Limbajul commediei dell`arte. Masterclass susținut de Stefano de Luca la TNB

Stefano de Luca

Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava”, în parteneriat cu Piccolo Teatro di Milano și cu Teatrul Național „I. L. Caragiale din București organizează, ȋn perioada 21 – 31 martie 2018, un masterclass în commedia dell’arte susţinut de actorul şi regizorul italian Stefano de Luca.

Acest masterclass se va desfășura zilnic, ȋntre orele 10.00 – 14.00, respectiv 15.00 – 17.00 la Sala Media a Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București și își propune inițierea și antrenamentul actorilor în commedia dell’arte.

Stefano de Luca a absolvit Şcoala de Teatru de la Piccolo Teatro di Milano, sub îndrumarea lui Giorgio Strehler. Împreună cu Ferruccio Soleri, a reconstituit spectacolul Arlecchino, slugă la doi stâpâni în ultima viziune scenică, semnată de Strehler. A fost, de asemenea, director adjunct al Academiei Internaționale de Commedia dell’Arte la celebrul Piccolo Teatro.

Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava” se află la cel de-al 11-lea atelier de Arta Actorului, primul de acest fel având loc în anul 2006, prin prezența lui Ferruccio Soleri, care a lucrat cu actorii în tehnicile commediei dell`arte.

Astfel, Centrul „Ion Sava” i-a avut, ca invitați, de-a lungul timpului, pe: Ferruccio Soleri (Măştile commediei dell’arte, 2006), Radu Penciulescu (Shakespeare, 2007 și 2008), Yaemon Yamashina, Yoshito Sekine, Takashi Zenchiku, Noriyoshi Okura și Ryuhei Zenchiku (Teatru japonez Nō, 2009), Andrei Șerban  (Academiile Itinerante de la Ipotești, 2011; Mogoșoaia, 2013; Arad, 2016; ARCUB, 2017), Yuri Kordonsky  (Atelier Cehov, 2017). La finalul anului 2017, Centrul a organizat o întâlnire a Școlilor de Teatru din România (În jurul Artei Actorului. Șapte zile, șapte lecții despre Teatru), atelierul fiind un bun prilej de studiu și dezbatere a metodei de lucru în Arta Actorului.

Invitat timp de 10 zile, Stefano de Luca va lucra într-un ritm susținut cu actorii participanți, pentru aprofundarea noțiunilor de commedia dell’arte. Acest masterclass este totodată și un omagiu pe care Centrul „Ion Sava” îl aduce marelui artist Giorgio Strehler.

Absolvent al Școlii de Teatru de la Piccolo Teatro din Milano, sub îndrumarea lui Giorgio Strehler, Stefano di Luca termină studiile în 1990, obținând diploma în actorie și apoi în regie. Participă la seminarii susținute de Peter Brook, Ian McKellen, Cicely Berry (Royal Shakespeare Company), Carolyn Carlson (Piccolo Teatro) și Lev Dodin (Malîi Teatr, Sankt Petersburg).

Între anii 1995 și 1998, este asistentul de regie al lui Strehler la o serie de spectacole, precum Insula sclavilor de Pierre de Marivaux, Omul cel bun din Seciuan de Bertolt Brecht, Arlecchino. Slugă la doi stâpâni de Carlo Goldoni și La Grande Magia de Eduardo De Filippo. Colaborează, de asemenea, cu Lamberto Puggelli, Carlo Battistoni, Guido Ceronetti.

Printre spectacolele regizate la Piccolo Teatro se numără: Pinocchio, povestea unei marionete de Carlo Collodi; Micul prinț de Antoine de Saint-Exupéry; Darwin…în nori de Luca Boschi, Stefano De Luca, Giulio Giorello; La Barca dei Comici de Carlo Goldoni, precum și: Platonov („Piesă fără titlu”) de A. P. Cehov, prezentat la cea de-a 8-a ediție a Festivalului UTE; Oreste de Vittorio Alfieri, cu Massimo Popolizio și Laura Marinoni, pentru Olimpico Teatro di Vicenza; Ubu Rege de Alfred Jarry, pentru Teatrul Național din Timișoara, 1999 (în limba română), unde în 2014 a regizat și Nopți albe după F. M. Dostoievski; Cursa de șoareci de Agatha Christie, cu Adriana Innocenti; Alcesta de Euripide (în limba maghiară), pentru Teatrul Odry (din cadrul Universității de Artă Teatrală și Film) din Budapesta; Aceste închipuiri de Eduardo De Filippo și Henric al IV-lea de Luigi Pirandello, la Teatrul Radnoti din Budapesta; Baal de Bertolt Brecht și Trei Surori de A. P. Cehov (în limba germană), produs de Teatrul Wilhelma din Stuttgart. A înființat compania independentă de teatru Lupusagnus, cu care a montat Trilogia familiei a dramaturgului italian contemporan Aquilino, Mamma Mammazza (Teatrul Ringhiera di Milano), Verginella (Teatrul Filodrammatici, Milano), Canicani (Teatrul Binario 7 di Monza, Teatro della Cooperativa di Milano).  La Piccolo Teatro, cu ocazia tricentenarului goldonian, pune în scenă, în 2007, La Barca dei Comici și Darwin…în nori, în 2009, un spectacol pentru copii realizat împreună cu Giulio Giorello și Luca Boschi, pentru a celebra două sute de ani de la nașterea omului de știință englez.Printre cele mai recente creații se numără: Don Giovanni de Mozart, produs de Teatrul Social din Como și Asociația As.Li.Co; marele succes din primăvara lui 2010, Îndrăgostiții de Goldoni la Malîi Teatr (Moscova) și la Teatrul Piccolo (Strehler). Tot la Malîi din Moscova montează, cu un succes la fel de mare, Filumena Marturano de Eduardo De Filippo și Slugă la doi stăpâni de Goldoni.  În 2013, montează Otello, realizat cu ocazia bicentenarului lui Giuseppe Verdi, în cadrul As.Li.Co. (Pomeriggi Musicali), jucat la Teatro degli Arcimboldi di Milano.

A predat cursuri de actorie și regie la universitățile din Moscova, Budapesta, Stockholm, Shanghai, precum și la Scala din Milano. A ținut cursuri de commedia dell’arte în cadrul universităților Berkeley, UCLA și GITIS (Moscova).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.