Comisia Europeană a luat urma banilor dați TAROM

Comisia Europeană (CE) a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene Tarom sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Potrivit unui comunicat al CE, Tarom se confruntă de ani de zile cu dificultăți financiare și a primit de la statul român un împrumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane de euro, după aprobarea de către Comisie în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat în februarie 2020.

La 28 mai 2021, autoritățile române au notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei Tarom. Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate.

CE susține că planul de restructurare stabilește un pachet de măsuri pentru raționalizarea operațiunilor Tarom, reînnoirea flotei companiei aflate în proces de învechire și reducerea costurilor. România intenționează să sprijine restructurarea printr-o finanțare publică de aproximativ 190 de milioane de euro. Acest sprijin ar urma să fie acordat sub forma unei injecții de capital, a unei subvenții și a eliminării din bilanț a datoriilor corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane de euro) și a dobânzii aferente.

Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările Comisiei privind ajutoarele pentru salvare și restructurare, permit statelor membre să sprijine, în anumite condiții stricte, întreprinderile aflate în dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru salvare pentru o perioadă de până la șase luni. După această perioadă, fie ajutorul pentru salvare trebuie să fi fost rambursat, fie statul membru trebuie să notifice Comisiei un plan de restructurare pentru a fi evaluat în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure faptul că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără a primi în continuare sprijin din partea statului, că aceasta contribuie într-o măsură suficientă la costurile restructurării sale și că denaturările concurenței generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor măsuri de compensare care includ, în special, măsuri structurale.

„În acest stadiu, Comisia are îndoieli cu privire la faptul că planul de restructurare și ajutorul pentru sprijinirea acestuia îndeplinesc condițiile prevăzute în orientări”, se arată în comunicat.

Investigația aprofundată a Comisiei va examina în special dacă planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultăților companiei și pentru restabilirea viabilității pe termen lung a acesteia într-un interval de timp rezonabil, fără să i se acorde în continuare ajutor de stat, dacă TAROM sau operatorii de pe piață ar urma să contribuie suficient la costurile de restructurare, asigurându-se astfel că planul de restructurare nu se bazează excesiv pe finanțarea publică și că ajutorul este proporțional, precum și dacă planul de restructurare ar urma să fie însoțit de măsuri adecvate de limitare a denaturărilor concurenței create de ajutor.

„Comisia își va continua investigațiile pentru a afla dacă îndoielile sale inițiale se confirmă. Deschiderea unei investigații oferă României și părților terțe interesate posibilitatea de a prezenta observații și nu anticipează rezultatul acesteia”, se mai arată în comunicat CE.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4573 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Cand a dat kktzu sute de milioane din banii pensionarilor ca ajutor de stat la noua ling -bank (fosta ing-bank) era perfect. acum ca vor sa distruga TAROM nu mai e OK!

  2. Atata tam-tam pentru 36 de milioane de euro, cand banii furati poporului roman din 1989 incoace se ridica la mii de miliarde, iar datoria externa acumulata, din care romanul de rand n-a vazut niciun ban, a ajuns la 120 de miliarde de euro (miliarde, nu milioane-deci cu un ordin de marime mai sus).
    Aaaaa…ce se intampla? Vorba lui Vacaroiu. Ce se intampla? Statul national ( in cazul nostru, Romania) nu mai are voie sa detina nimic, nici macar in domenii strategice, aparare, comunicatii, banci. Scheletul statului va ramane in picioare doar ca sa adune taxe de la fraie…pardon, de la cetateni, asta pana cand mondialistii planuiesc sa-i dea un sut zdravan si intregul edificiu sa se prabuseasca cu zgomot.
    Aceasta a fost logica de la Lovilutie incoace: asa-zisa privatizare, „pariul cu agricultura”, zecile de Caritas-uri si FNI-uri, vanzarea sectorului bancar, instrainarea a mii de fabrici, imprumuturile fara numar.
    Nu putem salva, deci, un sector esential cum este cel al comunicatiilor aeriene, pentru ca am face „concurenta neloiala” (poanta aceasta, daca nu ar fi de plans, ar fi de ras!) companiilor vestice care oricum primesc subsidii grase sub o forma sau alta, doar ca se ingrijesc sa le mascheze.
    Singurul aspect care poate linisti romanii, mari amatori de vesti despre capra vecinului, e ca in toate statele nationale e la fel. Fenomenul e global si nu se limiteaza doar la Romania. Doar ca pe meleaguri dambovitene acest razboi impotriva proprietatii colective, inteleasa ca organizare statala, este dus cu o ferocitate deosebita. In linia de ochire se mai afla bineinteles Caile Ferate, Cernavoda, platformele marine de extractie gaze, minele de aur si ce mai aveti si voi, asa, prin batatura.
    Soarta noastra, vorba lui Eminescu, fuse cruda de-asta data….

  3. De ce naiba nu poate fi privatizata sau inchisa gaura asta neagra de bani nu inteleg. Niciodata nu a adus profit, chiar e greu sa facem ca alte state si sa dam drq tot ce nu e profitabil?

  4. Daca guvernul nu intelege sa dea eject sindicatului din Tarom,daca nu da afara 50% din personalul din birouri,daca nu reduc cursele inutile,Tarom risca sa fie stearsa din Istorie!Pilotii isi gasesc de lucru, problema e ca parazitii si activistii de sindicat raman pe drumuri !

  5. Mda…te intrebi ce interese are Statul care este sa pompeze an de an multe dzeci(sau chiar sute de milioane) de iEuroi intr-o societate aviatica paguboasa care nu a putut asigura macar un avion prezidential de dupa anii ’90?!?
    Asa, poti sa te intrebi,,in soapta”de ce unele tari din iEuropa(ca de ex. Elvetia,Ungaria parca si Belgia) au pus lacatul pe companiile lor aviatie de’ndata cand au trecut pe minus?
    Cum o fi corect pentru rRomanica-bramburica ?!?

  6. Pai degeaba a fost pus fiul lui Prunariu sef peste Tarom? Pai, tac-su si muma-sa au servit patria prin SIE si pentru Moscova si pentru colonisti…le-a placut strainatatea…pai CV lui Prunariu jr il recomanda sa praduiasca Tarom…tac-su o sa traga de batista sa astupe tambalul…PLUS CA DUMITRU PRUNARIU E NASCUT LA STALIN, AZI BRASOV, DAR SI-A FACUT MUZEU LA PUCIOASA LANGA VLAD VOICULESCU, NEPOTUL LUI BIG PHARMA…DOMNU NICK..
    INTR-UN AUGUST, FIIND LA MARE, I-A MURIT FETITA ARMINA…OR FI INTELES DE CE DUMNEZEU LE-A CERUT ACEST PRET? AU UITAT …

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.