Isus al său

Sunt semne că „Isus al meu” de Gabriel Liiceanu nu lasă pe nimeni indiferent, fără chef de a da seama în chip public despre problematica din carte.

În esenţă, autorul acestei cărţi dramatizează răspunsul la întrebarea „De ce eu nu pot să cred?”. Pe acest plan, drama aceasta are a întâlni multe suflete-ecou.

Din planul celor care cred nu vor veni ecouri prea multe. Nu există cărţi în lume care să dramatizeze ori să dedramatizeze întrebarea (absurdă) „De ce eu pot să cred?”.

Între întrebarea lui Liiceanu şi această a doua întrebare există multe confesiuni focusate pe faptul de a crede, dar acest fapt este naturaliter non-problematizant. Altfel spus, nu produce discurs filosofic.

Teologia este un discurs ce nu permite confesiunea.

Avem, aşadar, trăirile indescriptibile din faptul de a crede, problematizările filosofiei şi problematicul teologic.

Liiceanu crede că, dacă ar fi capabil de credinţă, ar putea da o bună literatură descriptivă despre acest fapt? Să nu credem că este atât de trufaş. Nu are cum să nu ştie că faptul de a crede face per se imposibilă relatarea despre. Nu, desigur, şi analizarea despreităţii în ulteriorul unei încercări de obiectivare a trăirii credinţei.

Nici poeţii mari nu au descris vreodată iubirea altfel decât din acest ulterior. Aşa cum nu putem gândi descriind procesul de gândire, nu putem iubi traducând simultan în cuvinte starea de iubire.

În fond, întrebarea lui Liiceanu asta este: „De ce nu pot eu să mă îndrăgostesc de Cel întrupat?”. Fireşte că şi această întrebare, aşa dezvăluită, este absurdă.

Chestiunea esenţei ce nu ţine de cultură (erudiţie etc.) în cartea lui Liiceanu este una şi aceeaşi cu chestiunea harului pe care îl numim îndrăgostire. Chestiunile acestea nu sunt, în fapt, chestionabile pentru că nu sunt reale chestiuni (căutări ale unui răspuns), ci stări de har. Poţi proceda socratic, mai apoi, întrebând: „Ce este harul?”. Dar nu vei da de har pe calea aceasta.

Smerenia din izvorul care curge în credinţă vine din lipsa de complicaţii (explicaţii, implicaţii) a inimii îndrăgostite. Din bogăţia cu duhul vine doar trufia celui care nu este îndrăgostit.

Cu siguranţă, ca mulţi alţii, Liiceanu s-a îndrăgostit cu mintea de câteva ori. De Noica, de Heidegger… Inima lui s-a lăsat fermecată de faptele minţii. Inversul acestor isprăvi este chiar credinţa. Mintea se lasă fermecată, aici, de faptele inimii. Dar inima e mult mai severă decât mintea. Nu de vreo Lenuţă se poate ea îndrăgosti, ci de ceva ce în Lenuţa e mai adânc decât ea. Ceva ce şi în îndrăgostit e mai adânc decât el se îndrăgosteşte de mai adâncul Lenuţei, dar dacă o face cu mintea mai degrabă, ori dacă mai adâncul e găsit doar în mintea Lenuţei, nu apare sărăcia cu duhul, care este harul credinţei. Şi e bine că nu apare. Ar fi o formă de idolatrie.

Liiceanu îşi imaginează că, dacă ar avea starea de credinţă, ar putea exclama măcar „Evrica!” şi, mai apoi, ar explica ce s-a întâmplat? Tare mă tem totuşi că da. Cum starea de credinţă este iubirea cea mai înalt morală, iată că ea i se refuză tocmai spre a-l scuti de implauzibilul descrierii unui asemenea imposibil „Evrica!”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Ioan Buduca 1112 Articole
Author

33 de Comentarii

  1. O sa fiu mult mai „practic” in aprecieri si nu voi merge la subiect pe cai ocolite : „Isus al meu” (ptiu, drace, unu’ are guvern „al meu”, altul se pare ca l-a „privatizat”, dupa Editura Politica, pina si pe Mintuitor ! … pardon !) a fost si ramine Basila ! De la a carui „Cina de taina” a ciugulit si el, precum Plesu, Tismaneanu, Patapievici si alte Iude ai intelectualitatii, citeva firimituri …

  2. Da Buduca, doar Marga este atotstiutor a tot prostofil. Du-te ma si te doseste in dosul lui Marga.
    In anii 90 Liiceanu prin Humanitas a adus cultura in Romania. Carti valoroase pe care comunismul le-a interzis. Macar pentru acest merit trebuie apreciat.

  3. MYSEBI Si daca este pro UE cu ce te deranjeaza pe tine? Oare nu din UE vine civilizatia si cultura ?
    Ca sa-ti tai elanul,nu toti pupa Rusia .Si nu pentru a fi in opozitie, ci tocmai pentru istorie ,tovarase.

  4. Oare,dupa spusele dvs, s-a indragostit (cu mintea) si de Basescu? Un asemenea personaj,fie el si “un fel de filozof”, cum poate rosti numele Mantuitorului,dupa tot ce a gandit si facut?

  5. 1:

    Ca de obicei, patrulaterul Liiceanu-Pleșu-Patapievici-Cărtărăscu încearcă, imund, să ocupe spațiul public lansând ridicole bombe fumigene. După arestuirea Editurii Politice, după caraghioslâcul de priteșuguri politicianiste cu tot felul de mazete publice ridicole și otrăvite, după încercarea furibundă și grotescă de a-și adjudeca milionul de dolari cu care premianții Nobel își fac vacanțele pe croazetă, Liiceanu aruncă o ghiulea. Să vorbești despre Isus, după două mii de ani, în astfel de termeni, pare nu rătăcire ci golăneală eseistică. Isus e al tuturor, fie că vrem, fie că nu vrem. A invoca in Isus al meu, este dovadă de aroganță și, mai mult, de nepricepere a adevărului biblic. Despre Credință nici nu poate fi vorba. Fiind al meu, nu mai poate fi al tău. Liiceanu nu rezistă în nici un colțișor al Operei Filozofice și Eseistice pe care o căznește de atâta amar de vreme.

  6. 2:

    Ar trebui să scriu zeci de mii de pagini despre rătăcirile filozofice ale lui Liiceanu, despre augustele minimalii ale lui Pleșu, despre osânda ficțională a lui Cărtărăscu sau despre domnișorismul deocheat-filizofic al lui Patapievici. Nu. Pur și simplu Isus iesie din discuția noastră. Nici nu putem discuta despre Isus. După două mii de ani, Isus se definește de fapt ca un Concept. Îl ai sau nu-l ai. E treaba fiecăruia. Patrulaterul Liiceanu-Pleșu-Patapievici-Cărtărăscu are toată libertatea să facă, să scrie, să gândească, să întreprindă orice, oricând, oricum crede de cuviință. Noi, eu sau cine o mai vrea, suntem liberi nu să fim de acord sau să nu fim de acord. Dacă am fi, atunci e nasol. Dacă nu suntem, tot raportare e la obiectul filozofic. Concluzia nu s-ar putea trage decât dacă stabilim un raport. A nu stabili, ar însemna că patrulaterul nici nu există. Și dacă nu există, care ar fi chestiunea în dezbatere? Și atunci, o voce năstrușnică, din sală, se ridică maiestuoasă și malițioasă: Pe ce te bazezi, nenicule?!

  7. Odata cu „civilizatia si cultura” (OK, partial ai dreptate) din UE mai vin si drogatii, si pedofilia, si fetele in vitrina de la Amsterdam, si coruptia invelita in poleiala de „lobby”, si degenerescenta promovata de „miscari” tip LGBT …Sint departe de a refuza adevarata cultura occidentala, pe cind matale se pare ca esti un rusofob convins … Cum doresti sa ne convingi ca „nu pupi Rusia” probabil ca numele unor Tolstoi, Dostoievski, Rahmaninov, Tarkovski sau Ceaikovski, de exemplu, nu-ti spun nimic …

  8. Sa-ti „botezi” „bemeveul” Siegfried (?!?) si apoi sa ne povestesti despre „Isus al meu” e ca si cum te-ai indopa cu ecleruri si apoi ai incepe sa perorezi „Despre ingeri” …

  9. Pe politrucii de pe forum nu-i intereseaza mesajul articolului care-i arata alta fatzeta hidoasa Liceianului, ateismul
    militant care e ruda cu antisemitismul si cu islamismul desfigurat de teroristi. Ateismul ii explica si pozitiile pe care
    le adopta pe toate planurile, de acoperit al Securitatii. Si inca un aspect, acest monstru bolsevic a primit cadou de la
    celalalt monstru, Plesul, o ditamai editura politica, OFICINA DE SPIONAJ A SECURITATII pe care a condus-o ani in sir cea
    mai sinistra figura a Cominternului legendata in Romania, Generalul Walter din Macelul Bolsevic Civil din Spania, Walter
    Neuländer-Romanovici-Ibarurri-Pauker-Mercader. Liceianul s-a capitalizat si a permis publicarea de maculaturi falsificante
    ale evenimentelor din 1989 si in general din istoria marxismului/bolsevismului/nazismului/legionarismului universal si romanesc…

  10. Au fost imprejurari in care si dl Liiceanu s-a lasat in voia Domnului. Dar poate a uitat.
    A-L iubi pe Isus inseamna a-ti iubi aproapele. Eu cred ca dl Liiceanu isi iubeste aproapele, dar poate nu constientizeaza sau crede ca nu suficient.

  11. se vpr scrie multe, insasi Isus ridica aceasta problema, pentru mine, sunt atinse multe probleme de esenta, in prvinta CREDINTEI. Dar uttindu-ma mai departe si vazind titluri demne de Rudolf Steiner, ajungem la antroposofie, acolo eu nu voi fi przent, este drumul perzaniei, pentru cei cu CREDINTA

  12. De ce nu poate sa creada!? Pentru ca nu are ok-ul de la George! Ei, cum care George?!… Ca doar nu Becali!

  13. Pentru toti postacii! Ati citit cartea, daca nu nu mai scrieti prostii!Si fiecare scriitor are drept la propria logica si opinie.

  14. @miroiu Asteptam sa zici de autorii rusi. Multumesc. Dar tin sa-ti spun ca ei au aparut pe vremea tarilor. Au aparut de nicaieri si au reusit sa imprime puternic cultura universala. Multi autori rusi au avut mereu probleme cu autoritatile. Dar stii cum se spune, in criza apar cele mai puternice caractere. In prezent, de fapt de la aparitia URSS ,toti au emigrat. Exact cum si la noi, intelectualii au parasit tara. Exceptie facand limbaii. Am zis de meritele lui Liiceanu,nu de caracter. Dar pana la urma in urma lui ramane Humanitas si ceea ce a contat in anii 90. Literatura promovata prin Humanitas. Nu-l apreciez in mod deosebit. de fapt mi-e antipatic .Dar hai sa fim si corecti. Liiceanu este promovat de o parte a mediei, cum Marga este promovat aici. Intre ei sunt unele diferente de atitudine. In fine. Nu ma hazardez cu explicatii. Si asa pe acest ziar daca nu injuri, nu faci misto sau nu exagerezi nu esti acceptat. Nu am vazut discutii aerisite aici. Numai si numai tensiune, teama,conspiratii si dezinformare.

  15. Pentru ca se iubește prea mult pe sine. Pentru ca e narcisistă si pupincurist de o viatai. Pentru ca e inginer si unguentul e esenta automasajului si autosatisfacerii.
    Ps. Nu te poti inchina si Iisus si la Mamona. Iar cand te-minuni la Mamona la ce bun sa-ti mai pui o asemenea intrebare? Poate, dar asa ca sa-ti argumentezi tie însuți si sa te convingi de adevarul trăirilor si logicii tale.
    Sincer, Liiceanu poate sa fie orice, mai puțin om si si mai putin filosof autentic.

  16. In sufletele stramte si strambe nu este loc pentru multi zei. Iar buchinistul, deghizat in editor si (de ce nu ?) in filosof, s-a inchinat deja mamonei argintilor si zeitei „slujirii”. Ar putea, pentru „mantuirea” noastra spirituala, sa ne faca partasi la inefabilul trairilor dumisale, penduland intre transcendent si tartitza cucuvelei mov…

  17. Zmeule,până L2(lingăul Petrovului+ el ) o să-i ajungă la inelar dl.MARGA o să curgă multă apă pe Someș,tot ce nu putetzi accepta,intzelge (se mai intâmplă) blamatzi,Humanitasul l-o fi cărat in spate ca să ne cizeleze,altfel rămâneam proști grămadă,de matrapazlâcurile ieșite la iveală făcute de L2 și incercarea de mușamalizare a acestora știi ceva sau te faci că plouă,bine informat ești doar când citești și aprofundezi ( nu răsfoiești) și editorialele celorlaltzi,potzi cobori din telegraful,copacul ,acoperișul unde te-a mânat văntul.

  18. @miroiu- civilizatie si cultura de la UE?! Nu exista la UE asa ceva! Mai mult UE e cu poleiala comunista si socialista moderna: iti dau dk faci ce zic eu! Automat dk nu accepti regurile UE nu mai pupi nimic din asa zisa cultura si civilizatie, care de fapt nu o are UE ci unele state dezvoltate membre UE! Cum zicea Arsinel ca tre sa intram cu spatele(lgtb) in UE si tre sa folosim ” shilingi”(la propriu si la figurat, adica: sa lingem orice de la UE) in loc de leii nostri! Ne da bani, indatorandu-ne sa facem cum ne dicteaza ea, altfel nu ne incadram! Ce folos ca am schimbat o Rusie originala pe una vopsita in albastru cu stele?! Niciuna nu e buna! Ne amagim singuri, englezii s-au prins de miscarea ei si au rupt pactul! Nu sunt prosti degeaba!

  19. Cand scrii „Isus” in loc de „Iisus”, asa cum e corect, deja iti destainuiesti boala sufleteasca. Omul e pur si simplu bolnav sufleteste, cu un orgoliu nemasurat, crezandu-se pe sine suficient de maret incat sa poata filosofa inteligent despre ceea ce nu doar ca exista, ci ESTE. Sa ne rugam pentru ratacitul nostru frate Gabriel, chinuitul de demoni, sa vina pe calea cea dreapta.

  20. liicheanu&plesu&tismaneanu&pata & neamtu , toti molfaitori de petrovbase si pdlpnl , seamana perfect cu ceilalti de peste gard care lauda interesat psdeii , usreii si mai stiu eu ce politruci .

  21. Licheianu face propaganda fina globalista anti-crestinism.
    Ba Licheiene Dumnezeu nu vine la orice prrost care pentru bani o suge la Sorrosh

  22. iartă-l doamne că nu ştie ce face…
    asta ar fi prima sintagmă pentru dl Liiceanu
    a doua ar fi concluzia unui academician medic care spunea că există destui oameni care nu au această capacitate de a iubi pe cineva, aceasta fiind povara lor: de a lupta pentru credinţă sau împotriva crediţei creştine… iar dl Liiceanu a ales

  23. ILICIANU,SAU LICHEAUA, HOTUL DE EDITURA POLITICA A RSR-ULUI.AIA,ERA DIN BANII STATULUI ADICA DIN SALARIILE LU GOGU,ILIE,SI ALTI MUNCITORI SI TARANI.AI VENIT,TU,PILOZOFUL DE NIMIC SA IEI ETAJUL 1 DE LA CASA SCANTEII.
    HOTULE,BANDITULE,JEGULE DE STRAMB.BA,SIFILOCOCULE,SCOATE DESTUL DIN GURA .REPETENTULE LA BUNACUVINTA SI CINSTE.
    MA PIS PE LITERELE SI FOILE TALE DE HARTIE CREPONATA.
    BATRAN RAMOLIT SI CAP DE BIVOL.AI CAPUL PREA MARE,PARTARULE DE NICAIERI SI DE NICIUNDE.CAND TE DUCI IN ASTRAL CU PRESU

  24. Unii nu vor sa creadă fiindca sint impotmoliti in vre-o patimă si credința i-ar vădi.
    De exemplu Einstein era credincios cand era tânăr, dar când era mai tomnatic o facea pe ateul. Traia cu verișoara lui. E greu sa traiesti cu o rudă cu care nu poti sa te căsătoresti si sa fii credincios.

  25. Gata, s-a lamurit problema: „Gabriel Liiceanu: „Vă dau un exemplu. M-am îndrăgostit la un moment dat de cel care a fost ministrul Sănătăţii în guvernul tehnocrat. Mi se părea că e angelic şi l-am băgat în edificiul meu afectiv.” Omul iubeste ingerii de teapa lui Voiculescu-medicamente, cat de des o face urmeaza sa ne spuna intr-o alta lucrare filoazofica.

  26. fără a avea( nici pe departe) statura unui Voltaire, licheleanu o să-i împărtăşească soarta, după trecere…

  27. Si eu sunt ateu , dar nu fac din asta un subiect tern si diluat , pentru a releva , adancimea gandirii mele filozofice ! Am o mie de motive ca sa nu cred , tot asa cum au si cei care cred ! E treaba mea si atat ; nu este niciun motiv sa ma umflu in pene si sa fac pe desteptul ! Pentru ce sa fac asta ? Ce sa demonstrez si cui ! Domnul Liiceanu are probleme cu propria lui constiinta ! F bine , dar e si mai bine sa le tina pentru el ! E problema lui !

  28. „Teologia e un discurs ce nu permite confesiunea” – deoarece nu s-a dezvoltat ideea, presupun doar ca se refera la ecumenism. E poate vina reformatilor ca trebuie sa ne explicam. Sau poate chiar a catolicilor care au adus lucrurile la aceasta forma de protest.
    Inteleg Isusul lui Liiceanu mai degraba ca o referinta la Cioran – nu l-am citit, dar gradina lui Google e mare – si ideea lui ca n-ai nevoie de dogme ca sa-l afli pe dumnezeu, in esenta un lucru corect caci teologia e o filozofie de viata pe care biserica a transformat-o in institutie.

  29. A crede nu este aşa cum zice Liiceanu şi teoreticienii pseudofilizofi! Mai intâi că a crede nu presupune nereu că şi eşti credincios, poți să nu crezi o perioadă a vieții tale, apoi sa crezi.
    Apoi, a fi credincios, atunci când ai ajuns să fii aşa, produce mărturia, care este şi o confesiune, vezi confesiunile sf Augustin.
    Asta aşa, spus pe nerumegate, cum a zis Preşedintele Iohannis. ☺
    Şi câinele se poate răsuci după coadă, dar nu şi v-a apuca să facă de-a roata peste dealuri! Liiceanu nu are cum să ajungă vreodată să creadă dacă procedează atât de absurd.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.