De ce nu vine al treilea producător auto în România

România a pierdut în ultimii șapte ani două mari investiții în sectorul auto din cauza infrastructurii “jalnice” iar la orizont nu se întrevede venirea niciunui alt producător, alături de Renault la Pitești și Ford la Craiova, a declarat președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Costantin Stroe.

„Autoritățile nu au făcut nimic din ce au promis pentru Ford. Și vrem al treilea producător. Să fim serioși. În ultimii 7 ani am pierdut două investiții străine formidabile. Ambele de la Daimler. Domnul Borc (vicepremierul Costin Borc, n.r.) spune că germanii acceptau maximu 17 ore până la uzina de asamblare.

Probabil așa cerea neamțul, 17 ore. Iar noi avem o infrastructură jalnică. Master-planul de transport este o continuă Cântare a României. Este agreat de toată lumea dar nu se mișcă deloc. Nici acum nu știm varianta de construcție pentru autostrada Pitești – Sibiu. Nu avem un șef de proiect care ar fi extrem de necesar.

Asta pentru că miniștri se tot schimbă și nu răspund de ceea ce au făcut cei anteriori. Asta cerem. Un șef de proiect”, a spus Stroe în cadrul conferinței „Industria auto: Motorul economiei românești”, organizată de Ziarul Financiar. Figură legendară a fabricii de automobile Dacia de lângă Pitești, Constantin Stroe a avut mai multe ieșiri în public prin care a criticat lipsa de autostrăzi care să lege fabricile de asamblare de la Mioveni și Craiova de vestul țării și, implicit, de Occident. Anul trecut, au fost vândute în România 98.000 de mașini, o creștere de 18% față de 2014.

Numai că doar 31.000 din acestea au fost fabricate în țară, a spus Stroe. În primele patru luni, 27.000 maşini, în creştere cu 9%, din care doar 7100 produse local, în cădere de 20%. Importurile au urcat cu 25% în primele patru luni. Practic în patru luni s-a vîndut producţia din 3 zile la Ford şi Dacia. Conform acestuia, la o mașină nouă s-au înmatriculat trei second hand în 2016. Anul trecut, s-au înlocuit 25.000 rable dar sau adus 250.000 de maşini second hand iar vârsta medie va ajunge în 2020 la 14 ani. “Rabla nu rezolvă singur problema. E nevoie de taxare graduală anuală bazată pe emisii, nu pe cilindre. Industria auto mondială creşte continuu. Cum va evolua petrolul, ce face China? În primele patru luni, Europa a crescut cu 8,3%, pe toate mărcile aprope. Volswagen are 4% plus, în ciuda perioadei dificile prin care a trecut.

Cele mai mari creşteri până în 2021 vor fi pe segmentele B şi C unde se încadrează şi producţia locală”, a mai spus Stroe. Producătorul auto Daimler AG, compania care deţine brandul Mercedes-Benz, a anunţat recent că va investi 500 de milioane de euro în construcţia unei noi uzine de motoare în Polonia. Astfel, România, care era în cărți pentru investiția germană, a pierdut o nouă oportunitate de atragere a unui investitor greu după ce de-a lungul anilor a mai dat cu piciorul unor astfel de ocazii. Aceasta este cea mai consistentă investiție care s-ar fi făcut în țară în ultimii ani. Noua uzină ar fi creat 1.500 de locuri de muncă bine plătite. Principala cauză a ratării o reprezintă infrastructura care lasă de dorit. Sebeșul, locul unde nemții au o fabrică de cutii de viteze, nu este conectat pe deplin cu vestul printr-o autostradă continuă.

În plus, problemele care apar pe diversele tronsoane de autostradă au cântărit mult în refuzul producătorului german. Jawor, orașul polonez din Silezia Inferioară, unde se va ridica noua fabrică Daimler, se situează foarte aproape de autostrada care leagă Wroklaw de Cottbus. În plus, Jawor este un important punct feroviar. În comparație, tronsonul trei de autostradă Cunța-Săliște este demolat, între Lugoj și Deva se merge pe o singură bandă, în zonă deluroasă. Este pentru a doua oară când Mercedes alege altă țară în loc de România.

Pe la mijlocul anilor 2000, nemții au decis sa construiască o fabrică la Kecskemet în Ungaria deși în calcul intra și Sânandrei din Timiș. În urmă cu doi-trei ani, producătorul auto britanic Jaguar Land Rover, controlat de compania indiană Tata, a testat terenul pentru construcţia unei fabrici la Braşov pentru care urma să creeze 8.000 de locuri de muncă şi să investească câteva sute de milioane de euro. Afacerea a căzut iar britanicii au ales Slovacia, o ţară până nu demult neaflată pe harta mondială a producătorilor auto dar care azi găzduieşte mai multe fabrici ale celor de la Volkswagern, Kia Motors, Peugeot-Citroen.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4635 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.