COTAR despre plafonarea prețurilor la RCA. „Nu creează niciun beneficiu real”

Prelungirea plafonarii prețurilor la RCA a generat noi discuţii.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) spune ca orice plafonare a preţurilor impusă de autorităţi, dar nu la tariful de referinţă calculat şi afişat pe site-ul ASF, nu ajută pe nimeni, fiind doar pentru a da senzaţia că Executivul a intervenit pe piaţa de asigurări pentru a-i proteja pe români, iar ceea ce se va întâmpla după această perioadă va fi un dezastru.

„COTAR atrage atenţia asupra faptului că prelungirea plafonării tarifelor RCA nu ajută, de fapt, cu nimic, dar creează şi probleme. Deşi s-a văzut că preţurile cresc indiferent de plafonare, companiile de asigurări vor avea ocazia să dubleze preţurile, la finalul perioadei de aşa-zisă plafonare, sub pretextul că până atunci nu au fost creşteri de tarif. Pe de altă parte, tipul acesta de intervenţie alungă atât actualii investitori din piaţa de asigurări, cât şi pe cei interesaţi să intre în piaţa din România, ceea ce va face să rămână pe piaţă doar actualii „rechini” care vor avea monopol şi vor creşte preţurile oricât vor dori”, se arată într-un comunicat COTAR transmis miercuri.

Reprezentanţii transportatorilor au transmis marţi seara ministrului Finanţelor punctul lor de vedere privind prelungirea plafonării tarifelor RCA la preţurile practicate de fiecare asigurator în martie 2023. Potrivit acestora, o astfel de măsură este deosebit de periculoasă şi va da ocazia unor jucători din piaţa de asigurări să justifice un viitor faliment care va fi plătit tot de către asiguraţi, ca şi precedentele.

„Deşi pare un ajutor oferit românilor, de fapt, o asemenea măsură nu creează niciun beneficiu real consumatorilor de asigurări din România, lucru care a fost evident în perioada în care a fost aplicabilă aşa-zisa plafonare, când tarifele RCA practicate de asigurători au crescut cu zeci de procente faţă de tarifele anterioare. ASF a asistat neputincioasă la aceste creşteri. Ba mai mult, la sfârşitul lunii ianuarie, asigurătorii au găsit modalitatea de a se apropia cât de cât de valoarea tarifului de referinţă, la autovehiculele peste 16t, umblând la cifrele din faimoasa formulă de calcul. Astfel, în loc să mai plătim la B1-B8 tarife de 15.000-17.000 lei, se achită în jur de 9.500 lei. Din martie anul trecut, până în februarie anul aceasta, peste hotărârea de guvern pentru plafonare, asigurătorii au încasat de la noi acele sume fabuloase, iar la persoane fizice, în perioada de plafonare au crescut tarifele cu 8-10%”, subliniază sursa citată.

În aceste condiţii, COTAR consideră că este prioritar pentru ASF să identifice soluţii care să încurajeze intrarea unor noi jucători serioşi pe segmentul asigurărilor RCA, cu consecinţa creşterii concurenţei sănătoase pe această piaţă, în beneficiul consumatorilor, şi nu să descurajeze potenţiali noi investitori, prin măsuri populiste care încalcă principii constituţionale şi europene.

„Orice plafonare a preţurilor impusă de autorităţi – dar nu la tariful de referinţă calculat şi afişat pe site-ul ASF, nu ajută pe nimeni, fiind doar pentru a da senzaţia că Executivul a intervenit pe piaţa de asigurări, pentru a-i proteja pe români. Ceea ce se va întâmpla după această perioadă va fi un dezastru”, se precizează în document.

COTAR solicită, astfel, Guvernului României să respingă orice propunere de prelungire a plafonării tarifelor RCA pe piaţa locală, dacă nu se face la tariful de referinţa afişat de ASF.

Ministerul Finanţelor a propus prelungirea plafonării tarifelor RCA până la 30 iunie 2024 în contextul în care există încă probleme nerezolvate în piaţa asigurărilor auto, care se traduc printr-un dezechilibru între cerere şi ofertă, a anunţat ministrul Finanţelor, Marcel Boloş.

„Vă anunţ că am publicat în transparenţă o propunere de prelungire a plafonării tarifelor RCA până la 30 iunie 2024. Asta pentru că la 31 martie expiră prelungirea adoptată la finalul lui 2023, când am propus să fie păstrate ca preţuri de referinţă pentru poliţele RCA valorile din 28 februarie 2023, fiind permisă o ajustare a poliţelor de 6,8% (echivalentul ratei prognozate a inflaţiei). Este o soluţie temporară, în contextul în care există încă probleme nerezolvate în piaţa asigurărilor auto, care se traduc printr-o piaţa caracterizată de un dezechilibru între cerere şi ofertă”, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

Potrivit sursei citate, problemele din piaţa asigurărilor îşi vor găsi răspunsul odată cu modificările legislaţiei naţionale privind asigurările RCA.

La 31 decembrie 2023, din 10 milioane de vehicule din parcul naţional auto, doar 7 milioane erau asigurate. În acelaşi timp, datele arată că într-un singur an se produc peste 25.000 de accidente în toată ţara, a subliniat Marcel Boloş.

În plus, potrivit notei de fundamentare care însoţeşte proiectul de ordonanţă, în perioada ianuarie – martie 2024 a fost înregistrat un număr de peste 21.000 de solicitări de alocare a asiguraţilor cu risc ridicat, ceea ce înseamnă că fiecare asigurător RCA a preluat un număr de aproximativ 2600 de astfel de asiguraţi.

„O astfel de situaţie are potenţialul de a genera consecinţe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra preţurilor după data de 31 martie 2024, data la care încetează efectele Hotărârii Guvernului nr. 1326/2023 (privind stabilirea tarifelor de primă maxime, n.r.), situaţie cu impact social şi economic”, subliniază documentul citat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4605 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Mint toți, polița sa marit cu aproximativ 18/față de anul trecut niște jigodii, așa au plafonat prețul și la alimente dar în realitate este altceva.

  2. le-au plafonat iar fondul de garantare tine cu firmele de asigurari.
    Cea mai mare mafie, aici este!
    Am solicitat returnarea banilor si nici nu mi-au raspuns!

  3. E clar. Dupa ce Guvernul a scos pacanelele în afara orașelor și satelor patriei conduse de securisti,pe damburile sau pe crestele munților din preajma lor și a închis lanturile de magazine sâmbătă de la ora 12 și duminica, total, acum se pregătește sa scoată în afara legii covidul și propagandistii lui. Tare. Un Guvern pentru satisfacția noastră. Votam ce votam, alegem ce culegem și criticam ce injuram.
    PS. Cică la Kogălniceanu NATO va construi un memorial in cinstea marelui pașoptist și om de stat. Se va intitula” Memorialul sclavilor după razboiul de independenta și Marea Unire”. Memorialul va fi pazit de 10 mii de soldati NATO și familiile lor, cu avioane, drone, arme nucleare, tancuri, etc. Ai noștri Guvernanți, securiști, oameni politici, tradatori spun ca în cinstea lor partenerul strategic a comandat un costum special de sclav universal, la cele mai renumite case de moda din lume, costum care va fi selectat pe baza de concurs. Pentru Jhonny s-a comandat o fustita voiajora cu genunchi la vedere și casca ochii NATO. Casca va fi dotata cu viziera ca sa nu-i întunece mintea aia super luminata cu energia gaurii negre a doamnei Carmen.

  4. mai votati partidele care au numit sefii ASF!
    Cand transportatorii au iesit in strada cocosati de atatea taxe la asigurari am stat in casa, acum este randul celor multi. Fara proteste astia nu se sperie!

  5. Reparatiile prin asigurator sunt mult mai scumpe pentru ca nu pot fi evazionate.

  6. Desfiintati asigurarile RCA, sunt o hotie la buzunarul cetateanului. Macar sa nu mai fie obligatorii, iar pretul va scadea, pentru ca nu vor mai avea clienti, acum clientii sunt tinuti cu forta sa cumpere RCA indiferent de pretul cerut de lacomia asiguratorilor.

  7. Reparatiile prin asigurator sunt scumpe pentru ca asiguratorul are obligatia sa achite cat ii factureaza service-ul, iar service-ul ii factureaza cat vrea muschiul lui, si sunt unele service-uri care mai factureaza si masina de schimb, la cateva sute de lei pe zi. Atunci asiguratorii maresc preturile ca sa suporte cheltuielile umflate de service-uri, dar si sa-si asigure un profit propriu cat mai mare. Toate aceste profituri umflate la service-uri si la asiguratori se constituie intr-un pret umflat al asigurarii RCA, care pret se sparge in capul clientilor, chiar daca acestia nu fac accident.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.