Marea împărțeală a început cu o ciomăgeală: Voi ce ați face cu 10 miliarde de €?

Update Liderii USR PLUS, reuniţi joi în şedinţa Biroului Naţional (BN), au decis să nu susţină noul Plan Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), în valoare de 50 de miliarde de lei, anunţat la începutul săptămânii de liderul PNL Ludovic Orban şi de premierul Florin Cîţu.

În comunicatul presă transmis la finalul şedinţei BN, USR PLUS spune că ”nu va susţine un nou PNDL cu alocări din pix”.

”USR PLUS susţine dezvoltarea localităţilor rurale din România, dar nu prin programe de tip PNDL care înseamnă risipa banilor publici pe criterii politice. Banii din PNDL 1 şi 2 au ajuns în buzunarele baronilor locali. Nu vrem să fim părtaşi în replicarea unor practici de alocări discreţionare de bani către clientela de partid şi cu investiţii fără cap care nu au dus nicăieri la dezvoltarea reală a zonelor rurale”, se arată în comunicat.

USR PLUS precizează că, în ciuda declaraţiilor din spaţiul public nu a existat un acord în coaliţie pe acest program.

”Având în vedere ceea ce s-a întâmplat cu PNDL 1 şi 2, nu putem să ne bate joc în continuare de banii oamenilor, de aceea USR PLUS cere criterii foarte clare de acordare a banilor publici şi un mecanism transparent de alegere a proiectelor care să nu depindă de pixul politic al ministrului Dezvoltării”, se mai arată ân comunicatul de presă.

Cei de la USR PLUS spun că au cerut deja în şedinţa de Guvern o evaluare a rezultatelor PNDL 1 şi 2 şi că propun reluarea subiectului la următoarea şedinţă a coaliţiei cu cifre pe masă.

Anterior, deputatul USR Iulian Bulai a acuzat PNL că „vrea să spargă 10 miliarde de euro în mii de bucăți” pentru a câștiga simpatie în campania internă, fără miza unui mare proiect de țară.

Voi ce ați face cu 10 miliarde de €?
PNL vrea să îi spargă în mii de bucăți pentru a câștiga simpatie în campania internă. Fără miza unui mare proiect de țară. Fix cum a făcut PSD până acum. Fără spitale moderne și fără autostrăzi și căi ferate pentru secolul XXI.
Ce se poate face 10 mld €?
De exemplu:
Autostrada A8 – Tg Mureș – Tg Neamț – Pașcani – Iași – Ungheni plus pod peste Prut. Moddernă și eco. Din banii noștri. A8 și A7. Și
mai rămân bani.
Iată costuri aproximative pe A8:
1 Tg Mures-Tg Neamt : sectorul montan conform SF ar fi undeva la 5 mild euro la un cost aproximativ de 25 mil euro per km.
2) Ungheni-Iasi-Tg. Neamt undeva la 1,1 mild euro conform estimare MPGT. Valoarea reala o vom sti in 2022 cand avem SF finalizat
3) pod Ungheni conform estimare MPGT – 60 mil euro. Valoarea reala dupa ce avem SF finalizat + Acord de Mediu.
In concluzie A8 – 5 mld euro+1,1 mld euro+0,06 mld euro = aprox 6,16 mld euro.
Costuri aproximative pe A7: 3,5 mld euro
Total costuri A8 + A7 = mai puțin de 10 mld €.
PNL nu vrea să gândească macro nici atunci când poate și este factor de decizie. PNL vrea investiții macro doar când e în opoziție. Când e la putere are memorie scurtă și se comportă ca PSD la nivel de investiții strategice macro. Adică dă șpagă pentru clientela de partid.
Domnule Cîțu facem reforme și
investiții pe bune sau ne jucăm de-a guvernarea?
Eu vă invit să investim masiv în autostrăzile Moldovei. Să scriem istorie împreună.
Aștept răspunsul dumneavoastră!, a scris Bulai pe pagina sa de Facebook.

 

Programul „Anghel Saligny” are susținerea UDMR

Programul „Anghel Saligny” nu este un PNDL 3, iar banii nu vor fi acordați pe criterii politice, spune ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.

„Discutăm de trei domenii esențiale de infrastructură locală, nu discutăm de chestii minore aici, discutăm de accesul la apă, discutăm de accesul la sistem de canalizare al cetățenilor, discutăm de acces la gaze naturale, racordarea localităților și gospodăriilor la gaze naturale și discutăm de infrastructură rutieră de drumuri (…). 29% din unitățile administrativ-teritoriale din România nu au acces la o rețea de apă, 57% din UAT-uri nu au acces astăzi la rețea de canalizare, 70% din UAT-urile din România nu au acces la rețelele de gaze naturale, 57% din drumurile județene nu sunt modernizate la standardele actuale în vigoare, iar la drumuri comunale procentul este de 80% drumuri nemodernizate”, a spus la RFI Cseke Attila.

Întrebat ce garanții sunt că în programul „Anghel Saligny” banii nu vor fi acordați pe criterii politice, așa cum s-a întâmplat în programele anterioare de investiții pentru dezvoltarea locală, PNDL 1 și PNDL 2, ministrul Dezvoltării a răspuns: „În primul rând, acest program național de investiții ”Anghel Saligny” nu este un PNDL 3. PNDL-ul este un program național de dezvoltare locală pe 13-14 tipuri de intervenții, domenii de investiții, în care sunt cuprinse foarte multe posibilități de finanțare. Pot să vă spun că la Ministerul Dezvoltării, la orice rundă în care primim facturi în acest PNDL 1 și 2, sesizăm Inspectoratul de Stat în Construcții. Pot să vă spun că media neplății și returnării facturilor de la Ministerul Dezvoltării este de aproape 2%, deci aproape 2% din facturi, 1,84%, cel mai precis, returnăm și nu plătim, acolo unde nu se justifică factura, unde nu se regăsește în practică ceea ce s-a facturat sau sunt alte tipuri de probleme, dar pe de altă parte și în PNDL sunt investiții și domenii care sunt de bun augur. Dar în mod categoric, programul național de investiții „Anghel Saligny” nu este un PNDL 3”.

Chestionat cu privire la diferența majoră dintre PNDL și programul „Anghel Saligny”, Cseke Attila a răspuns: „Diferența majoră este că privește numai aceste trei domenii, care sunt esențiale”.

„Noi nu putem spune că cetățeanul român nu are dreptul să aibă acces la apă sau la sistem de canalizare, nu putem spune că noi nu trebuie să avem acces la gaze naturale. Avem județe în care sistemul de acces la apă și canalizare este în jur de 10%. Deci marea majoritate a localităților nu dispune de acces la rețeaua de apă și apă menajeră, ceea ce chiar nu este în regulă, suntem în 2021. Având aceste situații și nedispersând programul de investiții pe foarte multe domenii, pe 13-14 domenii, cum a fost în PNDL 1 și PNDL 2, care au avut și părți bune, nedispersând, rămânând la aceste trei domenii esențiale, în care la apă și canalizare avem infringement împotriva României, adică pe lângă PNRR și ale programe operaționale, noi trebuie să găsim soluții de finanțare, să ieșim din acest infringement. Pe de altă parte, este o obligație a oricărei guvernări de a aduce această infrastructură fiecărui cetățean din fiecare județ al țării, să aibă acces la apă și canalizare. Deci noi știm aceste situații, știm exact pe UAT-uri, care sunt UAT-urile din fiecare județ care nu au acces la apă și sistem de canalizare, unde sunt probleme cu drumurile și pot să vă garantez că acest program național de investiții nu va fi un program de investiții pe criterii politice. Dacă vreți, ca să am o credibilitate în plus, chiar dacă PNRR-ul astăzi încă nu este aprobat, pot să vă spun că pe fondul pe care Ministerul Dezvoltării îl va gestiona, Fondul Local pentru Tranziție Verde, care înseamnă 2,1 miliarde de euro pentru localități, modalitatea de alocare a resurselor este stabilită în așa fel încât este exclusă orice intervenție politică, pentru că toate UAT-urile din România vor avea acces în sume egale, în limite egale, la finanțare. Deci și aici, la programul național de investiții ”Anghel Saligny”, în mod categoric nu va fi o alocare politică, pur și simplu e nevoie de aceste investiții, pentru a rezolva probleme de infrastructură majoră ale țării”, conchide ministrul Dezvoltării.​

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

3 Comentarii

  1. Ma intreb oare in cate deceni vor fi gata si cat va fi defapt pretul dupa toata intarzierile. Eh cui ii pasa pana se vor termina ele Romania nu va mai exista ca tara. Asa ca nu mai conteaza proiectele astea.

  2. „…, 57% din Unitățile Administrativ-Teritoriale nu au acces astăzi la rețea de canalizare”…
    Independent de prezența lui Atti’ la Ministerul Dezvoltării, de zeci de ani la Eforie-Nord canalizările tîrgului dobrudjean deversează în mare, DIRECT, la nord de plajele turistice. Curenții de mal circulă în vestul Kara-Deniz (Mării Negre otomane) DE LA NORD CĂTRE SUD, deci duc că’ții către plajele populate cu turiști di la iEforii, Nieptun, Uolimpi, ietc., îi vezi cum plutesc vitejește diasupra apiii… :)))
    https://www.youtube.com/watch?v=cbN7TQSGYlI
    La Mamaia nu știu cum e, n-am fost, că nu-s fraier să plătesc aceleași servicii dublu față de Côte d’Azur, da’ la spațiile disponibile acolo sunt absolut sigur că e aceeași situație, n-au avut unde (și nici n-au vrut) să facă o stație dă iepurare păntru că’ți. QED

  3. @ „Nica a lui apetrei”, 12 august 2021 la 12:41
    Mey, aRochiței, urdăreanul ți-a lăsat orbanul prim-menestrel ca să-ți cînte imne patrihoțice la mandolină, acompaniat sub așternut de gurița rotunjită a țurkanei! De ce ești cîrcotaș?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.