Ce filme i-au cucerit pe jurații BIEFF anul acesta

În căutarea contactului uman

Marel Premiu BIEFF 2018 s-a dus spre pelicula "Flores"

Duminică, juriul Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF a acordat premiile ediției 2018 a manifestării care a pus pe ecranele de la București experimente inovatoare, căutate de organizatori la granița dintre cinema și artă vizuală.

Anul acesta, marele Premiu BIEFF 2018, în valoare de 3.000 de euro, i-a fost acordat regizorului portughez Jorge Jácome, pentru filmul „Flores“. Cei trei jurați și-au motivat astfel alegerea: „Pentru abordarea proaspătă și instinctivă asupra limbajului vizual; pentru faptul că dă peste cap perspectiva obișnuită asupra interacțiunii dintre umanitate și mediul înconjurător printr-un portret tandru al fricii implicite în refuzul umanității de a se înclina în fața naturii și pentru felul în care redă frumusețea unei relații fragile în mijlocul acestui univers magic, subversiv, juriul dorește să ofere Marele Premiu BIEFF 2018 scurtmetrajului Flores, de Jorge Jácome“.

Cine se aseamănă…

Organizatorii se pot lăuda cu faptul că ediția a opta a festivalului a făcut săli pline: „o bună parte din proiecții au fost sold out: printre acestea se numără cele din Competiția Internațională, concepută anul acesta sub semnul a cinci teme de acută relevanță pentru societatea contemporană – «A Lie That Tells the Truth», «Human Nature / Mother Nature», «(Self)Portrait of the Artist as a Young Man», «Embracing the Female Gaze», «Intimacy in the Digital Age». Au fost proiectate în competiție 26 de scurtmetraje care demontează cu îndrăzneală și fără compromisuri prejudecățile omniprezente în discursurile din mass-media, reflectând asupra alterității și propunând noi metode prin care ne putem identifica cu cei din jurul nostru” arată aceștia într-un text trimis redacției. După opt ani, manifestarea a putut să aducă în fața publicului bucureștean evenimente pornite dintr-o serie de parteneriate cu organizații și festivaluri străine care arată cât de importante sunt legăturile realizate între demersuri artistice care au în vedere dezvoltări din aceeași zonă a sondării expresive. BIEFF a colaborat cu Quinzaine des Réalisateurs Cannes pentru proiecțiile Bruno Dumont, cu Berlinale Spotlight: Forum Expanded, cu Sarajevo Film Festival pentru prezentarea seriei Identity and Belonging dar și cu International Film Festival Rotterdam pentru secțiunea A Dutch Perspective, dedicată unei selecții din producțiile care au avut premiera mondială la ediția din 2017 a festivalului olandez.“

Parcursul lui Kristy Guevara-Flanagan în inima fascinaţiei publicului pentru cadavre a cucerit publicul

Căutările privirii

Organizatorii au explicat ce au urmărit anul acesta: „selecția BIEFF 2018 – realizată de directorul artistic al festivalului, Adina Pintilie, și curatorul asociat, Dan Angelescu – a pus în discuție multiplele granițe care ne despart astăzi, fiecare film acționând ca o platformă de comunicare și ca o sursă constantă de noi perspective asupra alteritații. Într-o eră digitală în care prezența celuilalt este din ce în ce mai tangibilă virtual, contactul uman continuând să ia noi forme, provocăm spectatorii să privească dincolo de ecran, direct în ochii aproapelui lor.“

Festivalul a vrut din start să propună teme de dezbatere și exemple de implicare a artiștilor în jurul subiectului formulat anul acesta sub forma Embracing Otherness. La final, participanții au putut să vorbească despre „un nou exercițiu de empatie, prin care am propus publicului să îmbrățișeze atât diversitatea umană din jurul nostru, cât și posibilitățile fără limită ale limbajului cinematografic de a o reprezenta.“

Juriul BIEFF 2018 a fost format din profesionişti de renume ai industriei, cu experiență îndelungată în comitete de selecție și în posturi manageriale-cheie: Angelika Ramlow, reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art; Bianca Lucas, selecționeră a programului European Shorts în cadrul Festivalului de Film de la Sarajevo și regizoare; Cristian Neagoe, curator independent, manager al Fundației Cărturești. La evenimente au participat, de asemenea Ulrich Ziemons, coordonator de program Berlinale Forum Expanded și curator al Berlinale Spotlight: Forum Expanded la BIEFF 2018, ca și o bună parte din regizorii din selecție.

De la macabru la familie

Cel mai bun regizor din festival a fost considerat Daniel Robin, realizatorul peliculei All the Leaves Are Brown, un cineast „care întrepătrunde povestea sa personală cu istoria filmului experimental într-un mod unic și care ne invită cu grație să nu lăsăm această memorie prețioasă să se piardă“, explică juriul evenimentului.

Două filme au împărțit preferințele publicului. Așa se face după ce voturile s-au adunat în cantități asemănătoare pentru aproape jumătate dintre peliculele prezentate, două producții s-au desprins. Unul a fost scurtmetrajul lui William Laboury,  „Hotaru“, care se concentrează asupra sensurilor pe care memoria le capătă într-o lume marcată de digital în asemenea măsură încât granițele dintre vis și realitate devin permeabile și înșelătoare. Celălalt film preferat de publicul bucureștean e „What Happened to Her“, de Kristy Guevara-Flanagan, cele 15 minute care analizează obsesiile macabre ale culturii pop, mergând pe firul clișeelor cinefile adunate în jurul cadavrelor din filme.

Au mai fost premiate „They Just Come and Go“, filmul lui  Boris Poljak, remarcat „pentru compoziția sa simplă și precisă, sugestiile sale subtile și modul catartic în care folosește muzica; pentru contemplarea sa intensă, minimalistă a unei bucăți de viață care transcende atitudini, generații și feluri de a fi prin încadrarea perfectă a tranziției de la crepuscul la răsărit, de la aventurism la maturitate, de la haosul umanității la ordinea tandră a mării“, cum arată motivația juriului la acordarea distincției pentru Cel mai bun concept vizual.

O mențiune a primit „Through the Backdoor“, producția regizată de  Karam Natour din care Andrei Tănăsescu remarca modul în care „aceste manifestări bizare ale ­întrecerii între frați și devotamentului matern converg într-un ­portret al interdependenței și ­unității familiale.“

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.