De ce Daimler investeşte mult în Ungaria şi Polonia şi mai puţin în ţara noastră

Marele producător auto german Daimler, care deţine brandul Mercedes-Benz, şi-a configurat foarte exact interesele în Europa Centrală prin deciziile investiţionale luate în ultimii ani şi în această strategie România a fost plasată în urma altor state. Pe la mijlocul anilor 2000 a ridicat la Kecksemet în Ungaria o fabrică în care a investit în jur de un miliard de euro. O extinde acum cu alţi 580 milioane de euro. În plus, o nouă uzină de un miliard de euro va fi construită în viitorul apropiat, tot în Ungaria. În acest an, Daimler a anunţat că îşi face o uzină de motoare în sudul Poloniei, investiţie de 500 de milioane de euro. În România, nemţii au investit 300 milioane de euro în fabrica de cutii de la Sebeş iar de curând au anunţat că vor face cea mai mică investiţie din regiune va fi în România. Este vorba de o unitate de producţie în care se vor recondiţiona cutii de viteză primate de la dealeri.

De ce preferă nemţii să investească mult în Ungaria şi Polonia şi mai puţin în România? Pe de-o parte este vorba de infrastructura precară şi de calitatea forţei de muncă şi pe de altă parte se face aluzie la anumite plăţi informale cerute. În ultimii ani, Ungaria a devenit o forţă în industria auto europenă. A exportat anul trecut aproape de 20 de miliarde de euro iar producţia a ajuns la un nivel record, de 500.000 de autovehicule. Comparativ, în 2015, au fost vândute în România 98.000 de maşini, o creştere de 18% faţă de 2014. Numai că doar 31.000 din acestea au fost fabricate în ţară, la Dacia şi Ford. În Ungaria, Audi produce TT, A3 şi S3, iar din 2018 va adauga Q3. Suzuki produce Swift, SX4, Vitara şi S-Cross, iar Daimler produce modelele CLA, CLA Shooting Brake şi Clasa B.

Dacă vorbim de fabrica Daimler de la Kecskemet, trebuie avută în vedere şi apropierea acesteia de pieţele de desfacere. Unitatea se află foarte aproape de celebra autostradă M5 iar până la Viena sunt 320 de km, toţi pe autostradă, până la Munchen 760 de km şi până la Frankfurt ceva mai mult de 1.000 de km. Sânandrei, localitatea aflată în judeţul Timiş, care a fost luată în calcul în anii 2000 pentru o eventuală amplasare a fabricii Daimler, are o poziţie net dezavantajoasă, în condiţiile în care în acea perioadă nu exista autostradă directă până în vest. „Nu infrastructura este problema principală pentru industria auto, ci forţa de muncă. Trebuie să ne ocupăm de calificarea forţei de muncă şi de păstrarea specialiştilor în ţară”, a declarat recent vicepremierul Costin Borc.

Anul acesta, Daimler AG a mai dat o lovitură României, anunţând că va investi 500 de milioane de euro în construcţia unei noi uzine de motoare în Polonia. Astfel, România, care era în cărţi pentru investiţia germană, a pierdut o nouă oportunitate de atragere a unui investitor greu după ce de-a lungul anilor a mai dat cu piciorul unor astfel de ocazii. Aceasta este cea mai consistentă investiţie care s-ar fi făcut în ţară în ultimii ani. Noua uzină ar fi creat 1.500 de locuri de muncă bine plătite. Principala cauză a ratării o reprezintă infrastructura care lasă de dorit. Sebeşul, locul unde nemţii au o fabrică de cutii de viteze, nu este conectat pe deplin cu vestul printr-o autostradă continuă. În plus, problemele care apar pe diversele tronsoane de autostradă au cântărit mult în refuzul producătorului german.

Jawor, oraşul polonez din Silezia Inferioară, unde se va ridica noua fabrică Daimler, se situează foarte aproape de autostrada care leagă Wroklaw de Cottbus. În plus, Jawor este un important punct feroviar. În comparaţie, tronsonul trei de autostradă Cunţa-Sălişte este demolat, între Lugoj şi Deva se merge pe o singură bandă, în zonă deluroasă.

Aducerea unui al treilea mare producător auto în ţară nu este o întreprindere foarte uşoară din partea autorităţilor române. Țara noastră a pierdut în ultimii şapte ani două mari investiţii în sectorul auto din cauza infrastructurii “jalnice”, a declarat recent preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Constantin Stroe. „Autorităţile nu au făcut nimic din ce au promis pentru Ford. Și vrem al treilea producător. Să fim serioşi. În ultimii 7 ani am pierdut două investiţii străine formidabile. Ambele de la Daimler. Domnul Borc (vicepremierul Costin Borc, n.r.) spune că germanii acceptau maximum 17 ore până la uzina de asamblare. Probabil aşa cerea neamţul, 17 ore. Iar noi avem o infrastructură jalnică. Master-planul de transport este o continuă Cântare a României. Este agreat de toată lumea, dar nu se mişcă deloc. Nici acum nu ştim varianta de construcţie pentru autostrada Piteşti – Sibiu. Nu avem un şef de proiect care ar fi extrem de necesar. Asta pentru că miniştri se tot schimbă şi nu răspund de ceea ce au făcut cei anteriori. Asta cerem. Un şef de proiect”, a spus Stroe în cadrul unei conferinţe de specialitate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4592 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.