Decembrie, cu Premiere muzicale absolute!

Trei Dive: Ruxandra Donose, Teodora Gheorghiu şi Leontina Văduva, în turneu extraordinar în România

Voci extraordinare care strălucesc pe cele mai mari scene ale lumii („Covent Garden”, „Staatsoper” din Viena, Opera din Paris, „Metropolitan Opera”), trei graţii… trei Dive: Ruxandra Donose, Teodora Gheorghiu şi Leontina Văduva vor fi pentru prima dată împreună pe scenele din România, la invitaţia pianistului Horia Mihail, care le va acompania.

Turneul naţional extraordinar „Cele trei dive” se va desfăşura la Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara, Bucureşti, între 17 şi 23 decembrie, după următorul program: Sala Filarmonicii din Iaşi, pe 17 decembrie, ora 19.00, Sala Auditorium Maximum UBB din Cluj-Napoca pe 19 decembrie, ora 19.00, Sala Capitol din Timişoara pe 21 decembrie, ora 19.00, Sala Radio, Bucureşti, pe 23 decembrie, ora 19.00, împreună cu Orchestra Naţională Radio dirijată de Iurie Florea.

Teodora Gheorghiu

Dacă triada Pavarotti-Domingo-Carreras a devenit un brand preluat apoi cu succes de tenori din toată lumea, care au apelat la această formulă, reîntâlnim acum această idee de tripletă şi în formula actuală cu nimic mai uşor de realizat, în etape pornind de la alegerea vocilor şi continuând cu „negocierea” repertoriului, care va fi unul deosebit de atractiv, cu arii şi duete celebre din opere precum Habanera din „Carmen” de Bizet, Aria Adelei din „Liliacul” de Strauss, Aria Charlottei din „Werther” de Massenet sau duete celebre din „Nunta lui Figaro” de Mozart, „Lakmé” de Delibes sau „Povestirile lui Hoffmann” de Offenbach, precum şi celebrul „Noel” de Adolphe Adam, cântat de toate trei.

Unul dintre numele celebre ale generaţiei sale la nivel internaţional, mezzo-soprana RUXANDRA DONOSE s-a bucurat de aprecierea criticii şi a publicului pe scenele de operă şi în sălile de concert peste tot unde a cântat în întreaga lume. Vocalitatea ei expresivă, muzicalitatea şi eleganţa prezenţei scenice i-au permis abordarea unui repertoriu larg atât de operă, cât şi vocal-simfonic. De la Opera de Stat din Viena, angajamentele au condus-o în întreaga lume, de la „Royal Opera House Covent Garden” din Londra la „Metropolitan Opera” New York, de la „San Francisco Opera” la operele naţionale din Paris, Berlin, Los Angeles, München, Madrid sau Tokyo.

Leontina Văduva

TEODORA GHEORGHIU a cântat alături de o serie dintre cei mai importanţi dirijori din lume, precum Seiji Ozawa, Franz Welser-Möst, Marco Armiliato, Bertrand de Billy, Peter Schneider, Adam Fischer şi Christophe Rousset. În afara scenei de operă, cariera Teodorei Gheorghiu este bogată în apariţii în recitaluri şi concerte vocal-simfonice. Dintre reperele acesteia, amintim colaborările cu „Academy of Ancient Music” din Londra, „Orchestre Symphonique de la Monnaie”, „Orchestre National de Belgique”, „Lucerne Symphony Orchestra”.

Pianistul Horia Mihail

LEONTINA VĂDUVA, o mare soprană cu o voce lirică inconfundabilă, excelează în personajele pline de poezie precum cel al Julietei, al Violetei din „Traviata” sau al Margaretei din „Faust”, creaţii în care şi-a demonstrat măiestria artistică şi farmecul inimitabil. Din marile scene pe care a cântat amintim Paris (Opera „Bastille”, „Châtelet”, „Opera Comică”, „Théâtre des Champs Elysées”, Sala „Gaveau”), Londra („Covent Garden”), Milano („La Scalla”), Viena („Staatsoper”), New York („Metropolitan”).

Seară de Jazz cu acorduri interbelice

Dacă jazzul autohton s-ar fi inventat undeva „La margine de Bucureşti”, într-o perioadă anume interbelică, atunci, fără prea mari eforturi şi căutări, ancestralul timpului ar domina în totalitate inspiraţiile creatoare contemporane. Nu de altceva, dar trimiterile către subsidiarele istorice ale muzicii pop româneşti de altădată ar fi căpătat astăzi note obişnuite, fireşti chiar şi pentru gândirile avangardiste.

În realitate, lucrurile stau cu totul altfel, pentru că, dincolo de autenticitatea proiectului semnat Mircea Tiberian, speţa tematică-sonoră a suburbiilor culturale bucureştene – contorsionată oarecum generos în timpul spumoasei odisee a Zarazei interbelice – impune astăzi, în lumea postmodernismului accentuat, o articulare specială, filtrată de timp şi de memoria afectivă umană.

Mircea Tiberian, un mare jazzist

Pentru mereu surprinzătorul Mircea Tiberian însă, evidenţa normalului, obişnuitului are cu totul alte conotaţii. În seara specială „La margine de Bucureşti” inclusă, evident, în „Stagiunea de jazz” organizată de Radio România Cultural şi Direcţia Formaţii Muzicale, aceste sensuri suplimentare ale muzicii au să se motiveze solid prin focalizarea azimutului stilistic pe concepţii evidente, bine documentate. În fapt, în propriul laborator jazzy, Mircea Tiberian şi colaboratorii lui vor introduce teme din muzica pop românească de acum mai bine de 65 de ani. Totul se produce elegant, rafinat cu induceri sonor-descriptive către o lume aproape uitată astăzi, în care salutul cu joben şi reverenţa largă completau mondenitatea cotidianului bucureştean.

Este un concert de tip „come back” în care fotografiile sonore, fie ele de detaliu sau de panoramare, sunt menite să asambleze în imaginaţia publicului viaţa Bucureştiului „mon amour”.

Aşadar, la Teatrul Act, de pe Calea Victoriei, pe 14 decembrie, în tonurile jazzului se vor reinventa sau reîmprospăta manierele melodice cu patinele timpului ale unor teme exponenţiale pentru muzica pop românească. Nu pierdeţi o asemenea seară „de păstrat în memorie”!

Concert simfonic, la pupitru Vlad Conta

Masha Korf şi Cătălin Desagă

Miercuri, 14 decembrie, ora 19.00, vă invităm la Sala Radio, pentru a audia concertul Orchestrei de Cameră Radio, la pupitrul căreia se va afla dirijorul Vlad Conta. Soliştii concertului sunt tânăra pianista ucraineană Masha Korf şi violonistul român Cătălin Desagă.

Programul concertului va cuprinde „Concertul pentru vioară, pian şi orchestră” de F. Mendelssohn şi „Simfonia nr. 1 în Do major” de C. M. von Weber.

Apreciat atât în operă, cât şi în repertoriul simfonic, Vlad Conta a ales în mod deliberat tradiţionala cale a maeştrilor formaţi în teatrele de operă de tip german, trecând prin toate etapele profesiei, de la corepetitor la director muzical. Ca solist-concertist (pianist) şi, din 1991, ca dirijor invitat a început o colaborare artistică trainică cu Formaţiile Muzicale Radio – Orchestra Naţională şi Orchestra de Cameră, precum şi cu majoritatea orchestrelor Filarmonicilor din ţară. În prezent dirijor la Opera Naţională Bucureşti, Vlad Conta a ocupat succesiv poziţiile de Music Director la „Regina Symphony Orchestra”, Canada (1989-1997), dirijor oaspete permanent la „Teatro Regio” din Torino (1989-1993), Erste Kappelmeister la „Teatrul din Bienne”, Elveţia (1985-1989), corepetitor la operele din Geneva şi Monte Carlo (1983- 1985). Pentru merite culturale deosebite a primit Medalia celei de a 125-a Aniversare a Canadei.

Vlad Conta a dirijat orchestre renumite, printre care: „Orchestra Naţională Rusă”, „Philharmonia”, din Londra „National Symphony Orchestra”, din Washington, „Orchestra della R.A.I.”, „Orchestre de la Suisse Romande”, în Elveţia, „L’Orchestre de Chambre” din Lausanne, „Vancouver Symphony”, orchestrele din Edmonton şi Quebec din Canada etc.

Tânăra pianista ucraineană Masha Korf este cunoscută deja pe numeroase scene din Europa şi Statele Unite ale Americii. La doar opt ani a fost invitată să apară ca solistă a Teatrului Naţional Muzical al Copiilor într-un turneu în Franţa şi după patru ani într-un turneu în SUA. La 10 ani a susţinut primul său recital solo integral. În 1996, la doar 15 ani, Masha Korf a câştigat premiul II la prestigiosul Concurs internaţional „Vladimir Krainev” din Harkov şi un an mai târziu şi-a adjudecat tot premiul II la Concursul internaţional „Nicolai Rubinstein” Paris. Această distincţie obţinută a determinat Ministerul Culturii al Ucrainei să comisioneze pentru ea o lucrare: „Rapsodia ucraineană, op 25″ de Alexander Juk.

Din 1997, tânăra pianistă a beneficiat de o bursă integrală la „Interlochen Arts Academy”. În acest timp, Masha Korf a devenit laureată a Concursului „Piano Concerto” şi a primit premiul „Fine Arts”. Activitatea sa artistică este din ce în ce mai bogată şi pianista concertează în Marea Sală a Conservatorului din Moscova, iar în perioada 1999–2000 face un lung turneu de concerte în Polonia, Rusia, Italia şi Franţa împreună cu Marius Patyra, câştigător al celebrului Concurs „Paganini”.

Din 2002 tânăra pianistă a fost admisă la Conservatorul din Hanovra, apoi drumurile artistice o poartă de la Kiev la Moscova, de la Hamburg la Londra, în celebra sală „Wigmore Hall”, şi New York – unde câştigă premiul III la Concursul „Koussevitsky” de la Steinway Hall şi premiul „William Petschek Piano Recital”, oferit de renumita şcoală Juilliard (2006).

Dirijorul Vlad Conta

Din anul 2007 pianista Masha Korf începe o fructuoasă colaborare cu orchestra „Filarmonica Naţiunilor” şi cu violonistul Cătălin Desagă, concert-maestrul orchestrei, fie în duo solistic, fie în recitaluri de muzică de cameră, fiind prezenţi pe scene din întreaga lume.

Pianista a fost remarcată de cunoscuta agenţie de impresariat „Rob Groen Artist Management” din Olanda, care acum se ocupă de circuitul şi dezvoltarea carierei sale artistice. În 2009 a avut un recital pe scena Sălii Mici, iar apoi (2010) a fost solistă într-un concert cu „Amsterdam Symphonietta” în Sala Mare de la Concertgebouw Amsterdam. La New York a fost invitată de „Juilliard Orchestra” să susţină un concert la „Lincoln Center”, iar în cardul seriei de concerte „Stagiunea rusă” a avut un recital cu miniaturi din Brahms, Ceaikovski, Chopin, Scriabin şi Rahmaninov intercalate cu propriile sale poezii, care vor fi publicate de o editură din Moscova.

Distins cu numeroase premii naţionale şi internaţionale şi ca o recunoaştere a valorii sale, de la 19 ani Cătălin Desagă a deţinut timp de opt ani (1995-2003) funcţia de concert-maestru al Orchestrei Filarmonicii de Stat „Moldova” din Iaşi. În paralel a fost invitat ca solist-concertist în întreaga lume. Din anul 2003, Cătălin Desagă este concert-maestru al Orchestrei „Filarmonica Naţiunilor”, ansamblu dirijat de Justus Frantz, ce cuprinde instrumentişti din peste 50 de naţiuni diferite. În continuare, tânărul artist are numeroase apariţii solo, concerte camerale susţinute în renumite săli europene, printre care „Berlin Concert Hall”, Düsseldorf Tonhalle, Concertgebouw Amsterdam, Ateneul Român, dar şi în China, la Shanghai şi Beijing, colaborând cu dirijorii Paul Nadler, James Levine, Yuri Bashmet, Valery Gergiev, Jacek Kaspzyk etc. Violonistul Cătălin Desagă este prezent şi în România fie ca solist-concertist în recitaluri sau în concerte cu diferite orchestre, fie în postura de concert-maestru invitat de Filarmonica „George Enescu”, orchestra „Jeunesses musicales” din Serbia şi altele.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.