În premieră, un spectacol răvăşitor, „Butoiul cu pulbere”

Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti deschide stagiunea cu o nouă premieră: Butoiul cu pulbere de Dejan Dukovski, în regia lui Felix Alexa. (Avanpremiere: 13, 14, 16 septembrie, Sala Pictura).

„Staţi liniştiţi, trăiţi într-una din cele mai bune lumi posibile”, auzim în fiecare zi. Şi, totuşi, Europa stă astăzi pe un butoi cu pulbere. Violenţa şi crima fac parte din banalul cotidian. O lume întoarsă pe dos care nu are nevoie decât de o scânteie pentru a exploda. Aceasta este lumea văzută de dramaturgul macedonean Dejan Dukovski, unul dintre cei mai jucaţi autori contemporani.

O comedie neagră despre Balcani, montată în nenumărate ţări, ecranizată cu succes, Butoiul cu pulbere surprinde o umanitate cinică, alienată, animată de o violenţă absurdă şi care se exprimă printr-un limbaj frust, brutal. Nimic nu pare să justifice nebunia personajelor. Şi poate că, totuşi, nebunia este singura armă de supravieţuire într-o lume aflată în derivă.

Regizorul Felix Alexa propune un spectacol modern, în care scenele se succed alert, ca într-un carusel al violenţei şi unde accentele hiper-realiste alternează cu un umor negru extrem.

Dramaturgul macedonean Dejan Dukovski s-a născut la Skopje în 1969. A studiat dramaturgia la Facultatea de Arte Dramatice din Skopje, unde astăzi predă la catedra de scenaristică de film şi televiziune.

Răzvan Vasilescu şi Mihai Călin

Cu stagii de rezidenţă în Hamburg şi în Paris, a cucerit rapid publicul european şi pe cel mondial cu o operă bântuită de război şi violenţă. După piesele Vampirul balcanic, Silijan – barza, Uriaşul şi cei şapte pitici, Dukovski se remarcă, în 1993, cu Balcanii n-au murit, montată la Teatrul Naţional Bitola din Macedonia.

Adevărata confirmare vine odată cu premiera piesei Butoiul cu pulbere, în 1996, la Teatrul Naţional din Skopje.

Piesa a fost jucată cu succes la festivaluri internaţionale (BITEF – Iugoslavia, Bienala de la Bonn, Festivalul de toamnă de la Roma). De atunci, a fost montată în Olanda, Suedia, Slovenia, Grecia, Bulgaria, Austria, Marea Britanie, Croaţia, Finlanda, Japonia.

În 1998, ecranizarea Butoiului cu pulbere, după un scenariu semnat de Dukovski, a primit Premiul FIPRESCI la Festivalul de Film de la Veneţia. A mai obţinut Marele Premiu la Festivalul de Film din Antalia şi la Festivalul Internaţional de Film din Haifa. Au urmat alte piese de succes, cum ar fi Cine dracu’ a început toate astea?, Cealaltă parte, Oraşe pustii/ Ca fraţii, Uterul ş.a.

Tradusă în peste zece limbi, montată pe scenele din lumea întreagă, opera lui Dejan Dukovski este considerată o chintesenţă a spiritului balcanic.

Scenă din timpul repetiţiilor la Butoiul cu pulbere

„Am scris piesa chiar când se declanşaseră conflictele din fosta Iugoslavie. Războiul urma să vină. Şi-a arătat adevăratul chip de-abia mai târziu. Dar, la fel ca în zilele care preced ploaia, în aer pluteau tensiunea şi agresivitatea. Cruzimea personajelor mele este ceea ce a declanşat războiul, presupun. Nu e o consecinţă a războiului.

Toate personajele din piesă sunt pozitive şi luminoase, numai că sunt plasate într-un context foarte greşit. Iar nebunia este probabil singura reacţie umană posibilă în vreme de război. Cinismul şi umorul negru reprezintă unica modalitate de a-ţi păstra o stare de spirit pozitivă şi un strop de entuziasm.

Nu cred că personajele mele sunt violente pentru că sunt din Balcani. Violent este contextul în care sunt plasate. El le face să acţioneze cu violenţă. Este o situaţie care s-a petrecut de multe ori de-a lungul timpului, în această zonă geografică. Sunt convins că violenţa nu are graniţe, dar ar fi bine ca noi să avem. Ca să nu balcanizăm întreaga lume”, mărturisea autorul Dejan Dukovski.

Traducerea: Felix Alexa.

În distribuţie: Răzvan Vasilescu (Dimitria / Măciucă), Marius Manole (Andrea / Mane), Mihai Călin (Anghele / Gheorghi), Marius Bodochi (Simon / Paznicul), Andrei Finţi (Sveto / Bărbatul), Istvan Teglas (Ghiore / Kosta), Marcelo S. Cobzariu (Ghela), Crina Semciuc (Svetle), Florentina Țilea (Evdokia), Victoria Dicu (Femeia), Alexandra Poiană (Ana).

Regia şi ilustraţia muzicală: Felix Alexa.

Scenografia: Andrada Chiriac.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.