Între Astor Piazzolla şi Goran Bregovic

Duminică, 12 decembrie, Compania de balet a Operei Naţionale Bucureşti vă invită la un eveniment extraordinar: „Tango. Radio and Juliet”, spectacol prezentat în premieră naţională, o noutate atât pentru repertoriul teatrului, cât şi pentru întregul peisaj cultural bucureştean. Soliştii şi ansamblul de balet ai ONB vor da viaţă celor două lucrări coregrafice de dans modern, creaţii cuprinzând şi elemente de teatru-dans, pe muzica unor compozitori precum Astor Piazzolla, Goran Bregovic sau pe cea a trupei britanice de rock alternativ Radiohead – sonorităţi audiate pentru prima oară în sala Operei Naţionale din Bucureşti!

După succesul obţinut cu „Seara Balanchine” în stagiunea trecută, iată că acum un alt coregraf de renume mondial, Edward Clug, şef al Companiei de Balet a Teatrului din Maribor, cel care a cucerit publicul din Slovenia, Bulgaria, Japonia, Rusia, Statele Unite, Franţa, Portugalia, Italia, Belgia, Israel, Germania, deschide scena Operei Naţionale baletului modern. Pentru această premieră naţională, Edward Clug a realizat – pe lângă regie şi coregrafie – şi conceptul de lumini (lighting design), cât şi colajul muzical. Decorurile sunt semnate de scenograful sloven Marko Japelj, autorul a peste 200 de lucrări scenografice pentru teatru, film şi televiziune, în ţări precum Slovenia, Croaţia, Serbia, Muntenegru, Italia, Austria, Germania, Grecia şi Marea Britanie. Costumele sunt creaţia lui Leo Kulas, artist croat care a conceput costume pentru mai mult de 150 de spectacole de teatru, balet şi operă.

Spectacolul „Tango. Radio and Juliet” va prinde viaţă graţie interpretării soliştilor şi ansamblului de balet ai ONB, care vor dovedi cu acest prilej deschiderea extraordinară spre stiluri variate de dans, ce depăşesc limitele baletului clasic.

Din distribuţia primei părţi – „Tango” – vor face parte soliştii Alexandra Gavrilescu, Valentin Stoica (Blind Tango), Adina Tudor, Mihai Mezei (Tango Fatal), Diana Tudor, Bogdan Cănila (Tango Timid). În cea de-a doua parte – „Radio and Juliet” – spectatorii îi vor putea aplauda pe Bianca Fota (Juliet) şi Gigel Ungureanu, Bogdan Cănila, Mihai Mezei, Valentin Stoica, Virgil Ciocoiu, Takashi Okita, Raul Oprea şi Vlad Mărculescu.

Cele două lucrări, „Tango şi Radio and Juliet”, au fost realizate iniţial la Teatrul Naţional din Maribor, de către coregraful Edward Clug, spectacole premiate la festivaluri importante de dans şi de teatru din întreaga lume. Un pasaj solistic din spectacol („Tango Blind”) a strălucit la cea de-a XVIII-a ediţie a Concursului Internaţional de Balet de la Varna (Bulgaria, 1998), unde a câştigat Premiul pentru cea mai bună creaţie coregrafică din ultimii 5 ani. De asemenea, a fost răsplătit cu „Premiul Special pentru cea mai bună coregrafie la Concursul Internaţional de Dans de la Nagoya (Japonia, 1999), cu Premiul pentru cel mai bun spectacol al Uniunii Artiştilor Dansului din Slovenia (1999) şi cu Premiul „Leul de Aur” la Festivalul de Teatru de Cameră de la Umag (Croaţia, 2006).

Edward Clug, un palmares de elită

Bianca Fota

Producţia se adresează unui public divers, de la iubitori ai baletului clasic la cei ai dansului contemporan. Coregraful Edward Clug a terminat studiile de balet clasic la Cluj, în 1991, la Liceul de Artă, şi, deoarece în acea perioadă la noi nu se punea un accent deosebit pe dans modern sau dans contemporan, pleacă în Slovenia, unde devine apoi solist al Baletului din Maribor şi unde interpretează numeroase roluri din repertoriul clasic şi modern. Patru ani mai târziu devine coregraf. Cariera sa a fost marcată de regizorul Tomaz Pandur, care l-a invitat să evolueze în „Babylon”, un spectacol avangardist, pe muzica lui Goran Bregovic. Succesul l-a propulsat ca prim solist. Aşa cum se destăinuie el, „totul s-a transformat într-un virus, în care voiam mai mult şi mai mult. Am fost pus într-o situaţie dificilă când directorul teatrului mi-a propus la scurt timp să creez un spectacol de autor. Aveam 22 de ani. A devenit o nebunie tinerească, un entuziasm frenetic, din care s-a născut «Tango», un spectacol extrem de sincer în care se reflectă şi experienţele mele personale. Acum când privesc în urmă mă bucur că am ocazia să repun în scenă spectacolul la Bucureşti. E ca un fel de întoarcere în timp, în care sunt pus faţă în faţă cu anumite emoţii, amintiri, pe care sunt nevoit să le răscolesc pentru a le retrăi. Apoi, mă reîntorc acasă”.

După o perioadă de căutări, Edward Clug realizează cel de al doilea proiect, „Lacrimas”, şi apoi „Radio and Juliet”.

În anul 2005, Edward Clug a creat pentru Teatrul Naţional din Maribor spectacolul „Radio and Juliet”, creaţie care a deschis un nou drum al companiei către afirmarea în plan internaţional. Avanpremiera a avut loc la Festivalul de Dans Contemporan de la Volos (Grecia, 2005), participând apoi şi la Festivalul de Dans de la Biarritz (Franţa, 2007), în câteva turnee din Olanda (2007), Italia (2008), New Israeli Opera din Tel Aviv (Israel, 2008), la Festivalul de Dans de la Sintra (Portugalia, 2008), Festivalul Artelor de la Singapore (2008), Festival of Firsts de la Pittsburgh (SUA, 2008), la Festivalul Artelor de la Saint-Sauveur, ediţia a XIII-a (Quebec, Canada, 2009), şi la Festivalul Internaţional de Dans de la Seul (Coreea de Sud, 2009).

Edward Clug este nominalizat la premiile „Golden Mask” 2010, la categoria Cel mai bun spectacol şi Cea mai bună coregrafie pentru recenta sa creaţie „Quatro” (2010), spectacol realizat pentru starurile de la Teatrul Mariinski din Sankt Petersburg, Leonid Sarafanov şi Denis Matvienko.

Deşi spectacolele lui Clug se pliază pe intenţia acestuia de a dezvolta un repertoriu de dans modern, el îşi păstrează titlurile din repertoriu clasic, aşa cum este „Romeo şi Julieta”, având ca punct de pornire un anumit episod din piesa lui Shakespeare. „Mi-am imaginat o poveste, un drum al Julietei care nu şi-a luat viaţa, însă a rămas fără dragostea ei, o Julietă cumva neîmplinită. Mi s-a părut extrem de plăcut să reinterpretez povestea Julietei şi să ofer publicului episoade cunoscute, dar dintr-o altă perspectivă. Am vrut pur şi simplu să transmit o esenţă pe care o înţeleg eu. De fiecare dată mă reîntorc la acest spectacol ca la un punct de referinţă”, mărturisea coregraful.

În ultimul timp, Edward Clug a lucrat mult cu compozitorul sloven Milko Lazar, ale cărui compoziţii au ca instrument principal pianul, în combinaţie cu alte instrumente precum vioara şi violoncelul. Recent, coregraful Edwar Clug a creat „Arhitectura tăcerii” la Aalto Ballet Theater din Essen, un proiect pe „Requiem”-ul lui Mozart şi „Requiem For My Friend”, de Zbigniew Preisner, dedicat regizorului polonez de film Kryszstof Kieslowski, o combinaţie interesantă de recviemuri, unul clasic şi unul contemporan. Împreună cu Baletul din Maribor a lansat premiera „Watching others”, (alături de compozitorul Milko Lazar), pe scena Operei din Graz.

Simona Şomăcescu: „Edward Clug, între dansul modern şi teatru”

Mihai Mezei

„De ce un spectacol de Edward Clug pe scena Operei Naţionale Bucureşti? De ce «Tango. Radio and Juliet»? Sunt întrebări pertinente dacă ţinem cont că vorbim de repertoriul celei mai prestigioase companii de balet din România, având o tradiţie în ceea ce priveşte calitatea artistică a reprezentaţiilor sale, recunoscută peste tot în lume.

Invitaţia pe care i-am adresat-o coregrafului Edward Clug de a monta pe scena ONB două dintre creaţiile sale se fundamentează pe mai multe raţiuni. Fără a-l închide într-un gen anume sau o stilistică specifică, discursul său coregrafic se articulează în spaţiul dansului modern, ba chiar al teatrului-dans. Argument important care se conjugă cu intenţia mea, de a dezvolta şi un repertoriu al spectacolelor de dans modern, păstrând astfel un echilibru între tradiţia baletului clasic şi inovaţia reprezentaţiilor modern – contemporane.

Pe de altă parte, deşi Edward Clug trăieşte de mai bine de 20 de ani în Slovenia, el este născut şi format în România. Iar dacă în anii ’90 toţi am fost, mai mult sau mai puţin, afectaţi de isteria de a părăsi ţara, ideea de a recrea o legătură cu aceasta m-a stimulat să-i caut pe toţi prin lume… Cred că arta este cel mai bun mijloc de a crea sau recrea punţi de legătură prin intermediul cărora să putem comunica, împărtăşi. Arta poate fi un antidot la uitare”, mărturisea Simona Şomăcescu, şeful Companiei de Balet ONB.

„Tango. Radio and Juliet” reprezintă de fapt gestul de gratitudine absolută al unui artist faţă de ţara în care s-a născut. Iar în acest sens, alegerea celor două titluri îi aparţine în exclusivitate creatorului Edward Clug.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.