Avanpremieră la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

Programul celei de-a XXII-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, ce se va desfăşura între 12 şi 21 iunie, este cel mai complex de până acum: 21.000 de bilete au fost puse la dispoziţia publicului pentru 119 spectacole indoor. La acestea se adaugă peste 300 de evenimente outdoor (spectacole de stradă), conferinţe, expoziţii, lansări de carte, proiecţii de filme, spectacole lectură, dezbateri, la care accesul publicului este gratuit.

“În România se vorbeşte adesea despre tradiţie după numai trei-patru ani. Nu ştiu dacă e neapărat rău, dar ştiu că înţaranoastră există şi fenomene sau instituţii mult mai vechi de trei-patru ani. Instituţii care, fără să-şi pună problema tradiţiei, au devenit repere ale vieţii culturale naţionale.

De asemenea, la noi se vorbeşte mult despre spiritul european, care a devenit, cel puţin în discursul public, un soi de mantră: o formulă magică, prin care se rezolvă totul. Nici asta nu ştiu dacă e neapărat ceva rău: în România e nevoie, cu siguranţă, de mult spirit european, de valori şi de reguli europene. Numai că, tot invocându-le, când – şi mai ales când nu – trebuie, riscăm să nu vedem Europa de lângă noi. Valorile europene pe care le creează compatrioţii noştri.

Există instituţii culturale despre care se vorbeşte mult înţaranoastră. Cine nu a auzit de Festivalul Internaţional «George Enescu» sau de TIFF? Dar, chiar dacă se vorbeşte mult, despre asemenea evenimente nu se vorbeşte niciodată îndeajuns. Pentru ceea ce reprezintă ele pe harta culturală a continentului şi, mai ales, pentru că sunt singurele care ne reprezintă pe această hartă.

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu este un eveniment care însumează toate aceste caracteristici. Când a fost lansat, în urmă cu 22 de ediţii, nimeni nu şi-a pus problema tradiţiei, dar a devenit cel mai important eveniment teatral al României, fără de care peisajul Thaliei ar fi infinit mai sărac. De asemenea, nimeni nu-şi imagina că, după numai 20 de ani, FITS va deveni, pentru trupele teatrale din Europa şi din întreaga lume, un loc în care vor trebui să ajungă, dacă vor să însemne cu adevărat ceva. (…) Îi felicit pe iniţiatorii şi organizatorii lui pentru că, într-o epocă de dezinteres şi chiar de dezagregare a valorilor, au dăruit României unul dintre brandurile ei cele mai puternice”, afirmă Ionuţ Vulpescu, ministrul Culturii.

Companii celebre în deschiderea evenimentului

Şase personaje în căutarea unui autor. Foto Jean-Louis Fernandez

Spectacolul Carmen, o producţie a Teatrului Stabile din Torino, a deschis recent Expoziţia Universală de la Milano. Regia este semnată de Mario Martone, unul dintre cei mai importanţi regizori italieni contemporani, alături de Pippo Delbono şi Antonio Latella. Pentru realizarea acestui spectacol unic, ce reuneşte actori şi muzicieni, Mario Martone a colaborat cu regizorul muzical Mario Tronco şi cu Enzo Moscato, una dintre vocile cele mai entuziaste ale teatrului italian contemporan, care a scris scenariul, pornind de la nuvela lui Prosper Merimée.

Alături de actorii Teatrului Stabile din Torino, îi vom putea admira pe muzicienii din Orchestra Piazza Vittorio – orchestră renumită în toată lumea, compusă din artişti excepţionali.

Spectacolul va avea două reprezentaţii: în prima zi a Festivalului, vineri, 12 iunie, ora 22.00, şi sâmbătă, 13 iunie, ora 18.00, la Sala Thalia.

Cel mai important teatru din Franţa, Théâtre de la Ville, va fi prezent în premieră la Sibiu cu spectacolul Şase personaje în căutarea unui autor, în regia celebrului Emmanuel Demarcy-Mota. Este cea mai valoroasă creaţie a regizorului şi, în acelaşi timp, o producţie de referinţă a Théâtre de la Ville, aşa cum este Faust pentru Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu. Emmanuel Demarcy-Mota a pus în scenă pentru prima dată piesa lui Pirandello când avea 20 de ani, iar câţiva ani mai târziu, pentru a doua montare, a invitat şi o parte din primii actori. Acum este la a treia montare, cu aceiaşi actori: cei care aveau 25 de ani au acum 40, cei care aveau 58 au acum peste 70. Este modul în care regizorul percepe viaţa şi teatrul, cu dorinţa de a se reconecta cu energia din trecut, pentru a crea spectacolul din prezent. Şase personaje în căutarea unui autor va fi prezentat vineri, 12 iunie, ora 19.00 şi sâmbătă, 13 iunie, ora 17.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor – Sala Mare.

Ingredientele circului

Les 7 doigts de la main (Canada), a doua mare companie de circ din lume după Cirque du Soleil, vine la Sibiu cu spectacolul Ingredientele circului. Două reprezentaţii au fost programate vineri, 12 iunie, de la ora 17.00, respectiv ora 22.00, la BRD Scena 9. Un spectacol în care coregrafia acrobatică şi muzica plină de ritm se vor amesteca cu ingredientele unei reţete trecute din generaţie în generaţie, de-a lungul timpului, ce naşte amintiri şi confesiuni. Atingerea aluatului cu mâinile, mirosul prăjiturilor în cuptor şi gustul de oregano gătit acompaniază mişcarea şi sunetele, conducându-ne printr-un labirint de timpuri şi ţări diferite.

“Sunteţi invitaţi anul acesta la o ediţie de colecţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. De-a lungul celor 22 de ani de existenţă, festivalul şi-a făcut din calitate o datorie de onoare.

Concept şi strategie în acelaşi timp, Excelenţa a dezvoltat bunul cel mai de preţ pe care un festival şi o comunitate îl pot crea: PUBLICUL. O creştere şi o dezvoltare înţeleaptă, în acord cu viaţa – Growing Smart, i-a asigurat de-a lungul timpului şi diseminarea teoretică, bază a cercetării, parteneriatelor şi viziunii de ansamblu – Smart Growing. Viaţa, cu profunzimea şi contrastele ei, a pus în acord festivalul cu tot ce înseamnă valoare, tradiţie şi inovaţie, experiment şi perenitate.

An de an, festivalul a câştigat în complexitate, devenind, aşa cum afirmă Eugenio Barba, cel mai important festival cultural din lume. De la visul lui Jean Vilar de a fonda un festival popular, în care energia şi valoarea să îmbrăţişeze publicul, s-a ajuns la o diversitate culturală fără precedent, ce pune alături – sub semnul calităţii, toate artele spectacolului cu formele lor genuine şi hibride, împreună cu şcolile şi demersul teoretic”, explică Constantin Chiriac, Preşedintele Festivalului.

Regizorii Joël Pommerat, Olivier Py şi Armin Petras prezintă spectacole de referinţă

Joël Pommerat este unul dintre invitaţii de onoare ai acestei ediţii, la finalul căreia va primi o stea pe Aleea Celebrităţilor, în semn de recunoaştere a contribuţiei extraordinare în domeniul teatrului. Regizor ce pune în scenă doar propriile piese, considerând că regia şi textul se elaborează în timpul repetiţiilor, Joël Pommerat caută să creeze un teatru vizual, în acelaşi timp intim şi spectaculos. Pentru spectacolul Reunificarea celor două Corei (prezentat în FITS 2013), a obţinut Premiul Beaumarchais/le Figaro pentru cel mai bun autor, Premiul pentru cel mai bun spectacol la Palmarès du Théâtre şi Premiul pentru cea mai bună creaţie a unui spectacol în limba franceză.

În 2015 aprimit Premiul pentru cea mai bună creaţie mondială la International Opera Awards pentru opera Au monde.

În acest an, Joël Pommerat prezintă la Sibiu spectacolul Cenuşăreasa, o producţie Théâtre National de la communauté française de Belgique, în coproducţie cu La Monnaie/De Munt, cu două reprezentaţii: vineri, 12 iunie, ora 21.00 şi sâmbătă, 13 iunie, ora 20.00, la Colegiul Naţional „Octavian Goga”.

Datorită trupei de actori belgieni, scrisului foarte lucid şi decorului cinematografic, abordând o estetică caracterizată de întuneric – deja o semnătură a regizorului după spectacolele anterioare Le Petit Chaperon Rouge şi Pinocchio –, Joël Pommerat reuşeşte să înzestreze povestea cu realism, fără a-i diminua din farmec. Bucurându-se de un mare succes în ultimele stagiuni, Cenuşăreasa este un spectacol potrivit pentru copii, dar şi pentru adulţi, captivând pe oricine refuză să aleagă între spiritul copilăros şi realitatea monotonă a adulţilor.

În cautarea fericirii, spectacol al Teatro de La Abadia. Foto Ros Ribas

Teatro de la Abadia, unul dintre cele mai importante teatre din Spania, prezintă în FITS 2015 spectacolul În căutarea fericirii, o producţie creată în cadrul proiectului Cities on stage/Oraşe pe scenă, la care este partener şi Teatrul Naţional Radu Stanca.

Textul şi regia sunt semnate de Olivier Py, actor, regizor şi director al Festivalului Internaţional de Teatru de la Avignon. Un bărbat – rol jucat de Pedro Casablanc – se trezeşte în mijlocul nopţii, tulburat de un presentiment care îl îndeamnă să se îmbrace şi să alerge pe străzile oraşului. Monologul său interior este însoţit de o serie sugestivă de obiecte şi umbre, dar şi de muzica live a lui Fernando Velázquez, compozitor al multor coloane sonore de film (Ocho apellidos vascos, The Impossible). Cele două reprezentaţii vor avea loc joi, 18 iunie, ora 22.00 şi vineri, 19 iunie, ora 16.00, la BRD Scena 9.

Vizita bătrânei doamne. Foto Bettina Stos

Armin Petras, unul dintre cei mai importanţi regizori contemporani, este prezent la Sibiu cu două spectacole produse de Schauspiel Stuttgart, teatrul pe care îl conduce din stagiunea trecută: Vizita bătrânei doamne şi Cele 5 dimineţi, dar pregăteşte zilele acestea la Sibiu şi premiera spectacolului Nathan înţeleptul, o coproducţie TNRS – Schauspiel Stuttgart.

Cu o carieră regizorală prestigioasă în teatrele din Germania şi nu numai, Armin Petras a fost director al teatrului din Leipzig, apoi la Schauspiel Frankfurt. Spectacolul Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt, o coproducţie Schauspiel StuttgartMaxim Gorki Theater Berlin, va avea loc duminică, 14 iunie, ora 21.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor – Sala Mare.

Armin Petras scrie piese sub pseudonimul Fritz Kater, iar textul spectacolului Cele 5 dimineţi îi aparţine. Fritz Kater plasează acţiunea piesei în timpul unei catastrofe. Oraşul e într-o stare de alertă. Să fie din cauza unei explozii? Sau a unei contaminări radioactive? Un virus periculos? Un sentiment de epuizare a întregii societăţi? Nimeni nu ştie. Se pare că niciun inamic străin nu este responsabil. Un spectacol de impact, ce va avea loc miercuri, 17 iunie, ora 21.00, la TNRS Sala Studio.

Spectacolul Nathan înţeleptul, după Gotthold Ephraim Lessing, este rezultatul unuia dintre cele mai mari proiecte de coproducţie demarate de Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu împreună cu Teatrul Naţional din Stuttgart. Proiectul nu se va limita doar la o simplă punere în scenă a piesei de teatru, ci urmăreşte scopuri concrete, dimensiunea socială a terorismului şi mai ales a rasismului în aceste două ţări.

Din distribuţie fac parte artişti importanţi la nivel mondial, cum ar fi Ofelia Popii, deţinătoarea câtorva premii importante în România, Scoţia (Edinburgh) şi Japonia (Tokyo), Peter Kurth şi Katharina Knap, doi dintre actorii teatrului din Stuttgart, care au primit în acest an titlurile de Actorul anului, respectiv Actriţa debutantă a anului în Germania. Premiera spectacolului va avea loc în 15 iunie, ora 22.00, la Sala TNRS, apoi va urma o premieră la începutul anului 2016 la Schauspiel Stuttgart şi o serie de reprezentaţii la Teatrul Naţional din Oslo.

Courtney Love, Eternul Shakespeare şi Iliada – Polonia şi Grecia la superlativ

Courtney Love, un spectacol emoţionant

Polonia şi Grecia sunt reprezentate în acest an de cele mai importante producţii şi de cei mai mari actori naţionali.

Teatr Polski din Wroclaw vine la Sibiu cu spectacolul care a fost declarat Cel mai bun spectacol din Polonia în anul 2013: Courtney Love, realizat după un scenariu al cunoscutului dramaturg Pawel Demirski. Reprezentaţia va avea loc vineri, 19 iunie, ora 17.00, la Colegiul Naţional „Octavian Goga”.

Spectacolul combină imaginea carierei spectaculoase a trupei Nirvana cu realitatea industriei spectacolului din Polonia în anii ’90, când succesul – perceput ca unica opţiune demnă în viaţă – a fost întipărit în mentalitatea socială. Este o poveste muzicală bazată pe intrigi, limitări şi modalităţi triviale de construire a unei posibile cariere. Courtney Love – cea care a acompaniat cu loialitate marele succes al trupei Nirvana, fiind acuzată în acelaşi timp că a determinat prăbuşirea acestui grup – devine un simbol care accentuează în mod evident efectele negative ale unei realităţi capitaliste. Regia îndrăzneaţă a Monikăi Strzepka, dramaturgia intransigentă a lui Pawel Demirski şi cântecele nemuritoare ale trupelor Nirvana şi Hole, cântate live de actorii Teatrului Polski, fac ca acest spectacol să fie unul de neuitat.

Pawel Demirski a primit premiul revistei „Politica” (2010) „pentru dezvoltarea consecventă a proiectului teatrului critic. Pentru curajul de a vorbi mai mult şi mai dur decât am vrea să auzim”. El este prezent la Sibiu şi cu un spectacol-lectură, Diamantele sunt cărbuni care s-au pus pe treabă, în 18 iunie, ora 14.00, la Librăria Humanitas.

Andrzej Seweryn în Eternul Shakespeare

Cel mai mare actor al Poloniei, Andrzej Seweryn, îşi va demonstra măiestria într-un one man show pe texte de Shakespeare, în producţia realizată de Arnold Szyfman Polish Theatre din Varşovia şi prezentată marţi, 16 iunie, ora 18.00, la sala Thalia.

Andrzej Seweryn este unul dintre cei (doar) trei actori angajaţi ai Comediei Franceze care nu sunt de naţionalitate franceză. În prezent este director al Polski Theatre din Varşovia.

În Eternul Shakespeare, Andrzej Seweryn povesteşte despre lumea lui Shakespeare şi despre lume în general, creând un dialog interactiv cu publicul, într-o dezbatere nemaiîntâlnită până acum despre teatrul contemporan şi, în acelaşi timp, o manifestare a credinţei în puterea artei dramatice. Spectacolul abordează teme consacrate ale dramaturgiei shakesperiene: obsesia pentru putere, nebunia simţurilor, atemporalitatea iubirii şi tristeţea singurătăţii, gelozie şi trădare, omniprezenţa dorinţei şi durerea provocată de eşec, incertitudinile asupra sensului vieţii şi puterea speranţei – ce transformă drama shakespeariană într-un context pentru propriile noastre îndoieli şi tragedii moderne. Această producţie este recomandată celor care cunosc operele lui Shakespeare, cât şi celor care abia încep să îi desluşească arta.

Scenă din spectacolul Iliada

Din Grecia vine o producţie impresionantă: Iliada de Homer, în regia lui Stathis Livathinos, care a devenit de curând directorul artistic al celui mai important teatru din Grecia, Greek National Theatre. Spectacolul a fost programat în ultima zi a festivalului, pe 21 iunie, ora 20.00, la BRD Scena 9.

Iliada, pe care Aristotel a numit-o prima tragedie din istorie, ne duce la o gigantică orchestră deschisă. Este un teatru al războiului. Fiind o lucrare clasică, fundamentală, a glorificatei culturi din Grecia Antică, Iliada este supusă acum unei viziuni artistice moderne. Atmosfera de pe scenă este dinamică şi schimbătoare, în timp ce 15 actori trec cu uşurinţă de la teatru la rapsodii contemporane. Doi muzicieni, cu un set de percuţie complex şi diverse dispozitive electronice, îmbogăţesc experienţa. „Mai rar întâlneşti o asemenea producţie plină de energie, extrem de concentrată, intensă şi totuşi executată cu atâta precizie. Pur şi simplu genial! O poveste spusă cu umor şi imaginată ingenios, despre oboseală, onoare, autoritate, temeritate şi absurdităţi de război”, scria Karin Veraart în recenzia pentru Volkskrant, Amsterdam, în octombrie 2013.

Deutsches Theater Berlin şi renumiţii coregrafi Amir Kolben şi Gigi Căciuleanu revin la Sibiu

Mameloschn – limba în care ne înţelegem cu toţii

Companii şi creatori importanţi de spectacole revin la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, semn al continuităţii valorii şi prieteniei.

Deutsches Theater Berlin revine după 5 ani la Sibiu cu un spectacol realizat pe un text al tinerei autoare Marianna Salzmann: Mameloschn – limba în care să ne înţelegem cu toţii. Reprezentaţia va avea loc în prima zi a festivalului, vineri, 12 iunie, ora 17.00, la Teatrul Naţional Radu Stanca.

Spectacolul prestigiosului teatru berlinez este regizat de Brit Bartkowiak şi vorbeşte despre trei femei, trei generaţii, trei stiluri de viaţă: bunica, mama şi fiica. Ce însemna să fii evreu cu 50 de ani în urmă în Germania comunistă şi ce înseamnă în Germania de astăzi? Întrebări legate de identitate, apartenenţă şi patrie sunt explorate în contextul anti-semitismului latent din Germania de Est – despre care Clara, mama, a învăţat din propria experienţă tragică. Chiar dacă vremurile s-au schimbat şi s-au adoptat anumite libertăţi, întrebările fundamentale rămân aceleaşi.

Născută în 1985, Marianna Salzmann a crescut în Moscova şi a studiat Scrierea Creativă în Teatru la Universitatea de Arte din Berlin. În 2012 a fost distinsă cu Kleist Prize acordat Tinerilor Dramaturgi pentru piesa sa Muttermale Fenster blau.

Charlie Mandelbaum – o poartă cât o speranţă, al coregrafului Amir Kolben

Coregraful israelian Amir Kolben revine la Sibiu cu spectacolul Charlie Mandelbaum – o poartă cât o speranţă, produs de compania de dans contemporan Kolben Dance Company, pe care a înfiinţat-o în 1996. Reprezentaţia va avea loc luni, 15 iunie, ora 18.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor.

Amir Kolben semnează coregrafia, scenografia şi muzica acestui spectacol uluitor în care Charlie este Charlie Chaplin, învinsul-câştigător ce poate exista doar într-o lume în care oamenii sunt clasificaţi astfel. Charlie este Charles Lindberg, cel care a traversat cerul şi spaţiul imaginaţiei umane cu un avion primitiv, demonstrând că temeritatea umană nu are limite. Charlie reprezintă toţi soldaţii al căror nume ar fi putut da titlul Punctului de control Charlie din Berlin, locul de trecere dintre două regiuni adverse ale unui oraş divizat. Şi Mandelbaum? Mandelbaum suntem noi. Este tot ceea ce Charlie poate fi. Mandelbaum visează că într-o zi va deveni Charlie. Mandelbaum este poarta din zidul ce desparte cele două părţi ale Ierusalimului, pe vremea când nu era încă din aur. Şi acum, când zidul a devenit invizibil, dar dureros de prezent, poate Mandelbaum s-ar putea întoarce la a fi încă un om care locuieşte pe o altă stradă, într-o altă ţară ce, întâmplător, e a noastră.

Imagine all the people, creaţie a coregrafului Gigi Căciuleanu

Gigi Căciuleanu, apreciatul creator român de spectacole de dans şi teatru coregrafic, este prezent şi în această ediţie a festivalului, cu Imagine all the people, pentru care semnează regia, coregrafia, costumele şi light design-ul.

Director al Centrului Naţional Coregrafic din Rennes, creatorul companiei Studioul de Dans Contemporan le Grand Théâtre de Nancy, director artistic al Baletului Naţional din Chile, cap de afiş la Paris, Moscova, Montevideo, Tel Aviv, Santiago, Cardiff, Hamburg, Roma, Gigi Căciuleanu a primit o stea pe Aleea Celebrităţilor în anul 2014, pentru unicitatea creaţiei sale în lumea dansului şi teatrului, sub semnul muzicii şi al poeziei.

Spectacolul produs de Opera Naţională Română Iaşi va avea loc marţi, 16 iunie, ora 20.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor. „În acest spectacol mi-am imaginat un grup de oameni, un eşantion de societate umană în acţiune. Şi care altă artă dacă nu cea a mişcării, a dansului, ar fi aptă să pună împreună aceşti atomi ai societăţii spre a da viaţă unui moment de fizică socială şi de alchimie de grup, (…) adresându-se nu numai ochiului, ci chiar gândirii şi, sper, inimii spectatorului. Mi-aş permite să-l invit pe acesta nu numai să privească, ci să participe cu imaginaţia la soarta fiecărui dans-actor. Imagine All The People – precum ne îndeamnă atât de frumos John Lennon”, mărturisea Gigi Căciuleanu.

Barak Marshall, Jin Xing şi Brenda Angiel, dans la înălţime

Ţara miracolelor

În vara aceasta dansăm la Sibiu! Festivalul Internaţional de Teatru vă aşteaptă cu ritmuri şi sonorităţi provocatoare, oferite de artişti şi companii de pe trei continente.

Barak Marshall este unul dintre cei mai mari inovatori ai dansului israelian, răsplătit cu numeroase distincţii încă de la debut, în anul 1995, când a câştigat Premiul I în cadrul competiţiei Shades of Dance, organizată de Centrul Suzanne Dellal. Compania sa, Inbal Dance Theatre, a efectuat un amplu tur al Europei, ce a inclus reprezentaţii în cadrul Bienalei de Dans din Lyon, la Théâtre de la Bastille din Paris şi Haus der Kulturen der Welt din Berlin. În 1999, Barak Marshall a fost selectat de Ohad Naharin ca prim-coregraf rezident al Companiei de Dans Batsheva, creând multe producţii pentru Companie. În ultimii ani a colaborat cu Centrul Suzanne Dellal, Ballet Jazz din Montreal şi Compania de Dans BODYTRAFFIC, cu sediul în Los Angeles.

Pentru Ţara miracolelor, Barak Marshall semnează coregrafia, scenografia, muzica şi textul. Spectacolul prezintă călătoria a zece suflete eşuate pe un tărâm al nimănui. În încercarea de a-şi accepta soarta, acestea se luptă pentru a învinge forţele negative – atât cele personale, cât şi cele existenţiale. Mişcările lui Marshall sunt corporale, energice, rapide, conţinând motive etnice moderne şi sunt cunoscute ca fiind extrem de emoţionale, vizuale şi teatrale. Aranjamentul muzical pentru Ţara miracolelor combină elemente de muzică ţigănească, balcanică, jazz, muzică yiddish şi rock. Reprezentaţia va avea loc miercuri, 17 iunie, ora 18.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor Sibiu.

Vreau să fiu altfel. Courtesy of Jin Xing Dance Theatre

Jin Xing este director al companiei Jin Xing Dance Theatre Shanghai, înfiinţată în 1999, prima companie independentă de dans din China. Cu un destin personal special, Jin Xing este un simbol al curajului, libertăţii, responsabilităţii şi nesfârşitei energii a spiritului artistic.

Spectacolul Vreau să fiu altfel este cea mai nouă coregrafie dintre cele aproape 20 pe care Jin Xing le-a creat pentru compania ei. Această creaţie aduce pe scenă 9 muzicieni din Mongolia Centrală şi 15 dansatori ai companiei. Dansatorii iniţiază un dialog cu muzicienii, iar aceştia îndeplinesc o parte semnificativă a mişcărilor coregrafice. Linia narativă principală a spectacolului Vreau să fiu altfel este aceea a unei repetiţii scenice continue – vocea regizorului artistic se poate auzi din culise, în timp ce dansatorii şi muzicienii repetă. Muzica mongoleză extrem de expresivă creează o atmosferă ce aminteşte de peisajul mongolez cu pajişti întinse, invitând publicul să ia parte la această experienţă. Spectacolul va avea loc joi, 18 iunie, ora 20.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor.

Carmen în regia lui Mario Martone. Foto Mario Spada

Brenda Angiel este director artistic şi coregraf al companiei Brenda Angiel Aerial Dance. Artista argentiniană reinventează cel mai popular dans din ţara ei, folosind metoda dansului în aer. Cu ajutorul sforilor şi corzilor elastice, creează o nouă formă de spaţialitate, dansul în aer având un vocabular cu totul special. Prin încorporarea diverselor ritmuri ale celui mai iubit stil muzical argentinian şi inspirat de un faimos pas de tango, spectacolul Tango la înălţime este interpretat de talentata companie Brenda Angiel Aerial Dance. Brenda Angiel şi compania ei au călătorit în întreaga lume, având reprezentaţii în Olanda, Italia, Mexic, China, Canada, Columbia, Costa Rica, Chile, Argentina, Boston, New York, cât şi la cele mai prestigioase festivaluri din Statele Unite, cum ar fi Festivalul Spoleto, Festivalul Culturii Americane al Centrului Kennedy, Festivalul American de Dans, Academia de Muzică Brooklyn. Muzica este interpretată live de o orchestră formată din 7 instrumentişti. Spectacolul va avea două reprezentaţii: sâmbătă, 20 iunie, ora 20.00 şi duminică, 21 iunie, ora 16.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor.

Bursa de Spectacole de la Sibiu – întâlnirile cu mari coregrafi!

Cea de-a XIX-a ediţie a Bursei de Spectacole de la Sibiu (15-20 iunie 2015) va pune un accent deosebit pe conexiuni în domeniul dansului, în contextul prezenţei la Sibiu a unui mare număr de artişti din domeniu. Întâlnirile şi atelierele cu mari coregrafi ai lumii vor avea loc la Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cindrelul – Junii Sibiu şi vor fi informale şi demonstrative, cu accent pe comunicare. Coregrafii îşi vor prezenta metoda de lucru şi tehnicile folosite, pe care apoi le vor demonstra prin exerciţii, într-o sesiune interactivă.

Programul atelierelor:

15 iunie, 14.00 – 16.30: Amir Kolben

16 iunie, 14.00 – 16.30: Gigi Căciuleanu şi Barak Marshall

17 iunie, 14.30 – 16.30: Jin Xing

18 iunie, 14.30 – 16.30: Brenda Angiel şi Silvia Macrea

De asemenea, organizatorii Bursei de Spectacole de la Sibiu anunţă două ateliere din cadrul Bursei de Spectacole – Festival Readings şi Marketingul artelor -, care fac parte din programul intens al Bursei de Spectacole – spaţiu în care artiştii şi directorii de festivaluri şi institute culturale vor descoperi noi oportunităţi de parteneriate şi proiecte comune.

Growing Smart – Smart Growing, tema ediţiei de anul acesta a Festivalului, surprinde cel mai bine evoluţia acestui eveniment de-a lungul timpului. Nu este suficient să creşti ca volum, fără a avea o adâncime şi o substanţă adevărată. Încă de la primele ediţii Festivalul a prins viaţă, voinţă proprie, prin trupele care au participat şi prin publicul său. A crescut într-un mod sustenabil şi sănătos în fiecare an, prin calitatea spectacolelor prezentate. Calitatea a atras apoi şi dimensiunea: Festivalul este cea mai de amploare manifestare de acest gen din spaţiul public sibian şi una dintre cele mai mari din ţară şi chiar din Europa. Orice trupă de teatru bine cotată îşi doreşte să facă parte din acest adevărat fenomen care este Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Festivalul aduce beneficii mari în viaţa culturală a oraşului, este un important punct în oferta turistică a Sibiului, dar eu văd şi un alt beneficiu – Festivalul implică întreaga comunitate, fie că este vorba de staff-ul artistic, coordonarea logistică, serviciile administraţiei locale, firmele care sprijină Festivalul, proprietari de unităţi de cazare, manageri de restaurante şi terase sau public”, afirmă Astrid Fodor, primarul interimar al Sibiului.

Aleea Celebrităţilor, loc permanent de celebrare

Deşi este inspirată de celebra Walk of Fame de la Hollywood, Aleea Celebrităţilor din Sibiu, gândită ca un tribut adus realizărilor în domeniul cultural şi artistic din oraş sau în legătură cu acesta, este gândită ca un eveniment cultural, ceea ce îi conferă propria personalitate, precum şi ca un punct de atracţie turistică care să confere unicitate locului.

Ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu va fi marcată printr-o ceremonie de gală ce va avea loc sâmbătă, 20 iunie, la Sala Thalia. Evenimentul va urmări, totodată, să marcheze în mod semnificativ întregul parcurs al festivalului şi se constituie într-o recunoaştere publică a meritelor celor mai importante personalităţi ce au contribuit la dezvoltarea acestui fenomen la Sibiu. De-a lungul timpului, Sibiul a fost martorul şi beneficiarul contribuţiei extraordinare aduse de numeroase personalităţi culturale şi artistice ce au ajutat la dezvoltarea oraşului aşa cum îl cunoaştem astăzi. Fiecare dintre aceste personalităţi are o poveste distinctă şi extraordinară, care o leagă de destinul Sibiului şi care rămâne ţesută în fibra intimă a comunităţii. Sibiul a fost o cetate medievală care nu a putut fi cucerită. Între primul şi al doilea zid de apărare este o alee pietonală, ce uneşte primul teatru construit pe teritoriul României la 1788 cu „Cazarma 90”, unde va fi construit viitorul teatru. Între trecut şi viitor s-a născut această Alee a Celebrităţilor, unde în fiecare an vor fi adăugate nume importante din lumea teatrului, a dansului, a artelor spectacolului.

De la inaugurarea acestui proiect, acum 2 ani, au fost acordate 13 stele:

Ariane Mnouchkine – regizor, Declan Donnellan – regizor, Eugenio Barba – regizor, George Banu – om de teatru, Nakamura Kanzaburo XVIII – actor Kabuki şi Silviu Purcărete – regizor, în 2013, Gigi Căciuleanu – coregraf, Krystian Lupa – regizor, Lev Dodin – regizor, Martin Hochmeister – fondatorul primului teatru de pe actualul teritoriu al României, “Turnul Gros”, Peter Brook – regizor, Peter Stein – regizor, Radu Stanca – poet, dramaturg şi regizor, în 2014.

Anul acesta vor fi acordate alte 5 stele:

Eimuntas Nekrosius. Foto D.Matvejev

Eimuntas Nekrošius (n. 1952) a absolvit Institutul de Teatru Lunacharski din Moscova în 1978. A lucrat la Teatrul de Stat pentru Tineret din Vilnius (1978-1979) şi la Kaunas Drama Theatre (1979-1980). În 1980 revine la Teatrul din Vilnius, unde colaborează pentru următoarele producţii: Pătratul de Yeliseyev, Pirosmani, Pirosmani (1981), Dragoste şi Moarte în Verona de Antanėlis şi Geda (1982), O zi mai lungă decât veacul de Aitmatov (1983), Unchiul Vania de Cehov (1986) şi Nasul de Gogol (1991).

Toate spectacolele sale s-au bucurat de distincţii la festivalurile din Lituania şi statele baltice. În 1994, Nekrošius a primit premiul Regizorul anului din partea Uniunii Teatrale din Lituania, iar Uniunea Teatrelor din Europa i-a acordat Premiul New European Theatre Realities pentru spectacolul Mozart şi Salieri. Don Juan, Plaga. În 1997, Nekrošius a creat una dintre cele mai de succes producţii ale sale, Hamlet de Shakespeare, care a fost jucată la aproape toate marile festivaluri europene, câştigând numeroase premii.

În 1998 înfiinţează teatrul-studio Meno Fortas, pentru care lucrează ca regizor artistic. În 1999 a regizat Macbeth de Shakespeare, iar în 2001, Othello, care a avut premiera mondială la Veneţia. În 2002 a regizat prima sa operă, Macbeth de Verdi, la Teatro Comunale din Florenţa. În 2003, Nekrošius pune în scenă Anotimpurile, bazat pe poemul epic al marelui scriitor lituanian Kristijonas Donelaitis, şi Livada de vişini de Cehov, având premiera la Moscova, spectacol lăudat de criticii ruşi ca fiind cea mai memorabilă producţie a piesei lui Cehov din ultimii zece ani. Anul 2008 marchează premiera spectacolelor Anna Karenina la Emilia Romagna – Teatrul din Modena şi Legenda Invizibilului Oraş Kitez, regizată atât la Teatro Lirico din Cagliari, cât şi la Teatrul Bolşoi din Moscova. În 2009 a creat o producţie teatrală la scară mare, bazată pe romanul Idiotul de Dostoievski (pentru proiectul Vilnius, capitală europeană a culturii), care a primit Premiul Golden Stage Cross pentru Cel mai bun spectacol al stagiunii în Lituania. În 2010 a montat opera Faust de Gounod, la Teatrul Scala din Milano, iar în 2011 spectacolul Caligula la Teatrul Naţiunilor din Moscova şi opera Otello de Verdi, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet din Lituania.

Ultimele producţii create sunt Divina Commedia de Dante, la Meno Fortas Theatre şi Paradisul la Teatrul Olimpic din Vicenza (2012), opera Otello la Teatrele de Operă din Bari şi Cagliari (2013) şi The Book of Job la Meno Fortas Theatre (2014).

Joel Pommerat. Foto Cici Olsson

Joël Pommerat (n. 1963) a fondat compania Louis Brouillard în 1990. Pune în scenă doar propriile piese şi caută să creeze un teatru vizual, în acelaşi timp intim şi spectaculos. A produs spectacolele Le théâtre (1991), Des suées şi Les Evénéments (1994). În 1995 a creat Pôles, primul text pe care autorul îl consideră complet din punct de vedere artistic şi primul text publicat de editura Actes Sud-Papiers. Până în anul 2000, s-a concentrat pe cercetare în domeniul filmului, înainte să se îndrepte definitiv spre teatru. La Teatrul Villette din Paris a repus în scenă două creaţii, Pôles, Treize étroites têtes şi o nouă producţie, Mon Ami. În 2002 a creat Grâce à mes yeux, în 2003 Qu’est-ce qu’on a fait, în 2004 Le Petit Chaperon Rouge, primul său spectacol pentru copii şi în 2005 D’une seule main.

După ce compania îşi mută reşedinţa la Teatrul Naţional din Chambéry şi Savoie, în anul 2006, Joël Pommerat creează Les Marchands (Marele Premiu al literaturii dramatice) şi Cet enfant (Premiul pentru Cea mai bună creaţie în limba franceză). Au monde, Les Marchands şi Le Petit Chaperon rouge au fost repuse în scenă la Festivalul de la Avignon în 2006.

În 2007, anul în care Je tremble a fost produs, compania şi-a mutat reşedinţa la Théâtre des Bouffes du Nord. Regizorul pune în scenă Cet enfant în limba rusă, la Praktika Theatre din Moscova. În martie 2008 regizează Pinocchio. În iulie 2008 regizează Je tremble(2) la Festivalul de la Avignon şi repune în scenă Je tremble(1). În ianuarie 2010, Joël Pommerat montează Cercles/Fictions (premiul Molière des compagnies) şi scrie libretul pentru opera Thanks to my Eyes, bazată pe piesa lui de teatru cu acelaşi nume, pentru Festival d’Aix din iulie 2011. În octombrie 2010 montează Pinocchio în limba rusă, la Moscova. În 2011 regizează Cendrillon la Teatrul Naţional din Bruxelles şi La Grande et Fabuleuse Histoire du Commerce/Marea şi fabuloasa istorie a comerţului la Centrul Naţional de Arte Dramatice (Comédie de Béthune) din Nord-Pas de Calais.

În septembrie 2010, Joël Pommerat începe un parteneriat de trei ani cu Odéon-Théâtre de l’Europe şi unul de cinci ani cu Teatrul Naţional din Bruxelles. În 2011 produce Ma Chambre froide şi obţine premiile Molière des compagnies şi Molière de l’auteur francophone. Pentru spectacolul La Réunification des deux Corées regizat în anul 2013 pentru proiectul „Cities on stage/ Villes en scène” obţine Premiul Beaumarchais/le Figaro pentru cel mai bun autor, Premiul pentru cel mai bun spectacol la Palmarès du Théâtre şi Premiul pentru Cea mai bună creaţie în limba franceză.

În 2015 aprimit Premiul pentru cea mai bună creaţie mondială la International Opera Awards pentru regia operei Au monde.

Klaus Maria Brandauer

Klaus Maria Brandauer (n. 1943) este actor, regizor de film şi profesor la Max Reinhardt Seminar în Viena. Aclamat în întreaga lume pentru paleta largă de roluri interpretate atât în film, cât şi în teatru, Klaus Maria Brandauer este mai bine cunoscut publicului român pentru rolul principal din filmul Mephisto (1982), pentru care a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul de la Cannes, precum şi pentru rolul memorabil alături de Meryl Streep în Out of Africa, ce i-a adus o nominalizare la Premiile Oscar, pentru Cel mai bun actor în rol secundar.

A colaborat cu Burgtheater Vienna din anul 1972, interpretând numeroase roluri principale: Don Carlos, Ferdinand, Tartuffe, Cyrano de Bergerac, Nathan din piesa lui Lessing şi mai ales Hamlet, de o sută de ori.

A jucat timp de 10 ani rolul principal din spectacolul Jedermann la Festivalul de la Salzburg. După ce a devenit celebru pentru rolul Mephisto în 1982, a mai jucat în filmul James Bond Never Say Never Again, apoi în Out of Africa, White Fang, Streets of Gold, Rembrandt, Introducing Dorothy and Tetro, în regia lui Francis Ford Coppola.

În anul 2007 ajucat rolurile principale în spectacolele lui Peter Stein: Wallenstein, Oedipus at Colonos, creat pentru Festivalul de la Salzburg, şi The Broken Jug la Teatrul Berliner Ensemble. Colaborarea cu Peter Stein a continuat în anul 2013, când Klaus Maria Brandauer a interpretat rolul titular din spectacolul Regele Lear de William Shakespeare, cu premiera la Burgtheater Vienna.

Neil LaBute. Foto Maria Ştefănescu

Neil LaBute (n. 1963) este regizor, scenarist şi unul dintre cei mai controversaţi şi inovatori dramaturgi americani. Criticii au apreciat stilul pieselor sale ca având un ton mizantropic, Rob Weinert-Kendt de la „The Village Voice“ numindu-l „mizantropul încoronat al teatrului american”. Piesele sale au fost traduse şi montate extensiv în Statele Unite ale Americii şi în Europa: Bash: Latter-Day Plays (1999), The Mercy Seat (2002), Autobahn (2003), Fat Pig (2004), Some Girl(s) (2005), In A Dark Dark House (2007), Reasons To Be Pretty (2008), Helter Skelter (2008), Land of the Dead (2008), The Break of Noon (2010), The Furies (2009), In a Forest, Dark and Deep (2011), Lovely Head & Other Plays (2013) , Reasons to Be Happy (2013), Money Shot (2014), The Way We Get By (2015).

A scris scenariul pentru numeroase filme de lungmetraj: In the Company of Men, Your Friends & Neighbors, Nurse Betty, Possession, The Shape of Things, The Wicker Man, Lakeview Terrace, Death at a Funeral, Some Girl(s), Some Velvet Morning, Dirty Weekend, şi de scurtmetraj: Tumble, After-School Special, Sexting, Denise, Double or Nothing, Bench Seat, Sweet Nothings, BFF, It’s Okay.

În 2013, LaBute a câştigat Premiul pentru literatură acordat de Academia Americană de Arte şi Litere.

Kazuyoshi Kushida (n. 1942) este actor, regizor şi director artistic al Matsumoto Performing Arts Centre.

Kazuyoshi Kushida

După ce studiază la şcoala de actorie Haiyu-za, în anul 1965 se alătură companiei de teatru Bungaku-za. Un an mai târziu înfiinţează compania Jiyu Gekijo împreună cu Makoto Sato, Ren Saito şi Hideko Yoshida şi începe să realizeze spectacole de teatru tradiţional, cele mai cunoscute fiind Maboroshi no Suizokukan (1976), Motto Naite-yo Flapper (1977), Shanghai Rhapsody (1979) şi Cusco (1982).

Din anul 1985 începe să lucreze pentru deschiderea Bunkamura Theater Cocoon, de la planul arhitectural până la strategia artistică. După inaugurarea teatrului în 1989, Kazuyoshi Kushida semnează un contract de franciză cu On-Theater Jiyu Gekijo – pe care continuă să-l conducă – şi introduce sistemul de repertoriu. Din acel moment lucrează intens pentru Theater Cocoon şi realizează un program prin care o nouă producţie a spectacolului Visul unei nopţi de vară este pusă în scenă în fiecare an, de un regizor diferit. Ulterior iniţiază seria de spectacole Cocoon Kabuki, în colaborare cu faimosul actor Kanzaburo Nakamura XVIII.

Din anul 2000 este profesor la Departamentul de Artă Teatrală al Nihon University, iar din aprilie 2003 devine director artistic şi administrativ al Matsumoto Performing Arts Centre.

În anul 2007 câştigă prestigiosul Yomiuri Drama Grand Prix pentru Cel mai bun regizor, cu spectacolul Tokaido Yotsuya Kaidan–Kita, a şaptea producţie din seria spectacolelor Cocoon Kabuki.

În 2008 primeşte „Medalia de Onoare (panglică purpurie)” din partea guvernului japonez, pentru merite artistice şi academice.

10.000 de bilete vândute şi 21 de reprezentaţii sold-out

Ofelia Popii în Faust, celebra creaţie a lui Silviu Purcărete

Organizatorii Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu anunţă un număr de 21 de reprezentaţii sold-out şi 10.000 de bilete vândute cu 10 zile înainte de începerea Festivalului. La cererea publicului, s-a suplimentat numărul de reprezentaţii şi numărul de bilete pentru anumite spectacole: Cruzimea frumuseţii şi a puterii (Laboratorul Phaedrei), RootlessRoot (Grecia), La ţigănci – UNTEATRU (România) şi De vânzare / For Sale, Teatrul Odeon.

De asemenea, a fost suplimentat numărul de bilete pentru fiecare dintre cele trei reprezentaţii ale spectacolului Faust (Teatrul Naţional Radu Stanca), programate în datele de 12, 14 şi 20 iunie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.