Alo, aici, Leș! „Președintele este Ocupat!”

Ministrul Apărării, Gabriel Leș, susține, referitor la scandalul prelungirii mandatului șefului Statului Major al Apărării, că l-a contactat inițial direct și din timp pe președintele Klaus Iohannis pentru a rezolva situația, însă reacția Administrației Prezidențiale a fost că „președintele este ocupat”.

Leș face marți câteva precizări, pe Facebook, referitor la scandalul prelungirii cu un an a mandatului șefului Statului Major al Apărării, generalul Nicolae Ciucă, decizie luată de președintele Klaus Iohannis. Mesajul a fost postat la scurt timp după ce s-a aflat că Guvernul atacă în instanță decretul lui Iohannis de prelungire a mandatului generalului Ciucă.

Iată mesajul lui Gabriel Leș, integral:

„Odată cu preluarea funcției de ministru al Apărării în a doua jumătate a lunii noiembrie 2018, am luat act de faptul că mandatul actualei conduceri SMAp se apropie de final, astfel că trebuia identificată cea mai bună soluție într-un interval de timp foarte scurt. Prelungirea mandatului ar fi reprezentat un semnal negativ la adresa elitei militare, întrucât ar insinua existența unei crize de leadership. Resursa umană este cel mai important atu al Ministerului Apărării Naționale, iar în calitate de ministru resping orice ingerință politică de natură să afecteze aceste valori ale Armatei.

Astfel, mă văd nevoit să revin cu câteva precizări punctuale, întrucât s-a încercat vehicularea unor argumente și informații false în spațiul public, chiar și din partea unor jurnaliști cu prezumtivă reputație în domeniu.

Din perspectivă legală, s-a speculat asupra faptului că ministrul Apărării nu a respectat condiția ce prevede că propunerea trebuie să vină din rândul șefilor categoriilor de forță, sau de locțiitor SMAp. Doresc să clarific pe această cale, încă o dată, că eu nu am mers la Cotroceni cu o propunere în plic. În realitate, am solicitat CSAT avizul pentru a numi un general al armatei române cu recunoaștere internațională în poziția de șef al Statului Major al Forțelor Terestre, urmând ulterior să emit ordinul de ministru aferent. Numai după aceste etape preliminare propunerea putea fi înaintată către președinte spre emiterea decretului de numire, aceasta fiind pasul procedural final. Președintele a respins în mod reflex, fără argumente, solicitarea inițială (care este în fapt apanajul ministrului), anulând întregul eșafodaj pe care se întemeia procedura legală de numire. Teza conform căreia am mers la Cotroceni pentru a solicita emiterea unui decret de numire (sau a mai multora) pentru o persoană neeligibilă este profund neadevărată.
Lipsa dialogului a fost cea de-a doua linie de argumentare prin care s-a încercat culpabilizarea celor implicați în procedură. Vă pot spune, ca am avut numeroase inițiative de a dialoga pe această temă cu Palatul Cotroceni. Deși este de notorietate tensiunea care există între guvern și președinție, am făcut tot posibilul pentru a evita o stare de ostilitate, și subsecvent un blocaj. Eu înțeleg rolul ministrului Apărării ca fiind un personaj discret, dar activ, care nu face din Armată o tribună de la care să-și optimizeze scorul electoral.

Concret, l-am contactat direct, și din timp, pe președinte pentru a discuta deschis, spre a avea perspectiva domniei sale asupra problemei, însă reacția a venit prompt: “Președintele este Ocupat!”.
Privind retrospectiv este limpede că s-a încercat o ambuscadă, care să genereze profit în plan mediatic, electoral, însă din fericire am la dispoziție căile legale pentru a readuce lucrurile în matca lor legală.
Imi asum totuși vina de a fi mizat pe faptul că președintele nu-și va permite să abordeze domeniul apărării și securității în cheie pur electorală.

Cu privire la decretul de prelungire a mandatului de șef SMAp (pe perioada maximă de un an) emis de președinte, situația din punct de vedere juridic este fără echivoc. În mod absolut simetric, propunerea de prelungire se supune aceleiași proceduri ca și cea de numire. Avem un singur precedent în acest sens, respectiv decretul 882 din septembrie 2010, unde veti regăsi explicit sintagma în fundamentarea emiterii decretului: “Având în vedere propunerea ministrului apărării naționale și avizul prim-ministrului”. Cred că este absolut evident că rolul CSAT în această procedură a fost la rându-i viciat, președintele făcând informarea exclusiv la televizor și nu în cadrul ședinței Consiliului așa cum o cere legea și regulamentele de funcționare.

Mai mult decât atât, am trimis toate documentele care intrau pe ordinea de zi cu 10 zile înainte, astfel că dacă ar fi existat un minimal deziderat pentru soluționarea problemei, Președintele, sau consilierii domniei sale (cu care a existat dialog) ar fi putut emite obiecții, ori cereri de clarificare, în timp util.
Cu atît mai ambiguă este situația din perspectiva Ministerului Apărării cu cât instituția noastră are un cadru militar cu grad de general delegat la Cotroceni, pe funcția de secretar CSAT, care are explicit rolul de a verifica conformitatea procedurii și documentelor ce intră pe ordinea de zi. Înțeleg că domnia sa nu și-a făcut datoria, pentru că nu a semnalat niciuna dintre așa-zisele probleme de legalitate invocate de președinte. Ori, aceste probleme în fapt nu există, iar președintele a tratat situația exclusiv politic, în detrimentul celor mai elementare norme juridice”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7
Ioana Radu 8518 Articole
Author

11 Comentarii

  1. Din pacate, aceste clarificari nu ajung la urechea „societatii civile” si chiar daca ajung sunt suficient de bine distorsionate de canalele media din care se informeaza incat sa ramana in cap cu ideea gresita ca Ministrul Apararii e un incompetent care a incercat sa numeasca in functie o persoana care nu indeplinea conditiile legale. Iar cand vine vorba de legalitatea prelungirii, ei trec peste argumente si se bucura ca PSD-ul a fost faultat… pentru ei nu conteaza daca merita, conteaza doar ca a fost, apreciaza obstructionismul doar de dragul lui.

  2. Si pe sas il doare drepti Editat de respectarea legilor si constitutiei Romaniei! Are sustinere din partea UE(Germania) si daca ne-ar trada tara nu va pati in veci ceva!

    • Ehee, nu-i chiar asa. Tradatorii au sfarsit mereu rau. Nici nazistii, care visau la 1000 de ani de dominatie, nu au rezistat nici macar 10 ani. D’apai Mangalitza si cu dulapul sau?

  3. Administratia securista prezidentiala ne pacaleste iar fin,cu umor sasesc.
    Nu era dom’le ocupat ,batea cuie la sicriul lucrului bine facut.
    Acum depinde ce schelete or fi in sicriu caci pe cele din dulapul(sas) le-cam citit lumea si anume,niste afaceri putrede cu case si acte de copii romano-canadieni din Avrig ,afaceri care iata l-au facut putred de bogat.
    E timpul trezirii cu mandat de aducere pentru ca pe cel de presedinte l-a declarat nul.
    Si necuvenit.

  4. Si Gabriel Leș a gresit aici!Daca ii punea pe sefii sai din SUA sa-l sune pe Iohannis,alta era situatia!Doar nu a intrat in guvernul Romaniei ca meserias,mai degraba ca pocait!

  5. DACA LA CONDUCEREA PARLAMENTULUI ROMANIEI ERAU LIDERI CURATI SI NU MAFIOTI CONDAMNATI DEFINITIV, IOHANNIS ERA SUSPENDAT.

  6. „Președintele este Ocupat!” Sta pe tron si cujeta ( sau doarme? ).

  7. tanti Cami o sa vina vremea cand o sa-ti mananci aceste cuvinte „MAFIOTI CONDAMNATI DEFINITIV”. Nu ai trait vremurile dinainte de ’89 cand, Daca vreau sa te scoata din societate Securistii te cautau si in … si-ti faceau Dosar si te trimiteau la Kanal, asa ca lasa cu ‘Condamnatii definitiv’, dar prietenii nostrii de la sud NU DORM, si in toamna o sa arate cine este un mare MAFIOT din RO… care a luat 1/4 din SB. Numai sanatate tanti Cami ca sa prinzi acele vremuri cand o sa va inghititi otrava aruncata peste RO!

  8. Les, baietul asta proaspat cazut din copac, zice ca prelungirea mandatului „ar insinua existența unei crize de leadership”. Criza reala de leadership exista insa la ei in PSD, ministrul apararii din guvernul PSD-ist nefiind capabil sa aleaga un bun militar de cariera dintre cei existenti dar respectand legile. PSD are uriase probleme cu respectarea legilor, ei se considera legea si mutileaza legile in interesul grupului lor infractional, pe motiv ca ei pot. Adevarat, pot face asta, dar deocamdata.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.