Superbe piese de colecţie din Ţara de dincolo de pădure

„Ţara de dincolo de pădure”, după cum se traduce din latina medievală, Transilvania reprezintă o premieră tematică pentru expoziţiile şi licitaţiile Artmark, oferind publicului accesul la istoria unui ţinut de poveste. De la cărţi vechi rare, la obiecte tradiţionale, la manuscrise sau fotografii şi hărţi, licitaţia invită privitorii la un parcurs inedit şi emoţionant prin vieţile strămoşilor ardeleni.

Sunt evocate, prin piesele propuse, aproape toate compartimentele vieţii sociale şi familiale ale zonei, aşa cum erau ele structurate cu precădere în secolul al XIX-lea şi în prima parte a secolului al XX-lea.

Ladă de zestre săsească, incluzând caseta de bijuterii, atelier Sibiu, 1781

Un domeniu interesant este cel al mobilierului realizat de meşteri sau ateliere zonale. Printre exemplarele licitaţiei se detaşează o Lădiţă pentru documente sau podoabe femeieşti, provenind dintr-un atelier secuiesc de tâmplărie, de la începutul sec. XX. Lucrată din scândură de brad prelucrată în atelier, încheiată tâmplăreşte prin încleiere şi fixare cu cuie metalice şi cu capac prins cu balamale metalice, lădiţa este decorată bogat, cu motive pictate direct pe lemn, cu culori de tempera şi de ulei. Preţ de pornire: 150 de euro.

Îi face pandant o Lădiţă de formă paralelipipedică, sprijinită pe patru picioruşe (adăugate ulterior), cu capac drept. Decorul este dispus pe capa, pe faţa lăzii şi pe laterale. Compoziţia are un chenar, în cadrul căruia este plasat buchetul cu lalele. Pe faţă este reprezentat, sub buchet, porumbelul. Pe laterale se află motive vegetale plasate în jurul unui cerc. Totul pe fond verde închis, cu motivele cu roşu, alb şi verde.

Ceas pendulă de perete, cu greutăţi suspendate pe lanţuri, tip Bavaria-Pădurea Neagră, începutul secolului XX

Nelipsite din interioarele epocii, de multe ori nu numai cele săteşti, erau blidarele. Un exemplar evocator este un Armăroi, blidar săsesc de perete, confecţionat la Sibiu, sfârşitul secolului XIX – începutul secolului XX, din lemn de brad, pictat cu culori de ulei şi vernisat cu ulei de in. Preţ de pornire: 350 de euro.

Armăroi blidar săsesc de perete, Sibiu sfârşitul secolului XIX-începutul secolului XX

Mobilierul săsesc este reprezentat şi de un Dulap prevăzut cu uşă cu balamale şi închizătoare metalice, încadrată într-o ramă, profilată pe cele două laterale şi flancată de două coloane. În partea de sus, dulapul are o cornişă profilată geometric, iar în partea inferioară, o baghetă dreaptă. Decorul este dispus pe ramă şi uşă, alcătuit din motive geometrice care urmăresc profilul decupat al cornişei şi lateralelor şi de succesiuni de cercuri cu contur diferenţiat cromatic. Pe uşă este redat buchetul de trandafiri aşezat în glastră, iar pe ramă, inflorescenţe. Fondul este brun-închis. Motivele sunt realizate cu galben, alb, roşu-vişiniu şi accente de albastru. Piesa se remarcă prin somptuozitatea decorului, încadrându-se în barocul mobilierului săsesc.

Trebuie remarcat şi un Colţar săsesc, provenind dintr-un atelier din Sibiu, datat 1906, o adevărată piesă de colecţie.

Ciocan de ospete – însemn ceremonial al rangului de vornic al nunţii, zona Hunedoara, Ţinutul Pădurenilor

Piesa se compune din două spaţii de veselă sus şi jos, despărţite de un sertar pentru tacâmuri. Uşiţele şi profilul sertarului sunt marcate cu baghete de lemn profilat, iar pentru manevrare sunt ataşate butoane din lemn strunjit şi închizători tip fluture. Balamalele uşilor sunt tot din lemn. La partea superioară, dulapul are o cornişă de formă triunghiulară, triplu conturată; colţarul se sprijină pe trei picioare. Decorul este plasat pe partea din faţă şi pe părţile laterale care rămân vizibile. Motivele sunt dispuse în casete reprezentând buchetul cu lalele, trandafiri şi mărgăritare. Anul confecţionării este plasat în spaţiul dintre casetele ce flanchează uşa din registrul superior. Grafia este cu litere latine. Baghetele uşilor şi ale cornişei sunt băiţuite cu roşu. Fundalul casetelor pictate este în alternanţă oliv şi ultramarin. Preţ de pornire: 600 de euro.

Colţar săsesc, atelier Sibiu, 1906, piesă de colecţie

Parcurgând expoziţia ce precede licitaţia de marţi, 23 februarie , se poate sesiza şi relaţia meşterilor transilvăneni cu spatial cental-european şi germanic. O dovedeşte, printre altele, un Ceas pendulă de perete, cu greutăţi suspendate pe lanţuri, tip Bavaria-Pădurea Neagră, de la începutul secolului al XX-lea. Este realizat din lemn de brad, cu lanţuri metalice pentru greutăţi, o limbă având un disc din metal argintat.

Ceasurile de tip Bavarez sunt frecvente în interioarele săseşti din Transilvania de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea. Cadranul este încadrat într-o reprezentare picturală într-o arcadă cu trandafiri, tip baroc. Cifrele sunt latine, iar cele două limbi sunt fixate cu un buton ştanţat decorativ. Cadranul este vopsit alb cu cifre negre, iar motivele florale sunt evidenţiate cu roşu, verde şi contururi negre. Preţ de pornire: 250 de euro.

Farfurie decorativă, atelier Wilhelmsburg-Diethmar Tepliz, Cehoslovacia, începutul secolului XX

O piesă amplă şi rară, de colecţie, este o Ladă de zestre săsească, incluzând o casetă de bijuterii, realizată într-un atelier din Sibiu, datată 1781.

De format clasic, paralelipipedică, cu capac, are platforma profilată cu picioare de sprijin. Scândurile de brad sunt încheiate în coadă de rândunică. Capacul este închis cu balamale metalice. Decorul este amplasat pe capac şi pe faţa lăzii, ordonat în casete. Motivele sunt vegetal-florale, tipice mobilierului săsesc: buchetul cu trandafiri şi lalele. Pictura se remarcă prin expresivitatea şi dezinvoltura desenului. Cromatic, fiecare casetă are un fond verde-închis cu ramă roşie, iar motivele sunt evidenţiate prin conture albe şi pete de culoare roşie. Datarea este inclusă în compoziţia decorativă a ramelor ce încadrează casetele de pe faţa lăzii. Cifrele sunt grafiate cu caractere gotice. Preţ de pornire: 1.500 de euro.

Fragment de steag al unui regiment de infanterie, decorat cu stema Casei de Habsburg-Lorena

O altă categorie de piese, specifice Transilvaniei, o reprezintă Icoanele pe sticlă.

Se remarcă o icoană cu Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, atribuită Anei Deji, din Recea Braşov, din al doilea sfert al secolului al XX-lea (preţ de pornire: 200 de euro), dar, mai ales, o icoană de Nicula, pe glajă, din al treilea sfert al sec. XIX, reprezentând Masa Raiului (preţ de pornire: 200 de euro).

Li se adaugă o icoană prăznicară, Sf. Gheorghe omorând balaurul, pictată în Maramureş, în al treilea sfert al sec. XVIII, cu spaţiul pictural delimitat de o ramă pictată cu vrejuri prin torsadă sculptată; pe exterior, ramă baghetă prinsă în cuie de lemn. Preţ de pornire: 400 de euro.

Frontispiciu de icoană împărătească din lemn pictat, cu Sfântul Ioan îngenuncheat în centru, secolul XIX

Imaginea locului cultului religios în viaţa comunităţii este împlinită de un Frontispiciu de icoană împărătească, din lemn pictat, avându-l în centru pe Sfântul Ioan îngenuncheat, având faţă un serafim, în mâna dreaptă cu o lumânare. Este datat în al doilea sfert al secolului al XIX-lea. Preţ de pornire: 250 de euro.

Cu rol funcţional, decorativ şi, uneori, celebrativ, ceramica este bogat reprezentată în oferta acestei licitaţii de la Casa Artmark. Toate cele trei categorii sunt decorate cu motive specific fiecărei zone.

Icoană pe glajă, Masa Raiului, de Nicula, al treilea sfert al secolului XIX

Să amintim un Canceu de Saschiz, de la sfârşitul secolului al XIX-lea, cu formă bitronconică cu gură înaltă, uşor evazată, prevăzută cu toartă de prindere. Decorul este dispus la exterior într-un registru central, flancat de două grupaje de benzi. Motivele vegetal florale sunt dispuse în registrul central în două grupaje tip buchet. Pe fondul de angobă, motivele sunt trasate cu albastru cobalt, galben şi brun.

Din aceeaşi perioadă datează o Farfurie decorativă de Vama, Satu Mare, din argilă comună, modelată manual pe roată, angobată, decorată cu cornul şi pensula, smălţuită, realizată prin ardere dublă.

Icoană pe sticlă Sfinţii Mihail şi Gavril, atribuită Anei Daji, Recea, Braşov, al doilea sfert al secolului XX

Un Canceu de Vama, cu formă tronconică cu buză răsfrântă, are decorul dispus pe fond angobat cu pigmenţi coloraţi în tricromia specifică centrului Vama: cărămiziu, verde, brun. Motive dispuse pe buza vasului şi pe fund: astrale, stea cu 8 raze stilizate sub formă de romb, buline şi vegetale, vrej cu frunze. Compoziţia şi motivele sunt tipice centrului Vama, pentru sfârşitul secolului al XIX-lea, începutul secolului XX. Preţ de pornire: 50 de euro.

Pieptar femeiesc, zona Bistriţa Năsăud, început de secol XX

Vasele de breaslă au devenit piese de colecţie. De la începutul secolului al XIX-lea s-a păstrat un Vas de breaslă tip cană, din Ocna Sibiului, edificator pentru activitatea breslaşilor. Din argilă comună, modelat manual pe roată, are un decor incizat în relief: brâu alveolat, figuri decupate cu şablonul. Vasul este smălţuit, şi cu ardere dublă. Preţ de pornire: 450 de euro.

Mai aproape de zilele noastre descoperim un Vas celebrativ al Unirii, realizat de Fraţii Tompa, din Turda, în anii 1930.

Cordon săsesc, zona Sibiului, sfârşitul secolului XIX

Piriform, cu gâtul uşor evazat şi baza dantelată, are decorul în relief, tipic pieselor cu valoare emblematică şi comemorativă , care au fost lucrate ca daruri sau trofee pentru diverse evenimente culturale de după 1920. Motivele sunt de sorginte populară: romburi cu creste, trifoi cu patru foi şi motivul horei în care femeile şi bărbaţii poartă costume populare din diverse zone. Cromatic, fondul este bicrom: verde şi albastru-gri, iar motivele sunt evidenţiate cu galben-cărămiziu şi negru. Pe fundul vasului este prezentă ştampila cu emblema manufacturii, Fraţii Tompa-Turda. Preţ de pornire: 370 de euro.

Ion Vlasiu, litografie Horea

Şi pentru că suntem la capitolul pieselor emblematice, să amintim şi un Ciocan de ospeţe – însemn ceremonial al rangului de vornic al nunţii, din zona Hunedoara, Ţinutul Pădurenilor, de la mijlocul secolului al XX-lea. Ciocanul respectă forma tradiţională a lamei, lipsindu-i însă decorul incizat. Preţ de pornire: 140 de euro.

Revenind la ceramică, sunt propuse şi piese din sticlă şi porţelan, fie autohtone, fie europene.

Pereche de sfeşnice din alamă şi porţelan, decorate cu personaje cântând la mandoline şi viori, sfârşitul secolului XIX

O pereche de sfeşnice din alamă şi porţelan, decorate cu personaje cântând la mandoline şi viori, de la sfârşitul secolului al XIX-lea, provine dintr-un atelier central-european. Porţelanul este modelat în tipar, acoperit cu barbotină, pictat şi cu aur coloidal. Preţ de pornire: 350 de euro.

Din 1935 datează o Scenă de gen, Atelier Meissen, surprinzând aranjarea coafurii unei tinere aristocrate de sec. XVIII. Preţ de pornire: 450 de euro.

Rămânând la atelierele străine, să menţionăm şi Scenă cinegetică din fier forjat, piesă datorată unui atelier austriac de la sfârşitul secolului al XIX-lea. Preţ de pornire: 90 de euro.

Pieptar femeiesc – vestă, zona Dobra-Valea Mureşului, mijlocul secolului XX

O piesă extrem de rară, evocând importanţa vieţii de familie, este un Steag de familie, pictat la aniversarea a 50 de ani de căsătorie, realizat la Sibiu, în 1815. Preţ de pornire: 900 de euro.

Un altfel de steag ne duce în zona istorică. Este vorba despre Steag (fragment de steag) al unui regiment de infanterie, probabil grăniceri, decorat cu stema Casei de Habsburg-Lorena. Cele câteva regimente de grăniceri active pe teritoriul transilvan au servit eliberării, prin înregimentare, a iobagilor transilvăneni la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi au prilejuit instrucţia militară de bază a iobagilor ce se vor răscula sub triumviratul istoric Horea, Cloşca şi Crişan. Piesa, pictată în ulei pe pânză de in ţesută manual, datează, cel mai devreme, din 1745. Preţ de pornire: 2.000 de euro.

Reclamă la vinurile de Târnave

Să notăm şi două lucrări de autor: Horea, o litografie de Ion Vlasiu (1908, Lechinţa, Mureş – 1997, Bucureşti), estimată la 100 – 150 de euro, şi pictura Trăiască alipirea Ardealului la Patria Mamă, de Coca Meţianu (500 – 800 de euro).

Am lăsat spre final două categorii menite să bucure ochiul şi să aducă un zâmbet amuzat pe buze.

Primul cuprinde costumul popular şi accesoriile lui. Cel de al doilea este dedicat reclamelor de epocă.

Un Pieptar femeiesc-vestă, din zona Dobra – Valea Mureşului, de la mijlocul secolului al XX-lea, este lucrat din catifea, pânză de cânepă, lânică de manufactură orientală, mărgele, paiete, panglici decorative cu fir şi suitaş din lână, după modelul pieptarelor din blană. Croiul şi sistemul de decorare cu benzi care urmăresc liniile de croi sunt realizate manual la nivelul unui atelier rural. Răscroiala mânecilor, a gâtului, marginea deschiderii de la piept şi poalele, sunt finisate prin aplicarea mai multor benzi de suitaş diferit colorat. Între motive se remarcă arborele vieţii stilizat ca floare. Preţ de pornire: 120 de euro.

Scenă de gen, Atelier Meissen, cca 1935

I se alătură un Pieptar femeiesc, din zona Bistriţa-Năsăud, de la începutul secolului al XX-lea, de data aceasta din blană de oaie, prelucrată în atelier rural, croit, cusut la maşină, brodat manual pe blană, cu aplicaţii de meşină decorativă, bordat cu prim tricotat în jurul gâtului. Preţ de pornire: 150 de euro.

Foarte decorativ este un Cordon săsesc, din zona Sibiului, de la sfârşitul secolului al XIX-lea.

Cu catarame din bronz şi alamă, cu bumbi din alamă cu cristal, din catifea şi pânză, Cordonul face parte din categoria pieselor de costum femeiesc ale saşilor, fiind purtat la sărbători şi ceremonii. Piesa se compune din 12 bumbi mari de alamă cu cristal colorat în roşu şi verde, fixaţi pe un suport de catifea întărit cu carton şi pânză, iar pe margini cu un şiret împletit. Cordonul se fixează pe talie cu ajutorul a două catarame. Preţ de pornire: 500 de euro.

S-ar părea că propaganda există de când lumea. Chiar dacă datat numai 1916, o dovedeşte şi un Inel de propagandă, reprezentându-i pe împăratul Franz Joseph şi pe Keiserul Wilhelm II. Preţ de pornire: 100 de euro.

În sfârşit, dintre reclame, am reţinut-o pe cea făcută vinurilor de Târnave de crama „Caspari” din Mediaş, pentru adecvarea figurilor la tema reclamei şi pentru naivitatea ei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.