Începe Triodul. ”Prin puține cuvinte ai furat Raiul!

Cu Evanghelia Vameșului și Fariseului din duminica de astăzi începe Triodul, adică perioada Postului Mare, potrivit timp de pocăință.

„10. Doi oameni s-au suit la templu, ca să se roage: unul fariseu și celălalt vameș. 

  1. Fariseul, stând, așa se ruga în sine: Dumnezeule, Îți mulțumesc că nu sunt ca ceilalți oameni, răpitori, nedrepți, adulteri, sau ca și acest vameș. 
  2. Postesc de două ori pe săptămână, dau zeciuială din toate câte câștig. 
  3. Iar vameșul, departe stând, nu voia nici ochii să-și ridice către cer, ci-și bătea pieptul, zicând: Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului. 
  4. Zic vouă că acesta s-a coborât mai îndreptat la casa sa, decât acela. Fiindcă oricine se înalță pe sine se va smeri, iar cel ce se smerește pe sine se va înălța”.

Fragmente din Tâlcuirea părintelui Ilie Cleopa

Auzind de mândria și lauda fariseului, privirea minții trebuie întoarsă către sine asemenea vameșului, care zicea „Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosul!”, îndeamnă  în predica sa Părintele Cleopa. Mândria  a făcut pe îngerii neascultători diavoli și pe primii oameni care erau nemuritori în rai i-a făcut muritori pe pământ.

Căderea  și moartea noastră a venit prin mândrie, pocăința, mântuirea și nemurirea încep prin smerenie.

Sfântul Efrem Sirul spunea despre tâlhar

„O, tâlharule, și al raiului tâlhar! Multe ai furat în viața ta, iar acum, prin puține cuvinte zise din inimă, ai furat cu limba raiul!

O, fericite vameșule, tu cu rugăciunea ta smerită din adâncul inimii tale, foarte mult te-ai asemănat cu tâlharul de pe cruce care a strigat din inimă:

„Pomenește-mă, Doamne, când vei veni întru împărăția Ta!” (Luca 23, 42).  Și Mântuitorul i-a zis: „Adevărat grăiesc ție, astăzi vei fi cu Mine în rai” (Luca 23, 43).

Fariseul mândru vede însă lucrurile cu totul întoarse

Stând în biserică se ruga întru sine: „Dumnezeule, mulțumesc Ție că nu sunt ca ceilalți oameni: răpitor, nedrept, preadesfrânat.

Dar Sfântul Efrem Sirul învață în rugăciunea sa din Postul Mare

„Așa, Doamne, Împărate, dăruiește-mi ca să-mi văd păcatele mele și să nu osândesc pe fratele meu…”.

Fariseul trâmbițează înaintea oamenilor faptele sale cele bune, în loc să le ascundă  

„Când faci milostenie, să nu știe stânga ta ce face dreapta ta, că milostenia să fie întru ascuns și Tatăl tău care vede întru ascuns, îți va răsplăti ție” (Matei 6, 3-4).

Si… „Taci tu, să vorbească faptele tale” (Filocalia, X, București, 1981).

Fariseul vestește înaintea oamenilor, zicând: „Postesc de două ori pe săptămâna” (Luca 18, 12).

Dat în privința postirii, Mântuitorul nostru Iisus Hristosne învață dimpotrivă: Tu, însă când postești să nu te arăți oamenilor că postești” (Matei 6, 17-18).

 

Începutul Marelui Post al Sfintelor Paști cu Evanghelia Vameșului și Fariseului, din duminica această, continuă cu a doua Duminică pregătitoare  numită „a Fiului Risipitor”, apoi cea „a Înfricoșatei judecăți”, când se lasă sec de carne. Ultima duminică cu care începe Postul Mare se numește „a izgonirii lui Adam din rai.

Postul Mare este cale bună de împăcare cu Dumnezeu 

Smerenia este cel mai bun leac te scapă de mândrie mai multă rugăciune, ajutată de post, prin citirea cărților sfinte și prin deasa spovedanie la duhovnici iscusiți. 

Să ne pregătim pentru a-l străbate cu folos și cu bucurie, și să-L rugăm pe Bunul nostru Mântuitor să ne scape de păcatul cel greu al mândriei și să ne îmbrace în vesmântul cel dumnezeiesc al smereniei, al rugăciunii curate și al iubirii, care ne asigură tuturor mântuirea sufletelor. Amin

SursaCrestinOrtodox.ro

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1

5 Comentarii

  1. Ioan Botezatorul a incalcat aceasta porunca si Irod i-a taiata capul. „Așa, Doamne, Împărate, dăruiește-mi ca să-mi văd păcatele mele și să nu osândesc pe fratele meu…” „Irod, care era tetrarh sau vicerege al Galileii în timpul ocupației romane, l-a întemnițat pe Ioan Botezătorul pentru că l-a mustrat pe Irod că a divorțat de soția sa (Phasaelis, fiica regelui Aretas al Nabateei) și că trăia acum, prin încălcarea legii evreiești, cu Irodiada, soția fratelui său Irod Filip I. La ziua de naștere a lui Irod, fiica Irodiadei (pe care Iosephus Flavius a identificat-o ca Salomeea) a dansat în fața regelui și a oaspeților săi. Dansul ei l-a încântat atât de mult pe Irod, încât acesta, fiind beat, i-a promis că îi va oferi tot ce și-ar dori până la jumătate din regatul său. Când Salomeea a întrebat-o pe mama ei ce ar trebui să ceară, Irodiada i-a spus să ceară capul lui Ioan Botezătorul pe o tipsie. Deși Irod a fost îngrozit de această cerere, el a acceptat în cele din urmă cu strângere de inimă și a poruncit executarea în închisoare a lui Ioan.[2]

  2. Atenție la ceea ce menționează citatul din start, „Cu Evanghelia Vameșului și Fariseului din duminica de astăzi începe Triodul, adică perioada Postului Mare, potrivit timp de pocăință.”. Sa înțelegem că în perioada „Evanghelia Vameșului și Fariseului trăim de 35 ani”? Așa sună, așa se vede, asta se trăiește, asta se practică, sincer! Este tot o perioadă a vieții omului care obligatoriu, trebuie sa fie puternic și stăpân pe propriul sine!

  3. Nu am înțeles niciodată nici pilda asta cu fariseul şi vameşul şi nici cea cu fiul risipitor decât ca nişte fățărnicii preoțeşti. Adică nu contează cum eşti, poți fii oricât de bun, curat, drept, respectuos, virtuos şi aşa mai departe, nu valorezi nimic nici tu, nici eforturile tale de o viață, în fața unui jeg care aflat la ananghie ar zice orice doar-doar o scăpa.
    Aşa că mi se pare o aiureală împotriva sensului creştinismului, inventată de preoți ca să aibe un ascendent asupra ta, cărora le convine să fii păcătos, ca să aibe ce „îndrepta”. Dacă toți oamenii ar fi perfecți, ce rol ar mai avea preoții? Este ca şi cum ai avea o societate de oameni absolut cinstiți: acolo poliția, procuratura, avocații şi judecătorii nu şi-ar mai găsi menirea şi ar dispărea.
    În ceea ce mă priveşte, dacă fiul meu risipitor s-ar întoarce acasă i-aş arăta uşa.

  4. @Fiul strângător/Ca si cea cu sabia. Cine scoate sabia de sabie va pieri. Cand in cei 2230 ani de la Iisus Christos au murit sute si sute de milioane de oameni care nu au pus in viata lor mana pe o sabie. Si nici nu s-au gandit s-o puna. Adica daca unul e nelegiuit in viata asta si omoara sute sau mii de oameni nevinovati la batranete se pocaieste, Sfantul Dumnezeu il iarta si acesta intra in Rai. Iar dintre cei pe care el i-a ucis poate n-a intrat nici unul in Rai. Care desi n-au omoruri pe constiinta, nu s-au invrednicit ca sa-si ceara iertare Tatalui Ceresc pentru micile pacate pe care omul le face bineinteles zilnic pentru ca da, desigur omul e pacatos din nascare. Ceeace e sigur, slujbele religioase de pe vremea Sfantului Andrei sau chiar de pe vremea Sfantului Stefan cel Mare nu mai sunt indentice cu cele din ziua de astazi. Pentru ca Satana a avut timp sa-i imbrace pe unii slujitori ai lui de pe Pamant in blanuri de oaie si sa strambe invataturile bisericesti initiale. Si ce bine se potriveste, iertare la gramada a pacatosilor c-asa e crestineste cu religia celor ce scot dintii pentru dinti si ochii pentru ochi.

  5. @gelu: deci nu merită nici măcar să încerci să fii bun toată viața, e suficient să zici că-ți pare rău când eşti pe moarte, adică să te pocăieşti, Dumnezeu te iartă şi intri în Rai. E bine de ştiut…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.