Deficitul se adâncește lună de lună

bani-moneda-romania-inflatie

Execuția bugetului general consolidat s-a încheiat pe primele cinci luni ale anului 2019 cu un deficit de 14,7 miliarde de lei, respectiv 1,4% din PIB, comparativ cu 0,88% cât s-a consemnat în perioada similară a anului trecut. Adâncirea deficitului a fost cauzată de creșterea cheltuielilor într-un ritm mai accelerat decât cel al veniturilor.

România trebuie să încheie anul cu un deficit bugetar maxim de 3% alfel riscă sancțiunile Comisiei Europene. Conform informațiilor prezentate de Ministerul Finanțelor, veniturile bugetului general consolidat, sunt în sumă de 123,8 miliarde lei, reprezentând 12,0% din PIB, comparativ cu 11,7% din PIB în aceeași perioadă a anului 2018. Procentual, veniturile au fost cu 11,6% mai mari, în termeni nominali, față de aceeași perioadă a anului precedent. Se înregistrează creșteri, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, în cazul încasărilor din contribuții de asigurări (+18,5%), TVA (+12,8%), nefiscale (+11,5%), accize (+5,6%). Încasările din contribuțiile de asigurări au fost influențate de creșterea efectivului de salariați din economie, a câștigului salarial mediu brut, a salariului minim pe economie, dar și de condițiile legislative noi privind transferul contribuțiilor din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, reglementate prin OUG nr. 79/2017, iar veniturile din TVA au crescut cu 12,8% față de realizările aceleiași perioade a anului 2018, ajungând la o valoare de 24,8 miliarde lei. De asemenea, încasările din impozite și taxe pe proprietate au crescut cu 7,8%.

S-au înregistrat scăderi ale încasărilor din impozitul pe salarii și venit cu 7,9% pe fondul reducerii, începând cu 1 ianuarie 2018, a cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%, măsură care s-a reflectat în încasări începând cu luna februarie 2018. Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt de 6,1 miliarde lei.

Cheltuielile bugetului general consolidat sunt în sumă de 138,5 miliarde lei, cu 16,3% mai mari față aceeași perioadă a anului precedent. Cheltuielile de personal sunt cu 24,6% mai mari față de cele realizate în primele cinci luni ale anului 2018, creșterea fiind determinată de majorările salariale acordate în temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 14,8% față de primele cinci luni ale anului precedent. Creșteri semnificative se înregistrează atât la bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, dar și la bugetul de stat. Se înregistrează de asemenea creșterea cheltuielilor cu dobânzile cu 13,7%. Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de aceeași perioadă a anului precedent cu 15,0%, fiind influențate, în principal, de majorarea punctului de pensie cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungând de la 1.000 lei la 1.100 lei, de creșterea nivelului îndemnizației sociale pentru pensionari de la 520 lei la 640 lei. Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 9,6 miliarde lei, cu 2,2 miliarde mai mult decât față de aceeași perioadă a anului precedent.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

6 Comentarii

  1. O sa se aleaga praful. Cu o economie dirijată de un aventurier-valcov,o nulitate precum orlando si o catastrofa-dancila, falimentul este garantat.

  2. Tinta e de 3% pe an, nu inteleg de unde atatea stiri alarmiste.

  3. Lasa ca scoateti voi miliardele de la ciorap si salvati tara de la faliment!

  4. Nu lasa ca vin aia care imprumutau tara cu 20 mld pt banci si lichiditati, iar pe oamenii ii tineau cu 600 de lei salar minim pe economie la TVA de 24%. E foarte ok asa. Aveti o problma voi astia de va numiti opozitie. 1,4+1,4 fac 2,8, deci nu e 3. Hai canta la alta masa.

  5. Dupa ce ca sunt dobanzile mult mai mari ca in occident, firmele mici nici macar acele credite jecmanitoare nu le primesc, in 12 ani sub jugul PSD nu s-a miscat nimic in privinta creditarii firmelor mici, s-au aruncat miliarde de euro in buzunarele bugetarilor si a pensionarilor speciali la 45 de ani care ulterior s-au angajat tot la stat ca sa aiba doua venituri, bani care nu au miscat mai nimic in economie in afara de inflatie. Apucaturile fasciste ale institutiilor statului cu tot felul de gaunosi in functii de conducere a contribuit la accentuarea dezastrului, cand vezi ca orice multinationala primeste milioane de euro ajutor de stat de pomana iar firma romanesca nici macar nu se poate imprumuta ca sa isi acopere niste cheltuieli, tot felul de tampenii gen casele de marcat electronice care nu folosesc la nimic, tot felul de amenzi abuzive, popriri facute de toti analfabetii de prin institutii sau administratia locala pentru datorii de doi bani in vreme ca marii evazionisti sunt protejati chiar de ANAF prin tot felul de cumetrii si combinatii, cand pe astia mici mai lipseste sa ii controleze si amendeze maturatorul de pe strada, toata satra asta de mameluci din institutiile parazitare ale statului se perinda pe la buticari ca sa le bage bete in roata daca nu le da spaga, nimic nu s-a facut pentru firmele mici decat sabotaj. O sa ramaneti aici numai politicienii, evazionistii si pensionarii speciali sa va furati intre voi, ca sunteti in aceeasi tagma a hotilor.

  6. La toti fraierii din vest, cota de impozitare din salarii este progresiva, sub un anumit nivel nu exista. La noi si ala cu salariu de 1200 lei plateste aceeasi cota cu unul care primeste 27.000lei. Ceea ce inseamna ca cel care are salariu mic este mai jefuit decat ala care are salariu mare, de unde ai putea sa impozitezi mai mult. Cota unica este o prostie cand discrepantele dintre salariile din privat si cei platiti din banii privatilor, adica bugetarii, sunt atat de mari si fara suport in economie. Un trantor din primarie primeste 3000lei salariu ca sa se bata de musca toata ziua la aer conditionat fara sa produca nimic. Pe ala cu salariul de 1200 lei lucreaza 10 ore pe zi ca trebuie ca sa produca ca sa aiba de unde sa fie platit, bugetarul nu, bugetarul traieste din munca aluia cu 1200 lei fiind platit mult mai bine si nu din cauza ca ar munci mai mult, ci pentru ca niste ordinari au hotarat sa ii umfle buzunarul bugetarului in loc sa ii construiasca drumuri, scoli, spitale, o viata mai buna. Bugetarului ii poti da salariul, ca maresti taxele sau inventezi altele noi ca sa il jupoi pe cel care munceste. In schimb cel cu salariul de 1200 lei nu poate trage la raspundere pe bugetar ca nu si-a facut treaba si ca a castigat mai mult ca el frecand menta, ca nu i-a construit drumuri sa poata merge la munca sau sa se trateze in spital dupa ce a muncit ca sclavul pentru stapanul bugetar. Oricum cu aceste personaje gen Dancila si Teodorovici o sa fim fericiti daca nu o sa murim de foame, bineinteles tot astia din privat, ca astora nu le poate da statul banii din imprumuturi ca bugetarului.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.