Autostrada Sibiu-Pitești se face pe baza unor studii vechi de aproape 30 de ani

Cele mai dificile loturi ale autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești vor fi construite pe baza unor studii care au fost întocmite între 1991 și 2008 de inginerii IPTANA (fostul Institut de Proiectare pentru Transporturi Auto Navale și Aeriene), dar care urmează să fie actualizate. S-a ajuns în această situație după ce firma de specialitate care a câștigat contractul pentru realizarea studiilor de fezabilitate ale celor cinci loturi a predat la timp doar tronsonele de la capete, adică Sibiu–Boița, respectiv Curtea de Argeș-Pitești. Contractul de 7 milioane de euro cu asocierea italo-română nu a mai fost prelungit iar Compania de Drumuri a decis să folosească studiile vechi ale IPTANA pentru care s-au și plătit aproape 2 milioane de dolari. Practic avem studii din teren care au fost realizate începând cu 1991, foraje – peste 600, pentru ca în 2008 să fie stabilit traseul și completate studiile geo, a precizat astăzi, la o dezbatere pe teme de infrastructură de transport, fostul șef IPTANA, inginerul Cornel Marțincu.

CNAIR așteaptă undă verde de la Comisia Europeană

Sunt studii realizate de ingineri profesioniști pe care personalul de specialitate din CNAIR le va actualiza și completa, dă asigurări șeful Companiei de Drumuri, Ștefan Ioniță, și el inginer CFDP (Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri). Totuși, fiind tronsonele de drum rapid care trec prin zona de munte cu viaducte și mai multe tuneluri, partea română va solicita acordul Comisiei Europene, care finanțează lucrările, a precizat Ioniță: ,,Această strategie o facem în strânsă legătură cu reprezentanții Comisiei, îi informăm la fiecare pas, dar mai facem completările necesare cu specialiștii noștrii pentru că avem studiul de fezabilitate, nu îl mai facem din nou. La finele lunii octombrie, o să vedeţi ridicate în SEAP alte două sectoare din acest obiectiv rămânând de clarificat doar sectorul care este paralel cu DN 7, între Boiţa şi Cornetu’’.

Promisiune de finalizare în 2020, dar cu termen de execuție 48 de luni

Loturile de capăt, Sibiu–Boița, respectiv Curtea de Argeș–Pitești cu o lungime totală de 43 de km, au fost scoase la licitație în această vară, dar au termene de proiectare și execuție cuprinse între 4 și 5 ani. Asta înseamnă că este puțin probabil să poată fi respectat ultimul termen avasat pentru finalizarea autostrăzii – sfârșitul anului 2020.

Studiile de fezabilitate bine realizate constituie baza unui proiect reușit, dar în cazul Companiei de Drumuri foarte multe dispute și arbitraje, întârzieri sau rezilieri de contracte au fost cauzate de unele studii și proiecte prost făcute. Nu poate fi pus la îndoială profesionalismul inginerilor care au lucrat la primele studii, dar se poate aduce în discuție cât de actuale mai sunt acestea raportat la cerințele stricte ale UE și mai ales la situația din teren.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.