Întărirea autorităţii poliţistului, dezbătută la MAI

Carmen Dan, ca prefect şi ministru, la fel de prolifică doar când este vorba de drepturile anumitor persoane

MAI organizează, luni, dezbaterea publică privind proiectul de lege care presupune întărirea autorității polițistului, acesta reprezentând răspunsul față de creșterea a numărului de agresiuni îndreptate împotriva personalului instituției.

La dezbaterea publică de luni, organizată de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), se va discuta proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranței publice. Actul normativ propus are drept scop și protejarea polițistului împotriva acțiunilor violente și stabilirea clară, la nivel de lege, a procedurilor de intervenție ale agentului.

„Polițistul are dreptul să solicite oricărei persoane care face obiectul unor măsuri polițienești, să renunțe temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat sau să adopte o poziție inofensivă care să excludă posibilitatea săvârșirii unei acțiuni violente îndreptate împotriva acestuia. Solicitarea de a adopta o poziție inofensivă (ținerea mâinilor la vedere, deasupra capului sau paralel cu solul, depărtarea picioarelor, adoptarea poziției șezut sau culcat) trebuie să fie adecvată pericolului pe care-l poate reprezenta persoana. Dacă persoana nu se supune solicitărilor polițistului sau se apropie de polițist după ce, în prealabil, a fost avertizată verbal prin cuvintele „Stai, poliția! – Nu te apropia!”, se prezumă intenția unei acțiuni violente împotriva polițistului”, se arată în propunerea legislativă.

De asemenea, în document mai este stipulată și procedura privind conducerea unui cetățean la sediul poliției.

„În proiect propunem ca verificarea situației de fapt și, după caz, luarea măsurilor legale față de persoana condusă la sediul poliției se realizează, cu celeritate, fără a se depăși 12 de ore de la momentul inițierii deplasării. La expirarea acestui termen, persoana are dreptul de a părăsi sediul poliției. În situația în care identitatea persoanei nu a putut fi stabilită în termenul de 12 ore, acest termen se prelungește cu perioada necesară stabilirii identității, verificării situației de fapt și, după caz, luării măsurilor legale, fără a se depăși 24 de ore de la momentul inițierii deplasării. Conducerea la sediul Poliției se va realiza numai în anumite situații: nu s-a putut stabili identitatea persoanei, ori există suspiciuni rezonabile cu privire la identitatea declarată sau veridicitatea documentelor prezentate; din cauza comportamentului, locului, momentului, circumstanțelor, ori bunurilor aflate asupra sa, creează suspiciunea rezonabilă că pregătește sau a comis o faptă ilegală etc.”, se mai arată în document.

Inițiativa mai vizează și înăsprirea sancțiunilor. De exemplu, pentru refuzul de legitimare, amenda maximă va crește de la 500 de lei, la 1.500 de lei, întrucât, așa cum spune inițiativa, această situație stă la baza escaladării unor episoade violente.

„Propunem limitarea și detalierea situațiilor când este posibilă pătrunderea într-un spațiu privat, fără mandat sau acordul proprietarului. Legea prevede obligația polițistului de a lua măsurile necesare pentru înlăturarea pericolelor care amenință ordinea publică sau siguranță persoanelor, dar nu stabilește și modalitățile prin care se exercită această obligație. În proiect se prevăd limitativ condițiile în care se poate realiza intervenția într-un spațiu privat: Pentru a salva viața sau integritatea corporală a unei persoane, dacă există indicii că în acel spațiu este o persoană aflată în pericol; Pentru a preveni răspândirea unei epidemii, dacă există indicii că în acel spațiu este o persoană decedată etc”, scrie în proiect.

De asemenea, proiectul propune încadrarea ca infracțiune a următoarelor fapte: împiedicarea polițistului să deruleze o anumită intervenție în stradă (pedeapsa propusă este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă), întrebuințarea în public de cuvinte, expresii ori gesturi jignitoare sau obscene (închisoare de la 1 la 3 luni sau amendă), redarea muzicii, la intensitate mare, în imobile cu destinația de locuințe, organizarea de petreceri cu caracter privat în spațiul public, în proximitatea imobilelor cu destinația de locuințe (dacă, după aplicarea amenzii, persoanele continuă să deranjeze locatarii imobilului, iar polițiștii sunt solicitați pentru o nouă intervenţie, se propune introducerea unor măsuri din sfera răspunderii penale).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

7 Comentarii

  1. PERFECT! Eu sunt de acord si cu marirea drepturilor politistilor insa si cu sanctiuni in CAZUL in care politistii se comporta ca niste MILITIENI!

  2. Cred ca doamna ministru se dezbate singura,nu are nevoie de ajutor!Inca!

  3. Domnilor, eu asi evita folosirea expresiilor de „intärire” „märire” a „drepturilor politistilor”. In marea majoritate a cazurilor societatea percepe astfel de notiuni ca pe o intärire a drepturilor de „represiune” impotriva ei. Intärirea drepturilor politistilor ca exprimare ete perceputä emotiv de cätre omul de rand ca si o „reinstaurare” a unei politii politice de dinainte de 89. Sunt cu TOTUL pentru protejarea juridicä,fizicä si administrativä a fiecärui lucrätor de politie. Pentru cä un politist protejat de lege, de pregätirea lui si a compartimentelor specializate cu protectia lui si a familiei acestuia, protejat si de remuneratia profesionalä care apärä in fond si la urma urmei onoarea si demnitatea calitätii profesionale, mä va apära la randul lui pe mine, omul simplu, posibilä victimä, de omul färä valori morale, cu incärcäturä de criminalitate ridicatä. Sä simplific: un politist neprotejat de lege, flämand, cu copii färä posibilitäti materiale, inspäimantat si timorat de tot ceea ce inseamnä executarea misiunilor sale, cu grad de stres ridicat in cazul aplicärii legii in baza si executarea acesteia, se va face cä „nu a luat la cunostintä faptul”. Va intarzia la interventie, va cäuta sä administreze probele indirecte (martori, urme) si va incerca cu toatä convingerea sä lipseascä de la locul sävarsirii faptelor cu violentä, ori a faptelor a cäror spiralä a violentei poate escalada, tocmai pentru a se proteja pe el si familia lui. Incä un inconvenient; specialistii din randul politiei si ai administratiei de ce nu remarcä faptul cä in urma prezentärii in media a faptelor de agresiune impotriva unui politist in misiune au tendinta de a se multiplica si de a fi copiate de alti infractori periculosi? Ce mäsuri se iau? Pe de altä parte, formularea unor legi ori a unor prevederi intr-o lege, trebuie sä fie clar stabilitä pentru a nu läsa posibilitatea abuzului.

  4. . Politistii sunt si ei oameni. Trecerea de la alegerea meserieii din cauza faptului cä asigurä continuitate in campul muncii panä la pensie, panä la alegerea profesiei din cauza vocatiei si convingerilor intelectuale personale nu se va face lin. Coruptie va mai exista. Asi evita formularea conducerea in „vederea stabilirii identitätii”… Nu am actul de identitate, seful de post mä uräste cä la nevasta lui ii place de mine, si gata are dreptul sä mä conducä la post… Ori existä „indicii temeinice cä se pregäteste sä comitä o infractiune”. Din nou o formulare ce lasä loc unor eventuale abuzuri politienesti. Concret, am un cutit, o batä, un box, o surubelnitä ori un ciocan asupra mea la o adunare publicä, sunt oprit, perchezitionat, mi se ridicä/confiscä obiectul, sunt identificat/läsat liber ulterior sanctionat conform legii. Nu pot fi identificat/recunoscut de vreun lucrätor de politie, sunt condus la nevoie incätusat la sediul politiei in vederea continuärii cercetärilor si a aplicärii legii. Ar fi multe de spus, insä comentariul s-ar lungi enorm. Un exemplu concret: In Germania judecätorii au stabilit cä viata infractorului este mai periculoasä decat autovehiculul de valori furat de acesta. Nu tragi in hot cä a furat 10 milioane € si fuge.De ce? Viata infractorului este mai „scumpä” decat cele 10 milioane. Tragi in hot doar dacä atunci cand acesta furä, iti pune si tie viata in pericol. Nu se mai numeste furt ci „furt talhäresc”. Diferentä de cod penal…Conducerea la politie se numeste „arestare provizorie” si se efectueazä doar in cazurile comiterii unor infractiuni ori tentative incheiate ale acestora.

  5. Nu mä va aresta nimeni dacä voi merge pe stradä cu o pancartä pe care scrie de ex. „vreu sä-l ucid pe politicianul X”. Dacä am insä in manä un obiect cu care pot produce vätämäri corporale ( cutit, batä, surubelnitä, ciocan, cubotan, lanternä tip baston, etc), nu ttrec5 minute si sunt la pämant cu mainile pe ceafä. Nu pun mainile pe ceafä si vreau sä lovesc, ränesc un politist, sunt la pämant cu un cearceaf deasupra mea. Cititi domnilor responsabili, si reactionati. Politistii nu sunt superoameni si nici nu este permis sä fie tratati ca niste omeni inferiori de cätre nimeni!

  6. Politistul in Romania, trebuie sa fie fix cum sunt cei din Germania, Anglia, Franta si din SUA : infractorul de cetatean care nu se supune somatiei politistului, este urgent pus la pamant, incatusat, si perchezitionat la sange. Daca infractorul de cetatean ataca politistul, primeste fix un glont in picioare, maini sau chiar in cap.
    In Romania, interlopii fac legea, din cauza anihilarii intentionate (vezi cum a facut guvernul Basescu)
    a autoritatii si preogativelor politistului.

  7. Aceasti politisti intariti ar trebui sa aresteze tradatorii din guvern care au cedat soveranitatea statului Romania ,care au subminat economia nationala si au deposedat poporul nostru de drepturi si teritoriu si au favorizat corporatile pradatoare straine sa ne jefuiasca . Carmen Dan ar trebui si ea priponita deoarece apara tradatorii de tara .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.