Comisia Europeană  înăspreşte normele de protecție a consumatorilor 

Comisia Europeana

Comisia Europeană a elaborat un proiect normativ care va înăspri normele de protecție a consumatorilor, introducând prevederi mai clare privind informarea acestora, dar și sancțiuni care încep de la 4% din cifra de afaceri a firmelor contraveniente. Vor putea fi intentate și procese colective.

„Noua ofertă a Comisiei pentru consumatori este o propunere care va garanta că toți consumatorii europeni vor beneficia pe deplin de drepturile lor. De asemenea, va consolida aplicarea acestor reguli la nivel public și privat, asigurându-se că autoritățile au puterea de a impune sancțiuni, iar consumatorii pot accesa compensații în cazul în care drepturile lor sunt încălcate”, se arată într-un document care rezumă proiectul normativ.

În 2017, Comisia Europeană a efectuat o evaluare aprofundată a normelor existente privind protecția consumatorilor. Aceasta a arătat că actuala legislație de protecție a consumatorilor UE funcționează bine, dar a subliniat că normele nu au fost aplicate eficient în întreaga UE.

Există, de asemenea, necesitatea de a sensibiliza consumatorii și întreprinderile cu privire la drepturile și obligațiile acestora. Revizuirea a identificat măsuri necesare pentru a elimina costurile inutile la comercianți și pentru a moderniza regulile în lumina tendințelor globale actuale și a noilor practici de afaceri.

„Cazurile recente de consum transfrontalier, cum ar fi scandalul Dieselgate ,care a afectat consumatorii din întreaga UE, au confirmat faptul că legislația europeană în materie de protecție a consumatorilor ar trebui consolidată, de exemplu prin introducerea unor sisteme de recurs colectiv”, se arată în documentul citat.

Concret, noul acord pentru consumatori va actualiza următoarele directive existente:
– Condiții necorespunzătoare în contractele încheiate cu consumatorii
– Protecția consumatorilor în indicarea prețurilor produselor
– Practici comerciale nefirești între întreprinderi și consumatori.

În plus, este lansată o normă legislativă care înlocuiește actuala directivă privind acțiunile de urmărire penală, propunând acțiuni reprezentative pentru interesul colectiv al consumatorilor. „Propunerea vizează îmbunătățirea instrumentelor de oprire a practicilor ilegale și de facilitare a căilor de atac pentru consumatori în cazul în care există încălcări masive ale drepturilor lor, în cazul în care mulți dintre aceștia sunt victime ale aceleiași încălcări a drepturilor lor, în situația de vătămare în masă”, se arată în document.

În conformitate cu normele existente, o instanță sau o autoritate administrativă poate pune capăt practicilor ilegale atunci când o companie nu își respectă obligațiile față de mai mulți consumatori, fără ca și consumatorii individuali să fie obligați să acționeze. „În cadrul noului acord, este posibil ca și consumatorii să obțină despăgubiri, cum ar fi compensarea sau repararea, fără nici un cost pe cont propriu, în urma unei acțiuni legale de încetare a unor astfel de practici ilegale”, menționează inițiatorii.

Acest lucru este deja aplicabil în unele state membre, dar noul pachet normativ comunitar introduce aceste drepturi în întreaga UE. Fapt care va ajuta consumatorii individuali din întreaga UE să-și asigure drepturile, în special aceia care nu își pot permite recursul sau cei care se îndepărtează de litigiile individuale.

Cine va acționa în numele consumatorilor în acțiuni reprezentative? „Numai entități calificate, cum ar fi organizațiile de consumatori și organismele publice independente, desemnate de statele membre ale UE, vor putea introduce acțiuni reprezentative pentru despăgubiri. Aceste entități – numite entități calificate” – trebuie să fie non-profit și vor trebui să respecte o serie de criterii”, se precizează în document.

Statele membre ale UE vor monitoriza periodic dacă entitățile calificate desemnate continuă să respecte criteriile. Nerespectarea acestei dispoziții va conduce la pierderea statutului de entitate calificată.

Totodată, propunerea introduce „obligații puternice de informare în beneficiul consumatorilor, care vor avea nevoie, în orice caz, să fie clar informați cu privire la drepturile lor și la modalitățile de care dispun pentru a beneficia de recursul acordat ulterior acțiunii reprezentative”.

Va fi posibilă, de asemenea, și organizarea unei acțiuni reprezentative în numele consumatorilor din mai multe țări ale UE. Exemplu concret: în cazul unui scandal de tip Dieselgate, victimele practicilor comerciale neloiale, cum ar fi publicitatea înșelătoare cu privire la afirmațiile privind mediul, producătorii de automobile vor putea să utilizeze căi de atac colective printr-o acțiune reprezentativă în temeiul noii directive, chiar dacă în cadrul de reglementare al Uniunii pentru omologarea de tip vehiculele nu sunt incluse ca atare în anexa I. Acest lucru nu a fost posibil anterior în întreaga UE.

Noul regulament cere statelor membre să ia măsuri de executare, inclusiv amenzi, în mod coordonat, în ceea ce privește încălcările răspândite și încălcările răspândite pe întreg teritoriul UE.

„Acest lucru nu este în mod evident posibil cu diferențele actuale dintre normele naționale privind amenzile. În prezent, în Franța, Polonia și Olanda, amenzi pentru a induce în eroare consumatorii (încălcând Directiva privind practicile comerciale neloiale) pot ajunge la 10% din cifra de afaceri anuală a unei companii. În schimb, amenzi pentru încălcări similare ale legislației UE privind protecția consumatorilor sunt limitate la 8.688 de euro în Lituania, 13.157 de euro în Croația și 32.000 de euro în Estonia”, explică inițiatorii.

Potrivit proiectului, „autoritățile naționale vor avea puterea de a impune sancțiuni eficiente, proporționale și disuasive în mod coordonat. Pentru încălcările răspândite care afectează consumatorii din mai multe state membre ale UE, amenda maximă disponibilă va fi de cel puțin 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului în statul membru respectiv”. Iar statele membre „sunt libere să prevadă amenzi maxime mai mari”.

Cine va aplica noile reguli în cadrul noului acord pentru consumatori? „Autoritățile de protecție a consumatorilor și instanțele din țările UE vor pune în aplicare normele prevăzute în propunerile noului acord. Acesta este același mod în care legislația UE privind protecția consumatorilor este aplicată și în prezent. Comisia Europeană nu are competența de a interveni în dispute concrete între comercianți și consumatori”, se mai arată în documentul citat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Eugenia Solomon 1416 Articole
Author

1 Comentariu

  1. c.e înăspreşte normele de protecție a consumatorilor de prezervative…anvelope dunlop…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.