Ştefan Constantinescu, într-un turneu cu filmele sale în America

Un regizor cu un palmares de excepţie

ICR New York susţine participarea regizorului Ştefan Constantinescu în cadrul a trei festivaluri de film din Statele Unite: “Filmmakers”, “Columbia College” şi “Filmmakers Cooperative”.

Trăind şi lucrând la Stockholm şi la Bucureşti, Ştefan Constantinescu este un artist polivalent care s-a afirmat atât în lumea filmului, cât şi a cărţilor şi a picturii în care a introdus un stil dinamic al introspecţiei politice, morale şi sociale, o permanentă comunicare între memorie şi prezent, între perioada comunismului în România şi aceea a post-comunismului.

Regizorul Ştefan Constantinescu a fost invitat, alături de Olga Ştefan, critic de film şi curator de evenimente culturale, la trei evenimente majore, organizate în Statele Unite.

În 26 iulie 2014 el va fi prezent la “Chicago Filmmakers”, după care va urma un al doilea eveniment de tip proiecţie şi discuţie plus sesiune Q&A, la Chicago, pe 30 iulie 2014, la Columbia College. Pe 2 august, Ştefan Constantinescu şi Olga Ştefan vor fi la “Filmmakers Cooperative”, în New York.

Ştefan Constantinescu şi-a intitulat selecţia sa cuprinzând trei filme de scurtmetraj “I Dreamt of You so Much That…”, folosind titlul unui poem de Robert Desnos scris în 1936. Proiectul va fi format în final dintr-o suită de şapte filme de scurtmetraj menite să ofere o viziune asupra realităţii, din mai multe perspective. El cuprinde momente intime din viaţa a şapte cupluri, amestecând spaţiile publice cu viaţa privată şi observând tensiunile ce apar în ambele situaţii.

Ştefan Constantinescu şi Olga Ştefan

Ştefan Constantinescu are talentul de a surprinde alienarea şi paroxismul unor emoţii în mijlocul iluziilor pe care ni le facem despre un dialog adevărat şi real dintre noi, dintre semenii noştri. El încrucişează realităţi şi secvenţe de timp, ca şi cum filmul ar fi şi un palimpsest.

Filmele regizorului Ştefan Constantinescu ce urmează să fie prezentate la aceste trei evenimente internaţionale sunt: “6 big fish / 6 peşti mari” (14 min., 2013), “Family Dinner” (14 min., 2012) şi “Troiebuzul 92” (8 min., 2009).

Proiecţia celor trei pelicule va fi urmată de o discuţie între Ştefan Constantinescu şi Olga Ştefan.

În dialog cu Olga Ştefan

Olga Ştefan va dezvolta, în cadrul acestei discuţii, o serie de aspecte legate de conceptul de expanded cinema şi se va referi la regizorii români din noul val şi la filmele acestora. Ea va fi prezentă, alături de Ştefan Constantinescu, la toate sesiunile de “Întrebări şi Răspunsuri/ Q&A”. Cei doi vor discuta cu publicul despre filmele lui Ştefan Constantinescu, modul lui de a produce toate aceste pelicule independente.

Filmul, la confluenţa cu pictura, muzica, poezia şi psihologia

Columbia College (Chicago)

Evenimentele culturale multi-media plasează arta cinematografiei în noi contexte care îşi adjudecă artele plastice, muzica, cercetarea psihologică, elemente de workshop artistic şi studii de caz. Ştefan Constantinescu ocupă un loc unic în ultimul val de creaţie multi-media şi se bucură de o recunoaştere internaţională, europeană şi americană. Este invitat la numeroase festivaluri internaţionale ale filmului de ficţiune şi documentare, precum şi la bienale de artă internaţională consacrate, unde este extrem de dificil să fii invitat, fiind necesar un palmares cu totul deosebit.

Ştefan Constantinescu a trăit în România în perioada cea mai cumplită a comunismului, traversată de cozile la care oamenii stăteau ore în şir pentru a achiziţiona pâinea de toate zilele, dar şi orice obiect legat de o minimă civilizaţie, precum săpunul, şamponul etc.

Artistul surprinde rutina şi lipsa de orizont a acestor vremuri de care îşi aminteşte, de unde şi latura autobiografică ce străbate filmele sale. Privitorul are sentimentul că asistă la vizionarea unui film documentar şi, în acelaşi timp, realizează că pe ecran ficţiunea este atotprezentă.

Filmele lui Ştefan Constantinescu au fost caracterizate, pe bună dreptate, ca aparţinând terorii de zi cu zi.
“Troleibuzul 92”, difuzat la Bienala de la Veneţia în 2009, a atras în mod special atenţia.

Family Dinner, una dintre cele trei pelicule proiectate în America

Ştefan Constantinescu este cunoscut şi pentru seria lui de picturi, initulată “Un albastru infinit” / “An Infinite Blue”, care este o parafrază, cel puţin prin titlu, la un şlagăr din anii ‘80 cântat de Angela Similea, “Un albastru Infinit”. Este o serie de 24 de picturi care trimit programatic la realismul socialist, lucrările folosesc imagini din arhive care au devenit cunoscute după căderea comunismului. Ştefan Constantinescu a participat cu lucrări din această serie la cea de-a patra Bienală de la Bucureşti. La Bienala de la Veneţia, Ştefan Constantienscu a reprezentat România cu filmee “Passagen” şi “Troleibuzul 92”, unde a reuşit, prin doar 8 minute de peliculă, să creeze infrastructura şi caracterele memorabile în jurul unui incident în transportul public.

“The Golden Age for Children”

Secvenţă din pelicula Six Big Fish

El este cunoscut de asemenea pentru “The Golden Age for Children”, un pop up book. Este o carte interactivă din zona pop up care amestecă elemente de auto-biografie şi se referă la 20 de ani din istoria României contemporane (1968-1989). Artistul a ales naivitatea specifică copilăriei drept canal al unei inocenţe ce se confruntă cu realismul negru, suprarealismul şi absurdul unei lumi în care minciuna şi aparenţa folosesc multiple limbaje. Şi întotdeauna, măcar, dublul limbaj. Cartea devine, ca şi filmul o întreagă alunecare de planuri şi de treceri ale firului narativ dinspre un povestitor spre un al povestitor, demonstrând o versatilitate a actului narativ, ilustrativ şi regizoral, surprinzătoare şi memorabilă.

Filmele “My Beautiful Dacia” şi “Passagen”

Olga Ştefan

Filmul “My Beautiful Dacia”, regizat în colaborare cu Giulio Soto, şi pelicula “Passagen” s-au bucurat, de asemenea, de success. Dacă “My Beautiful Dacia” este un portret al României şi evoluţiei de la communism la capitalism, având în centru simbolul emblematic al automobilului Dacia, “Passagen” este povestea a trei chilieni obligaţi să părăsească Chile după lovitura de stat condusă de Augusto Pinochet, în 1973. Cei trei ajung în România lui Ceauşescu în plină dictatură şi decid să emigreze în Suedia. Sunt puse astfel laolaltă realităţi şi structuri sociale din trei ţări, Chile, România şi Suedia. “My Beautiful Dacia” a obţinut Premiul al doilea la “Documenta Madrid Festival” în 2010, după premiera pe care a avut-o la “Montreal World Film Festival”. El a fost invitat la numeroase festivaluri de film din toată lumea.

Cutia memoriei, cutia Pandorei

Trolleybus 92

Ştefan Constantinescu a relizat împreună cu Xandra Popescu proiectul “The Last Analog Revolution, a Memory Box”. Acest proiect a reunit artişti din Europa de Est şi din Europa de Vest, dezvoltând conceptele de revoluţie şi divizare geo-politică. Proiectul a fost prezentat la Bienala de la Veneţia, în 2011. Imaginile demonstrează adeseori în ce fel cutia memoriei devine cutia Pandorei.

Ştefan Constantinescu este un remarcabil artist vizual şi creator de film care s-a stabilit la Stockholm, în Suedia, unde s-a impus, de asemenea, ca artist vizual, regizor şi producător de film. În anul 2009 a reprezentat România la Bienala de la Veneţia, fapt care indică dinamismul şi valoarea creaţiei sale. Domeniul lui de excelenţă este explorarea identităţii şi a memoriei cu ajutorul artei filmului, a întâlnirii dintre textul publicat în cărţi şi arta vizuală, cu precădere pictura. Ştefan Constantinescu creează filme care adoptă stilul filmului documentar, punând alături imaginile realiste şi cele ce au în spatele lor ficţiunea. Ştefan Constantinescu este “Master of Fine Arts”. A studiat la “Royal Academy of Arts”, Stockholm, Suedia, dupa ce şi-a luat licenţa la Academia de Artă din Bucureşti. A fost premiat în anul 2010 cu Premiul Juriului pentru “Cel Mai Bun film Documentar de Televiziune” pentru “My Beautiful Dacia” la “International Documentary Film Festival of Mexico City”.

Olga Ştefan este manager în domeniul artelor, având în spate o experienţă de peste 15 ani în activitatea de impresariat, de promovare, de strângere de fonduri, de organizarea de programe şi evenimente, comunicare, editare, afaceri, dezvoltarea audienţei, marketing şi Public Relations. A lucrat pentru “Fumetto International Comix Festival”, Lucerne (2010), s-a ocupat de artistul Dan Perjovschi, este fondatoarea companiei “Art Tours, Etc.”, din Zürich, este director executiv la “Chicago Artists’ Coalition”, rector la “Chicago Art Open”, cea mai mare expoziţie de artă a artiştilor din Chicago, care expune la “Merchandise Mart”. Putem vorbi de o nouă serie de evenimente în spaţiul cinematografiei, artă pe care Institutul Cultural Român din New York o susţine în cât mai multe state americane, cu aplomb, expertiză şi o cunoaştere din interior a vieţii culturale americane.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.