Cifrele care arată că CFR Marfă e pe marginea prăpastiei

Controalele efectuate de inspectorii Curții de Conturi la CFR Marfă, deținută de Ministerul Transporturilor, au relevat faptul că societatea are mari probleme în ceea ce privește continuarea activității. Din analiza datelor și informațiilor prezentate în situațiile financiare întocmite la data de 31.12.2017 s-a constatat diminuarea capitalurilor proprii la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social subscris. Astfel, activul net, în cuantum de 82.375 mii lei, a reprezentat 4,09% din capitalul social al entității. Potrivit notelor explicative la situațiile financiare ale anului 2017: „Aceste condiții indică existența unor incertitudini semnificative privind capacitatea Societății de a-și continua activitatea”, se arată în Raportul public al Curții de Conturi pe anul 2017.

Cauzele care au generat această situație: neluarea măsurilor necesare de către conducerea societății în vederea desfășurării activităților specifice obiectului său de activitate pe principii comerciale, inclusiv de realizare de profit; neorganizarea contabilității de gestiune la nivelul entității și, în consecință, necunoașterea tuturor informațiilor necesare efectuării unor analize financiare în scopul fundamentării deciziilor manageriale și a luării măsurilor menite să înlăture riscurile de intrare a societății în pierdere, cu implicații asupra modului de stabilire a costurilor aferente serviciilor prestate. Totodată, din analiza datelor și documentelor prezentate s-au constatat neconcordanțe între sumele solicitate de CFR Marfă prin declarațiile de creanță împotriva averii debitorilor pentru care a fost deschisă procedura insolvenței/falimentului și sumele înregistrate în balanța de verificare care a stat la baza întocmirii situațiilor financiare la data de 31.12.2017. Astfel, ca urmare a verificării sumelor solicitate de CFR Marfă prin declarația de creanță împotriva averii debitorului City Gate SA, pentru care a fost deschisă procedura insolvenței/falimentului, au fost constatate sume cu titlu de daune, pretenții, sume de natura cheltuielilor de judecată/onorarii/taxe, stabilite prin sentințe judecătorești rămase definitive și înscrise la masa credală, dar neînregistrate în evidențele contabile ale societății, în cuantum de 1.727 mii lei. Aceasta a condus la diminuarea nejustificată a activului bilanțier și a pierderii reportate cu suma de 1.727 mii lei.

S-a constatat faptul că valoarea de înlocuire în cuantum de 1.106 mii lei, calculată de CFR Marfă pentru vagoanele de marfă constatate lipsă cu ocazia inventarierilor anuale și imputabile societății Grup Transport Feroviar SA (GTF SA), nu a fost înregistrată în evidența contabilă.

Din analiza și verificarea prin sondaj a valorii de inventar a vagoanelor din parcul activ al CFR Marfă la data de 31.12.2017 s-a constatat subevaluarea vagoanelor de marfă prin înregistrarea necorespunzătoare în evidența contabilă a valorii reparațiilor planificate efectuate la intervale regulate de timp, pentru a asigura continuarea exploatării activelor la parametrii normali, în cuantum de 17.616 mii lei. Valoarea reparațiilor planificate efectuate la intervale regulate de timp nu a fost inclusă în valoarea vagoanelor de marfă înscrise în parcul activ al societății la data de 31.12.2017.

Din analiza și verificarea modului de evidență și urmărire a costurilor aferente serviciilor prestate s-a constatat neorganizarea și neconducerea contabilității de gestiune la nivelul CFR Marfă SA, ceea ce a condus la necunoașterea tuturor informațiilor necesare efectuării unor analize financiare în scopul fundamentării
deciziilor manageriale și a luării măsurilor menite să înlăture riscurile de intrare a societății în pierdere, cu implicații asupra modului de stabilire a costurilor aferente serviciilor practicate. Din verificarea conturilor în care sunt reflectate sumele de recuperat de la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS), reprezentând diferența între valoarea contribuțiilor lunare datorate și valoarea sumelor achitate pentru concedii medicale suportate din FNUASS reflectate în balanța de verificare la data de 31.12.2017, s-a constatat faptul că societatea nu a evidențiat corect în conturile de creanțe sumele pentru care a depus la CASMB cereri pentru restituirea sumelor în cuantum de 2.840 mii lei. Sumele de recuperat de la Casa de Sănătate în baza cererilor transmise către
aceasta reprezintă creanțe de încasat și acestea trebuiau reflectate în evidența contabilă corespunzător, respectiv în contul „Debitori”. Pe de altă parte, în evidența contabilă a entității au fost înregistrate sume de recuperat de la CASMB, aferente perioadei 2012-2014, sume care se află în afara termenului de prescripție de trei ani, în cuantum de 300 mii lei.

Cheltuielile aferente orelor suplimentare prestate de salariați peste programul normal de muncă nu au fost calculate și nici înregistrate. În timpul acțiunii de control, CFR Marfă a calculat valoarea cheltuielilor aferente orelor suplimentare cu o vechime mai mare de 60 de zile și care nu au mai putut fi compensate prin ore libere plătite la data de 31.12.2017, în cuantum total 7.078 mii lei, la care se adaugă contribuțiile angajatorului în cuantum de 2.277 mii lei. Efectuarea inventarierii anuale a patrimoniului CFR Marfă nu a respectat în totalitate prevederile legale. În urma verificării documentelor prezentate de entitatea verificată s-a constatat neconsemnarea de către Comisia centrală de inventariere în „Raportul Comisiei Centrale privind inventarierea patrimoniului SNTFM „CFR Marfă” SA pe anul 2017” a situației centralizate a rezultatelor inventarierii, în sensul comparării datelor constatate de către comisiile/subcomisiile de inventariere cu cele
din evidențele contabile ale societății, în vederea stabilirii valorii de inventar a patrimoniului.

Din analiza și verificarea modului de utilizare a veniturilor pentru efectuarea de cheltuieli conform scopului, obiectivelor și atribuțiilor prevăzute de actele normative prin care a fost înființată Societatea CFR Marfă s-a constatat plata nelegală și nejustificată a cheltuielilor generate de folosința și întreținerea autovehiculelor desemnate să efectueze serviciul de permanență auto la cabinetul Ministerului Transporturilor (asigurări auto reparații și cheltuieli de întreținere curentă, carburant), precum și a cheltuielilor cu salariile aferente conducătorilor auto care au asigurat efectuarea serviciului de permanență, în sumă totală de 29 mii lei.

Din analiza și verificarea modului de desfășurare a activităților de decontare a prestațiilor de transport de marfă cu căile ferate străine s-a constatat neînregistrarea și nerecuperarea dobânzilor penalizatoare aferente prestațiilor efectuate de către CFR Marfă SA în favoarea Căilor Ferate Sârbe, conform procedurilor internaționale care reglementează relațiile financiare dintre societățile feroviare, în cuantum de 126 mii euro În urma verificării situației datoriilor către furnizori la data de 31.12.2017 s-a identificat un sold de plată către CNCFR SA reprezentând 92% din totalul datoriilor către furnizori, respectiv suma de 793.430 mii lei, sold care include debite din datorii comerciale și penalități pentru plata cu întârziere sau neplata prestațiilor, sume care au fost recunoscute de CFR Marfă SA prin extrase de confirmare solduri la data de 31.03.2016 și la data de 31.07.2017.

Din analiza situației plăților efectuate de CFR Marfă în contul CNCFR SA pentru anul 2017, respectiv suma de 78.350 mii lei, rezultă faptul că au fost stinse cu prioritate penalitățile, acestea reprezentând 55% din totalul plăților. Dacă aceste sume ar fi fost utilizate pentru plata debitului restant, reprezentând datorii comerciale, aflat în sold la 31.12.2017, cu o vechime între 1 și 3 ani (valoare debit 351.202 mii lei), s-ar fi putut crea o economie anuală în bugetul CFR Marfă SA, până la lichidarea debitului, în sumă de 7.855 mii lei. La nivelul acestei sume restante, raportat la valoarea plăților efectuate în perioada 2016 până la data misiunii, debitul ar putea fi stins în cel puțin trei ani, dacă toate resursele financiare ar avea ca destinație achitarea debitelor, iar penalitățile ar fi amânate la plată.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

8 Comentarii

  1. subiectul vechi, nici nu merita sa ne ostenim. murim pe legea noastra….

  2. Pariez ca analfabeta Vaeorica ar citi un pomelnic intreg despre cat de BINE merge CFRul de cand cu PSD la guvernare!
    A-propos, nici unul dintre analfabetii si infractorii care ne conduc NU circula cu trenul, riscul ca ei sa circule cu un tren care deraiaza e ZERO, si epntru ei si pentru ai lor!
    Ei circula cu Mercedesuri CUMPARATE de Stat, adica de Institutiile unde se strofoaca de 30 de ANI sa faca „bine” mandrilor romani!

  3. Pericolul si mai mare e la CFR Calatori!!

    „O locomotivă aparţinând CFR Călători a sarit VINERI seară de pe şine aproape 1 metru, în Braşov. Din fericire, nu avea vagoane ataşate, şi nici un călător n-a fost pus în pericol.
    E însă a 5-a deraiere de la începutul lunii şi arată încă o dată DEZASTRUL de pe Căile ferate din ţara noastră.
    65% din liniile ferate sunt nesigure, iar 800 de vagoane au nevoie să fie înlocuite.
    Doar 24 au fost modernizate anul trecut. Adică 3%.
    Între timp, şinele de cale ferată cedează în fiecare zi, iar trenurile deraiază aproape săptămânal: de la cele de călători până la cele de marfă. În ţară, trenurile circulă şi cu restricţii de viteză de 15 km/oră, adică pot fi întrecute de o căruţă.”
    http://www.monitorulexpres.ro/?mod=monitorulexpres&p=eveniment&s_id=189636&Locomotiva-sarita-de-pe-sine

  4. Cum sa nu fie in colaps CFR marfa cand sefa de la Constanta ia spaga la fiecare transport si asta o stiu de la varul ei Grigoriu Ionut care se lauda pe la toate colturile cum ii tine el bani in banca si primeste tot timpul bonuri de motorina de la ea.

  5. „Cifrele care arată că CFR Marfă e pe marginea prăpastiei”
    Si nu sare nici un partener sa-l ia si ne scape de belea ? Neste austrieci , nemti , unguri , nimic ?

  6. Este un sistem de transport din start inficient, neflexibil, trenul nu-ti baga marfa in depozitul de pe strada…la numarul…, ci ti-o lasa in gara/halta. Alta transbordare, altin bani.Faliment placut!

  7. DEZASTRUL CFR
    daca nu se iau urgent masuri privind infrastructura cfr, siguranta circulatie pe caile ferate dupa 3 decenii de incompetenta,ignoranta, iresponsabilitatea conducerilor min transporturilor si lipsa controlului de la simplele traverse, cabluri de cupru sustrase en gros , cantonierii desfiintati, barierele nesemnalizate electronc si luminos=motiv desiguranta nationala si de debatere in CSAT???desele deraieri de trenuri de marfa, lipsa de investitii, privatizarile frauduloase(cfr msarfa, calatori, GFR-GRUIA, BERCEANU, ETC), CINE PREVINE O CATASTROF- cand se circula cu 20-40 km/h??

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.