Foamea de magie la români

medicamente

De ce avem atâtea farmacii sau săli de jocuri de noroc la fiecare colț de stradă? De ce ne e frică de sărăcie? De ce alegem eroul salvator din politică în ultimul moment?  O explicație știintifică a acestor alegeri ale românilor oferă Marius Luican, CEO – Reveal Marketing Research.

În contextul autohton, așteptările și valorile oamenilor evidențiază că prioritățile și preocupările actuale sunt dominate în general de frici, anxietăți și o nevoie sporită de control, consideră Marius Luican care continuă:

Fricile românilor au radăcini adânci în istoria tumultoasă a țarii. Instabilitatea economică și politică, diversele presiuni sociale sau știrile panicarde au contribuit la formarea unui teren fertil pentru dezvoltarea unei angoase persistente legate de viitor. Într-o lume agitată, în care oamenii deplâng faptul că fiecare zi aduce noi provocări și incertitudini, se caută adesea soluțiile cele mai rapide, facile și miraculoase pentru a depași temerile și anxietătile vieții cotidiene. Se preferă așadar shortcutul, ca soluție eliberatoare de presiunea și dependențele comportamentale și mentale dominante. Aceste „găuri miraculoase” în gardul anxietății sunt alese în detrimentul construcției lente, progresive, pas cu pas. Ele țin de noi, de natura, educația și psihologia poporului român.

Observăm că există numeroase voci care critică faptul că la fiecare colț de stradă există o bancă, o farmacie și o sală cu jocuri de noroc, însă cine este vinovatul? Este vina acestor businessuri sau problema ține de educația și de cultura specifică românilor, care mai degrabă încurajează arderea unor etape și recompensa imediată, decât munca și efortul susținut?

Pentru a încerca să găsim raspunsuri la aceste întrebări, vom face apel la unul dintre modelele de analiză utilizate în universul marketingului și psihologiei consumatorilor, care ne ajută să întelegem în profunzime complexitatea nevoilor, motivațiilor și a comportamentului uman. Acest instrument se numește harta arhetipurilor.

Ce este harta arhetipurilor?

Conceptul de arhetipuri derivă din psihologia analitică a lui Carl Gustav Jung, care identifică modele colective de gândire și comportament care transcend culturile și epocile. În acest context, arhetipurile devin o hartă a terenului mental al consumatorilor, relevând direcțiile motivaționale dominante și preferințele adiacente. Într-un sens mai larg, aceste arhetipuri reprezintă categorii simbolice, categorii care capturează aspecte esențiale ale identității și aspirațiilor, reflectând modul în care oamenii se raportează la lumea din jurul lor.

 

Pe această hartă, sunt poziționate o serie întreagă de arhetipuri care servesc ca puncte cardinale oferind o perspectivă asupra motivelor fundamentale care ghidează alegerile și acțiunile individuale ale oamenilor. Totodată, harta arhetipurilor ajută în poziționarea diferitelor categorii de produse, segmente de consumatori sau branduri.

Ce semnifică fiecare arhetip?

  1. Arhetipul Ancoră este teritoriul fricilor și anxietăților, simbolizând nevoia de stabilitate, control și siguranță.
  2. Arhetipul Expertului reprezintă dorința de cunoaștere profundă, competentă și expertiza într-un domeniu specific, generat de un alt tip de manifestare a anxietăților.
  3. Arhetipul Magicianului simbolizează dorința de transformare rapidă, inovație și descoperire a unor soluții neconvenționale, permițând explorarea unor perspective noi și îndraznețe.
  4. Arhetipul Jesterului sau “Bufonul” semnifică dorința de nonconformism, eliberare, divertisment, imprevizibilitate, într-o notă superficială, hilară și chiar necredibilă.

Observăm faptul că Ancora și Expertul sunt situate în partea de jos a hărții arhetipurilor, iar Magicianul și Jesterul sunt poziționate diametral opus, acest lucru însemnând că reprezintă soluții absolut antagonice primelor.

Ce aplicatibilitate are însa această hartă a arhetipurilor în societatea românească și ce implicații are în ceea ce privește nevoile și motivațiile oamenilor?

Într-o societate care se confruntă cu grave provocări și carențe educaționale și culturale, aceste arhetipuri oferă o viziune esențială asupra modului în care românii răspund la presiunile și cerințele mediului înconjurător.

Pentru poporul român, arhetipurile Ancoră, Expert, Magician și Jester (“Bufon”) domină mentalul colectiv.

Cum identificăm arhetipurile în societatea românească?

Frica de boală

Una dintre fricile fundamentale ale românilor este cea legată de starea de sănătate (poziționată în zona de Ancoră și Expert), iar shortcut-ul către zona de Magician este reprezentată de dorința oamenilor de a accesa vindecări sau ameliorări rapide ale stării de sănătate. În căutarea unor soluții simple, cu efect imediat, medicamentele și suplimentele alimentare oferă beneficii “instant”, care pot rezolva “ca prin minune” problemele de sănătate și anxietățile legate de acestea, transformând astfel radical calitatea vieții, în lipsa unei prevenții pe termen lung sau a schimbării stilului de viață.

Frica de sărăcie și marginalizare socială

Frica de sărăcie și marginalizare socială reprezintă o altă temere foarte răspândită și adânc înradăcinată (poziționată tot pe teritoriul Ancoră). Aceasta provine adesea din incertitudinea economică, dificultățile de a asigura un trai decent și teama de a nu putea satisface nevoile de baza.

Mulți români speră că pot depași dificultățile financiare, îmbogățindu-se peste noapte, ca prin minune (teritoriul Magician), dacă vor merge să joace la casele de pariuri sau vor caștiga la loterie. Cazinourile, pariurile sportive și alte forme de gambling sunt atractive întrucât oferă tentația câstigului fară efort, generând iluzia unor câștiguri imediate și speranța că prosperitatea poate veni rapid.

În mod fundamental, în percepția românilor, băncile sau companiile financiare sunt poziționate ca identitate pe teritoriul Ancorei și Expertului (al controlului, siguranței, profesionalismului), iar numai unele servicii (online sau digitale, precum aplicațiile sau cardurile) sunt poziționate pe teritoriul Magician (al transformării, inovației, noutății). Cu toate acestea, companiile preferă să ofere shortcuturi de acces către zona Magicianului întrucât așa răspund cu succes unor pachete de nevoi relevante și deja existente.

Mitul salvatorului în politică

Un aspect interesant poate fi observat cu ușurință în politică. Aici, pe lângă arhetipul Magicianului, care poate juca același rol transformativ, găsim  arhetipul „bufonului”, al Jesterului. Vă las pe voi să descoperiți bufonii din politică. Însă, dincolo de bufoni, există candidați cu notorietate și încredere, pe care îi cunoaștem de ani de zile, care și-au clădit cariera carămidă cu carămidă prin multă muncă și sacrificii, făcând lucruri palpabile de care a auzit toată lumea.

Așadar, avem alegeri în 2024. Ce credeți că se va întampla atunci când vine un candidat de care nu s-a auzit mai nimic, dar posedă o aură mesianică, și care, ca prin minune, în ultimul moment, oferă soluții miraculoase care răspund unor apăsări profunde? Ce vor alege românii? Vor avea un comportament electoral așa cum am mai văzut în trecut sau se va schimba ceva? Vor dori să construiască progresiv sau vor folosi din nou bagheta magică? Vor alege ceva deja știut, la vedere sau vor folosi din nou jobenul?

În societatea agitată a României contemporane, încarcată de stres și incertitudine, în lipsa educației, românii sunt și probabil vor fi în continuare adepții căutării unor soluții miraculoase ca panaceu pentru depășirea fricilor fundamentale.

Deși interesați de schimbări profunde, transformative, probabil nu vor face nimic, întrucât este mai confortabil să ai la îndemană “baghete magice” moderne, chiar dacă acestea implică doar luarea unei pastile, parierea pe câteva numere la o ruletă sau alegerea soluției salvatoare pentru bunul mers al țării.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

10 Comentarii

  1. Domnu cu risărciu lu pește prăjit poa să se lase de meseria de îmbârligător arhetipal corporatist cu țintă politică.De ce avem atâtea farmacii sau săli de jocuri de noroc la fiecare colț de stradă? Pentru ca spatiile comerciale din Bucuresti sunt in mana catorva proprietari si doar cei enumerati si bancile pot plati chiriile de monopol. In provincie de regula e alta situatie, se mai vad si mici pravalii si afaceri. Asta-i tot.

  2. Nu stiu de ce deranjeaza daca sunt multe farmacii PRIVATE ?! Foarte bine, avem de unde alege. M-ar deranja daca ar fi atat de multe de stat, adica alta armata de bugetari de hranit de fraierul contribuabil REAL.
    Adica ala din privat, ptr ca bugetarii nu sunt contribuabili, ce li se retine si se varsa la buget din acelasi buget li se da.
    Farmaciile sunt unitati comerciale private care comercializeaza bunuri din domeniul sanatatii. Farmaciile de stat din spitale va plac mai mult? Alea care trimit apartinatorul sa cumpere medicamente de la farmacia privata ptr aoartinatorul internat in spitalul de stat?

  3. „găsim arhetipul „bufonului”, al Jesterului. ”
    -mai este si tipul Reveal Marketing Researcher,
    cea mai periculoasa forma de parazitism!

  4. sunt farmacii din 50 in 50 de metri si la toate iti recomanda numai „suplimente alimentare”… medicamente doar daca iti da medicul ceva, dar si aia au inceput sa se jigodeasca si sa dea suplimente

  5. Mă ce ne-am dat dracului, nu o mai luăm pe scurtătură ci pe shortcut! Ce polologhie stupidă și răutăcioasă despre teama săracului pentru ziua de mâine într-o Românie fără guvernare pentru cetățenii ei preocupată de Ucraina, de USA, de UE, de ce va face președintele Iohannis când va termina mandatul, de pensiile speciale, de salariul celor de la SRI, STS, SPP, SIE, de alegeri, de orice numai de oamenii cei mulți și disperați de sărăcie nu.

  6. frica este de la diavol…daca tu crezi ca esti bolnav, esti… nu trebuie decat sa STII CA ESTI BINE. si asa este. incearca un experiment, cand ai fo’ durere: inchide ichii relaxeaza-te si spune-ti ca NU te doare. si sa crezi asta. cam in 10 secunde works like magic ha! este doar creierul tau, misterios interconectat cu divinitatea. ochiul ramane cel mai mare mister in aceasta „existenta”. daca locurile sunt create pentru ca tu vei sa ajungi acolo…? sigur te-ai gandit la asta, macar o data i viata ta, nu?

  7. Românii săracii își doresc ceia ce nu au și vor sa obtina repede,sânt plini de frustrări și de aia cand au o și arată devin exhibionisti,exaltati,frenetici.Acest fapt se datorează faptului că au trăit zeci de ani de supravietuire, privațiuni,abuzuri din partea celor de la comanda,securitatea si dictatura comunistă,care în loc să educe sa cultive prevenția sănătății fizice ,mentale și morale, i.a uzat și secat de toate valorile sănătoase morale si fizice.Astazi aceia care ne numesc sclavi ,colonie și ne înjosesc,sânt aceiași care au facut parte din vecchia nomenclatura.Notiunile de baza de Filozofie,logica, psihologie,retorica,educatie morala ,fizica,igiena,alimentatie sanatoasap,trebuie cultivate inca din mica etate intr.o persoana ,doar ASA putem DEVENI indivizi asumati responsabili,complet autonomi ,demni, respectabili,care stiu ce si cum si cand si unde cu care maniere si modalitati,care.s obiectivele si rostul nostru si al celorlalti! In Romania puterea a creat un HAOS voit pentru Ca asa maniPULEAZA usor ,Ca niste impostori incompetenti cu tupeu bolnav de rupti in dos ,care folosesc mijloace si meccanisme din psihologie. Ei sant tot niste victime ale unor ideologi experti psihologi care au creat doctrine si meccanisme,la cererea celor care modeleaza mintile celor slabi si a maselor.Coruptilor,INCOMPETENTILOR,oportunistilor,santajabililor le este data puterea in mana sa abuzeze apoi de mase.Exista o rezolvare,ea consta in AUTONOMIA INDIVIDUALA A FIECARUIA DINTRE NOI FATA DE SISTEM.Fiecare individ e important trebuie diar sa constientizeze cat de mult Valoreaza si Ca trebuie sa fie AUTONOM SI CA TREBUIE SA CULTIVE IN URMASII LUI AUTONOMIA INDIVIDUALA.Asta include alegerea dea a nu te prezenta la Vot.!

  8. ce ti-ai luat-o, @RC-ule, chiar daca te ascunzi dupa K.G. Jung?
    Altadata sa gandesti mai bine daca raspunzi sau nu la comenzile pe anumite teme.

  9. un articol greu de calificat,cel mult prostie cu puritatea 99%
    arhetipurile în societatea românească?:)))HIHIHI,HOHOHO,HAHAHA

    trebuiau sa fie doar carciumi in opinia acestui om ciudat,Marius Luican,care se prezinta sociolog,o meserie inventata ….

  10. Toate astea ni se trag de la Iosefini.
    Daca el scotea din joben porumbei si batiste, la fel s-au gandit si rromanii actuali ca pot sa scoata din banci, farmacii si sali de jocuri de noroc un munte de averi.
    Porcaria naibi este ca escrocii chiar le scot, ptr ca idioti se gasesc cu duiumul pe plaiurile mioritice……[Rumburak]

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.