Autostrăzile se surpă înainte de inaugurare

Loturile 3 și 4 de pe autostrada Sebeș-Turda au mari probleme chiar dacă sunt aproape gata. Primul dintre ele, care trebuia să fie dat în folosiță în luna ianuarie, a prezentat mai multe neconformități, printre cele mai importante fiind următoarele: au fost identificate numeroase zone cu deficiențe de planeitate și rugozitate. Pentru aceste zone raportul prezintă un calificativ inadmisibil. Totodată, nu s-a respectat Normativul 605, referitor la recoltarea de carote la o suprafață de 20.000 mp în vederea stabilirii grosimii straturilor rutiere; nu au fost respectate prevederile Proiectului Tehnic privind calea pe pod; pe anumite sectoare asigurarea scurgerii apelor prezintă neconformități etc. De câteva zile, constructorii italieni de la Tirrena Scavi au început lucrările de frezare şi punere din nou a asfaltului. Totodată, constructorul a comandat o expertiză independentă pe secţiunile de autostradă unde au fost identificate probleme de rugozitate şi planeitate la testele efectuate de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN), organism tehnic al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Termenul pentru terminarea acestor lucrări este luna mai, moment în care autostrada va fi deschisă circulaţiei. Constructor este Tirrena Scavi S.p.A (Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A), valoarea contractului s-a ridicat la 420.511.921,44 lei (fără TVA), semnat în 16 aprilie 2014 şi termen iniţial de finalizare 20 martie 2016. Aici, lucrările au început în mai 2014, cu proiectarea.

Nu erau de ajuns problemele de la lotul 3, că au și apărut pe lotul 4, cel care este finalizat în proporție de 99%. Mai multe imagini apărute pe forumul Asociației Pro Infrastructură arată că taluzul de pe o porţiune din lotul 4 a luat-o la vale iar autostrada a început să se crape pe margini. Acest este în sarcina austriecilor de la Porr. „Remedierile necesare în această zonă, lucrări minore, sunt în derulare, spre satisfacerea clientului”, a spus pentru Economica.net Klaus Bleckenwegner, CEO-ul Porr Construct România. Lotul 4 are 16,3 km, de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (km 53+700 – km 70+000). Constructor este PORRConstruct SRL/PORR Bau GMBH, cu contract de 470.004.894,83 lei (fără TVA), semnat în 16 aprilie 2014. Pe acest lot se va face joncţiunea între A10 şi Autostrada Transilvania (A3). Mai trebuie obţinută autorizaţie de construire pentru reţele utilităţi.

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a declarat că nu va recepţiona noua autostradă până ce nu se va asigura că lucrările corespund normelor de calitate. „Privesc cu foarte mare atenţie la ceea ce se întâmplă cu aşa-zisele sectoare de autostradă gata şi mă refer la cele două loturi de pe Sebeş – Turda şi altele care urmează. Mă folosesc de acest prilej pentru a vă spune apăsat: şi alte autostrăzi au arătat la fel şi după aceea în scurt timp s-au prăbuşit. Sigur că toată opinia publică a blamat acest lucru. Nu sunt susţinătorul ideii de a nu recepţiona o lucrare doar pentru a bloca antreprenorul, dar combat cu tărie ideea că, din perspectivă mediatică, folosind resurse care pot fi permise a fi folosite de către antreprenor, să se pună presiune mediatică asupra celor care au în responsabilitate recepţia unor lucrări care din nefericire, la această dată, nu îndeplinesc standardele corespunzătoare recepţiei nu este un lucru bun. Am afirmat şi reîntăresc acum acest aspect: fără ca să avem conştiinţa faptului că ceea ce se recepţionează corespunde din punct de vedere tehnic proiectului iniţial nu vom face recepţie, doar pentru că unii sau alţii filmează o bucată de autostradă pe care sigur s-ar putea circula, însă nu ştim cât şi în condiţii”, a declarat Şova.

Problemele de pe loturile 3 și 4 de pe Sebeș-Turda nu sunt sigurele care au apărut pe autostrăzile aproape gata dar nedate încă în funcțiune. Anul trecut, pe lotul 3 de pe autostrada Lugoj-Deva, un rambleu de aproape 70 de metri a luat-o la vale. Prăbușirea a avut loc în zona Holdea, locul unde s-au introdus în proiect două tuneluri, cunoscutele ecoducte, care au dus la suplimentarea valorii contractului, de 578 de milioane de lei, fără TVA.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

10 Comentarii

  1. ați votat pesede, iată, aveți hoție. numai ponta mai tăia panglici (sau pamblici) în timp ce autostrada o lua la vale. gunloaie bolșevice.

    • N-am votat psd, dar daca in partea opozitiei predomina specimene ca tine, regret.

    • Eu am votat PSD, dar nu voi mai vota niciodata. Ma consider mintit, inselat si folosit.

  2. In articol este scris ca aceste contracte de miliarde de lei au fost date italienilor de guvernul PSD in 2014. Si acum in 2018, guvernul PSD o sa dea vina pe greaua mostenire PSD! Ca atat pot astia ai lui daddy!

  3. Nu va inteleg..de ce nu faceti o companie nationala de drumuri-poduri cum o fi fost inainte,drumurile sunt de interes national, economic-militar,nu incap discutii.Tot dati la companii straine contracte in speranta ca de data aceasta drumul o sa ramana exact pana circula prima masina dupa care inchideti si reparati ceea ce trebuia facut corect de prima data.Aveti atatia someri sau oameni plecati ptr ceva lucru, nu gasiti pe nimeni sa puna mana pe sapa ca nu cred eu ca toate autostrazile astea au fost construite cu mana de lucru italiana.Drumurile,podurile,tunelurile,barajele etc. inainte de 89 cine le-a facut?

  4. Iată subiecte grase pentru cele două unități , DNA și SRI , plătite pentru a se pune în slujba intereselor romănilor … , și nu pentru a institui teroarea în societate …

  5. Ce sa mai vorbim, lucrari de calitate italiana. parca ar fi pentru prima data cand italienii isi bat joc. La drumuri nu prea se pricep, dar au in schimb avocati care scriu niste contracte beton. Ei raman cu banii iar noi cu simulacrul ala de autostrada. Italienii n-ar trebui admisi din oficiu la licitatiile de drumuri din cauza calitatii execrabile a lucrarilor pe care au dovedit-o in numeroase randuri. Afacerile nu se fac cu sarlatani italieni.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.