Drumul de la normalitate la nebunie “Shutter Island”, un succes de box-office

Ecranizare a romanului omonim, semnat de Dannis Lehane, filmul regizorului Martin Scorsese, “Shutter Island”, se remarcă prin virtuozitatea realizatorului de a crea suspansul şi de a construi o lume gotică, terifiantă, dominată de nebunie, care este, de altfel, una dintre obsesiile sale.Criticii au comparat pelicula cu acelea ale regizorului expresionist Otto Preminger dar şi cu producţiile lui Hitchcock, apropiind-o de filmele poliţiste ale anilor ’40, pline de horror, şi mister.

Thrillerul se află, pentru a doua săptămână consecutiv, pe prima poziţie a box-office-ului american, cu încasări de 22,5 milioane de dolari, iar la noi, la începutul lui martie, a devansat “Avatar”.
Undeva în America, în 1954, doi detectivi ajung pe o insulă izolată, o insulă fortăreaţă. Ei trebuie să investigheze un caz bizar: o pacientă a scăpat dintr-un azil-închisoare, destinat nebunilor deosebit de periculoşi. Scorsese semnează un thriller psihologic cu tente paranormale, în care se întrepătrund traumele războiului cu experienţe vizuale fantastice. Regizorul relevă aspectele unei Americi scufundate într-un univers halucinant, cu cazuri patologice, în care monştrii tind să apară ca simple iluzii.
Filmele provocatoare şi adesea controversate ale lui Martin Scorsese constituie o cronică a celor mai mari succese din cinematografia americană modernă. Lansat la începutul anilor 70, regizorul american Martin Scorsese conferă forme noi genurilor hollywoodiene clasice, îşi îmbogăţeşte povestirile cinematografice cu referiri la secvenţe şi filme marcante din istoria cinematografului, dovedindu-se un cinefil înveterat. Prima sa capodoperă a fost “Taxi Driver” (1976). Urmează “Culoarea banilor” (1986), “Alice nu mai locuieşte aici” (1975), “Ultima tentaţie a lui Christos” (1988), “Gangs of New York”, “New York Stories”,“Mean Streets”, “Raging Bull” (“Taurul furios”, 1980), “Goodfellas” (“Promontoriul groazei”, 1990), “Aviatorul” (2004), “Casino” (1995), “Vârsta inocenţei” (1993), titluri care evocă un stil regizoral şi o lume de o frumuseţe sălbatică. Să mai amintim că, în 1995, Scorsese a fost distins cu Leul de Aur pentru întreaga carieră, cu premiile BAFTA pentru cea mai bună regie, cel mai bun film şi cea mai bună scenografie, iar recent cu “Globul de Aur, “Cecil B. Mille”, pentru întreaga carieră. De altfel a mai fost premiat cu Globul de Aur pentru cel mai bun regizor, cu filmele “The Departed” şi “Gangs of New York”.
Noua sa stea, de câţiva ani, este Leonardo DiCaprio, pe care îl distribuie în “Gangs of New York” (2002), “Aviator” (2004), “The Departed” (2006) şi care a acaparat o infinitate de nominalizări la Premiile Oscar. Regizorul avea nevoie de un actor care să întruchipeze idealul tinerei generaţii, pentru a-şi mări şansele de a obţine bani şi pentru a-şi împrospăta forţele creatoare printr-o infuzie de tinereţe.
În “Shutter Island”, combinaţia de anchetă poliţistă şi thriller psihologic este condusă cu măiestrie şi servită de o distribuţie excelentă (Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Max von Sydow, Patricia Clarkson), dominată de Leonardo DiCaprio, în rolul principal. Şerifii federali Teddy Daniels şi Chuck Aule se deplasează în insula Shutter pentru a investiga dispariţia unei paciente, iar cercetările lor dezvăluie practici sinistre care se desfăşoară nestingherite în acest loc izolat şi macabru. Pe măsură ce investigaţia avansează, devine din ce în ce mai dificil de stabilit cine este în spatele acestor practici şi, mai ales, către cine sunt ele, de fapt, îndreptate. Cu cât înaintează în anchetă, Teddy are “şansa” de a nu mai părăsi niciodată insula. Pas cu pas, din detectiv, Teddy se transformă în pacient inclus într-un scenariu psihanalitic, care apare la fel de complicat precum cel detectivistic al personajului, care descoperă în jurul său o enormă conspiraţie. Tensiunea creşte cu fiecare moment petrecut pe insulă, pe măsură ce indiciile sale se acumulează întru descoperirea unui secret terifiant. În paralel se acumulează şi probele neliniştitoare, privitoare la sănătatea psihică a agentului Teddy, al cărui trecut ascunde o traumă.
Carismaticul actor a fost ales chiar de regizor şi şi-a exprimat într-un interviu satisfacţia de a fi lucrat cu Scorsese. Actorul care a strălucit în “Titanic”, pelicula ce a deţinut până de curând recordul mondial de încasări, a declarat că la fiecare filmare cu Martin Scorsese s-a întrebat cum de a avut atâta noroc.
Colaborarea cu celebrul regizor l-a obligat pe DiCaprio la o reevaluare a propriei arte. Graţia felină, fineţea aproape androgină a actorului din rolurile de început au fost înlocuite cu o duritate a privirii, cu o energie conţinută în interpretare, trăsături pe care Scorsese le admirase la actorii favoriţi din filmele anterioare, Robert De Niro, Joe Pesci sau Ray Liotta. Rezultatul este o combinaţie de duritate şi vulnerabilitate. “Am căutat mult timp această combinaţie şi cred că am găsit-o”, a mărturisit actorul.
Spre deosebire de alt film al lui Scorsese, “Aviatorul”, care aborda acelaşi registru al drumului de la normalitate la nebunie, dar care era, în acelaşi timp, o frescă a epocii, “Shutter Island” focalizează asupra principalului personaj. “Aici, suntem în registrul intimităţii, acela care îl pasionează cel mai mult pe Marty”, remarca Leonardo DiCaprio.
Cel mai important aspect al turnărilor, din punctul de vedere al lui DiCaprio, a fost respectul regizorului pentru libertatea actorului de a experimenta propriile păreri despre rol, chiar dacă ele nu concordau cu ideile sale. Pentru interiorizarea rolului, aceste libertăţi, chiar dacă nu intrau în economia ulterioară a filmărilor, au fost extrem de importante.
Colaborarea cu Scorsese i-a creat lui DiCaprio un alt mod de a privi cinematograful. “Acolo unde reacţionam instictiv, iubind filmele, dar urmărindu-le dezordonat, el mi-a oferit o metodă, o privire analitică”, aprecia actorul. Evoluţia lui l-a transformat într-un partener al proiectelor lui Scorsese, sub a cărui îndrumare ar urma să-i întrupeze în următorii ani pe Theodore Roosevelt şi Frank Sinatra.
“Micul ştrengar din Los Angeles”, cum se numeşte singur DiCaprio, deplânge prăpastia care s-a creat între filmele cu buget mic, care au ambiţia de a face artă, şi marea industrie a divertismentului. “Să faci acum un film serios cu mijloace modeste este din ce în ce mai greu. Cine doreşte să vadă un tip care înnebuneşte? Cine poate convinge studiourile să spună o asemenea poveste?”, se întreabă el, mărturisind că îi plac filmele complicate, care te-ajută să-ţi schimbi perspectiva în înţelegerea existenţei.
Filmul “Shutter Island” reprezintă o fericită întâlnire între autorul unor pelicule de referinţă si un actor care, de la primul său rol, când avea numai 19 ani, în “Gilbert Grape” (alături de Johnny Deep), a devenit un idol al generaţiei tinere şi s-a afirmat ca un talent incontestabil.
 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.