Grevă, nepricepere, reformă

Într-o atmosferă plină de generalități și opinii aproximative despre educație, mi-am propus să nu intervin. Mulți îmi cer însă o declarație privind greva actuală din învățământ. O fac în trei observații.

Prima este aceea că se înțelege greu că organizarea învățământului și politica educației sunt altceva decât experiența pe care fiecare a dobândit-o trecând prin școală. Ele cer o cultură instituțională. Aceasta este tot mai puțină la noi, de la reforma din 1997-2000 încoace.
Atunci, în vederea reformei cuprinzătoare a educației, a fost realizată formarea prealabilă a peste 3000 de „reformatori”, pe un proiect de reformă viabil, cu plasarea la conducerea reformei a celor mai buni cunoscători ai domeniului, iar dezbaterea publică a fost la obiect. De aceea, educația din România a fost adusă în 1997-2000 la nivelul reformelor din Polonia, Ungaria, Austria și alte țări – o spun relatările și evaluările internaționale, păstrate în arhive, care se pot consulta și astăzi. Bunăoară, miniștrii educației din Europa se reuneau în semn de prețuire la București (1999), iar rectorii europeni la Cluj-Napoca (2003). De altfel, „Educația și formarea profesională” au constituit primul capitol încheiat de România în negocierile de aderare la Uniunea Europeană, deja în mai 2000. Iar exponenții României aveau un cuvânt respectat în evoluția educației în Europa.

După 2001, în România au fost numiti miniștri activiști de partid cu o cultură precară, inși cu dificultăți psihice, diletanți recrutați de generali de securitate sau de demnitari spre a le rezolva odrasle, simpli servitori de grupuri. Legea învățământului adoptată în 2011, sub aparențe înșelătoare, a rupt în privințe esențiale educația din țară de progresele timpului. Rezultatele se văd. România are azi cel mai mare abandon școlar, cel mai ridicat analfabetism funcțional, cea mai joasă educație în periferiile orașelor și satele neglijate, cea mai extinsă neșcolarizare în pandemie, peste 45% dintre gimnazieni nu înțeleg texte, cea mai mare corupție din istorie în universitățile și instituțiile ei academice, cel mai amplu import de patente și, desigur, de produse de strictă necesitate. România trăiește azi zilnic pe datorie, cu cea mai mare îndatorare din istorie, lovită de o confuzie a valorilor ce împiedică din capul locului asanarea.
Asemenea indicatori sunt alarmanți. Personal, am arătat la timp (Ieșirea din trecut, 2002; Speranța rațiunii. Interviuri,2006; România actuală. O diagnoză, 2011) că necontinuarea reformei cuprinzătoare a educației din 1997-2000, distrugerea unor piese de către diletanți vor avea efecte funeste și vor costa. Starea de azi a educației dovedește că, din nefericire, am avut dreptate.

A doua observație este aceea că profesorii au fost păcăliți. Mulți, obosiți de soluțiile greșite venite de sus, nu s-au mai interesat de învățământ, ci de salarii. Nu este bine că discuția de acum se reduce la salarii, dar așa stau lucrurile. Orice lucru prost făcut se răzbună cândva – cum este cazul și cu legea din 2011, ale cărei efecte destructive se trăiesc din plin.
Nimeni calificat corespunzător, confirmat de analize făcute publice, nu este printre autorii proiectului „România educată”, vânturat în zilele noastre. Spre a trece prin voturi dăunătorul proiect, li s-a promis celor din învățământ, într-un articol al proiectului, mărirea de salarii. Dascălii au crezut în promisiune, dar articolul a fost eliminat de guvern, iar parlamentul a adoptat o încropeală ce nu servește, la drept vorbind, nici unui curent din societate și va trebui abolită. Cu cât mai devreme, cu atât mai bine!

Revendicarea financiară a greviștilor este justificată și legitimă. În definitiv, așa numitele „guverne ale mele” au încălcat mai toate prevederile legale în materie de creșteri salariale și compensări pentru inflație și crize. Direct spus: creșterile de salarii cu 25%, noile salarii ale debutanților și celelalte revendicări financiare ale profesorilor se pot satisface imediat. Pot invoca multe considerente, dar fac aici doar o analogie. În 1999, ca ministru al Educației Naționale, cum se numea atunci instituția, am spus public că vrem reformă, dar dacă nu se măresc salariile dascălilor, demisionez. Am demisionat. Am revenit când s-a stabilit prin lege mărirea cu 50% a salariilor, care a fost decisă de guvernul, președinția și parlamentul de atunci. Procentual, până acum, aceasta a rămas cea mai mare mărire de salarii în educația din România. Mărirea a fost decisă într-o situație dificilă a bugetului, cu datorii scadente și rapturi cunoscute.
Nu rezistă argumentul că nu sunt bani. Aceștia există, dar sunt mai prost chibzuiți ca oricând. Nu rezistă afirmația că bugetul nu permite. Bugetul are nenumărate cheltuieli aberante. Pot intra în detalii, dar nu acestea sunt acum importante. Rezistă, din păcate, argumentul nepriceperii administrative, de sus până jos.

A treia observație este că propaganda oficializată apără ceea ce profesional, civic, democratic nu se poate apăra decât ocolind realitatea. „România educată”, „România lucrului bine făcut” sau „România normală” sunt formulări bombastice și gratuite de păcălit naivii, ale unora fără cultură și fără pregătire în materie.
Ce-i de făcut? Greva ar trebui încheiată rezolvând revendicările. Dar să nu ne facem iluzii că se va rezolva și altceva. În joc pot fi puși totdeauna și bani pentru infrastructură și pentru tot ce are nevoie educația. Dar fără o concepție și o organizare modernă a educației, rezultată dintr-un proiect de reformă elaborat de oameni care se pricep și au capul pe umeri nu iese nimic. Nu poate fi educație competitivă în regim prostocratic.
Trebuie revenit la profesionalism și devoțiune. Educația din țară trebuie redeschisă cu pricepere spre lumea zilelor noastre. România are azi cea mai mare emigrație dintr-o țară a lumii în timp de pace. Știm prea bine că se emigrează din motive economice, din neîncredere în instituțiile statului actual și în decidenții lor, din varii motive. Dar se emigrează și din neîncrederea în educația care se oferă noilor generații. Dacă nu intervine o reformă a educației făcută nu de politruci, de falșii intelectuali și specialiști și de trepădușii lor actuali, ci de oameni competenți și cultivați, emigrarea va fi și mai mare.
<a href=”http://www.andreimarga.eu”>Andrei Marga</a>

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 12
Andrei Marga 588 Articole
Author

15 Comentarii

  1. Razvan Dumitrescu pe facebook:

    Nu obisnuiesc sa scriu aici EDITORIALE, dar…

    SITUATIA e NASPA!

    Greu de iesit din ceea ce urmeaza…Sa le luam pe rand!

    Greva PROFESORILOR

    Dilema maxima pentru GUVERN, intr-un moment CRITIC despre care nu l-ati auzit pe premier sau ministrii sa vorbeasca.

    Nu, nu este vorba doar despre clasica poveste ca daca dau bani profesorilor vor veni si altii la rand si chiar nu au cum sa-i multumeasca pe toti. Aveti in imaginile de mai jos dovada DEZASTRULUI!

    Stiau asta foarte bine inca din data de 31 mai. Documentul vine de la COMISIA EUROPEANA si este vorba despre Procedura de deficit bugetar, starea de fapt!

    Se spune clar acolo ca Romania se afla in RISC RIDICAT de a nu indeplini tintele fiscale in 2023-2024 si se precizeaza si ce se intampla in aceasta situatie: Comisia va face o propunere consiliului pentru a suspenda TOATE sau o PARTE din angajamentele de plata pe fondurile europene catre tara noastra(pasajele subliniate) !

    Fondurile acelea au fost luate in calcul la construirea Bugetului. Fara ele, guvernantilor le sare totul in aer. Inutil de comentat ce s-ar intampla cu dobanzile si asa mari la care se imprumuta guvernantii ca sa acopere deficitul: acestea ar sari pur si simplu in aer!

    Sunt de vina profesorii pentru asta? NU!

    Ar trebui ei sa renunte? Doar ei pot decide! Chestiunea tine de incredere. Despre ce incredere in GUVERN poate fi vorba cand din ultimul SONDAJ CURS ( a se vedea imaginea!) aflam ca in PRESEDINTIE increderea e de 8% (bara verde), in PARLAMENT de 6%, la fel si in partidele politice iar in GUVERN de doar 11%?

    Cum sa ai incredere cand desi prin LEGE se prevede 6% din PIB pentru EDUCATIE, asa ceva nu s-a intamplat vreodata?

    Cum sa ai incredere cand in 2008 guvernantii ti-au majorat prin lege salariul cu 50% pentru ca apoi alti guvernanti sa anuleze asta?

  2. Doar cateva TREBUIE : 1-Reinfiintarea „Institutelor Pedagogice” de 3 ani in care tinerii care intrau stiau ca vor fi profesori, aceasta le va fi meseria, nu filologi, matematicieni, fizicieni, chimisti etc.;…. 2.-Clasele sa aiba max.20 elevi; ….3-Scolile primare (si gimanziale poate) de stat sa aiba obligatoriu after school pana la oerle 17 ;….4-Gradinite de stat multe si bune cu program normal pana la orele 17,00; …..5-Inspectoratele scolare dotate cu cadre bine pregatite care sa faca controale dure in scoli, audieri la clasa, verificari asupra respectarii programelor etc. ; …6-uniforme scolare la primara si gimnaziu;….7-laboratoare de limbi straine…..si mai ales scoaterea sorosistilor din Ministerul Invatamantului !

  3. Greva profesorilor a fost o imensa eroare si pe masura ce acest lucru se va intelege vom avea in fata o alta imagine .Politic Romania nu are alta alternativa .Opozitie nu exista ea neavind capacitatea de a guverna .Atacul la Presedintele natiunii este tot mai evident . Iohannis va trece si peste asta .Vedem in strada cu greva profesorilor nu a produs nici un fel de agitatie decit la TV urile ce au umflat gogoasa .Vedem cu alte categorii sociale nu au venit alaturi de profesori . Vedem cum profesorii , in ciuda statului lor , s-au prezentat de parca eram la bilci si nu la un demers al „invatatorului” Vuvuzele , tobe si tobosari circ mediatic , sentimentslism amestecat prezentat cu goarne si ale cruci si cruciulite au desfiintat aceasta greva profesorala .Acum profesorii au in fata provocarea ce tine de dezbinarea intre profesori si de cea dintre elevi si profesori .In cancelarii si la clasa se va vedea rapid aceasta dezbinare .Si-au facut rau de unii singuri .

  4. Guvernul sa nu mai cumpere ARME, care sunt, oricum, depășite, și sa facă bine sa-și respecte și sa-și plătească cetățenii!!! Dacă nu sunt în stare,SA PLECE!! În plus, cheltuielile președintelui trebuie făcute publice.

  5. Învățământul românesc a fost distrus de corpul profesoral secondat de politicieni deşi este valabil şi invers. În mod paradoxal, tot aceste categorii de oameni pretind acum din nou şi din nou, că ei fac reforma învățământului. Trăim într-un teatru a absurdului şi până nu se consumă ultimele scenete ale tragediei, nimeni nu poate părăsi sala din proprie voință, dorință sau inițiativă.

  6. Profesorii au fost pacaliti inca de la inceput .Presedintele are mare dreptate cind spune ceea ce spune .Cine isi permite sa puna in pericol examenele nationale este tot mai evident . Sefii de sindicate au devenit doar niste carausi ei nefiind clar mandatati inca de la inceput sa decida in numele profesorilor pasănd de fiecare data responsabilitatea .Presedintele si Guvernul nu pot decit sa respecte legislatia momentului . Promisiuniile ne-au aratat foarte clar cum o data cu aparitia Legii salarizarii totul va fi rezolvat . Ambiguitatea sefilor de sindicat si unele provocari politicianiste au facut ca „profesorul ” sa nu inteleaga nevoia de respectare a legislatiei in viguoare .Profesorii vor reveni la clasa pe masura ce vor intelege eroarea altfel conflictul interforfesoral si cel intre elev si profesor vor distruge Invatamintul romanesc . Probabil unii chiar asta doresc .Inca o data putem spune cu profesorii au fost pacaliti .
    O perspectiva usor eronata asupra a ceea ce se intimpla cu adevarat .Trebuie inteles care sunt proragativele Presedintelui , cele ale Guvernului si cele ale Premierului la modul explicit . Trebuie intelesa formula prin care doar legea momentului este cea care trebuieste aplicata .Trebuie bine inteles care sunt conditionalitatiile obtinerii banilor din PNRR si care sunt angajamentele luate de catre Romania totul fiind girat de catre Presedintele natiunii K.W Iohannis . In momentul cind stim toate acestea (suntem convinsi ca sefii de sindicat au juristi de marca ce i-au informat asupra acestor aspecte ) stim si de ce greva si grevistii au fost gresit sfatuti.Presedintele le-a explicat foarte clar tot ceea ce se poate si ceea ce nu se poate face in acest moment iar promisiunile sunt in totalitate parte a aparitiei unei legislatii viitoare numita Legea salarizarii nationale

  7. Domnule Marga, sunteți blând în acuzații! Cadrele didactice, nu numai că au fost păcălite, ba mai mult, au fost folosite pe post de obiect contondent (la nivel simbolic) de una din grupările de arendași ai coloniei contra celeilalte pentru a nu pierde controlul „portofelului” bugetar, același portofel din care trebuiesc plătiți toți bugetarii (inclusiv profesorii) și toate cadourile pentru stăpânire! Se mai știe și faptul că între timp argații care trebuiau să-l umple au fost concediați pe motiv de neindeplinire a acestei sarcini (șeful vamilor, șeful anaf etc), personal de maria sa Ciucă care a uitat că aceste prigoniri mai trebuiesc anunțate și publicului spectator prin intermediul oficiosului!
    Dacă privim situația și mai în ansamblu, chiar și cei care se luptă pentru ciolan sunt folosiți, în această luptă dintre factorul intern și cel extern. Numai că cetățenii de rând au observat o ciudățenie: cum de se găsesc bani de cadouri dar nu se găsesc pentru sistemul de învățământ? Și nu o spun eu ci ultimele sondaje făcute de actorii implicați (așa e zvonul care circulă prin târg).
    În rest aveți dreptate, dar ați avea și mai mare dacă ați căuta răul și mai în adâncime, nu numai la rădăcină!!
    Să aveți o zi bună!

  8. Acest Bun samaritean nu știe pisemne ce este samariteanul. Confundă o figură neotestamentară cu un trăgător de clopote la Johannis. El crede că debitând inepții pe care și elevii le rejectează poți ține românii de vorbă ca să uite zeroul realizărilor dulapului. Biată prelucrare a minților de cineva care doar măsluiește cu fiece zicere! Așa rău stă Cotrocelul? Că are în slujbă asemenea samariteni de pășune!

  9. @Olahus
    After school pana la ora 17 inseamna sa stea copiii imbracati in aceleasi haine si incaltati vreo 9 ore, probabil si intepeniti in banci, ceea ce cred ca nu e deloc bine. Laboratoare de limbi straine inseamna ca se plimba copiii prin scoala, de la clasa la laboratoare, iar la laboratorul de limbi straine nu se produce nicio minune, dimpotriva, se pierde vremea; ar castiga multi bani niste firme care ar construi si dota laboratoarele. Uniformele sunt despre conformism , simboluri ale conformismului, si ar fi alte ocazii pt ca niste firme sa faca bani din afaceri cu cei care comanda uniformele.

  10. Domnule Marga va multumesc si va felicit pentru articol! Pentru comentacii de serviciu, recititi articolul care spune clar si articulat: Invatamantul este gerat de analfabeti functionali si rezultatele „reformelor” lor sunt dezastruase. Bani sunt suficienti pentru revendicarile salariale fara sa fie necesar sa ne imprumutam, doar ca banii sunt gerati prost, cum totul este administrat prost de catre analfabetii cu diplome de doctorat de le guvern. Asa ca revedicarile dascalilor sa fie satisfacute. Ramane nerezolvat punctul cel mai important, invatamantul romanesc degradat de impostura guvernantilor. Pentru asta solutia ar fi GREVA GENERALA si ALEGERI ANTICIPATE!

  11. Hopa hop si iara hop
    Ia-mi ficeti oleaca loc
    Reformatorul sa-l joc
    Ca de nu ,se face foc

    Se uita lumea la noi trilililili
    Cum ne potrivim noi doi
    Şi la gioc si la statura
    De tac babele din gura trilililili

    De-ar grai nu-mi pasa mie
    Badea reformat sa hie
    Graiasca lumea ori nu
    Vremea voastra nu-i amu
    …….
    Cand fost-a si vremea voastra
    V-ati uitat tot pe fereastra
    Cum altii -n greve petrec
    Şi-ale voastre zile trec
    Trililili maaaa

    PS noroc cu Laura Lavric:))

  12. O luare de poziție de la o personalitate cunoscătoare și responsabilă. De asemenea poziții de cetățeni și specialiști are nevoie această țară adusă la ananghie de nepricepuți, trepăduși, cum le spune domnul Marga, eu aș zice direct impostori. Nu scăpăm ușor de ei, îi vezi cum se zvîrcolesc în fel și chip, dar Dumnezeu îi vede și este mare.

  13. Injumatatim salariile si pensile politicienilor si confiscam toti banii care nu pot fi justificati din Conturile On si Off Shore si de la saltele,sa vedem daca gasim fonduri pentru marirea salariilor celor care merita si crearea de noi locuri de munca bine platite,constrirea de spitale,dezvoltarea infrastructurii,investitiei in cercetare si educatie.

  14. Pe zi ce trece se dovedește că domnul Andrei Marga a avut dreptate cînd a avertizat în 2002 că educația din România o va duce greu cu șefi diletanți. A spus-o și în 2011, că legea ce se adopta duce în jos. Tot ce a spus se verifică. Este ca și în ceea ce a declarat la Alba iulia în 14 septembrie 2022. Sunt cei trei nu: Nu va fi pace durabilă fără reașezări teritoriale – Dombas către Rusia, Bukovina și țșinuturile către România, Galicia către Polonia, Transcarpatia către Ungaria. Ucraina a avut șansa, dar nu a fost capabilă să integreze minoritățile. Nu va fi cîștigător clasic în războiul în curs, dar va fi o inutilă autodistrugere. Nu are ce căuta România în acest război. Așa cum arată lucrurile, opinia profesorului este cea mai profundă. Evenimentele arată că ne îndreptăm în acea direcție.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.