
România are toate șansele să atingă, în acest an, granița de 100 de miliarde de euro la capitolul exporturi. Cele mai multe vor merge către Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Republica Cehă şi Ungaria, arată o analiză realizată de Moneycorp România.
Potrivit datelor statistice, anunțate de INS, în primele cinci luni din acest an, exporturile firmelor românești au însumat 38,5 miliarde de euro, iar perspectivele arată că, la finele primului semestru, am putea ajunge la 50 de miliarde de euro.
Cele mai multe exporturi au fost cele de mașini și echipamente de transport (47,1%) și alte produse manufacturate (29,6%).
72,7% dintre exporturi au mers către țările Uniunii Europene, valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri fiind de 28 miliarde de euro.
În țările din afara Uniunii Europene, România a exportat bunuri și servicii de 10,537 miliarde de euro, reprezentând 72,7% din total exporturi.
,,Chiar dacă exporturile și-au temperat evoluția cu 2,9% față de primele cinci luni din anul trecut, tendința este una pozitivă și arată că economia s-a adaptat provocărilor generate de noile modificări fiscale și mai ales de inflație, cea mai mare din UE în acest an’’, afirmă Cosmin Bucur, Managing Director Moneycorp România.
„Evoluţia exporturilor româneşti va depinde, în principal, de modul în care principalii noştri parteneri comerciali din Europa, Germania, Italia şi Franţa vor depăși problemele generate de inflație, de restructurarea economiei în contextul efectelor războiului din Ucraina și a reconfigurării lanțurilor de producție și aprovizionare.
Premisele sunt încă în zona incertitudinii însă, având în vedere nouă politică economică pe care Bruxelles-ul își dorește să o pună în practică pentru relansarea economiei europene, perspectivele se anunță a fi pozitive”, a mai spus Cosmin Bucur.
Pentru România, spun experţii de la Moneycorp, următoarea perioadă va aduce o serie întreagă de oportunităţi în condiţiile în care, din punct de vedere al raportului preţ-calitate, produsele româneşti se află într-o zonă atractivă, de la materiale de construcţii la produse agroalimentare, textile şi maşini.
,,Dacia, principalul exportator al României, vine cu noi modele de automobile, la fel și Ford, industria software continuă să marcheze o evoluție pozitivă, iar exporturile de produse chimice se află pe plus. Restructurarea economică post-pandemică începe să își arate efectele pozitive, mare parte dintre firmele producătoare din România optimizându-și costurile și lansănd noi game de produse și servicii, adaptate noii realități economice’’, a mai spus managerul Moneycorp.
Produsele ,,Made in România’’
Principalele produse de export ale României au fost, în ultimul an, maşinile şi dispozitivele electrice, mijloacele de transport, mobilier, materiale de construcţii şi alte produse, produsele agroalimentare, produsele chimice şi mase plastice, produsele metalurgice, textile, confecţii, pielărie, încălţăminte şi produsele minerale.
În 2023, România a exportat de 93 de miliarde de euro (+1,3% față de anul anterior), însă perspectivele lui 2024, stimulate și de efectele inflației, indică atingerea bornei de 100 de miliarde de euro.
Principalele destinații ale exporturilor românești au fost Germania (21,3%), Italia (10,7%), Franța (6,8%), Ungaria (6,6%), Bulgaria (4,1%), Polonia (3,7%), Turcia (3,5%), Cehia (3,3%), Olanda (2,9%) și Marea Britanie (2,9%).
,,După ce anul trecut deficitul balanței comerciale s-a îmbunătățit cu 5,1 miliarde față de 2022 (-15,1%), la 28,9 miliarde euro, sperăm că trendul se va menține și în acest an. După primele cinci luni, asistăm, din păcate, la o creștere a deficitului balanţei comerciale (FOB/CIF) la 12,288 miliarde de euro, mai mare cu 1,230 miliarde de euro (+11,1%) față de perioada similară din 2024. Există însă șanse ca, pe fondul unei creșteri semnificative a exporturilor de produse agricole și mașini, în toamnă, datele privind deficitul să se îmbunătățească’’, arată analiza Moneycorp.
Potrivit analizei Moneycorp, evoluţia exporturilor româneşti va depinde, într-o măsură semnificativă, de modul în care autorităţile vor sprijini relansarea economiei.
„România are un potențial foarte mare în privința relocării activităților de producție, cu focus pe exporturi. Eforturile de extindere a autostrăzilor și a rețelei de cale ferată, alături de investițiile tot mai ample în parcurile logistice, fac din România o destinație interesantă pentru investitori.
Investiţiile directe ale nerezidenţilor în România au însumat 3,230 miliarde de euro, în primele patru luni din acest an, în creştere cu 34,14% comparativ cu 2,408 miliarde de euro, în perioada similară din 2023, iar trendul este unul în continuare pozitiv, în pofida provocărilor generate de inflație și mai ales de cadrul fiscal instabil’’, arată analiza.
Potrivit unui studiu Frames, Romania are toate șansele să devină un adevărat hub regional în domeniul logistic, al producției și al serviciilor transfrontaliere, investițiile preconizate pentru anii următori depășind 10 miliarde de euro.
Cheia investițională o reprezintă dezvoltarea infrastructurii de parcuri industriale, cu oferte integrate de depozite, spații de producție, servicii, transport și conectivitate. Cele mai atractive zone investiționale sunt Portul Constanța, București/Ilfov și regiunea Centru.
,,Faptul că avem o economie pe plus, cu un curs valutar EUR/RON stabil, că nu avem turbulențe majore pe scena politică și că, din punct de vedere al siguranței, avem umbrela NATO, toate aceste elemente reprezintă un garant ca România este ,,open for business’’’, afirmă Cosmin Bucur.
Într-o Europă în care toate ţările vor concura pentru a atrage investiţii, România, cu un cost operaţional redus în comparaţie cu ţările din regiune, are şanse să reprezinte o destinaţie importantă pentru investitori, însă trebuie să facă mai mult pentru a atrage capitalul străin.
Dezvoltarea unor programe de stimulare a producţiei, cu fonduri UE sau de la bugetul de stat, este de natură să ofere un impuls semnificativ economiei, mai ales în sectorul IT&C, în contextul celei de-a patra revoluţii industriale, Industry 4.0, la care şi România va trebui să adere.
Digitalizarea, robotizarea şi noile tehnologii reprezintă un domeniu care trebuie să devină strategic pentru România, un domeniu cu potenţial excelent de export.
,,Este nevoie de un efort susţinut al mediului de afaceri şi al statului către o reconstrucţie economică pe baze sustenabile si predictibile, care să ofere o alternativă la importuri şi o ofertă competitivă la exporturi”, a declarat Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp Romania.
Potrivit experţilor, într-un mediu valutar volatil şi a presiunilor economice generate de criză, mediul de afaceri trebuie să ia în calcul tot mai mult folosirea unor produse şi strategii de hedging.
„ În momente de criză şi incertitudine, cum este perioada pe care o traversăm acum, se observă o creştere a volatilităţii cursului de schimb pentru majoritatea perechilor valutare. Această volatilitate are efecte directe asupra marjei comerciale. Cred că orice companie îşi doreşte o diminuare a volatilităţii şi o creştere a predictibilităţii, cel puţin pe termen scurt şi mediu”, menţionează Sebastian Bacioiu, Head of Dealing al Moneycorp Romania.
Potrivit acestuia, cel mai de bază şi eficient produs de hedging (acoperirea riscului valutar) este tranzacţionarea la termen (Forward). Acesta presupune fixarea cursului de schimb la care o companie poate cumpăra sau vinde o valută la un moment viitor.
Diferenţa nivelului de dobândă, între euro/dolar/liră sterlină pe de o parte şi leu pe cealaltă parte, face ca un forward să fie foarte atrăgător în special pentru exportatori (companiile care vând valută şi cumpără lei) datorită unui nivel al cursului de schimb superior faţă de cel oferit ‘la vedere’ în momentul încheierii tranzacţiei. Aceasta reduce costul asociat unei astfel de tranzacţii şi rămâne un produs pur de acoperire a riscului valutar.
N-am ințeles bre , de ce exporți .. Or mai fi păduri de ras ?? Vezi că acu grînele nu se mai fac. Oile nu mai nasc, căci nu mai ai nici iarbă..De produs nu produci nici măcar mătură și făraș,..Și astea le imporți.. Dec ce pui mei dai la export ?? Care marfă, care produs..?/Duci gazul și lumina la ukrani și moldoveni ?? Astea ar fi ??
Din sectorul industrial cel mai bine merg la export Dacia si Ford care aduc banet serios tarii. Tocmai de aceea securistii lui Imre au refuzat sa construiasca o autostrada Pitesti-Craiova. In final s-a acceptat doar un drum expres. In schimb am facut autostrada la Tg. Mures pentru vanatorii din Ungaria.
@ „parere…”, 12 iul. 2024 la 12:35
Rromînika e cea mai mare exportatoare de banane dintre membrele iUniunii Ioropenise! Vezi statisticile……[Rumburak]
…e LOHN, ceea ce-i ALTCEVA!
La fel ca sclavii de pe plantațiile Unchiului Sam: munceau pentru alții……[Rumburak]
Din grafic se observa că atât exporturile cât mai ales importurile au crescut, evident, din cauza inflației. Ba mai mult, este evident și pentru cei cu un singur neuron-se aude Tibi?-că importurile cresc în ritm mai mare decât exporturile, diferența dintre linia roșie și cea albastră adică deficitul balanței de export-import crescând accelerat.
Nici nu trebuie să privești mai departe de primul grafic ca să vezi că exporturile din 2024 sunt mai mici decât cele din 2023.
Exporturile or fi ajuns ele la 38,5 mld €, însă INS (sau art) nu spune un lucru important: ele au SCĂZUT față de primele 5 luni din 2023 cu 2,9%.
Nu se mai asteaptă un an dintrun cincinal, pentru statistică și corectarea bunului mers al societății de consum al poporului în timpul patriei; pentru ca investitorii, acționarii, agenții și ceilalți să poată consulta real time creșterea profitului pe smartwatch din tribună, strand sau bufet suedez, indicatorii se consideră pe oră ca la meditații, avocat, service și altele. Unșpe milioane pe oră export și paișpe milioane pe oră import, adică 3 milioane pe oră împrumut. La psiholog face 300 de lei- 50 de minute pentru cine e curios să întrevadă viitorul la eldorado.
Exporturile Romaniei sunt de fapt exporturi din Romania. Contravaloarea lor se duce in alta parte. Aici ramane doar dorinta neindeplinita ca macar impozitul pe profit sa fie incasat.
Doar trei kopeicari plus unul multiplicat??? Cam putin…nu mai are piticul ruble? Nici macar 40 de kopeici??
Un articol pt. spalat creierele bietilor oameni, care cred tot ce se scrie .Daca intradevar exporturile Romaniei merg atit de bine si datorita lor intra in tara ,foarte multi bani ,pt. ce statul roman inprumuta in fiecare an bani din bancile straine ? Ce se fac cu aceste inprumuturi ,unde se duc iele, pt. ca niciodata nu am citit in presa drumul acestor bani inprumutati .Tot ce stim este ca sintem datori vinduti bancilor straine ,dar ce s-au facut cu banii inprumutati ,nimeni nu sufla o vorba .
Nici peste 50 de ani,exporturile Romaniei, NU vor depasi exporturile din anii „80 !. Nu exista tara in care Romania sa nu exporte produse cu marca…”Made in Romania”!.
…Sărmanul Tibi1…
Asta chiar își închipuie că exporturile pe care el le aplauda au vreo legătură cu firmele românești pe bune.
…Dar se înșeală!
…Sărmanul Tibi…
Asta chiar își închipuie că exporturile pe care el le aplauda au vreo legătură cu firmele românești pe bune.
…Dar se înșeală!
Firește, de spatiul aerian a graniței Shengen. De cea terestra mai asteptam ca să trecem.
In județul nostru exporturile sunt, în proporție de 80%, formate din cablaje pentru mașinile produse in Germania și Japonia. Restul din padurile patriei făcut de o firma draga flatulentei navetiste.
Zodia cancerului :
Victor Negrescu solicită Comisiei Europene să țină cont la negocierea deficitului bugetar de cheltuielile României cu Ucraina. ( ar fi vorba de o ”bagatelă – nici jumate din cei 6% deficit bugetar al Ro )
”Europarlamentarul Victor Negrescu a trimis o scrisoare către preşedinta executivului european, Ursula von der Leyen. Negrescu solicită ca la renegocierea deficitului bugetar al României să se ia în calcul costurile directe aferente ajutorului acordat Ucrainei din metodologia de calcul a deficitului bugetar.„(…) adresez Comisiei Europene solicitarea să evalueze posibilitatea modificării temporare a regulilor fiscale europene și a procedurii deficitului excesiv prin extragerea din calculul deficitului a sumelor specifice cheltuite pentru ajutorul logistic, militar și umanitar pentru Ucraina. / STATISTICO , ai vreun răspuns , ceva ?
@ tibi 1…Ne numesti kopeicari cu speranta ca te voi denumi centocar…Nu o s – o fac, am mai multi dolari ca tine.
Nici peste 50 de ani,exporturile României, NU vor depăși la toate capitolele,pe cele din anii ’80!.
Cât de economist e tibi1! Probabil a primit cei câțiva cenți de la stăpân și acum are chef de gargară.
Export mașini din Romania spre vest😯? Eu vad trailerele cărând mașini spre republica moldova dar sunt mașini de producție strainezia, ce mașini și ce mai produce Romania daca piață și comerțul românesc e invadat de produse din ukraina și republica moldova dar cu țipla fabricat in Romania? Poate că au poposit în România și le direcționează la export că fiind din Romania, altfel nu se explica, mai ales că aceste două țări nu au acceptul de export in vest! Apropo, de ce Romania nu exporta și în Elveția produse originale de calitate superioara? Pentru că, produsele sunt fals etichetate?
Ha, ha! Targhietu’ nu-i greu di atins! Încă 2-3 Patriuate șâ-i depășâm ș’ pi nemțălăi…
Exporturile nu sunt ale României, sunt ale celor care a acaparat România. România nu mai are aproape nimic. Chiar și pământul aparține în cea mai mare parte străinezilor. Românii rămân doar cu munca pe salarii mizere. Întrebare pentru tibani cu creier de talibani ai neomarXXXismului: cum se face că economia duduie în toată mass media mainstream, dar în realitate ne îndatorăm cu cel mai mare ritm din lume? Ceva nu rimează în ecuația asta, dar cei isteți știu că răspunsul se află în lista de sarcini trasată de Licurici. Slava!
Romania exporta mana de lucru alceva nu are ce.Tot ce se produce se produce cu mana de lucru romaneasca prost platita.Profitul este al firmelor straine,romanul a ajuns sclav in tara lui.
economia „duduie”… de aia se imprumuta ca spartii, pregatesc taxe si impozite si cresterea TVA-ului
Nu este propriu zis un export. A vazut cineva prin Romania vreun mijloc de transport in afara de Dacia Logan? Nu cred sa fi vazut…Atunci ce exporti?In realitate e vorba de import de componente, asamblare in Romania si retrimise in Vest. Sau de cablaje auto sau componente care se fac in Romania cu utilaje in totalitate de import. Importez o masina de fabricat tuburi pvc pentru irigare prin picurare, pe care le exportez…Chinezii fabrica, de exemplu, frigidere, motosape, etc. in Romania pe care le exporta, turcii la fel, dar pentru Romania nu e niciun progres…Desigur, important e sa circule banu, ca asa creste pibu si creste si nivelul de trai. Pibu creste si fiindca dolarul scade in valoare…1 dolar de azi este mai mic de 3… 5 ori decat 1 dolar din anul 2.000….Second hand- ul tine Romania in viata…Milioane de autoturisme, toate utilajele agricole si de transport sunt importate in Romania la mana a doua, a treia, a patra….Second hand – ul adus in Romania a salvat Occidentul, dar pe termen lung inseamna dezastrul Romaniei..
Fata de aceste cifre, asteptam comentariile kopeicarilor…