Ţările din proiectul Nabucco erau prea mici pentru un joc atât de mare

Deputatul Iulian Iancu, preşedintele Comisiei pentru industrii şi servicii din Camera Deputaţilor, a explicat miercuri pentru cotidianul.ro ce efecte va avea pentru România eşecul proiectului Nabucco.

„Decizia privind proiectul Nabucco este clar o decizie politică, decizie care a avut şi o miză economică. Actorii sunt actori globalişti, interesele sunt legate strict pentru pătrunderea pe pieţele europene de distribuţie gaze şi, în acelaşi timp, de creştere a influenţei marilor operatori occidentali în valorificarea zăcămintelor de pe teritoriul Rusiei. Acest tip de factori au mutat decizia către celălalt proiect şi ne-au scos pe noi din şansa de a avea o sursă alternativă de gaze”, a declarat Iulian Iancu.

În opinia sa, eşecul înregistrat cu proiectul Nabucco obligă România să-şi îndrepte atenţia către un scenariu alternativ, care înseamnă intensificarea exploatării zăcămintelor proprii de gaze naturale din Marea Neagră şi valorificarea eficientă a zăcămintelor mature de pe uscat.

„Acest scenariu B nu e neapărat un scenariu pesimist. Valorificându-şi zăcămintele proprii de gaze naturale, România ar putea să îşi asigure întreg consumul intern, într-o proiecţie a anilor 2020-2030, în totalitate din producţie interne”, a explicat Iancu, precizând că „scenariile sunt făcute prin valorificarea gazelor din zăcămintele convenţionale, deci excluzând gazele de şist”.

Altfel spus, „eşecul Nabucco ne obligă să lansăm ca proiect de grad zero proiectul privind eficienţa elergetică în România, ca şi dezvoltarea şi accelerarea activităţii de explorare şi exploatare a gazelor naturale din propriile zăcăminte”.

Au câştigat actorii mai puternici

Ministrul de Externe, Titus Corlăţean, declara zilele trecute că „noi ne-am făcut temele” şi că depinde doar de azeri dacă vor alege Nabucco pentru transportul gazelor din Marea Caspică în Europa. În proiect sunt implicate Austria, Bulgaria, Ungaria, România şi Turcia. Întrebat dacă, la acest moment, se poate vorbi de un eşec al modului în care au fost derulate negocierile, preşedintele Comisiei pentru industrii din Camera Deputaţilor spune că „ţările implicate în proiectul Nabucco erau prea mici pentru un joc atât de mare” şi, prin urmare, au câştigat actorii mai puternici.

„Trebuie să fim conştienţi că vorbim de un joc geopolitic global, care depăşeşte cu mult nivelul statelor implicate în proiectul Nabucco. Noi vorbim aici de Rusia ca principal jucător, care şi-a jucat foarte bine această carte. Rusia rămâne acum principalul furnizor de gaze naturale către aceste state (inclusiv România, n.r.). Din punctul de vedere al jocului economic şi comercial observăm că principala companie azeră este, poate nu întâmplător, finalistă în achiziţia distribuţiei de gaze din Grecia şi British Petroleum devine unul dintre cei mai importanţi actori în exploatarea zăcămintelor de gaze din Rusia. Numai dacă nominalizăm aceşti jucători şi observăm care este dimensiunea jocului geopolitic în această regiune. Altfel spus, ţările implicate în proiectul Nabucco erau prea mici pentru un joc atât de mare. Au câştigat actorii mai puternici”, a declarat Iulian Iancu.

Principalul proiect concurent este Trans-Adriatic Pipeline, care face legătura între Turcia şi Italia, tranzitând Grecia, Albania şi Marea Adriatică. Proiectul TAP este dezvoltat de companii din Elveţia, Norvegia şi Germania.

Acordul privind proiectul Nabucco a fost semnat la Ankara, în iulie 2009, de Austria, Bulgaria, Ungaria, România şi Turcia. Despre acest proiect se discută însă de mai mulţi ani. În 2002, companii de profil din cele cinci state au semnat un Acord de cooperare privind înfiinţarea unui „Consorţiu” pentru crearea unei rute complet nouă de transport a gazelor naturale din Zona Mării Caspice şi Orientul Mijlociu către pieţele europene. Participanti sunt: BOTAS din Turcia, Bulgargaz din Bulgaria, Transgaz din România, MOL din Ungaria şi OMV Erdgas din Austria.

Azerii de la Şah Deniz II au preferat altă rută

OMV a confirmat oficial miercuri faptul că proiectul Nabucco a eşuat. Azerii de la Sah Deniz II au preferat altă rută pentru transportul gazelor din Marea Caspică în Europa.

“Consorţiul Şah Deniz II a informat OMV, ca acţionar al Nabucco Gas Pipeline International Gmbh (NGPI), în ceea ce priveşte decizia privind ruta preferată de transport al gazelor către Europa. Proiectul Nabucco West nu a fost selectat de consorţiu”, se precizează într-un comunicat dat publicităţii de OMV.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.