Cu cât s-au scumpit carburanții de la începutul anului

Preţul benzinei a crescut cu 20% de la începutul anului, iar cel al motorinei, cu 37%, incluzând reducerea de 50 de bani pe litru de la pompă, arată datele furnizate de Consiliul Concurenţei, la solicitarea AGERPRES.

Preţul mediu al benzinei standard în România, conform informaţiilor din Monitorul Preţurilor, a fost, pe 2 septembrie, de 7,39 lei/litru (cu reducerea de 50 de bani aplicată), în timp ce motorina se comercializa, în medie, cu 8,37 lei/litru (cu reducere).

De la începutul anului, fără a lua în calcul reducerea de 50 de bani/litru, preţul benzinei a crescut cu circa 28%, iar cel al motorinei s-a majorat cu aproximativ 44%.

Cotaţiile Platts pentru benzină şi motorină (mai relevante în stabilirea preţurilor carburanţilor decât cotaţia ţiţeiului), cât şi valoarea la care se tranzacţionează ţiţeiul, deşi sunt în scădere faţă de maximumul istoric din luna iunie a acestui an, sunt totuşi la un nivel care nu a mai fost atins din anul 2014.

Pe data de 2 septembrie, ţiţeiul se tranzacţiona în jurul valorii de 93 dolari/baril, cu circa 20% mai mult decât valoarea de la începutul anului.

În aceeaşi perioadă, cotaţia Platts a benzinei, convertită în lei, pentru a surprinde efectul cursului de schimb leu/dolar, s-a majorat cu 20%, în timp ce cotaţia motorinei este mai mare cu 77% faţă de începutul anului.

Aplicarea reducerii de 50 de bani/litru, începând cu 1 iulie, de către toţi marii distribuitori, face ca preţurile medii reale din data de 2 septembrie, faţă de cele de la 1 ianuarie 2022, să fie cu doar 20% mai mari pentru benzină şi 37% mai mare pentru motorină, arată datele Consiliului Concurenţei.

De la 1 iulie 2022, odată cu intrarea în vigoare a OUG 106/2022, pe lângă reducerea de 50 de bani/litru aplicată de toţi distribuitorii, preţul mediu al benzinei a scăzut cu 76 de bani/litru, în timp ce preţul mediu al motorinei a fost mai mic cu 35 de bani/litru.

În ceea ce priveşte comparaţia cu preţurile din UE, conform datelor furnizate de publicaţia Oil Bulletin a Comisiei Europene, preţurile medii ale benzinei din România au fost constant sub media UE.

În ceea ce priveşte motorina, situaţia a fost similară în cea mai mare parte a ultimelor 13 luni, cu excepţia câtorva momente (mai, iulie, august 2022), când preţul mediu al motorinei din România a fost la acelaşi nivel cu sau chiar puţin peste preţul mediu din UE.

Trebuie menţionat, totuşi, că preţurile raportate de România la CE sunt cele întregi, fără a include reducerea de 50 bani/litru aplicată de distribuitorii de carburanţi în urma apariţiei OUG 106/2022, de la 1 iulie. Prin urmare, preţurile reale plătite de consumatorii din România sunt cu aproximativ 100 euro/1000 de litri mai mici decât cele publicate de CE.

Astfel, în săptămâna 29 august – 4 septembrie 2022 (cele mai recente date disponibile), la benzină, preţul cu taxe a fost cu 10% mai mic faţă de media UE (locul 10), fără taxe – cu 6,7% mai mic faţă de media UE (locul 21), fără taxe şi cu reducerea de 50 de bani, cu 14% mai mic faţă de media UE.

La motorină, preţul cu taxe a fost cu 4% mai mic faţă de media UE (locul 12), fără taxe – cu 1,4% mai mic faţă de media UE (locul 16) şi fără taxe şi cu reducerea de 50 de bani, cu 8,2% mai mic faţă de media UE.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

5 Comentarii

  1. Totul e la discreția jefuitorilor speculați,..Statul e doar complice, și stă cu mâna intinsă,.. pentru lefuri bugetare nerușinate..

  2. Sa stabilim din start ca pretul combustibililor este crescuta artifical de politica „green deal” care urmareste saracirea cetatenilor ptr a cumpara si polua mai putin. Ce a facut si Ceausescu, dar el avea alte motive, nu poluarea. Dar in final efectul asupra populatiei este acelasi.
    Pretul benzinei in:
    aprilie 2020 a fost de 4,4 lei
    2021 a fost de 6,5 (!!!)
    2022 azi 7,5 „Prima cauză a scumpirii a fost creșterea accizei, operată de Ministerul de Finanţe”
    https://www.wowbiz.ro/cum-a-evoluat-pretul-benzinei-si-motorinei-in-ultimii-5-ani-anul-acesta-au-atins-un-maxim-istoric-20207493
    Dupa cum se vede scumpirea a inceput odata cu implementarea politicilor UE si nu cu situatia din Ucraina.

  3. Cu taxe, sau fără taxe , prețurile nu spun nimic dacă nu sunt luate în funcție de salariile, atunci când se face o astfel de analiză.

  4. Preturile nu au nici o relevanță daca nu sunt corelate cu leafa ,nu mai vorbesc de comparația cu puterea de cumpărare a unui european ,de exemplu, un francez.Suntem in UE doar cu numele,in rest sărăntocii lumii,exceptie clasa politica, bugetarii de lux si pensionarii speciali ,care s-au ”integrat ” demult in UE cu veniturile,sfidând sclavii de pe plantație, la care Ciucă le aruncă firimituri de la popotă în valoare de 50 bani…

  5. Deși vorbiți de același produs, benzină sau motorină folosiți când preț în lei când procente spre a nu se înțelege nimic. Toată lumea bună are suv-uri 4×4 pe motorină și acum le cășunează de ce primesc 50 de bani la litru și posesorii mașinilor pe benzină când dacă s-ar da numai la cele pe motorină subvenția la motorină ar putea fi 1 leu, dacă la benzină ar fi 0 lei.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.