cu o seară dedicată creaţiei coregrafice, în cadrul celei de a şase ediţii a Paris Dance Hip Hop, prezentată de asociaţiile Hip Hop Citoyens şi Moov’n Akion.

Paradoxal Sal

Printre tinerii dansatori talentaţi s-a numărat Paradoxal Sal, un uimitor colectiv format din 14 dansatoare venite din patru colţuri ale lumii. Deşi de formaţii diferite, ele îşi apără fiecare personalitatea în jurul unei muzici şi al unui concept: Afro-House Spirit. Motorul acestei dinamici este Ousmane “Babbson” Sy, fonatoarea grupului Wanted Posse/Serial Stepperz. Paradoxal Sal a participat la întâlniri majore ale genului, cum ar fi Dance Delight, Juste Debout, Londra şi Amsterdam, Hautes Tensions

O ambianţă electrizantă

Înscriindu-se în dinamica eseurilor coregrafice dezvoltate pe diverse scene, spectacolul inedit prezentat la Paris dovedeşte o feminitate şi o virtuozitate extraordinare. Deosebit de inovator din punct de vedere muzical, Afro-House combină subtil hip hop-ul născut în cluburile americane cu rădăcinile africane.

În coregrafia lui Ousmane “Babbson” Sy au evoluat Odile Lacides, Claire Abecassis, Audrey Batchily, Sarah Nait-Hamoud, Sarah Bidaw, Linda Hayford, Aurèle Mbani, Emilie Bataille, Stéphanie Paruta, Mariam Fofana, Luxisle Siewe, Marthe Vaengel, Atoesa Zare, Allaune Blegbo, pe montajul muzical creat de DJ Sam One.

Dansatoarea hip hop Mab’ish

Au fost prezentate şi ultimele compoziţii ale unor artişti consideraţi maeştrii performance-ului hip hop, “Master Chorégraphes”. Ange Koue pentru Hype N Spicy, Yugson pentru Vortex, Philemon pentru The Rookies, Laure Courtellemont şi Blacka Di Danca pentru Ragga Jam Dancehall întreţin dimensiunea fundamentală a Hip Hop, transmiterea unui spirit. Seara a pus în valoare efortul de împărtăşire a experienţei dansatorilor cu potenţial excepţional. Coregrafii Hip Hop sunt recunoscuţi pentru devotamentul lor faţă de mişcare şi pentru capacitatea de a descoperi noi talente. Seara s-a desfăşurat la “Casino de Paris”.

Unul dintre stilurile hip hop

Această scenă are deja o tradiţie în domeniu. În 2009 evolua aici miticul spectacol Jeu de jambes, al grupului feminin Azaria, acompaniat de duo-ul franco-german Raphaël Hillebrand şi Sébastien Ramirez. În anul următor era rândul grupului Yin Yang, relevat la Festivalul Danse Hip Hop Tanz, al Serial Stepperz, celebrul colectiv deja amintit, şi al rapper-ului Vicelow înconjurat de formaţia RAF. În 2011 au putut fi văzuţi tinerii de la Tino School şi Kif Kif, dar şi virtuozii de la Undercover şi Yudat. Grupul de break Phase T a făcut o adevărată demonstraţie de muzicalitate şi de bogăţie a dansului Hip Hop. În 2012, Serial Stepperz a propus piesa Motherland, o călătorie către dansurile tradiţionale, mai ales africane. O a doua companie, Ethadam, a explorat complementarităţile între stilurile dansului contemporan, hip hop şi afro. Anul trecut, pentru cei 20 de ani de existenţă a Wanted Posse, s-au reunit mai multe serii de dansatori ai colectivului, revizitând repertoriul coregrafic al companiei.

Secvenţă din Opus 14 de Kader Attou

Un loc important a fost acordat în festivalul de anul acesta Trupei de amatori descoperite în cadrul Festivalului Danse Hip Hop Tanz din Seine-Saint-Denis, care este scena noii generaţii de performeri în dansuri hip hop, o scenă exuberantă, spectaculoasă şi creativă.

Printre personalităţile recunoscute ale Hip Hop-ului se numără Isabelle Clarençon cu numele de scenă Mab’ish. Ea amestecă stilurile şi se mişcă între hip hop-ul contemporan şi cabaret. După ce a evoluat pe diferite scene, s-a decis să se lanseze în organizarea de evenimente. Iniţiatoare a serilor Salade Composée şi B&C, ea a propus în inima Parisului spectacole de dans pe ritmuri hip hop, soul, bass, house.

Un spectacol remarcabil a fost considerat Opus 14, o premieră mondială, prezentată la Festivalurile Internaţionale de la Lyon şi Rhones-Alpes.

Un autor, 16 interpreţi, o coregrafie asemănătoare unui balet. “Doresc să arăt că această energie brută poate fi şi altceva decât performance. Este un dans ce poate fi poetic, lent, fragil, senzual”, afirma coregraful Kader Attou, autorul spectacolului. Muzica este originală, iar scenografia a fost inspirată de BD: Shaun Tan, Là où vont nos pères. Attou promovează ideea unui repertoriu de vârf care să înscrie Hip Hop-ul în istoria dansului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.