Concerte extraodinare, odată cu venirea primăverii

 

Alexandru Tomescu, vioara Stradivarius Elder-Voicu și dirijorul libanez Lubnan Baalbaki la Sala Radio!

Primăvara începe la Sala Radio sub semnul muzicii și al frumosului și aduce publicului în luna martie o mulțime de ”mărțișoare muzicale”, sub forma unor concerte de excepție, cu invitați din țară și din străinătate și un program atractiv!

Chiar în prima zi a primăverii, vineri, 1 martie (19.00), violonistul Alexandru Tomescu și vioara de patrimoniu Stradivarius Elder-Voicu, dirijorul libanez Lubnan Baalbaki și Orchestra Națională Radio vă propun un repertoriu romantic.

Veți asculta la Sala Radio două lucrări semnate de compozitorul francez Camille Saint-Saëns – Uvertura operei La Princesse Jaune (despre un tânăr student îndrăgostit platonic de o prințesă japoneză) și Concertul nr. 3 în si minor pentru vioară şi orchestră. Lucrarea a fost dedicată de compozitor unui mare violonist și compozitor al vremii: muzicianul spaniol Pablo de Sarasate.

În cea de-a doua parte a serii veți asculta una dintre cele mai cunoscute partituri semnate de ”titanul” Beethoven: Simfonia nr. 3 – supranumită Eroica – o lucrare ce marchează trecerea compozitorului de la clasicism la romantismul muzical. Beethoven a dedicat inițial lucrarea sa lui Napoleon, pe care îl considera o personificare a ideilor democratice ale Revoluției Franceze, înainte însă ca acesta să se proclame împărat și Beethoven să fie dezamăgit de cel pe care îl admirase.

La finalul concertului, Editura Casa Radio îl readuce pe solistul serii, violonistul Alexandru Tomescu, alături de spectatori, prin organizarea unei sesiuni de autografe – în foaierul central al Sălii Radio – acordate de artist pe albumul apărut la Casa Radio sub titlul „Radio România 90”. Albumul este disponibil, la preț de producător, la librăria Editurii Casa Radio din str. Temişana nr. 31 sau prin comandă online pe site-ul editurii (www.edituracasaradio.ro). De asemenea, poate fi achiziţionat de la partenerii de distribuţie, incluzând librăriile Humanitas şi Cărtureşti.

Parcursul muzicianului LUBNAN BAALBAKIcare este născut în Liban, dar are astăzi și cetățenia română – este unul fascinant! Dirijor, compozitor, violonist şi un remarcabil interpret al lăutei, a fost înconjurat din fragedă copilărie de un anturaj artistic de excepţie prin familia sa alcătuită din pictori, muzicieni, actori şi nu numai, Lubnan Baalbaki a descoperit tainele muzicale studiind vioara la Conservatorul din Liban. A ales apoi România ca destinaţie pentru a-şi urma visul de a deveni dirijor, urmând cursurile Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, unde a studiat dirijat cu maestrul Petre Sbârcea şi compoziţie cu Szegő Péter. Formarea sa artistică a continuat la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, la clasa maestrului Horia Andreescu.

Experienţa sa artistică însumează colaborări cu Qatar Philharmonic Orchestra, Mexico City Philharmonic Orchestra, Istanbul State Symphony Orchestra, 5 Mayo Philharmonic Orchestra, Queretaro Philharmonic Orchestra ș.a. Din anul 2012, Lubnan Baalbaki este dirijor permanent al Orchestrei Filarmonicii din Liban.

ALEXANDRU TOMESCU este solist concertist al Orchestrelor Radio din 2002. A evoluat de nenumărate ori atât alături de Orchestra de Cameră Radio, cât şi alături de Orchestra Naţională Radio, dar şi peste hotare, în turnee în Europa şi Asia. De la vârsta de şase ani, a cântat acompaniat de tatăl său, pianistul Adrian Tomescu, participând la numeroase evenimente şi concursuri muzicale. Formaţia lui e desăvârşită, între 1995 şi 1999, la Conservatorul din Bucureşti, cu Ştefan Gheorghiu, cel mai important pedagog român în şcoala de vioară a momentului. A obținut burse de studii în SUA şi Elveţia. Printre numeroasele competiţii naţionale şi internaţionale câştigate se numără : Concursul „Paganini“ (Genova, 1995), Concursul „Marguerite Long Jacques Thibaud“ (Paris, 1999) şi Concursul „George Enescu“ (1999).

A concertat sub bagheta unor dirijori importanţi, între care Kurt Masur şi Valery Gergiev, Vasilii Petrenko, alături de pianişti precum Valentina Lisitsa şi Eduard Kunz, în săli celebre ca Berliner Philharmoniker, Carnegie Hall, Concertgebouw, Théâtre des Champs-Élysées. Alexandru TOMESCU a câștigat – în noiembrie 2018 – pentru a treia oară, în urma concursului național, dreptul de a cânta pe vioara STRADIVARIUS Elder-Voicu pentru următorii 5 ani, până în 2023. Vioara a fost folosită timp de patru decenii de către marele violonist Ion Voicu. Turneul Internațional Stradivarius este unul dintre proiectele sale de succes, cu sute de concerte, în zeci de localităţi din ţară și străinătate, cu programe care au cuprins câteva integrale-eveniment pentru viaţa muzicală românească, asociind uneori recitalul cu secvenţe inedite de performance.

Dirijorul Christian Badea revine pe scena Ateneului Român

După succesul fulminant cu o serie de spectacole Turandot la Opera Australia, Sydney, maestrul Christian Badea, consilier artistic și dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu“, revine pe 28 februarie şi 1 martie pe scena Ateneului Român. Joi și vineri, de la ora 19.00, orchestra Filarmonicii „George Enescu“ va avea în program Concertul în re major pentru vioară și orchestră, op.35 de Erich Wolfgang Korngold și Simfonia nr.5, în re minor, op.47 de Dmitri Șostakovici. Solistă va fi violonista Ioana Cristina Goicea.

 

Dedicat în egală măsură muzicii simfonice și operei, Christian  Badea, consilier artistic şi prim-dirijor al Filarmonicii „George Enescu”, a dirijat pe toate continentele și în cele mai importante săli și teatre de operă, printre care Metropolitan Opera (New York), Opera de Stat (Viena),  Royal Opera (Londra), Carnegie Hall (New York), Suntory Hall (Tokio), Concertgebouw (Amsterdam).
Cariera sa este marcată de colaborări importante cu artiști de referință ai timpului nostru – Leonard Bernstein, Mstislav Rostropovici, Placido Domingo, Renée Fleming, Natalie Dessay, Thomas Hampson. Sub semnul Leonard Bernstein 100, centenarul nașterii artistului a fost sărbătorit la Filarmonica „George Enescu”, ultimele două concerte simfonice ale stagiunii trecute fiindu-i dedicate de maestrul Christian Badea – unul dintre discipolii cei mai de seamă ai faimosului compozitor, dirijor, pianist şi pedagog american.

Christian Badea a condus orchestre de prim rang ale lumii, printre care se numără Royal Philharmonic și BBC Symphony (Londra), Filarmonica din Sankt Petersburg, Filarmonica Cehă, Amsterdam Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, Accademia di Santa Cecilia Orchestra (Roma), RAI Orchestra Montreal Symphony, Filarmonica din Tokio, Pittsburg Symphony (Torino). La Metropolitan Opera din New York a dirijat peste 160 de spectacole într-un repertoriu vast și variat.  În mai 2015, Christian Badea a dirijat la Ateneul Român actul al III-lea din Parsifal, după care, în deschiderea următoarei stagiuni a pus în scenă, în dublă calitate, de dirijor și regizor, actul I din opera lui Richard Wagner.  În decembrie 2017, Christian Badea a obţinut un succes extraordinar cu  Andrea Chénier de Umberto Giordano la faimosul Teatro Colón din Buenos Aires, fiind invitat să revină în 2019.  De asemenea, a semnat un contract de colaborare până în 2020 cu Opera din Sydney.

În stagiunea 2018-2019, Christian Badea a inițiat proiectul Concertele Centenarului la Ateneul Român, în care au fost invitați, la Filarmonica „George Enescu“, soliști renumiți – violoncelistul Misha Maisky, violoniștii Valeriy Sokolov și David Grimal, pianiștii Khatia Buniatishvili, Anna Fedorova, Daniel Ciobanu.

 

Tânara violonistă Ioana Cristina Goicea este unul dintre cele mai promițătoare talente ale generației tinere. La 27 de ani, ea se mândrește cu un palmares internațional impresionant. Cea mai recentă performanță este câștigarea concursului de vioară înscris în competiția Johannes Brahms, de la Pörtschach, Austria. În iunie 2017 a câștigat Premiul I la prestigioasa competiție de vioară Michael Hill din Noua Zeelanda, unde presa a declarat-o „un nou star pe firmamentul muzical”. A obţinut Premiul I la Concursurile Internationale Johannes Brahms 2013 în Austria şi Andrea Postacchini 2012 Italia. De asemenea, este laureata a Concursului Fritz Kreisler Vienna 2014 şi, recent, a câştigat Premiul Carl-Flesch la Academia cu acelaşi nume în Baden-Baden, Germania. Violonista Ioana Cristina Goicea a concertat ca solistă cu Auckland Philharmonia, Baden-Baden Philharmonic, Südwestdeutsche Philharmonie, Norddeutsche Philarmonie, Filarmonica George Enescu, Orchestra Naţională şi Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Naţională de Tineret, I Virtuosi Italiani, Kunitachi Symphoniker, Filarmonica de Stat Chişinau, precum şi cu toate orchestrele simfonice din România. În 2015 a câștigat, împreună cu pianistul Andrei Banciu, Premiul al doilea și Young Award la concursul internațional de muzică de cameră de la Trieste. În 2016 a fost invitată să participe la presigioasa Academie de Muzică de Cameră Heidelberger Frühling din Germania şi în 2017 a debutat în cadrul turneului New Masters on Tour, împreună cu pianistul Andrei Banciu, la Concertgebouw Amsterdam şi la Filarmonica din Bratislava.

Ioana Cristina Goicea s-a născut în Bucureşti, în 1992, într-o familie de muzicieni, si a studiat cu profesorii Mariana Sârbu, Ștefan Gheorghiu, Petru Munteanu, iar în prezent urmează cursurile Universităţii de Muzică și Teatru din Hanovra cu profesorul Krzysztof Wegrzyn.

Ioana Cristina cântă pe o vioară Gianbattista Guadagnini (Parma, 1761), oferită de fundația Deutsche Stiftung Musikleben Hamburg.

 

Maria Răducanu, la Teatrelli, într-un concert sold out

Sezonul de primăvară debutează la Teatrelli cu un concert de excepție Maria Răducanu Trio, pe 1 martie, de la ora 20.00. Concertul aduce pe scenă trei nume importante ale scenei internaționale de jazz: Maria Răducanu (România) – voce, Niko Meinhold (Germania) – pian, Chris Dahlgren (Statele Unite ale Americii) – contrabas și este sold out. Publicul va asculta cîntece vechi cu parfum futurist, nostalgii primăvăratice, romanțe, fado, tango și jazz.

Concertul face parte din seria inițiată de Teatrelli pentru a aduce o experiență culturală completă pe o scenă de teatru.

Una dintre cele mai apreciate artiste de origine română la nivel internațional, Maria Răducanu este caracterizată de critica de specialitate drept „una dintre cele mai distincte voci din lume”. „Maria Răducanu întrepătrunde doina românească cu fado, Rembetiko, blues și improvizații, creând o muzică pură, profund emoționantă și care-ți merge direct la inimă.”, scrie criticul John Zorn. „Vocea Mariei Răducanu a fost, neîndoielnic, blagoslovită de har”, punctează și jurnalistul și scriitorul Matei Florian.

Pianistul Niko Meinhold a scris compoziții pentru instrumente solo, coruri și orchestră, pentru film, TV și radio, precum și pentru teatru. A participat la festivaluri importante din Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Japonia, Norvegia, Finlanda, Suedia, Islanda, Columbia, Coreea de Sud, Senegal, Italia, Olanda, Austria, Ghana, Algeria, Polonia, Serbia, Germania. Este profesor invitat la Facultatea de Muzică din cadrul Universității Javeriana din Bogota, capitala Columbiei. Predă la Universitatea de Muzică și Teatru din Rostock, Germania.

La mijlocul anilor ’80, Chris Dahlgren a interpretat ca basist pe scena cunoscutului Blue Wisp Jazz Club din Cincinnati, Ohio și a avut oportunitatea să învețe despre muzica de jazz de la maeștri americani precum Herb Ellis, Red Rodney, Art Lande, Joe Lovano, Charles Tolliver și Jonny Cole. Din anul 2004, locuiește la Berlin, unde interpretează, compune și colaborează cu mai mulți muzicieni, compozitori și artiști europeni.

 

Dirijorul TIBERIU SOARE revine pe scena Sălii Radio, într-un eveniment MOZART/BEETHOVEN!

După o absență de câțiva ani, cunoscutul dirijor român Tiberiu Soare revine pe scena Sălii Radio, într-un frumos concert Mozart/Beethoven, prezentat miercuri, 6 martie (19.00), de Orchestra de Cameră Radio!

Oaspete special al serii este și un apreciat muzician german: Thorsten Johanns, primul clarinetist german invitat să interpreteze, de mai multe ori, împreună cu New York Philharmonic Orchestra, în ipostaza de clarinetist principal. În parcursul său sunt cuprinse și apariții alături de prestigioase orchestre din Germania, ca Filarmonica din Berlin, Filarmonica din Munchen sau de orchestrele radiodifuziunilor din țara sa natală. Profesor de clarinet la Conservatorul ”Franz Liszt” din Weimar, Thorsten Johanns este membru al ansamblului Raro, alături de care a susțimut concerte în Europa, SUA și Japonia.

Seara de la Sala Radio va debuta cu două creații semnate de celebrul Amadeus: Uvertura operei Don Giovanni – creație mozartiană inspirată din aventurile legendarului personaj seducător și aventurier Don Juan – și Concertul pentru clarinet şi orchestră în La major. A doua parte a concertului va prilejui întâlnirea publicului cu Simfonia nr. 4, creație a lui Beethoven.

Dirijor al Operei Naționale București, Tiberiu Soare îşi desfăşoară activitatea artistică din anul 1999, lucrează alături de orchestrele a numeroase filarmonici şi teatre de operă din ţară şi este invitat să dirijeze prestigioase ansambluri din străinătate.

Între anii 2012-2015, Tiberiu Soare a fost dirijor şef al Orchestrelor şi Corurilor Radio România, înregistrând alături de aceste ansambluri numeroase succese atât pe scena Sălii Radio, cât şi în cadrul evenimentelor în aer liber sau a turneelor internaţionale. În septembrie 2010, Tiberiu Soare a fost invitat să dirijeze primul său concert la pupitrul Orchestrei Filarmonice din Londra (London Philharmonic Orchestra), alături de celebra soprană Angela Gheorghiu.

Au urmat apoi alte concerte importante dirijate pe mari scene ale lumii, alături de Angela Gheorghiu: 2013 – Royal Festival Hall din Londra, alături de Orchestra Filarmonică Regală (Royal Philharmonic Orchestra), Praga (Sala Smetana), München (Filarmonica din München) şi Paris (Opéra Royal – Palatul Versailles); 2014 – în Germania, a dirijat Hof Symphoniker Orchester într-o gală de operă, în cadrul unui festival anual – Schlossfestspiele (Festivalul de la Castel), eveniment urmat în același an de concerte la Théâtre des Champs-Elysées – Paris, Musikverein Graz – Austria, Sala Concertgebouw – Amsterdam și Baden-Baden (Festspielhaus) – Germania.

Clarinetistul german Thorsten Johanns a studiat la Hochschule für Musik din Köln și a colaborat în calitate de prim clarinetist cu orchestre de renume ca Filarmonica din New York, Super World Orchestra din Tokyo, Orchestra Simfonică NDR din Hamburg, Filarmonica din Berlin, Filarmonica din München, Orchestra Germană Radio din Berlin, Ansamblul Modern din Frankfurt.

A concertat ca solist alături de Orchestra de Stat din Brandengurg (dirijor Howard Griffiths), Bayerische Kammerphilharmonie Augsburg, Orchestra Simfonică WDR. A realizat de asemenea şi înregistrări și a fost distins cu Premiul ECHO Classic pentru cea mai bună înregistrare de muzică de cameră a anului 2008.

În 2017, a cântat în premieră concertul pentru clarinet „Passages„, compus chiar pentru el de către Philippe Manoury. De asemenea, Thorsten Johanns a cântat la Stift Festival (Olanda, 2018) în premieră o lucrare dedicată lui, scrisă de Dimitri Terzakis, denumită „Flüchtige Gedanken„.

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Frumos! Multumim pentru anunt! Sper sa se difuzeze si la Radio.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.