Documentul care poate duce la schimbarea din temelii a companiilor de stat

În România există în prezent 253 de întreprinderi aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea organelor administraţiei publice centrale, precum şi 1.090 de întreprinderi aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea administraţiei locale. Aceste societăţi au o pondere de 6-8% din PIB şi angajează aproximativ 4% din forţa de muncă din ţară. Prin intermediul multora dintre ele, statul controlează şi gestionează direct accesul la resurse naturale şi îşi implementează politicile economice şi strategice în domenii precum energie, transport, exploatarea resurselor minerale sau protecţia mediului. Participant majoritar în aproape 1.400 de companii, statul român nu a demonstrat până acum că este un bun acţionar, ci dimpotrivă, întreprinderile publice sunt cel mai adesea asociate cu ineficienţa, clientelismul politic şi lipsa de responsabilitate, cu toate că, începând cu 2011, s-au făcut anumite progrese în administrarea şi conducerea lor ca urmare a cadrului de reglementare asigurat de o ordonanţă de urgenţă privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor (OUG nr. 109/2011). Din acest considerent, Guvernul a elaborat un document, intitulat Memorandum privind participarea statului în economie, prin care se schiţează orientările privind administrarea participaţiilor statului în întreprinderile publice şi rolul şi aşteptările statului ca proprietar. Memorandumul poartă semnătura vicepremierului Costin Borc şi a ministrului de Finanţe, Anca Dragu, şi este avizat de ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, şi de cel al Energiei, Victor Grigorescu. “Scopul final al acestui document este promovarea unui cadru unitar de aplicare şi implementare a conduitei statului ca acţionar şi proprietar de participaţii în întreprinderile publice”, se spune în memorandum.

Măsurile pe care Guvernul spune că le va lua pentru întărirea rolului statului ca acţionar sunt următoarele:

– Autorităţile publice tutelare trebuie să elaboreze până în luna august 2016 (mai sunt câteva zile, n.r.) proceduri cu privire la acordarea mandatului şi participarea reprezentanţilor acţionarului stat la şedinţele AGA.
– Autorităţile publice tutelare vor analiza actele constitutive ale întreprinderilor publice până în august 2016 şi vor porpune modificări pentru a fi în acord cu principiile de guvernanţă coroporativă.
– Până la mijlocul lunii septembrie 2016, Ministerul Economiei şi cel al Finanţelor vor propune un act normativ care să stabilească participarea reprezentanţilor statului în AGA ca fiind sarcină de serviciu neremunerată suplimentar.
– Până în septembrie 2016, Comitetele de Nominalizare şi Remunerare din fiecare întreprindere publică sau, după caz, autorităţile publice tutelare, vor alcătui profile pentru viitorii membrii ai CA.
– Până în septembrie 2016 pe baza normelor metodologice aprobate de Guvern elaborate de MFP, împreună cu misterele de resort, autorităţile publice tutelare vor stabili mixul de indicatori de performanţă, financiari şi nefinanciari, diferiţi pentru administratori şi directori, pe care îi vor negocia cu membrii selectaţi în Consiliile de Adminsitraţie ale întreprinderilor publice cu ocazia semnării contractului de mandat.
– Autorităţile publice tutelare vor declanşa cel târziu în septembrie 2016 selecţia de noi administrator profesionişti, conform legislaţiei în vigoare, în întreprinderile publice în care nu au fost numiţi în baza procedurii de selecţie conform OUG 109/2011 sau pentru locurile ocupate în prezent de administratorii provizorii.
– Până în octombrie 2016, autorităţile publice tutelare se vor asigura că se vor face demersurile legale pentru înlocuirea membrilor din CA, care sunt funcţionari publici sau personal contractual în cadrul corpului de control al ministrului sau al prim-ministrului.
– Ministerele care acţionează şi ca autorităţi publice tutelare vor înfiinţa în cadrul lor, până în noiembrie 2016, structuri de guvernanţă proprii distinct responsabile în implementarea şi monitorizarea guvernanţei corporative în întreprinderile publice.
– Până la finele lui 2016, fiecare întreprindere publică îşi va modifica reglementările interne şi, după caz, actul constitutiv, astfel încât auditorul intern să fie contractat, cu avizul CA
– Fiecare întreprindere publică îşi va alcătui şi va implementa, până la sfâşitul anului 2016, prin grija CA, un Cod de Etică, cât şi o politică de sponsorizări.
– Până la sfârşitul anului 2016 autorităţile publice tutelare vor elabora politici individualizate de dividend pentru întreprinderile publice din subordine, coordonare sau sub autoritate, pe orizont de timp mediu.
– Până la sfârşitul anului 2016, Guvernul va organiza un forum la care să participle membrii CA din majoritatea întreprinderilor publice în vederea identificării celor mai bune modalităţi de eficientizare şi profesonalizare a activităţii în CA.
– Până în martie 2017, CA-urile vor crea sisteme de identificare, management şi raportare a riscului la nivelul întregii întreprinderi publice, conform celor mai bune practic internaţionale.
– Sub supravegherea CA-urilor, întreprinderile publice vor implementa, până în martie 2017, mecanisme de control intern.
– Pentru anul financiar 2016, autorităţile tutelare vor redacte şi public ape site-ul lor, până în luna iunie 2017, rapoarte cu privire la performanţa întreprinderilor publice, analizâna inclusiv implementarea guvernanţei corporative în respectivele întreprinderi, nu numai rezultatele financiare. În aceste rapoarte se va indica cum este sparată funcţia de reglementator de cea de acţionar.
– CA-ul fiecărei întreprinderi publice va public ape site-ul societăţii, o dată cu rezultatele financiare aferente anului 2016, situaţia privind tranzacţiile cu părţile afiliate.

Toate măsurile de mai sus vor elimina, în optica Guvernului, deficienţele constatate în practică, în special de Ministerul Economiei, şi care au fost cauzate de absenţa unei politici unitare de acţiune a statului ca acţionar, şi anume:
– lipsa viziunii şi strategiei pe termen lung de dezvoltare economic şi a unui comportament profesionist de acţionar la nivelul statului
– lipsa unei politici clare acţionarului, respective nu este clar cine acţionează în numele statului pentru îndeplinirea obligaţiilor/exercitarea drepturilor de acţionar
– lipsa omogenităţii de administrare a întreprinderii publice la nivel de autoritate publică tutelară
– lipsa transparenţei, ceea ce determină imposibilitatea de a avea o imagine de ansamblu a modului de administrare a participaţiilor statului
– lipsa de comunicare între diferitele ministere/autorităţi tutelare şi între funcţionarii din cadrul ministerelor/autoritatea publică tutelară şi conducerea întreprinderii publice
– prezenţa dimensiunii politice în întreprinderi publice şi care prevalează asupra considerentelor strategice şi comerciale
– lipsa unei evaluări actuale a portofoliului de participaţii ale statului, a monitorizării performanţei financiare a întreprinderilor publice, din cauza absenţei de competenţe şi lipsa unor departamente specializate în analiză financiară şi de portofoliu la nivelul ministerelor de resort/autorităţi publice tutelare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.