Invitaţie în lumea Thaliei- Un “Magic Naţional!” care vă va bucura sufletele

Magic Naţional, concertul-spectacol regizat de Ion Caramitru, care îmbină fericit cuvântul, muzica și mișcarea corporală, este alegerea perfectă dacă vreţi să petreceţi un sfârşit de săptămână relaxat, cu familia, la teatru.

Sâmbătă, 26 mai 2018, la ora 20.00, în Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti, spectacolul, cu un aer retro, dar şi cu accente moderne, cu actori de marcă, fără mască, doar cu… muzica lor, vă invită la o seară a ritmurilor frenetice orchestrate de Emy Drăgoi, regele jazz-ului la acordeon, alături de formaţiile 3D Pro`ect, Jazz Hot Club Romania şi de un percuţionist de marcă, Lucian Maxim.

Emi Drăgoi şi formaţia sa

În distribuţia acestui spectacol îi veţi putea asculta pe: Ion Caramitru, Medeea Marinescu, Tania Popa, Anca Sigartău, Lari Giorgescu, Aylin Cadîr, Eduard Adam, Florin Călbăjos, Emilian Mârnea şi Petre Ancuţa, în ipostaze artistice mai puţin cunoscute.

Cu un repertoriu nou şi variat va surprinde publicul şi soprana japoneză Ato Kawara, colaboratoare permanentă a Operei Naţionale Române din Cluj, câştigătoarea Concursului de romanțe Poveste de toamnă, de la Baia Mare şi o interpretă suprinzătoare a imnului naţional, nu doar al Japoniei, ci şi al României – pentru a doua oară invitată specială în spectacolul Magic Naţional.

O călătorie artistică menită să vă îndepărteze de cotidianul asurzitor şi să vă conducă spre lumea muzicii calde și a cuvintelor șoptite, a ritmurilor pline de viaţă şi de optimism vă aşteaptă în Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti.

 

 

Premieră cu “Teatru de război”, spectacol dedicat Centenarului Marii Uniri, la Iaşi

 

În 27 mai, la ora 19:00, la Sala Mare a Naţionalului ieşean, sunteţi invitaţi la un spectacol care spune povestea unui oraș devenit capitală de război, în perioada refugiului dintre 1916 și 1918. Vorbește despre destinul trupei ieșene de teatru, trupă la care s-au alăturat artiști refugiați din teatrele din București și Craiova, despre marile evenimente politice care au avut loc în clădirea Teatrului Național, despre tragicul accident feroviar din acea perioadă, despre foamete și tifos.

Iaşiul devine capitală de război

„Ca urmare a dezastrelor militare din 1916, a ocupării a trei sferturi din teritoriul României de către militarii Puterilor Centrale, Iașii s-au pomenit transformați în capitală vremelnică, de facto, a cât mai rămăsese din țară. Curtea Regală, Guvernul, Parlamentul au fost mutate la Iași. Teatrul Național s-a găsit în mijlocul acestor schimbări. În teatru jucau pe rând trupele Naționalelor din Iași, București și Craiova, în teatru s-a mutat Parlamentul și a ținut ședințele, în teatru cânta Enescu… Odată cu venirea a sute de mii de refugiați, a marilor unități românești și rusești, orașul s-a scufundat în nenorociri: foamete, frig, tifos. Miracolul e că în toată această cascadă de nenorociri apare, rodește și se împlinește Marea Unire a românilor din 1918. Speranța trăiește în oameni, se rostește în Parlament și duce la construcția noii Românii”, povesteşte Cristian Hadji-Culea

Destinul trupelor teatrale în plin război

 

„Pentru mine, munca la Teatru de război a însemnat îndrăgostirea definitivă de teatru. Cochetam de foarte multă vreme cu ideea de a scrie o piesă, dar am tot amânat, convins fiind că nu-i același lucru cu literatura sau filmul, domenii în care aveam deja experiență. Iar întâmplarea a făcut să apară propunerea de a face echipă cu Lucian Dan Teodorovici și Cristian Hadji-Culea, provocarea de a pune în scenă – fără festivism, cu dramatism și umor – miracolul Marii Uniri și grozăviile întâmplate în Iași acum o sută de ani.

Nenorocirile războiului

Evident, doar publicul  poate spune dacă noi am și reușit. Cert e că mie mi-a plăcut foarte mult provocarea asta care m-a ajutat să mă apropii la maximum – până la identificare – atât de teatru, cât și de istoria orașului meu”, mărturiseşte Florin Lăzărescu

Cum se poate supravieţui cu speranţă

Iar Lucian Dan Teodorovici se destăinuie: „Cred că, dincolo de ceea ce reprezintă acest spectacol în anul Centenarului României Mari, textul nostru s-a dorit a fi unul despre cum poate supraviețui speranța, chiar atunci când nu mai are aproape nici o susținere în realitate. Istoria lucrează uneori cu miracole, chiar dacă lor li se vor da, în timp, explicații aparent raționale. România Mare s-a născut dintr-un astfel de miracol. Iar înainte de a apărea pe harta Europei, țara aceea «dodoloață» s-a sprijinit doar pe niște speranțe tot mai înghesuite de nenorociri: de la foamete și tifos, la înfrângeri în tranșee, la dezastre neanunțate de nimic, la o cumplită lipsă de orizont. Așa încât ne-am axat pe acest context al miracolului istoric în textul nostru, iar mulțumirea mea ar fi ca spectatorul, în special cel ieșean, să privească spectacolul și din acest punct de vedere, adică al rezistenței speranței, indiferent de circumstanțe. Cu atât mai mult cu cât speranța României Mari, deși cu serioase rădăcini istorice, a trecut prin cel mai greu moment al existenței ei chiar aici, în Iași – și a supraviețuit cu ajutorul indiscutabil al orașului nostru”.

Scenariul: Florin Lăzărescu, Lucian Dan Teodorovici, Cristian Hadji-Culea

Regie: Cristian Hadji-Culea

Decor: Dragoș Buhagiar. Costume: Rodica Arghir

Coregrafie: Attila  Bordás. Muzica: Tibor Cári. Video: Andrei Cozlac

Documentare text: Ioana Bujoreanu

 

În distribuție: Brândușa Aciobăniței, Andreea Boboc, Diana Chirilă, Haruna Condurache, Pușa Darie, Petronela Grigorescu, Livia Iorga, Irina Răduțu Codreanu, Diana Roman, Oana Sandu, Doru Aftanasiu, Adi Carauleanu, Ionuț Cornilă, Radu Ghilaș, Radu Homiceanu, Mădălin Marius Munteanu, Cosmin Maxim, Dumitru Năstrușnicu, Constantin Pușcașu, Andrei Sava, Horia Veriveș și Toma Ghilaș

Studenții: Ioana Apetrei, Oana Asofiei, Andrei Bordianu, Teodora Burdujan, Georgiana Cincu, Adelina Cojocariu, Pavel Petrași, Cosmin Tanasă, Renata Voloșcu (anului II Păpuși – Marionete, clasa: Ciprian Huțanu, Călin Chirilă)

 

Spectacolul a fost realizat cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale și al Primăriei Iași, în cadrul Programului Centenar.

 

 

“Gardenia” şi  frământările istoriei

În 31 mai şi 1 iunie, la ora 19.30, la Sala Studio a Teatrului Odeon, sunteţi aşteptaţi la premiera spectacolului Gardenia cu piesa autoarei poloneze Elżbieta Chowaniec, în regia lui Zoltán Balázs

Regizorul Zoltán Balázs montează la Teatrul Odeon

Gardenia surprinde patru generații de femei din aceeași familie, care se confruntă cu tiparele comportamentale, constrângerile și moștenirea genetică. Toate își spun povestea la aceeași vârstă, 33 de ani, și trec prin frământările istoriei începând cu al doilea război mondial și până în prezent. Circumstanțele vremii le condiționează în parte destinul, dar cea care le influențează direct, ar spune ele, este mama. În ce măsură se întâmplă acest lucru, vă lăsăm să descoperiți singuri.

Alături de actrițele Antoaneta Zaharia și Paula Niculiță, care fac parte din trupa teatrului de peste 15 ani, le veți descoperi pentru prima oară pe scena Odeonului pe noile actrițe angajate Simona Popescu și Mădălina Ciotea.

Autoarea poloneză Elżbieta Chowaniec s-a născut la Cracovia, în 1982. Este dramaturg, scenarist, autor de piese de teatru pentru adulți și copii. A absolvit Producție de Film și TV la Facultatea de Film din Katovice, Scenaristică la Facultatea de Film din Łódź și Jurnalism la Universitatea din Varșovia. A urmat Școala de Scriere Dramatică de la Laboratorul de Dramaturgie din Varșovia. A participat la numeroase workshop-uri și seminarii de scriere dramatică susținute de autori ca Mark Ravenhill, Nikolaj Kolada, Ivan Vîrîpaev.

Gardenia este prima ei piesă și a fost montată în 2007 la Teatrul Dramatic din Varșovia, unde se mai află și astăzi în repertoriu. De atunci a fost tradusă în numeroase limbi și produsă în Ungaria, Slovacia, Rusia și România. În cei 11 ani de la debut, piesele și adaptările sale au avut peste 20 de premiere.

Regizorul Zoltán Balázs s-a născut la Cluj, în 1977. A absolvit secțiile de actorie și de regie de la Universitatea de Teatru și Film din Budapesta. A participat la mai multe workshop-uri internaționale, cum ar fi cele cu Anatoli Vasiliev și Josef Nadj la Avignon. A studiat cu Robert Wilson la Paris și a absolvit și cursul de regie al Uniunii Teatrelor Europene de la Stuttgart. În 2001 a fondat unul dintre cele mai importante teatre independente din Budapesta, Teatrul Maladype, al cărui director artistic este până în prezent. Zoltán Balázs este o prezență constantă la festivaluri și teatre din toată lumea – nu numai cu compania sa, ci și ca regizor. A montat în Statele Unite, Franța, Germania, Slovenia, Slovacia și România. Opera sa artistică versatilă și multi-fațetată, ca și spectacolele sale experimentând un nou limbaj teatral au fost distinse cu numeroase premii. Prin spectacolele sale își propune să ofere audienței o experiență teatrală complexă, atrăgătoare pentru simțuri și emoții și să ridice scenografia, mișcarea și muzica la același nivel cu cuvintele.

Spectacolul Gardenia este produs în cadrul proiectului european Fabulamundi. Playwriting Europe, ajuns la a treia ediție, co-finanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene 2017-2020.

Fabulamundi. Playwriting Europe: Beyond Borders? este un proiect de colaborare între teatre, festivaluri și instituții culturale din 10 țări europene (Italia, Franța, Germania, Spania, România, Austria, Belgia, Marea Britanie, Polonia și Cehia). Reţeaua urmăreşte să sprijine şi să promoveze dramaturgia contemporană în Europa, cu scopul de a consolida şi îmbogăţi activităţile şi strategiile profesioniştilor şi ale artiştilor care activează în domeniu, şi a oferi autorilor dramatici posibilităţi de conectare, întâlniri multiculturale şi dezvoltare profesională.

În cadrul acestui proiect, la Teatrul Odeon au fost realizate în perioada 2012-2016, opt spectacole lectură din dramaturgia tuturor țărilor partenere. Piesele traduse au fost publicate în 2015 și 2016 în volumele Dramaturgie italiană contemporană și Dramaturgie europeană contemporană, la editura Cheiron și Fundația Culturală „Camil Petrescu”. Kepler-438b a fost prima producție realizată în cadrul acestui proiect.

Decorul Constantin Ciubotariu. Costumele Andrada Chiriac

Cu: Antoaneta Zaharia, Paula Niculiță, Simona Popescu, Mădălina Ciotea

Partener principal: Institutul Maghiar din București

 

Începe Festivalul Internaţional BABEL

BABEL – Festivalul Artelor Spectacolului Târgoviște (FAST) ajunge, în anul 2018, la cea de-a VIII-a ediție. Este de prisos să amintim că este un festival internațional, având în vedere nelipsitele, numeroasele și exoticele prezențe străine din cadrul fiecărei ediții. Anul acesta vor participa 26 de țări: India, Belgia, Italia, Germania, Franța, Anglia, Islanda, Scoția, Finlanda, Lituania, Polonia, Slovacia, Portugalia, Algeria, Kazahstan, Coreea de Sud, Japonia, Mexic, Rusia, Republica Moldova, Bosnia-Herțegovina, Armenia, Iran, Serbia, Ungaria, România.

Festivalul Internaţional BABEL

Timp de 7 zile, între 4 și 10 iunie, publicul va putea urmări între 3 și 5 reprezentații pe zi în următoarele spații: Sala Mare, Sala Studio, Casa Sindicatelor, Muzeul de Istorie, Piața Mihai Viteazul, Curtea Domnească. Spectacolele sunt cu precădere non-verbale, bazate pe GEST – tema de anul acesta și majoritatea durează aproximativ o oră. Sunt programate performanțe actoricești uimitoare, care ajutate de mijloace tehnice ingenioase, spun o poveste pe cât de reală, pe atât de sensibilă.

Spectacolele vor fi însoțite de întâlnirile matinale Babel, lansări de carte teatrală și de workshop-uri ale unor profesori de teatru deja cunoscuți în rândurile artiștilor noștri (Scott Johnston, João Mota), dar și de ateliere susținute de: Dimitri Aryupin (Rusia), Aditi Venkateshwaran (India), JeungWoo Son (Coreea de Sud) și o conferință a scenografului Jean-Guy Lecat care a lucrat și lucrează cu marele regizor Peter Brook.

 

Anul acesta, respectând GESTUL, nu vor fi concerte, dar vor fi spectacole de stradă din Polonia și Italia și momente pregătite special pentru BABEL de actorii Teatrului Tony Bulandra.

La Babel 2018 este nevoie să fii comunicativ, chiar dacă nu neapărat cu ajutorul cuvintelor… prin gesturi și atitudine poate fi de ajuns. Într-o lume care a devenit mută în a-și exprima autenticele trăiri și surdă față de tot ceea ce este lipsit de pragmatism, gestul contează.

 

Un gest poate schimba lumea! La Babel 2018 ne propunem să reflectăm și să acționăm prin Gest!

În program puteţi viziona:

Duminică, 3 iunie

19:00Sala Mare, Salonul nr. 6, după A.P. Cehov, regia: Dumitru Acriș, Teatrul Tony Bulandra

Luni, 4 iunie

18:00 Sala Mare , Carmen, după Prosper Mérimée, regia: Suren Shahverdyan, Teatrul Tony Bulandra

19:30 Foaier, Scenografia, un gest necesar?, conferință susținută de Jean-Guy Lecat

21:00 – Sala Mare, In Transit (În tranzit), regia: Aditi Venkateshwaran, IAPAR, India

21:30Parcul Chindia (Teatrul de Vară) – Calea Domnească – Bulevardul Mircea cel Bătrân –  Bulevardul Carol I – Teatrul Tony Bulandra, Parada Babel

 

Marți, 5 iunie

10:00 –   Sala Oglinzilor, Mediatronic theatre, workshop de Dimitri Aryupin, blackSKYwhite, Rusia

11:00 Foaier, Întâlnirile Babel (actori, presă, invitați; deschise publicului)

17:45Sala Mare, La Magnifica Illusione (Magnifica Iluzie), regia: Andrea Paolucci, Teatro dell’Argine, Italia

19:15 Casa Sindicatelor, Regele Lear, regia: Dumitru Acriș, Kurgan Teatr, Rusia

22:00 – Sala Mare, Perhaps, Perhaps… Quizas (Poate… poate), regia: Gabriela Muñoz, Mexic

22:00 Piața Mihai Viteazul, Eunika in Circus Land (Eunika în Țara Circului), după Alice în Țara Minunilor, Scena Kalejdoskop, Polonia

 

Miercuri, 6 iunie

10:00 –   Sala Oglinzilor, Mediatronic theatre, workshop de Dimitri Aryupin,

11:00 Foaier, Întâlnirile Babel

18:00Sala Mare, Aeterna, regia: Claire Heggen – Elsa Marquet Lienhart, Théâtre du  Mouvement, Franța

 

19:00 Sala Studio, Only Bones v1.0 (Fără oase), regia: Thomas Monckton, Kallo Collective, Finlanda

20:00   – Casa Sindicatelor, Provocări inocente, regia: Ljupčo Gyorgievski, Teatrul Nottara  București

20:00 Piața Mihai Viteazul și Centrul vechi, Vernissage of the Living Sculptures (Vernisajul Sculpturilor Vii); Scena Kalejdoskop, Polonia

22:00Sala Mare, Battle of Love (Războiul dragostei), regia: Okbaoui Cheikh, ITRAN, Algeria

 

Joi, 7 iunie

10:00 Sala Oglinzilor, Devising theatre (Elaborând teatru), workshop de Scott Johnston,  Scoția

11:00 Foaier, Întâlnirile Babel

18:00Sala Mare, COUNTERBODY (O posibilă percepție a materiei instabile), regia și coregrafia: Simona Deaconescu, Tangaj Dance, România

19:30 – Casa Sindicatelor, Uniforme, regia: Sabina Scarlat, Compagnie Garage 29, Belgia;

20:30Muzeul de Istorie, Bring your own SSIP, Havoka Project, regia: Byungwook Jang, Coreea de Sud;

21:00 Curtea Domnească, Richard III, regia: Kolbrun Bjort Sigfusdottir, Brite Theatre, UK/Islanda;

22:00 Sala Mare, 1969: A space Odyssey? Oddity! (1969: Odisee spațială? Ciudățenie!), regia: Yu Murai, KPR Theatre, Japonia;

 

Vineri, 8 iunie

10:00 Sala Oglinzilor, Devising theatre (Elaborând teatru), workshop de Scott Johnston

11:00 Foaier, Întâlnirile Babel

17:00 Casa Sindicatelor, Hamlet-Mousetrap (Cursa de șoareci), Karagandy region Kazakh drama theatre named after S.Seyfullin, Kazahstan;

18:00Sala Mare, Bertrand`s Toys (Jucăriile lui Bertrand), regia: Dmitri Aryupin

20:00Piața Mihai Viteazul, Jumpin’ Around (Țopăind), Django Guerzoni, Italia;

22:00Sala Mare, Colecționarul, regia: Hugo Wolff, Casa de Cultură a Studenților Sibiu/Compania de Teatru-Dans Microbis, România;

 

Sâmbătă, 9 iunie

10:00 Sala Oglinzilor, Devising theatre (Elaborând teatru), workshop de Scott Johnston

11:00 Foaier, Întâlnirile Babel

17:00Muzeul de Istorie, Da alma à barca do inferno (De la suflet la barca iadului), regia: João Mota, Comuna Teatro Pesquisa, Portugalia;

19:00Sala Mare, Antigona, regia: Mc Ranin, Teatrul Al. Davila

20:00Piața Mihai Viteazul, Jumpin’ Around (Țopăind) Django Guerzoni, Italia;

20:30Casa Sindicatelor, Requiem for Antigone (Recviem pentru Antigona), Tot Value Theatre, Coreea de Sud;

 

Duminică, 10 iunie

11:00 Foaier, Întâlnirile Babel

16:00Muzeul de Istorie, Bring your own SSIP, Havoka Project, regia: Byu ngwook Jang, Coreea de Sud;

18:00Sala Mare, To_R (Pomană), regia: Frenák Pál, Teatrul Studio M & Compagnie Pal Frenak, România;

19:30 Casa Sindicatelor, The hour we knew nothing of each other (Ora în care nu știam nimic unul despre altul), regia: Mladen Materić, Teatrul Național al Republicii  Srpska, Bosnia-Herțegovina;

20:00Piața Mihai Viteazul, Jumpin’ Around (Țopăind), Django Guerzoni, Italia;

21:00 Curtea Domnească, Macbeth, după William Shakespeare, Divadlo Kontra, Slovacia;

21:00 Sala Studio, Plex, după texte de Eric Bogosian, Teatrul Municipal Baia Mare;

 

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.