Ce urmăresc de fapt americanii cu proiectul Gdansk-Constanța

Americanii nu vor construi autostrada și calea ferată Gdansk-Constanța ci doar vor sprijini, din motive strategice NATO, proiectele relevante din Inițiativa Celor Trei Mări, susține Mihai Alexandru Crăciun, fondatorul comunității online și al asociației „Construim România”. Această inițiativă reunește 12 state UE din Europa Centrală și de Est și are ca scop accelerarea dezvoltării infrastructurii, inclusiv a celei de transport, între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Adriatică. SUA a decis să includă în lista proiectelor strategice militare proiectele Via Carpatia și Rail2Sea ale Inițiativei Celor Trei Mări. Rutele celor două proiecte, devenite de acum strategice, au fost reconfirmate între altele inclusiv la Summitul Three Seas de la București din 2018, a spus Crăciun.

Opinia vine la câteva zile după ce ambasadorul SUA în România, Adrian Zuckerman, a declarat, cu ocazia semnării Acordului interguvernamental dintre România și Statele Unite, de la Departamentul Energiei, că SUA vor să lege Portul Constanța de Marea Baltică printr-un proiect de infrastructură uriaș. Proiectul prevede construcția unei autostrăzi și a unei căi ferate care vor lega Marea Neagră de Marea Baltică. „Vom începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi și căi ferate, care să lege Constanța, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică. Acest proiect de infrastructură va reprezenta un beneficiu uriaș pentru economiile României și Poloniei, dar și pentru economiile din regiune, ani buni de acum încolo”, a declarat Adrian Zuckerman. Imediat, în presa română au apărut articole care susțin că americanii vor finanța cele două proiecte.

Crăciun a desființat aceste texte. ”Nu pot să nu mă întreb cum își poate cineva închipui că strategia militară a NATO este să se bazeze pe deplasarea rapidă a trupelor în lungul flancului estic printr-o țară non-NATO și ex-URSS ca Ucraina? La fel, nu pot să nu mă întreb cum își poate închipui cineva că SUA ar construi o cale ferată nouă în Europa, în condițiile în care rețeaua feroviară din SUA geme de subfinanțare, de subdezvoltare și de tehnologii de secol XIX, precum șine prinse în cuie pe linii magistrale, cu viteze medii de circulație similare țărilor nedezvoltate, având în același timp fix zero kilometri de linie de mare viteză? Și nu, Acela Express de pe Coasta de Est și Brightline din Florida nu sunt trenuri de mare viteză, întrucât circulă la viteze maxime sub 200km/h, pe linii convenționale. În fapt, în SUA se fac mari presiuni din partea statelor ca Guvernul Federal să finanțeze construcția de linii de mare viteză, similar National Interstate and Defense Highways Act, care a fondat în 1956 sistemul de autostrăzi federale americane. Există chiar o propunere legislativă pentru o finanțare federală de 240 de miliarde USD pentru trenuri de mare viteză. Și asta pentru că puținele inițiative actuale de construcție a trenuri de mare viteză în SUA sunt exclusiv private, dar în cele mai multe progresul este lent sau deloc. Cum ar suna pentru americani, într-un asemenea context, știrea că SUA nu construiește căi ferate în SUA, ci în Europa?!” a spus Crăciun.

Conform acestuia, Via Carpatia este un proiect de autostradă menită să unească portul Lituanian Klaipeda cu Salonic în Grecia, Constanța în România și Svilengrad în Bulgaria (granița cu Turcia). Ramura de conexiune spre Gdansk nu este inclusă în Via Carpatia, dar aceasta nu privește România, ci acordul similar dintre SUA și Polonia. Pe teritoriul României Via Carpatia are traseul Oradea – Arad – Sibiu – București – Constanța. Pentru ca acest traseu să fie complet la profil de autostradă, în acest moment lipsesc Autostrada Oradea – Arad, tunelele de pe A1 Lugoj – Deva lot 3, A1 Sibiu – Pitești și la alegere A0 Nord sau A0 Sud, adică unul dintre cele două sectoare de autostradă de centură a Bucureștiului dintre Bolintin și Pasărea. ”Atât și nimic mai mult este inclus pe teritoriul României în “autostrada pe care o fac americanii”! Vorbim deci de o suprapunere aproape totală cu coridorul TEN-T format din A1 și A2 (Curtici – Arad – Sibiu – București – Constanța) finanțat deja prin împrumuturi și fonduri nerambursabile de la UE, singurul beneficiu al României fiind declararea ca prioritară a autostrăzii Oradea – Arad. Rail2Sea este într-adevăr un proiect de interconectare feroviară a porturilor Gdansk și Constanța, proiect sub egida căruia cele două porturi, dimpreună cu PKP Cargo și CFR Marfă au semnat un memorandum de înțelegere încă din 21 iulie 2017. Traseul pe teritoriul României este pe căi ferate existente (!!), nicidecum noi (!!), care sunt sau urmează să fie modernizate. Concret, începând din 2019 este vorba de tronsonul Curtici – Arad – Timișoara, urmat de Magistrala 900 (Timișoara – Drobeta Turnu-Severin – Craiova – București), Centura Feroviară București și apoi de Magistrala 800 București – Constanța. Linia face parte și din rețeaua TEN-T core a Uniunii Europene și, în condițiile în care tronsoanele Curtici – Arad, respectiv București – Constanța sunt deja modernizate, practic includerea în parteneriatul strategic cu SUA pune la dispoziție României o dublă finanțare, UE și SUA, pentru Magistrala 900 Timișoara – București. Ceea ce nu e rău deloc”, a mai afirmat Crăciun.

Referindu-se la finanțarea proiectului, fondatorul Construim România susține că americanii sunt dispuși să să finanțeze România – adică să o împrumute, cu dobândă, nu să-i dea – în limita a 7 miliarde de dolari, dacă și numai dacă țara noastră cumpără produse și servicii americane, cu prioritate în domeniul energiei (de exemplu Centrala de la Cernavodă) și al infrastructurii (de exemplu Via Carpatia și Rail2Sea). ”7 miliarde dolari pentru toate proiectele, nu pentru fiecare. Adică, între altele, suma nu acoperă nici măcar costul integral super optimist de numai 8 miliarde USD pentru reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă. Banii nu au fost și nu vor fi acordați României!!! Ei sunt la dispoziția EXIM Bank în SUA și dacă România va decide să construiască, de exemplu, Autostrada Oradea – Arad cu un constructor american, atunci banii pentru construcția ei pot fi împrumutați de la EXIM Bank. Nu au fost comunicate detalii, dar cel mai probabil nici un dolar din această finanțare nu va trece prin România. În schimb decontările facturilor se vor face în SUA, direct între EXIM Bank și companiile americane care vor construi sau vor furniza tehnologie în România. Desigur, mai apoi o bună parte din bani ar ajunge totuși în România prin salarii și prin plata subcontractorilor locali de către companiile americane. Ceea ce este o veste mai mult decât bună, pentru că înseamnă locuri de muncă și injecție de fonduri în România”, a mai afirmat Crăciun. Conform acestuia, știrea de săptămâna trecută este că România a primit accesul la o finanțare substanțială de 7 miliarde dolari pentru a accesa o tehnologie și o expertiză de top, respectiv cea a companiilor americane.
Mai mult, finanțarea și tehnologiile americane sunt puse la dispoziția României pentru proiecte pe care țara noastră își dorește oricum să le realizeze.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7
Cosmin Pam Matei 4572 Articole
Author

23 de Comentarii

  1. Autostrada va asigura transportul echipamentului militar între Polonia și România.. elimină pretentiile germano-olandeze și asigură păstrarea păstrării controlului economic și militar românesc asupra portului Constanța…eu zic că e un lucru foarte bun…
    Păstrează bariera Carpatica împotriva posibilelor invazii rusești asupra Europei..

  2. “Ce urmăresc de fapt americanii cu proiectul Gdansk-Constanța”
    Cum , ce ?! Sa ne mai Behteluiasca o tura !

  3. Nu intrati pe fenta aruncata, deja avem exemplul bechtel si nu numai! Am scris din start, nu baga bani aiurea pretenii fara cel putin junate avantaj de partea lor! Si vedem conditiile: afaceri pro occi, e imprumul(spalare valuta) care trece prin romania si retur, asta daca se va face, ceea ce personal, nu cred! In schimb, cred plasarea masiv a bipezilor occi in Romania pe motiv ca construiesc…ciu ciu!

  4. Fratilor ,sa o luam ca o gluma buna !Americanii vor sa ne scoata cu calea ferata la Drumul :)) Feroviar numit „Drumul Matasii”care leaga China de Olanda via Rusia, scurtand drumul marfurilor cu 20 de zile,fata de transportul maritim!
    Doar stiti cat se iubesc SUA cu China!
    Bineinteles, trenurile vor avea oprire 10 minute la Bălțătești !

  5. Ce urmăresc americanii,.. e clar.. Insă faptul că iși găsesc mereu proștii e chiar de speriat. Cum poți să fi atât de bleg, atât de pe nicăieri să fii mereu preș, atunci când te declari mândru in fața polimii tale,. Deci evident sunt țepe, evident proștii pierd și in nici un caz nu dictează,.E clar și vânzare de țară, a suveranității naționale,.. Era o vreme când românu urla pe străzi sub indrumarea acelorași generali că,.. ” nu ne vindem țara”.. Păi, uite ,.

  6. Pe noul „drum al matasii”, in planurile oficiale chinese drumul de sud trece din Turcia in Grecia pe uscat si catre Italia pe ape.
    Pe la nord din China drumul comercial ( autostrada si cale ferata de mare viteza) trece din China in Uzbeckistan, Turkmenistan, Kazahstan, Russia,Belarus, Polonia, Germania. Bineinteles ca „drumul matasii” nu este numai un drum pe care vor veni catre UE bunurile produse in China. Drumul matasii este o politica pe termen lung prin care China va investi in tarile din sudestul si centrul Asiei pentru ca ei stiu ca pretul scazut al productiei de bunuri manufacturate astazi poate fi pastrat doar folosind forta de munca ieftina din tarile cu populatii numeroase si sarace din zona. In acelasi timp investitiile chineze in centrul Asiei vor fi primite cu bratele deschise caci ele vor aduce si o bunastarea mult cautata de popoarele tarilor respective. In acest context, estul si centrul UE are nevoie sa fie integrata in economia globalista initiata de tarile bogate si preluata acum de chinezi iar portul Constanta reprezinta o oportunitate care va putea fi folosita de Romania sau blocata de interese contrare Romaniei.
    Sa vedem ce va prevala in interesele americane; interese anti germane sau antichineze. Suntem intr-o zona de maxim interes comercial, in viitorul apropiat, unde in afara de China si Turcia mai asteapta oportunitati si banii tarilor arabe din golf.
    Deocamdata singurele investitii in Romania sunt facute in politica autohtona unde sunt infiltrati agenti de influenta ale Germaniei, Russiei, Frantei si desigur USA. Credeti ca este cazul sa dau exemple ???!!!
    Investitii sigure si aducatoare de mare profit.

  7. Americanii vor o linie a frontului cu baze militare intre Polonia Romania Grecia.
    Ca sa alimenteze bazele sau sa le deplaseze pe linia frontului de la o baza la alta au nevoie de cale ferata si autostrada. Ce asa mare lucru greu de inteles.
    Interesul este al americanilor dar PROSTII vor plati constructia.
    Adica iti faci treaba cu banii altora.

  8. zukermanul sa mearga si in polonia si ukraina sa informeze, deoarece ambasadorii americani in aceste tari n-au anuntat nimic si nici presa nu cunoaste problema.
    ptr.babuini o promisiune si o sapca ptr.bolovanul de la cotroceni, valoreaza mai mult decat cetatenii si ii face pe guvernanti sa jertfesca totul strainilor in loc sa faca ceva ptr.sanatatea cetatenilor in aceasta pandemie.

  9. Incepe sa semene cu o coproductie intre studiourile Paramount si cele de la Buftea, intr-un film cu indieni si cowboys … romanii pun „la bataie” actorii, logistica, studiourile, americanii vin cu caii … Oy vey, mei Adi, chiar asa de prosti sau de corupti sa fim si sa nu ne dam seama ?

  10. Daca se supara iarasi sefu’ de gara din Pielesti (sa traiesti, coane, in ’99 ai fost chiar MAGNIFIC !) se opresc toate garniturile dintre Marea Neagra si Baltica, adica, cu alte cuvinte, cade totul balta si rugineste nucleara pe cimp, printre balarii !

  11. hautosteada hamericana bechtel 2 miliarde euro pentru 50 km la ses… ati uitat ce megafurturi au dat hamericanii in Romania?!!!!

  12. Numai temebelii puteau cred ca americanii investesc in Romania PENTRU ROMANIA.

  13. Parerea mea e ca americanii, dar si unele tari din Europa, urmaresc blocarea oricarei initiative a Romaniei de a se dezvolta independent de vointa si interesele lor. De ani de zile Portul Constanta sta in gatul olandezilor. De-aia nici nu ne-au acceptat in rahatul ala de spatiu Schengen. O autostrada care sa lege Moldova de Sudul tarii, dar si una care sa o lege de Ardeal, nu sunt acceptate de stapani, iar slugoii de la putere nici nu se gandesc sa-i supere. Citu se lauda cu investitii de miliarde de euro in primele 9 luni ale anului 2020. Unde-s investitiile alea?! Pandemia le-a picat ca o pleasca. Toate invartelile lor si risipa de bani au acum o scuza. Americanii ne promit ca ne fagaduiesc, dar nu vor investi niciun dolar. Banii o sa-i platim noi, fraierii, pentru ceva care nu va exista, la fel ca Bechtelul.

  14. @Gelule mai gindeste..Titulescu Molotov și acordul economic Romano Bolshevic prin racordarea cailor ferate făcute expres să aducă trenurile rusești în Polonia…ne-au băgat în belelele de dinainte de WW2 și ne-au adus nemții pe cap…mai încet cu bilshevismele..în plus Americanii le închid gura și pretențiile Olandeze și Germane la Marea Neagră și la portul Constanța…în plus soseaua e mai ușor de apărat daca rusnacii au fonduri excursioniste…munții Carpați nu-i treci cu calul mongol..

  15. vedem dupa ce nu vom mai avea nimic
    paduri,gaze,petrol,minereuri strategice
    SI ROMANI

  16. ai zis:Păstrează bariera Carpatica împotriva posibilelor invazii rusești asupra Europei…
    Bine zis apara Europa dar noi devenim linia frontului si camp de bataie.
    De ce nu face linia prin Ucraina – Polonia????
    ca au si granita comuna.

  17. Aici ne-a lăsat Dumnezeu…iar cei din est fie ucraineni, khazari fie mongoli-muscali nu ne-au fost prieteni in incercarile lor de a se extinde spre west și spre Constantinopol…nu realizați că nu s-a schimbat nimic de sute de ani.. doar jucătorii simt schimbări…acu au intrat și americani în horă..

  18. “construirea unei autostrăzi și căi ferate, care să lege Constanța, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică”. Sau “Povestea cu Cocoșul Roșu: Eu l-am prin și l-am mâncat și ție nu ți-am dat”
    Generația noastră a prins poveste acesta cu legătura Marea Neagră-Marea Nordului pe apă. Noi am favcut Canalul Dunăre-Marea Neagră și Genania canalul Main-Rin și astfel s-a realizat legătura pe apă. Și chiar a funcținat. După anul 1990 multe firme româneșt profitabile de transport naval (schippibg) operau pe acest traseu. DAR, dar o stagiară de la Casa Albă a aflat codul Zip de la panalonii președintelui Clinton. Și ca să se acopere scandalul s-a regizat războiul cu Iugoslavia. Și chirurgicale lovituri au prăbușit un pod de pe canalul Dunării. Și sărbii nu au mai vrut să-l deblocheze zicănd că avionale USA au decolat din Arad. Și așa au dat faliment firmele de Shipping. Acum Cocoșul roșu este pe calea ferată și șosea.

  19. Nu SUA vine acum cu ideea autostrazii si nici cu ideea caii ferate. Ambele erau planificate de acum cativa ani, de europeni, americanii ce fac, vin doar sa taie panglica si sa isi aroge meritele? Autostrada din Romania care face parte din plan este cea la care deja s-a lucrat, adica nu va fi nimic nou, cea trasata de unii prin Moldova si Ucraina este doar o gogorita! Americanii sa faca bine si sa nu mai minta! Ca nu au dat ei niciun ban la ce autostrazi s-au facut in Romania, ba dimpotriva, prin firma anericana Bechtel au tras o mare teapa Romaniei!

  20. Bancuri pentru fraierii care au timp sa asculte.Sau ,ca pe vremuri,bancuri cu Gigel.Adica de ce ar construi americanii au tostrada mentionata cand au putut obtine cateva miliarde pe o sapca.Se zice ca vor sa ofere celui mai iubit fiu al Germaniei in Romania si un tricou dar la pret dublu.

  21. Foarte corecta constatarea ca de fapt linia nu e una noua. De exemplu, ce rost are, daca ai ajuns cu linia la Sibiu (promisa deja pe bani EU parca) s-o cotesti in jos la Lugoj (renumita halta internationala!)? E un exemplu gen „hai ca-ti ofer sa-ti cumperi masina inapoi” (la suprapret, ca e bun mobil si oricum s-a degradat; is smecher de Lagos!).
    Corecte observatiile si despre caile ferate americane; in general caile ferate sunt extrem de costisitoare din simplul motiv ca in principiu isi asuma raspunderea a tot ceea ce insemna o calatorie, mai putin biletul, si nu e o destructuralizarea ca cea adusa de transportul cu masina, unde exista mai multa raspundere personala.
    Poate sa incercam cu diligenta, sau cu bicicleta electrica. E din nou incercarea de a inlocui hidrocarburile cu energia electrica de dragul energiei electrice (hai sa analizam si cum se obtine energia electrica, nu-i chiar asa de verde, cum nici cea nucleara nu-i). N-am nimic impotriva acestor tipuri de energie dar daca nu-s la fel de fezabile…

    Ideea dupa mine e asa. Se incearca o suprapunere peste ceea ce exista creindu-se conexiuni prin digitalizare, robotizare etc. si mai putin in lumea reala, deci nu rezolvarea unor nevoi reale ci stilistice. Trenul tot pe acolo trece, desi poate sunt nevoi in alta parte, sau tot la fel de prost merge dar ai, please, un app si te dai gasper, sau nu mai ai mecanic de locomotiva, etc. Adica ne plangem de suprastructrura statala, dar la fel de bine ne putem plange si de cea tehnologica.

    Asa si cu siteurile de social media, tin in paine pe cei din spatele lor, nu rezolva absolut nimic, poate doar o nevoie umana dar foarte limitata si la modul repetitiv. Nu poti inlocui restul simturilor, memoria e limitata sau inexistenta la un moment dat, imaginatia are limite neconectata fiind la real – intram pe teritoriu distopic.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.