Judecătoare: „O sfidare la adresa cetățenilor români”

Judecătoarea Florica Roman se disociază de protestul magistraților de pe treptele Curtii de Apel Bucuresti, din data de 19 mai, împotriva modificarii legilor justiției si a codurilor, precum și de “Rezolutia magistratilor români pentru apărarea statului de drept” adoptată de cei prezenti, susținând că „sunt o sfidare la adresa cetățenilor români”, „un atac la adresa statului de drept” și „afectează în mod grav credibilitatea justiției”.

În opinia magistratei, „se vede” că acești judecători și procurori, pretinși “apărători ai statului de drept”, nu au nici o problemă că justiția a fost administrată ani de zile în baza unor protocoale secrete, în disprețul total al legii, al Constituției și al drepturilor și libertăților cetățeanului.

„Sunt judecator de 25 de ani si nu as fi crezut vreodata ca unii dintre noi vor cobori justitia in arena politica, vor justifica abuzurile din justitie cu pretextul apararii independentei acesteia si vor sustine, intr-un mod de-a dreptul agresiv, incalcarea separatiei puterilor in stat, regula fundamentala dupa care functioneaza un stat democratic.

Ce fac judecatorii si procurorii in cauza, autointitulati aparatori ai statului de drept, nu doar ca nu are nimic comun cu ceea ce pretind ca apara, ci, dimpotriva, aduce grave prejudicii prestigiului si independentei justitiei, denotand totodata un veritabil dispret fata de statul de drept si cetatenii Romaniei.

Romania este stat de drept (adica “rule of law” – domnia legii), stat ce “se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor – legislativa, executiva si judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale“, spune art. 1 din Constitutie.

Acest “stat de drept” functioneaza in mod real si sanatos atunci cand Parlamentul, ca putere legislativa, elaboreaza si adopta legi, Guvernul, ca putere executiva, se ocupa de administrarea tarii, iar autoritatea judecatoreasca, in care este inclusa si puterea judecatoreasca (adica instantele si judecatorii), interpreteaza si aplica legea.

Statul de drept este functional doar atunci cand fiecare dintre aceste trei puteri – legislativa, executiva si judecatoreasca – se pastreza in limitele lor constitutionale, isi gestioneaza autonom activitatea si, in acelasi timp, colaboreaza loial cu celelate puteri in beneficiul cetateanului cu scopul realizarii binelui comun in societate.

Este, de aceea, o interferenta inadmisibila in activitatea altor puteri si entitati constitutionale, ca unii magistrati sa aiba pretentia ca Parlamentul sa legifereze doar in maniera dorita de ei ori sa ceara Curtii Constitutionale sa suspende judecarea unor dosare.

Daca parlamentari ori ministri nu au dreptul sa dicteze judecatorilor si procurorilor ce solutii sa dea in dosarele cu care sunt investiti, similar, nici magistratii nu pot dicta nici Parlamentului ce legi sa adopte, nici Guvernului cum sa administreze tara si nici Curtii Constitutionale cum sa isi judece dosarele.

Reamintesc ca in luna octombrie a anului 2017 mii de magistrati si chiar Plenul CSM, prin votul majoritatii, s-au autoexclus de la dialog refuzand orice dezbateri cu puterea legislativa cu privire la modificarile legilor justitiei, dezbaterile fiind, in fond, masura maturitatii democratiei unei societati.

Cand a fost chemata la dialog, justitia a refuzat cu tafna participarea la discutii cu celelalte puteri din stat, iar acum aceasta tabara din justitie este ofuscata ca nu au existat dezbateri.

Nici nu pot exista dezbateri daca una dintre partile invitate conditioneaza dinainte participarea la dialog de adoptarea neconditionata de catre ceilalti parteneri a termenilor si conditiilor sale. In acest caz nu mai exista dialog si dezbateri, iar o astfel de atitudine nu este colaborare loiala intre puteri ci, din contra, incalca separatia puterilor in stat, deoarece autoritatea judecatoreasca isi aroga atributii de legiferare pe care Constitutia nu i le confera.

In data de 19 mai 2018, o tabara din justitie, incurajata si de pozitiile anterioare exprimate de unele ambasade si autoritati ale Uniunii Europene si Consiliului Europei, au incearcat, din nou, printr-o demonstratie de forta, sa impuna atat legislativului propriile pretentii cu privire la modificari legislative, cat si Curtii Constitutionale sa amane, sine die, judecata in dosare cu care este legal investita.

Guvernul, conform Constitutiei, raspunde politic numai in fata Parlamentului. Parlamentarii, la randul lor, raspund politic in fata alegatorilor pentru modul in care isi respecta promisiunile electorale si programele politice asumate si pentru care au fost votati.

Nici Parlamentul si nici Guvernul, insa, nu raspund politic in fata justitiei, si cu atat mai putin in fata unei tabere din magistratura care, se vede, nu are nici o problema sa tarasca autoritatea judecatoreasca in jocuri politice.

Daca intr-adevar aceasta tabara din justitie ar fi cu adevarat preocupata de independenta justitiei, stat de drept si libertati fundamentale, asa cum se pretinde, trebuia sa se delimiteze ferm si sa protesteze vehement fata de protocoalele secrete incheiate de catre reprezentanti de varf ai justitiei cu SRI, protocoale facute peste capul judecatorilor si procurorilor, care nu au fost consultati.

O astfel de reactie impotriva protocoalelor secrete cu SRI ar legitima aceasta tabara in ochii opiniei publice si ar dovedi cetatenilor ca acesti magistrati protestatari sunt cu adevarat preocupati de statul de drept pe care clameaza ca il apara.

In loc sa ceara socoteala clasei politice pentru felul cum legifereaza si guverneaza, implicand astfel autoritatea judecatoreasca in dispute politice, aceasta tabara din justitie trebuia sa ceara socoteala reprezentantilor justitiei care au semnat protocoale secrete cu SRI, vulnerabilizand si decredibilizand astfel justitia intr-un mod fara precedent.

Este, de aceea, surprinzator ca in cuprinsul Rezolutiei din 19 mai nu exista absolut nici o referire la acele protocoale secrete care sunt cel mai mare si grav atentat la statul de drept.

Se vede ca acesti judecatori si procurori, pretinsi “aparatori ai statului de drept”, nu au nici o problema ca justitia a fost administrata ani de zile in baza unor protocoale secrete, in dispretul total al legii, al Constitutiei si al drepturilor si libertatilor cetateanului.

In acelasi timp, insa, acestia se revolta impotriva Parlamentului, pe care-l acuza ca ataca statul de drept pentru ca adopta legi, adica exact ceea ce Parlamentul trebuie sa faca intr-o democratie.

Magistratii respectivi, in Rezolutia adoptata, au facut trimitere la mentiunile din Declaratia privind etica judiciara adoptata de Adunarea Generala a Consiliilor judiciare desfasurata la Londra in iunie 2010, conform carora “atunci cand democratia si libertatile fundamentale sunt in pericol, obligatia de rezerva a judecatorului devine subsidiara obligatiei de indignare“.

O astfel de trimitere este gratuita cat timp nicaieri in alta parte din cuprinsul Rezolutiei nu sunt mentionate drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, nu se detaliaza care este pericolul pentru acestea si nici modul cum protestatarii inteleg sa le apere.

Justificarea actiunii acestei tabere din justitie prin textul de mai sus este chiar absurda, cata vreme aceasta protesteaza impotriva unor proceduri perfect democratice dar, in acelasi timp, pastreaza tacerea cu privire la adevarate monstruozitati care au subminat independenta justitiei, cum sunt acele protocoale cu SRI.

In Rezolutie nu se precizeaza care ar fi avantajul pentru cetatenii acestei tari daca se mentine, asa cum doreste aceasta tabara, actualul mod de administrare a justitiei, in conditiile in care aproape nu exista zi in care sa nu fie devoalate abuzuri si incalcari grave ale drepturilor fundamentale in cursul procedurilor judiciare.

Sistemul judiciar pastreaza o discretie absoluta asupra modului in care justitia i-a abuzat pe unii romani, refuzand cu indaratnicie sa admita fapte notorii, incalcari ale drepturilor fundamentale, erori grave si disfunctionalitati majore in functionarea justitiei.

Orice expuneri ale abuzurilor sau critici pe deplin justificate formulate de catre demnitari publici, presa, societatea civila, cetateni sunt socotite de unii magistrati ca fiind atacuri la adresa judecatorilor si procurorilor, si, implicit, la adresa independentei justitiei, ceea ce este aberant.

Astfel, sunt acuzate in Rezolutie “actiunile de manipulare a opiniei publice si atacurile fara precedent la adresa a numerosi judecatori si procurori care instrumenteaza inclusiv cauze de mare coruptie, dar si a celor mai importante institutii ale statului, cu rol de aparare si siguranta publica, inclusiv Directia Nationala Anticoruptie…”.

Unii dintre magistrati, asa cum am spus, refuza sa accepte evidenta si sa admita ca justitia a facut erori si abuzuri foarte grave, acestia respingand vehement orice critici, calificandu-le “atacuri” si “manipulari”. Acestia, in loc sa se preocupe de corectarea acestor derapaje, isi folosesc puterea si influenta pentru conservarea unui sistem care a permis incalcarea grava a drepturile si libertatile fundamentale ale unor romani.

Refractari la evidente si abuzuri, aceiasi magistrati spun in Rezolutie “ca Ministrul Justitiei isi permite sa atace public pe toti procurorii din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie, speculând faptul ca acestia administreaza probe cu incalcarea legii, apreciind asupra intrunirii elementelor constitutive ale unor infractiuni, stabilirii vinovatiei sau nevinovatiei unor persoane, solicitând liste cu solutiile de achitare pronuntate de instantele judecatoresti (numai in Uzbekistan numarul de achitari este zero, in statele democratice achitarea reprezentând expresia unui sistem judiciar sanatos)“.

Aceasta e o alta sustinere contrara evidentei. Procurori DNA chiar au administrat probe cu incalcarea legii, existand hotarari judecatoresti definitive prin care astfel de incalcari s-au constatat, prin urmare o astfel de afirmatie nu este o “speculatie” a cuiva.

Pe de alta parte, in care “justitie sanatoasa” oameni sunt urmariti penal de procurori si ofiteri ai serviciilor secrete, constituiti, in baza unor protocoale secrete contrare legii, in “echipe mixte” ce-si desfasoara activitatea conform unor planuri comune secrete de actiune, echipe care administreaza probe pe baza carora oameni au fost condamnati?

Iar a compara urmarirea penala si judecata din Romania cu urmarirea penala si judecata din statele cu democratie consolidata este pura ipocrizie.

A fi urmarit in Romania de catre DNA, de exemplu, inseamna a fi prigonit de catre un stat atotputernic care, cu resurse uriase, il ataca pe cetatean cu scopul de a-l strivi si distruge.

Statul, prin DNA, incepe prin a-l umili pe cetatean facand publice detalii din urmarirea penala cu incalcarea grosolana a prezumtiei de nevinovatie si a dreptului la viata privata, dupa care continua cu incalcarea drepturile procesuale elementare. Daca cetateanul se plange unei institutii a statului, reclamand aceste abuzuri, nu este ascultat de absolut nimeni.

In final, daca este nevinovat, pentru a fi achitat cetateanul trebuie sa aiba sansa sa ajunga in fata unui judecator cu adevarat impartial si independent, pentru ca astfel functioneaza justitia in Romania, ca o loterie, cum iti este norocul si cum da Domnul.

Iar daca cetateanul a reusit sa treaca prin toate aceste furci caudine, suferind costuri imense personale si profesionale, a supravietuit oprobiului public, pierderii afacerilor, prietenilor si chiar familiei, achitarea nu il mai bucura sau elibereaza. Destinul i-a fost schimbat definitiv iar pentru asta nici un procuror abuziv nu a raspuns vreodata.

A-i spune, asadar, unei astfel de persoane ca experienta devastatoare prin care a trecut dovedeste ca Romania are “un sistem judiciar sanatos” este pur si simplu ipocrizie, cinism si iresponsabilitate, dovada lipsei de compasiune si umanitate.

In Rezolutie se mai spune: “Indemnam pe toti cetatenii Romaniei sa se alature acestei Rezolutii, in calitatea lor de pastratori ai unor sperante si aspiratii de insanatosire morala a tarii si de mentinere a ei pe coordonatele Europei civilizate“.

A-i indemna pe cetateni sa sustina o justitie care comite, tolereaza si justifica abuzuri este o lozinca gaunoasa asemenea celor din perioada comunista.

Numai statele totalitare isi abuzeaza arbitrar cetatenii, ii dau exemplu pe unii pentru a le impune celorlalti frica si autocenzura, cu scopul de a prezerva si perpetua un sistem de privilegii pentru cei putini in detrimentul celor multi.

Nici un stat de drept, civilizat si democratic, nu s-a construit vreodata pe abuzarea propriilor cetateni ori pe complicitatea celor care tolereaza asta, ci pe asumarea cu curaj a libertatii si dorintei de a impartasi aceasta valoare suprema cu ceilalti oameni.

Pentru a deveni, ca magistrati, credibili in ochii romanilor trebuie, in primul rand, sa incetam a mai respinge orice critica ascunzandu-ne dupa principii, iar apoi sa ne luam un timp de autoreflectie, sa recunoastem erorile si derapajele din justitie si sa dovedim societatii ca suntem capabili sa ne corectam. Asa ar trebui sa inceapa “insanatosirea morala a tarii”, pe care o clameaza aceasta tabara din justitie.

Magistratii care, cu cinism, neaga fapte, ignora derapajele ori refuza schimbari imperios necesare in justitie nu au cum poza in aparatori ai statului de drept si nu sunt indreptatiti sa dea ordine ori sa traseze sarcini altor puteri din stat, mai ales cand o fac batand cu pumnul in masa.

In concluzie, imi exprim profundul dezacord fata de aceasta Rezolutie care ignora drepturile si libertatile cetatenilor acestei tari si sfideaza normele constitutionale, motiv pentru care ma disociez PUBLIC de actiunile acestor magistrati care pretind ca vorbesc in numele justitiei.

Afirm categoric ca pe mine aceasta tabara din justitie nu ma reprezinta!”, afirmă judecătoarea într-o postare pe blogul personal.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 16
Ioana Radu 8540 Articole
Author

20 de Comentarii

  1. scurta lecţie de drept trebuie completată obligatoriu cu o lungă detenţie a magistraţilor pătaţi. Nu le recomand o anumită puşcărie, ca să nu fiu acuzat de parti-pris…

    • S-a intamplat deja in Turcia lui Erdogan. O alta democratie originala, alta improvizatie de stat de drept, si ei se bat cu conspiratorii si dusmanii poporului, cu protocoalele si Soros…

  2. Ciuma tefelistă produce victime colaterale. Ignorarea derapajelor din justiție cauzate de protocoalele secrete este un indiciu al existenței statului de drept paralel, de care Soros nu este străin. Ferească-te Dumnezeu să intri pe mâna unor asemenea magistrați care probabil au „sărit” în piață alături de Ludovic Orban.

  3. Asa o fi dna.magistrat… Dar, din cauza grosului corpului sectar numit magistrati, justitia a devind o afacere de familiglie…. Deep state a corupt la greu aceasta casta …azi credibilitate sociala zero….
    Statul romana este prizonierul deep state creat pas cu pas de basescu si slugile sale, cu sprijin extern…azi, kwi profita la maxim de mostenirea lasata …are doar o agenda personala fara nici o legatura cu tara….

  4. Curat anii ’50, coane Johannis si tanti Merkel! Ai dreak ului ei de burjui corupti dar numai pe aia care nu sunt supusii vostri! Aveti serviciile secrete, ati subordonat si procuraturile va mai lipseste celula de partid si gata troika stalinista? In plus ati pus demult mana si pe noile mijloace de propaganda in masa. Cat despre celula de partid, daca nu iasa socoteala cu PNL-ul, ii aveti in stand by pe Ciolosh si USR. Cam nasol totusi daca castiga pana la urma batalia din SUA unul Trump! Salamul a dat iar cu mucii in fasole cu evreii. Ce sa faci, asa e el, de factura instalator!

    • Eu credeam ca in cadrul corporatiilor lucreaza oameni inteligenti, dar comentariul de mai sus ma face sa constat ca exista si o gramada Editat .

  5. Printre asa zisii magistrati protestatari sunt multi studenti la drept. Credeti ca protesteaza pe gratis?

    • Nu e gratis dar e ieftin. Ii trec la examen mocca, adică pe băieți fără bani iar pe viitoarele justițiare fără știți bine ce, dacă arata mulțumitor bineînțeles.

  6. maine in guvern va aparea o ordoanta de urgenta in care se spune negru pe alb ” cine nu aduce dovada ca avotat cu partidul cutare el si familia lui vor executati rpin gazare ” sau o hotatre de guvern prin care toti copii de 0-3 ani sa fie decapitati sau o lege prin care toti cetateni sa-si ” doneze” averea catre tatucul
    in cazul in care va aparea o astfel enormitate procurori vor avea voie sa deschida dosar iar judecatori sa dea sentinte !

    intrucat atat procuri si judecatori dupe cate stiu pun in aplicare legile emise de politicieni si drept consencinta nu trebuie sa le spuna ce sentinte sa dea direct ca-ci oricum incrimineza sau dezincrimineaza fapte dupa bunul plac

  7. Eu unul as compara numele acestor „magistrati” cu listele de magistrati care au semnat de luat la cunostiinta si de aplicare a protocoalelor alea secrete… as face pariu ca trei sferturi din ei, sunt cei care s-au identificat ani de-a randul cu acest mod de operare care incalca drepturile justitiabililor, legile tzarii si Constitutia… pentru genul asta de „magistrati” trebuia sa continue sa existe SIPA

  8. De ce nu ne publicați liste cu semnatarii “Rezoluției …” celor ce-și zic magistrați și luptă pentru păstrare a ce a ajuns “statul de drept”. Ar fi intresantă o amplă investigație jurnalistică precum cea din filmul “Z” ( anul 1969) a lui Costa Gavras în Republica generalilor Grecia, făcută în zile noastre în republica procurorilor România! Am putea afla probabil atunci, că independenții și imparțialii magistrați semnatari sunt membrii discreți, cu legitimație, a unei structuri pe model militarizat, că se fac întruniri, se trasează ordine și că apartenența este remunerată. Și multe altele despre “binefacerile actualui sistem constituțional” pentru democrația actuală din România și cum beneficiază de drepturile legale cetățenil acestei țări.

  9. O sfidare fata de ‘rule of law’ este ca indivizi care au probleme cu justitia, unii chiar mai multe, sa ajunga sa ocupe functii politice importante si sa faca legi. Nu exista vreo garantie ca o persoana care are probleme cu justitia ramane obiectiva si nu va incerca sa faca niste legi care sa o favorizeze daca participa la elaborarea lor. Statele bogate si educate nu isi permit luxul sa tina in functii incompetenti sau corupti. Este inacceptabil ca incompetentii si coruptii sa primesca posturi din cele mai bune si bine platite.

    • @easy
      Nu un „individ” face legi. Nici măcar „niște” indivizi („niște penali”, cum îi place prezidentului să spună), ci Parlamentul. Ceea ce înseamnă că există un control; pe de-o parte Camera Deputaților, pe de altă parte Senatul. Deci, un neica-nimeni nu poate face vreo lege. El poate face o propunere care se dezbate. Dacă „Statele bogate si educate nu isi permit luxul sa tina in functii incompetenti sau corupti”, cum de se întâmplă ca acolo să existe totuși fapte de corupție? Nu suntem țara cea mai coruptă a lumii. Doar propaganda anti-românească o spune.

    • @Vanatoru…
      In cazul in care exista o diferenta convenabila (nu prea mare) intre cei care sustin ceva: proiect,lege, amendament, decizie etc, si cei care sunt impotriva , rezultatul poate fi influentat de votul catorva care au niste interese proprii ori care au obtinut o functie cu ajutorul unui”binefacator” de care depind sau cu care au o intelegere de care profita impreuna, de exemplu, se sustin unii pe altii.Cazurile de coruptie in tarile bogate sunt exceptii, exista mecanisme de control, transparenta, presa si televiziunile isi fac treaba corect,
      exista standarde , sunt stabilite termene si limitari, caietele de sarcini sunt facute publice, in functii nu ajung incompetenti etc.

    • @easy Stimate domn, esti un adevarat tezaur de idei, hai sa zic concepte, desi conceptele ar cam fi altceva, adica ceva serios, gaselnite s.a.m.d. extrem de interesante si, unele, chiar amuzante. Oricum, eu declar public ca m-ai facut mart (ca la table, nu?) cu niste chestii tari. Astfel, am aflat de la dumneata ca exista state educate (adica, pe de o parte, au sapte ani de acasa, dau buna ziua la cei mai in varsta, le cedeaza locul in tramvai, nu baga degetul in nas in public etc., iar pe de alta au mers la scoala, au invatat bine, au intrat la facultate si au absolvit cu examen de licenta, dupa care au facut si unul sau doua masterate) si, marturisesc, nu ma gandisem niciodata la asta. Eh, ce-nseamna sa n-ai imaginatie! Dupa aia am mai aflat ca a tine in functii incompetenti sau corupti reprezinta un lux pe care statele BOGATE si EDUCATE nu si-l pot permite. Pe cale de consecinta inseamna ca este un lux pe care doar statele SARACE si NEEDUCATE (cazul Romaniei, nu-i asa?) si-l pot permite. Mai m-ai luminat si in legatura cu faptul ca este inacceptabil ca incompetentii si coruptii sa ocupe posturi din cele mai bune si bine platite, acestia putand sa aspire doar la posturi mai putin bune si mai modest finantate. Extrem de interesant. Si, mai ales, profund. Mai ai si altele de felul asta? Daca da, te rog sa postezi. Imi voi lua sarguincios notite.

  10. Ma astept ca aceasta judecatoare sa fie infierata CU MANIE PROLETARA de procurori, in special, dar si de unii judecatori care mai au o retributie secreta pe statul statului paralel. Eventual, chiar chemata la DNA pentru ca, atunci cand era pioniera, i-a furat sandvisul unei colege grase.

  11. Când este efectiv separata institutia judecatorului de institutia procurorului pentru a termina cu acest circ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.