Când e cazul să te oprești din șofat?

sursa https://www.freepik.com/

Știrea că fostul parlamentar şi prefect de Gorj Dan Ilie Morega, în vârstă de 78 de ani, a fost dus la un spital de psihiatrie, în vederea efectuării unei expertize psihiatrice după ce a condus din nou, deşi i-a fost retras dreptul de a şofa ridică o întrebare dificilă: Când e cazul ca o persoană să renunțe la șofat?

De-a lungul timpului, medicii au atras atenția asupra unor astfel de situații. Dacă și tu ai in familie o rudă despre care crezi că are dificultăți la șofat cauzate de înaintarea în vârstă, iată semnalele pe care trebuie să le urmărești:

– a crescut numărul de comentarii îngrijorate din partea familiei sau a prietenilor

-numărul persoanelor care nu vor să mai călătoreacă alături de șoferul cu pricina e din ce in ce mai mare

– persoana în cauză se plânge des: de ce toată lumea claxonează la mine?, de ce primesc sunt așa de des amendat/ă

– persoana în cauză se rătăcește des pe drumuri familiare

-conduce constant prea încet sau prea repede

-are zgârieturi inexplicabile care apar pe mașină

 

Medicii spun că, într-adevăr, este greu de știut când este momentul potrivit pentru a renunța la șofat. A vorbi prea devreme poate duce la restricții inutile asupra mijlocului de transport preferat al unei persoane dragi, ca să nu mai vorbim despre conflictele în familie. Așteptarea prea mult timp poate duce la o tragedie care poate fi evitată.

 

Iată câteva măsuri pe care le puteți lua chiar acum:

-Roagă-l să discute sincer cu o persoană de încredere după ce au mers împreună în trafic. Așa poate afla dacă aceasta a detectat ceva in neregulă;

-Programează-i un consult la medic. Veți afla astfel dacă vede mai greu noaptea sau dacă  reacționează prea încet.

-Sfătuiește-l să meargă, pe cât posibil, doar pe drumuri semaforizate. Așa nu va mai trebui să decidă singur când traficul este suficient de clar pentru a vira, spre exemplu.

Dacă aceste sfaturi nu au dat roade, dar sunteți convinși că renunțarea la șofat este obligatorie, aveți grijă la modalitatea în care transmiteți mesajul. Cu atât de multe în joc, limbajul pe care îl folosiți contează. Așadar, este o idee bună să ne gândiți dinainte cum să abordați problema:

-Pune siguranța și soluțiile pe primul loc. Cel mai bine este să nu ii critici abilitățile de conducere. În schimb, vorbiți despre conducere având în vedere siguranța și soluțiile, cum ar fi opțiunile descrise mai sus.

-Alege-ți cu grijă cuvintele. Ajută la evitarea amenințărilor sau a limbajului de confruntare. În loc să spui „Conduci ca o cizmă, ți-am luat cheile”, concentrează-te pe siguranță și sprijin.

Mai bine spune-i:
„Cum crezi că au apărut acele lovituri pe mașina ta? Ai probleme cu vederea?“
„Cu toții ne-am simți groaznic dacă ai avea un accident și ai fi rănit sau rănit pe altcineva“.

Poate vei avea succes.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

9 Comentarii

  1. E simplu, cand ai tot timpul dreptate in trafic, predai cheile, ca ai devenit periculos.

  2. Acest pomelnic, parcă e contra conducătorilor auto! Daca analizăm pomelnicul listă, observăm că aproape niciun cetățean nu are drept de a conduce! Știam că e o limita de vârstă pentru permis pe continuitate, după care, la fiecare nu știu câți ani, ești obligat să faci toate analizele și testările medicale. Acest casuchii care se vede de neatins, deja e pe arătură și nu ar trebui sa mai aibă permisiunea de a conduce oriunde și oricând.

  3. Oare cate accidente sunt provocate de pensionari si cate de tineri? Asa, ca chestie?

  4. Oare acel aviz psihologic nu ne spune despre o persoana cand nu mai poate conduce? Sau aceste avize se fac ca sa nu moara de foame psihologii? Si dupa cum se comporta in trafic unii tineri, inclin sa cred ca asa este. Stim ca batranii va stau in gat si consuma resurse degeaba ( dupa unii dintre voi), dar deocamdata nu aveti incotro si trebuie sa-i suportati.

  5. Daca pentru medici e greu, ce naiba vorbim sau ne bagam in seama ca parazitii de la Bruxelles care inventeaza legi ca sa aiba servici……totul pentru binele lui Fraiereanu ! Fraiereanu a platit si TVA la masina, nu ???

  6. „Fraiereanu a platit si TVA la masina”

    Ce treaba are TVA cu pericolul soferilor. Unul care a omorat doi studenti fiind drogat la volan trebuia sa nu conduca vreodata. S-a pus test de drogangeala la eliberarea unui carnet de sofer ? Nici nu se va pune, trebuie sa fim cat mai putini, asa zic bogatii.

  7. E cazul să te opreşti din şofat când ai băut prea mult, ca unul care-şi zice „mishteaux” de pe acest forum de discuții.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.