ARF respinge oferta financiară a CFR Călători

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a decis anularea procedurilor de achiziţie de ”Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziţie a materialului rulant nou achiziţionat de ARF, respectiv a trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători”, loturile 2 şi 3 (CSP-L2 şi CSP-L3), organizate prin procedură competitivă, prin Bursa Română de Mărfuri (BRM).

Potrivit unui anunţ al autorităţii, decizia a fost luată întrucât cele două contracte de achiziţie CSP-L2 şi CSP-L3 nu s-au putut atribui unicului ofertant – CFR Călători – din cauza neîncadrării ofertelor financiare depuse în plafonul maxim al compensaţiei unitare stabilite prin mandatul preşedintelui ARF.

„În conformitate cu prevederile procedurilor de atribuire competitivă a contractelor de servicii publice, ARF a transmis de 6 ori pentru lotul CSP-L2, respectiv de 5 ori pentru lotul CSP-L3, solicitări de îmbunătăţire a ofertei financiare”, precizează autoritatea.

ARF va pune în aplicare noul mecanism în vederea reluării procedurilor competitive.

Aceste contracte au prevăzută o valabilitate de maximum 48 luni şi, respectiv, 50 de luni, şi vizează următoarele rute de circulaţie: patru rute de serviciu public (prestate cu 13 rame RE-IR1), respectiv: Bucureşti Nord – Braşov – Cluj Napoca, Bucureşti Nord – Braşov, Braşov – Deda – Cluj Napoca, Cluj Napoca – Deva – Timişoara Nord; patru rute de serviciu public (prestate cu 12 rame RE-IR1), respectiv: Bucureşti Nord – Suceava, Bucureşti Nord – Iaşi, Bucureşti Nord – Galaţi, Iaşi – Cluj Napoca.

„Atribuirea celor două contracte de servicii publice prin proceduri competitive reprezintă paşii legali întreprinşi de ARF de asigurare a tranziţiei de la o piaţă de servicii publice obligatorii cu contracte atribuite direct operatorilor de transport feroviar la una caracterizată prin atribuirea exclusiv prin proceduri competitive. În conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, începând cu 24 decembrie 2023, contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători se atribuie, la nivelul tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, prin proceduri competitive. În decembrie 2023, Guvernul României a actualizat cadrul legal de pregătire şi atribuire a contractelor de servicii publice de transport feroviar de călători, prin adoptarea OUG nr. 131/2023, prin care s-a stabili mecanismul de pregătire a procedurilor competitive de atribuire a contractelor menţionate”, spune instituţia.

Totodată, prin prevederile HG 1.453/2022 pentru atribuirea directă a contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022 – decembrie 2032, Guvernul României a creat mecanismul legal de utilizare a trenurilor RE-IR1 şi în perioada necesară finalizării noilor proceduri de atribuire competitivă.

Astfel, trenurile electrice RE-IR1 vor utilizate în cadrul serviciului public al României după predarea trenurilor către ARF de furnizorul Alstom Ferroviaria S.p.A.şi recepţionarea acestora.

Conform graficului actualizat de livrare al trenurilor, predat de Alstom Ferroviaria S.p.A., cele 37 RE-IR1 vor intra în circulaţie gradual în perioada noiembrie 2024 – decembrie 2025.

Primele 12 rame RE-IR1 vor fi utilizate în cadrul primului contract de servicii publice de transport feroviar din România atribuit prin procedură competitivă, procedură finalizată prin adoptarea HG nr. 1.328/2023.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

3 Comentarii

  1. Ramele vor ajunge la privatii cfr nu la CFR Calatori.Mari jigodii in coducerea tarii.

  2. OBB și DeucheBan deabea așteaptă să răpună CFR , iar Autoritatea de reforma înaintea vânzării , își face treabă mai ceva ca her Bassescu , care a adus CFRul la stadiu de flota inca nevândută .

  3. “neîncadrării ofertelor financiare depuse în plafonul maxim al compensaţiei unitare stabilite prin Mandatul preşedintelui ARF.” Ce legătură are Mandatul preşedintelui ARF cu “serviciul publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziţie a materialului rulant nou achiziţionat de ARF, respectiv a trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, (că denumire tradițibală din CFR-ul de 150 de ani de tren Personal, tren Accelerat le pute la ARF) destinate transportului interregional feroviar de călători”? Pierde domnul președinte ARF prima de performanță dacă acceptă o ofertă mai ieftină din partea CFR? Dacă dă mai mult MÁV al Ungariei le dă lor trenurile și serviciul? Că nu sunt destul că țara noastră nu mai are nici o stație de benzină PETROM a României pe petrolul extras din subsolul ei, dar e plină de stațiile MOL (MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt.) și OMV (Österreichische Mineralölverwaltung Aktiengesellschaft) trebuie și Căile Ferate Române să fie înlocuite de Magyar ÁllamVasutak. Sigur renegatul președinte ARF își motivează trădare cu texte din Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 “ serviciile publice pentru transportul feroviar de călători se atribuie, la nivelul tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, prin proceduri competitive”. Adică se așteaptă ofertanți străini care declară una și după contractare își fac de cap! Curios că la Ungaria, Polonia, Cehia etc… competitive sunt firme din țara lor, iar la România numai firmele străine.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.