Democrație și liberalism

Viktor Orban dixit: democrație da, liberalism nu… În fapt, premierul maghiar zice NU neoliberalismului, un curent ideologic care militează pentru forme de putere supranaționale și care consideră valorile creștine ceva obscurantist. Ultraneoliberalismul poartă, azi, numele de progresism și a inventat, recent, un rasism antirasist.

Chestiunea esențială aflată în joc ține și de democrație. Argumentul lui Platon în contra democrației susține că această formă de conducere a treburilor publice tinde să-i facă reprezentativi pe cei mai ignoranți dintre cetățeni.

Franța a conștientizat pe deplin acest pericol odată cu schimbarea Constituției, în 1958, când Adunarea Națională (Parlamentul) a fost trecută în subordinea puterii executive. Dictatură guvernamentală prin voia celor care au votat această Constituție (A Cincea Republică), Franța de după 1958 s-a pus de bunăvoie la dispoziția unei oligarhii prezidențialiste, căci președintele țării este, acum, adevăratul cap al Executivului.

Noi avem în Constituția actuală o formă de republică semiprezidențială, dat fiind că președintele nu poate demite premierul decât cu acordul acestuia.
Problema pusă de Platon n-a devenit, în Franța, o acaparare a președinției de către cei mai ignoranți. În România, președinția a început să intre într-o asemenea criză încă din 2004, când Traian Băsescu a descălecat la Cotroceni.

Intervalul 1990-2004 a reprezentat, la noi, cât de cât, o meritocrație. După 2004 am trecut la mediocrație, iar după 2014 am trecut sub prostocrație.

Lansarea unui volum mult așteptat: „Trecerea la prostocrație”

Nu ne-a fost de vreun folos meritocrația inițială din postcomunism. Tocmai atunci s-au pus bazele transformării tuturor partidelor în PNL-uri (părți neoliberale ale scenei noastre politice). Dușmănia istoricului PNL față de PSD se desfășoară între neoliberali. Nici măcar demonizatul Dragnea n-a îndrăznit să propună ceea ce în Ungaria propune Viktor Orban: democrație da, neoliberalism nu…
Și totuși… Țările care nu se dezvoltă prin ele însele, ci prin contribuția marilor corporații la PIB, au o problemă cu neoliberalismul. E fix ca problema Rusiei, care a trecut la comunism direct din feudalism. Aceste țări sar peste etapa liberală, care ar putea da o justificare prefixului „neo” din neoliberalism. Etapa liberală a fost aceea în care au apărut și s-au consolidat mentalitățile de antreprenor și tradițiile industrialismului.

Măcar de am fi conservat câteva tradiții industrialiste din deceniile comunismului, dar meritocrații de după 1990 au considerat aceste tradiții… fier vechi. Nu știau ei că, încă din 1970, în lume se desfășoară ceva ce se cheamă neoliberalism? Credeau ei că România va putea reînnoda liberalismul interbelic ca o insulă de liberalism clasic în oceanul neoliberal?
Mai mare rușinea! N-am fost în stare nici măcar să modernizăm câteva fabrici de îmbuteliere a apelor minerale.

Ne-am repezit să consumăm democrație pe pâine (y compris circul de rigoare) și n-am avut nicio dezbatere cu conținut economic liberal: în ce domenii am putea concura cu neoliberalismul și în ce domenii nu am putea concura. Răspunsul nostru, fără dezbatere, a fost aproape unanim: nu putem concura în niciun domeniu, așadar știm ce avem de făcut Marelui Licurici…

Atunci am pierdut toate meciurile. Atunci, pe vremea meritocraților… Ignoranții care au urmat, din ce în ce mai proști, n-au mai reușit să înțeleagă în ce afacere ne aflăm și în ce afacere ne-am fi putut afla dacă am fi gândit mai degrabă liberal decât democratic.
Sirenele cântau în jur neoliberal. Noi visam democrație fără baze liberale, dar cu vitrine pline de licurici neo…

Tranziția către un antreprenoriat solid și un industrialism capabil să concureze pe piața liberă? S-ar fi încheiat, probabil, abia acum. Am fi avut atâta răbdare?
Am ales democrația, nu și liberalismul, pentru că n-am știut (nici acum nu știm bine) care e istoricul relației lor organice. Ne-am păcălit cum s-a păcălit și Rusia lui Lenin (dar și Rusia lui Boris Elțîn) când am crezut că am putea arde etape ale creșterii organice din lumea modernă. Pe noi ne-am ars.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 11
Ioan Buduca 1112 Articole
Author

12 Comentarii

  1. Observatii bune!
    In plus, nu se inteleg diferentele intre liberalism ca filosofie si ca paradigma social-politica si liberalism ca doctrina economica. Aceleasi neintlegeri se aplica si neoliberalismului. In plus, exista la noi, si in Europa, un cult, o veneratie tarzie pt bunicii neoliberalismului, dupa caderea regimurilor Estului, respectiv pt Mme Thatcher si presedintele Reagan. Macar pt Reagan avem o scuza, ii multumim ca a contribuit la prabusirea sovieticilor. Asa cum bine observa insa dl Buduca, este o mare diferenta intre Rusia lui Eltan si cea a lui Putin.
    Paradoxal, in pofida propagandei regimurilor din Est, problema noastra majora a fost o totala intelegere „magica” a Occidentului, a capitalismului, liberalismului, economiei de piata etc. Plus, datorita deceniilor de interdictii de circulatie a cetatenilor in Vest, a rezultat o lipsa de experienta practica a realitatilor lumii de dincolo de Cortina, a mecanismelor sociale, economice, politice. Majoritatea a trait cu mandrie din povestile de mare succes ale catorva scapati. Unele tari, relativ mai deschise, (Ungaria, Polonia) s-au trezit mai devrema si se descurca relativ mai bine. Nu mai iau in discutie chestiuni specifice noua care tin de profilul psihologic, de matricea culturala si circumstante istorice nefericite. Noi am urmat creduli niste „boieri ai mintii”, pseudo-elite, care chipurile ne aratau Calea si a caror influenta inca persista in imaginarul colectiv.
    Daca ne-au luat atatea decenii sa ne lamurim, doar o parte dintre noi, cate decenii ne-ar mai trebui sa producem o elita demna de urmat, pt salvarea tarii?!…

  2. Observatii bune!
    In plus, nu se inteleg diferentele intre liberalism ca filosofie si ca paradigma social-politica si liberalism ca doctrina economica. Aceleasi neintlegeri se aplica si neoliberalismului. In plus, exista la noi, si in Europa, un cult, o veneratie tarzie pt bunicii neoliberalismului, dupa caderea regimurilor Estului, respectiv pt Mme Thatcher si presedintele Reagan. Macar pt Reagan avem o scuza, ii multumim ca a contribuit la prabusirea sovieticilor. Asa cum bine observa dl Buduca, este o mare diferenta intre Rusia lui Eltan si cea a lui Putin.
    Paradoxal, in pofida propagandei regimurilor din Est, problema noastra majora a fost o totala intelegere „magica” a Occidentului, a capitalismului, liberalismului, economiei de piata etc. Plus, datorita deceniilor de interdictii de circulatie a cetatenilor in Vest, a rezultat o lipsa de experienta practica a realitatilor lumii de dincolo de Cortina, a mecanismelor sociale, economice politice. Majoritatea a trait din povestile de mare succes ale catorva scapati. Unele tari, relativ mai deschise, (Ungaria, Polonia) s-au trezit mai devrema si se descurca relativ mai bine. Nu mai iau in discutie chestiuni specifice noua care tin de profilul psihologic, de matricea culturala si circumstante istorice nefericite. Noi am urmat creduli niste „boieri ai mintii”, pseudo-elite, care chipurile ne aratau Calea si a caror influenta inca persista in imaginarul colectiv.
    Daca ne-au luat atatea decenii sa ne lamurim, doar o parte dintre noi, cate decenii ne-ar mai trebui sa producem o elita demna de urmat, pt salvarea tarii?!…

  3. ca cei capitalismu liberal, e limpede. Ar trebui sa indrumati poporul sa citeasca, nainte de a vota capitalismu liberal. Ca sa stie om ca ce este.

    Tatal capitalismului liberal, o ideologie eugenica de exterminare a celor exploatati si expirati:

    https://en.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes#Political_life

    Keynes was a proponent of eugenics.[188] He served as director of the British Eugenics Society from 1937 to 1944. As late as 1946, shortly before his death, Keynes declared eugenics to be „the most important, significant and, I would add, genuine branch of sociology which exists.”[189]

  4. democratie fara gandire libera … NU POATE EXISTA .
    gandire libera(la) fara democratie … EXISTA din TOTDEAUNA !

  5. meritocratie , prostocratie , neoliberalism (neocolonialism in fond) . ce ne lipseste sunt CARCTERELE ( degeaba ai carte si n-ai caracter) . Unde sa se formeze caracterele ?

  6. De cand filosofeaza Dl Buduca a devenit…platonic! Cand o sa inteleaga ca „ideologiile” sunt opera TERORISTULUI Marx, toate partidele politice fiind creatii ale discipolilor sai pentru crearea „cadrului”/infrastructurii REVOLUTIEI MONDIALE
    abia atunci analizele Dansului vor castiga forta care-i lipseste din nefericire…Din nefericire, intrucat nu-i lipseste talentul combinativ pe care insa nu-l poate datorita reflexelor valorifica superior…
    Pe „doru popescu” l-a lovit filoxera cu fixatia tembela a jocurilor de cuvinte!? Existand „DINTOTDEAUNA” gandirea libera
    ar rezulta ca „democratia exista dintotdeauna!!?

  7. GRESEALA MARE …
    Istoria SPECIEI noastre (Homo Sapiens Sapiens) dureaza de vreo 200.000 – 300.000 de ani …
    Peste 150.000 – 250.000 de ani, populatia UMANA a trait in COMUNA Primitiva. Epoca COMUN(itar)ISTA si DEMOCRATICA de organizare umana (Paleolitic si Neolitic).
    DOAR, la incheierea Neoliticului (in ULTIMII 5000 – 4500 de ani) populatia umana s-a diferentiat si s-a structurat SOCIAL … si au aparut STATELE. Intai statele foarte AUTOCRATICE si DICTATORIALE (in Sclavagism si Feudalism), apoi state mai putin AUTOCRATICE si DICTATORIELE (de tip NATIONALE, in Capitalism).
    DAR, in acelasi timp, o parte a SOCIETATII umane a CONTINUAT sa TRAIASCA in DEMOCRATIE (cea straveche greceasca) si mai apoi in SOCIETATI COMUNITARE (arhaice, religioase), precum si in COMUNISM (sec. XX-XXI).

    Astfel, in ISTORIE, doar 1-2% din perioada existentei sale, UMANITATEA nu a trait in DEMOCRATIE si COMUNITARISM …
    Iar, in perioada non COMUNITARA si non DEMOCRATICA, doar 1-2% din populatia umana a avut acces la forme extreme de PARVENIRE (AVERI colosale, FAIMA nemasurata si PUTERE netarmurita) …

    ASTFEL, din punct de vedere GENETIC, ISTORIC si SPIRITUAL, UMANITATEA a FOST si ESTE de tip DEMOCRATICA si COMUNITARA (98-99% din populatia umana istorica) !

  8. Sarmana „Comuna Primitiva marxista”, pe ce maini ai incaput…Dupa ce „maimutoiul arhetipal” s-a decis sa coboare din baobab pentru a deveni…”om” a fost urmat de o maimutzica cu care mai fusese in contact pe…craci si care i-a nascut cativa urmasi…vii, fara par pe spinare, intemeind…matriarhatul pe baze „democratice”! Se stie ca si in haitele de lupi domneste „democratia…gentilica”, ciosvarta cea mai gustoasa revenindu-i celui mai puternic in baza principiului celebru, „de la fiecare dupa numarul coltilor, fiecaruia dupa necesitati”!?

  9. GRESEALA MARE …
    1. Pe cele doua maluri ale fluviului Congo (format acum 2 milioane de ani) traiesc complet separate (nestiind sa inoate) doua specii de maimute foarte ASEMANATOARE ca ASPECT, dar foarte DIFERITE in ceea ce priveste COMPORTAMENTUL SOCIAL.
    2. Specia BONOBO (Pan paniscus, cimpanzeul GRATIOS), specia cea mai apropiata de specia umana (avand 99% din genomul uman) si care traieste la sud de fluviul Congo. Aceasta specie este MATRIARHALA si TRAIESTE in MARI comunitati NEDIFERENTIATE ierarhic si social. BONOBO sunt maimute PASNICE care isi rezolva conflictele prin DRAGOSTE si sex. [[bonobos are capable of altruism, compassion, empathy, kindness, patience, and sensitivity. According to A. Zihlman, bonobo body proportions closely resemble those of Australopithecus, leading evolutionary biologist Jeremy Griffith to suggest that bonobos may be a living example of our distant human ancestors. According to Australian anthropologists Gary Clark, human ancestors went through a bonobo-like phase featuring reduced aggression and associated anatomical changes, exemplified in Ardipithecus ramidus. Results of another 2010 study which also found that „bonobos were more skilled at solving tasks related to theory of mind or an understanding of social causality ]]
    3. Specia CIMPANZEU (cimpanzeul comun, Pan TROGLODYTES) care reprezinta o specie de cimpanzei mai neEVOLUATI (posedand doar 98% din genomul uman). Specia traieste in PATRIARHAT, comunitatile fiind STRUCTURATE social si ierarhic (masculi aslfa). Specia este o specie de maimute artagoase, certarete si care isi rezolva conflictele prin RAZBOAIE si CRIME.
    4. Animalele SALBATICE, VIOLENTE (insetate de DOMINATIE) si UCIGASE sunt de obicei vanate, alungate in paduri si jungle, sau sunt CAPTURATE si EXPUSE in custi in gradinile Zoo. Este si cazul lupilor VIOLENTI. Lupii cei DOMESTICITI (cainii lup) sunt plimbati, in SOCIETATEA UMANA, legati in LESA si avand BOTNITE la BOT .

  10. GRESEALA MARE ! RASPUNS GRESIT !
    1. Pe cele doua maluri ale fluviului Congo (format acum 2 milioane de ani) traiesc complet separate (nestiind sa inoate) doua specii de maimute foarte ASEMANATOARE ca ASPECT, dar foarte DIFERITE in ceea ce priveste COMPORTAMENTUL SOCIAL.
    2. Specia BONOBO (Pan paniscus, cimpanzeul GRATIOS), specia cea mai apropiata de specia umana (avand 99% din genomul uman) si care traieste la sud de fluviul Congo. Aceasta specie este MATRIARHALA si TRAIESTE in MARI comunitati NEDIFERENTIATE ierarhic si social. BONOBO sunt maimute PASNICE care isi rezolva conflictele prin DRAGOSTE si sex. [[bonobos are capable of altruism, compassion, empathy, kindness, patience, and sensitivity. According to A. Zihlman, bonobo body proportions closely resemble those of Australopithecus, leading evolutionary biologist Jeremy Griffith to suggest that bonobos may be a living example of our distant human ancestors. According to Australian anthropologists Gary Clark, human ancestors went through a bonobo-like phase featuring reduced aggression and associated anatomical changes, exemplified in Ardipithecus ramidus. Results of another 2010 study which also found that „bonobos were more skilled at solving tasks related to theory of mind or an understanding of social causality ]]
    3. Specia CIMPANZEU (cimpanzeul comun, Pan TROGLODYTES) care reprezinta o specie de cimpanzei mai neEVOLUATI (posedand doar 98% din genomul uman). Specia traieste in PATRIARHAT, comunitatile fiind STRUCTURATE social si ierarhic (masculi aslfa). Specia este o specie de maimute artagoase, certarete si care isi rezolva conflictele prin RAZBOAIE si CRIME.
    4. Animalele SALBATICE, VIOLENTE (insetate de DOMINATIE) si UCIGASE sunt de obicei vanate, alungate in paduri si jungle, sau sunt CAPTURATE si EXPUSE in custi in gradinile Zoo. Este si cazul lupilor VIOLENTI. Lupii cei DOMESTICITI (cainii lup) sunt plimbati, in SOCIETATEA UMANA, legati in LESA si avand BOTNITE la BOT .

  11. GRESEALA MARE ! RASPUNS GRESIT !
    1. Pe cele doua maluri ale fluviului Congo (format acum 2 milioane de ani) traiesc complet separate (nestiind sa inoate) doua specii de maimute foarte ASEMANATOARE ca ASPECT, dar foarte DIFERITE in ceea ce priveste COMPORTAMENTUL SOCIAL.
    2. Specia BONOBO (Pan paniscus, cimpanzeul GRATIOS), specia cea mai apropiata de specia umana (avand 99% din genomul uman) si care traieste la sud de fluviul Congo. Aceasta specie este MATRIARHALA si TRAIESTE in MARI comunitati NEDIFERENTIATE ierarhic si social. BONOBO sunt maimute PASNICE care isi rezolva conflictele prin DRAGOSTE. [[bonobos are capable of altruism, compassion, empathy, kindness, patience, and sensitivity. According to A. Zihlman, bonobo body proportions closely resemble those of Australopithecus. Bonobos may be a living example of our distant human ancestors. According to Australian anthropologists Gary Clark and Maciej Henneberg, human ancestors went through a bonobo-like phase featuring reduced aggression and associated anatomical changes, exemplified in Ardipithecus ramidus. ]]
    Astfel, OMUL a AVUT, genetic demonstrat, un PREDECESOR tot ASEMANATOR cu el din punct de vedere al COMPORTAMENULUI SOCIAL.
    3. Specia CIMPANZEU (cimpanzeul comun, Pan troglodytes) care reprezinta o specie de cimpanzei mai neEVOLUATI (posedand doar 98% din genomul uman). Specia traieste in PATRIARHAT, comunitatile fiind STRUCTURATE social si ierarhic (masculi aslfa). Specia este o specie de maimute artagoase, certarete si care isi rezolva conflictele prin RAZBOAIE si CRIME.
    4. Animalele SALBATICE, VIOLENTE (insetate de DOMINATIE) si UCIGASE sunt de obicei vanate, alungate in paduri si jungle, sau sunt CAPTURATE si EXPUSE in custi in gradinile Zoo. Este si cazul lupilor VIOLENTI. Lupii cei DOMESTICITI (cainii lup) sunt plimbati, in SOCIETATEA UMANA, legati in LESA si avand BOTNITE la BOT .

  12. GRESEALA MARE ! RASPUNS GRESIT !
    Animalele SALBATICE, VIOLENTE (insetate de DOMINATIE) si UCIGASE sunt de obicei vanate, alungate in paduri si jungle, sau sunt CAPTURATE si EXPUSE in custi in gradinile Zoo. Este si cazul lupilor VIOLENTI. Lupii cei DOMESTICITI (cainii lup) sunt plimbati, in SOCIETATEA UMANA, legati in LESA si avand BOTNITE la BOT .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.