De la gunoiul dâmboviţean pe malurile Senei

Până la 3 aprilie, galeria de artă modernă “Anne de Villepoix” din Paris găzduieşte expoziţia “Real Politik”, cu lucrări realizate de Ion Bârlădeanu, singurul artist underground din România apreciat de critica şi de publicul autohton şi occidental.Vernisajul a strâns “le tout Paris” şi nu numai, iar colajele românului sunt evaluate la 1.000 de euro fiecare. Ziarul londonez “The Guardian” surprinde într-un articol atmosfera glamour a evenimentului şi insolitul apariţiei autorului lucrărilor, colecţionarii parizieni sunt interesaţi de “atmosfera de basm a colajelor”, iar actriţa Angelina Jolie, aflată în capitala Franţei pentru filmări, a ţinut să-l cunoască personal, după ce aflase despre el de la Alexander Nanau, autorul unui documentar, “Lumea văzută de Ion B.”, difuzat de HBO.

Un “film despre filmele mele”, cum îşi numeşte Bârlădeanu colajele. După două ore de conversaţie, actriţa americană şi-a manifestat interesul pentru achiziţionarea unor lucrări. Se pare că Ion Bârlădeanu va deveni un punct de atracţie al scenei artistice occidentale, cu previzibile succese pe piaţa de artă.

Născut în 1946, într-un sat de lângă Vaslui, Ion Bârlădeanu a plecat să-şi caute un rost când avea 20 de ani. A cutreierat prin mai multe locuri, muncind acolo unde găsea ceva de făcut. A tăiat stuf la Tulcea, a fost docher în portul Constanţa. La Bucureşti a lucrat ca gropar, tăietor de lemne, paznic şi muncitor necalificat la Casa Poporului. După 1989 a sortat gunoiul la un bloc din Calea Moşilor, fiind “om de curte” pentru locatari. În schimb, locuia într-o încăpere de lângă ghena din care a adunat, în timp, cărţi, ziare, reviste…

Cu un simţ special al umorului, a început să deseneze scene de stradă satirice, în anii ’70. Ceva mai târziu a început să imagineze diverse scene îmbinând imagini decupate din ziare şi reviste. Ingenios montate, asamblările sale sunt adevărate colaje, demne de o sală de expoziţie. Dimensiunea politică a apărut abia în anii ’90. O adevărată cronică a perioadei, avându-i ca protagonişti pe soţii Ceauşescu, a devenit ciclul intitulat “Real Politik”. După 1989, Bârlădeanu continuă critica politică şi socială, oprindu-se, de data aceasta, asupra “tranziţiei”, captând umorul ei involuntar şi clişeele fals moderne.

Ceea ce plasează colajele sale în zona artisticului depăşeşte intenţia strict critică. Autorul lor dovedeşte fantezie, simţ penru plasarea figurilor în pagină, un umor foarte special, apropiat de acela al expresioniştilor. Timp de peste trei decenii, Ion Bârlădeanu a făcut artă modernă fără să ştie, aşa cum făcea proză Monsieur Jourdin.

A fost descoperit de artistul Ovidiu Feneş, care l-a recomandat galeristului Dan Popescu. Prima expoziţie din 2007, montată de acesta la Galeria H’Art, l-a propulsat pe Ion Bârlădeanu în circuitul artistic. Dan Popescu i-a prezentat apoi colajele la Târgul de Artă de la Basel şi lumea occidentală a artei vizuale a fost impresionată. Anul trecut, Fred Gallery din Londra i-a expus lucrările alături de opere semnate de Marcel Duchamp sau Andy Warhol.

Expoziţia de la Paris cuprinde aproximativ 80 de piese, de la desenele din anii ’70 la colajele cele mai recente, alături de o selecţie de fotografii ale cehului Miroslav Tichy, a cărui viaţă este asemănătoare cu a românului. Ion Bârlădeanu s-a întâlnit la Paris cu oameni de artă, cu colecţionari şi galerişti. Încercând o comparaţie a situaţiei sale actuale, a saltului de la marginea societăţii la statutul de vedetă, el a declarat că se simte “ca un prinţ”, ca un cerşetor care a devenit prinţ”. E drept. De la condamnarea pentru parazitism în timpul regimului comunist din România la galeria “Anne de Villepoix” din Paris drumul este demn de o telenovelă.  

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.