Proiectul comun, intitulat Colecţie de costume neconvenţionale, inspirate de arta lui Constantin Brâncuşi, este un exemplu de transpunere în modă şi costum a înaltei spiritualităţi culturale româneşti, care cu siguranţă poate merge mai departe, prin stilizări şi simplificări, într-o direcţie mult mai funcţională, comercială, explorată de industriile creative autohtone.
În perioada 22 martie – 12 aprilie, Institutul Cultural Român de la Varşovia propune publicului polonez un proiect dedicat lui Constantin Brâncuşi, continuu inspirator al artelor contemporane. În centrul atenţiei se vor afla personalitatea şi creaţia brâncuşiană, alăturate designului vestimentar, într-o confluenţă a artelor româneşti şi a secolelor al XX-lea şi al XXI-lea. Două tinere proiectante din România, Alina Gurguţă şi Ellida Toma, vor prezenta publicului varşovian colecţiile proprii, inspirate de Brâncuşi. Proiectul comun, intitulat Colecţie de costume neconvenţionale, inspirate de arta lui Constantin Brâncuşi, este un exemplu de transpunere în modă şi costum a înaltei spiritualităţi culturale româneşti, care cu siguranţă poate merge mai departe, prin stilizări şi simplificări, într-o direcţie mult mai funcţională, comercială, explorată de industriile creative autohtone. În 22 martie, cele două proiectante vor susţine la Facultatea de Design a Academiei de Arte Frumoase din Varşovia o prelegere dedicată creaţiei lui Brâncuşi, ca sursă de inspiraţie pentru designul vestimentar contemporan, urmată de prezentarea Departamentului de Modă din cadrul UNARTE Bucureşti şi de vernisajul expoziţiei de lucrări din colecţiile Synesthezia, semnată Ellida Toma, şi Endless Dress, semnată Alina Gurguţă.
Expoziţia va rămâne deschisă în Galeria Academiei varşoviene până în data de 12 aprilie. Proiectul este realizat în parteneriat cu Facultatea de Design – Catedra de Modă a Universităţii de Arte Frumoase din Varşovia, cu sprijinul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti.
Alina Gurguţă, asistent universitar, doctorand în cadrul departamentului Modă-Design Vestimentar, Facultatea de Arte Decorative şi Design, Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, este implicată în diverse manifestări artistice, în teatru şi televiziune, ca designer şi scenograf de costume. De asemenea, manifestă interes în cercetarea artistică, participând la conferinţe, workshopuri, expoziţii în ţară şi străinătate.
Ellida Toma, doctorand în cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, a absolvit Master Strategii de Modă şi Costum, Facultatea de Arte Decorative şi Design. Este designer, stilist, consultant de imagine, scenograf. Realizează proiecte de teatru şi televiziune, expoziţii, instalaţii, în prezent activează ca designer vestimentar al brandului propriu.
Un punct de plecare în proiectul Alinei Gurguţă a fost fascinaţia personală pentru sculptura lui Constantin Brâncuşi şi îndeosebi pentru Coloana fără sfârşit, operă aşezată în centrul creaţiei artistului. Prin variate încercări de modificare a materialităţii, texturii, volumetriei, culorii şi a gradului de transparenţă realizate la nivelul colecţiei personale, se doreşte transpunerea elementelor caracteristice din opera lui Brâncuşi în costumul neconvenţional. Coloana Infinitului a devenit o rochie nesfârşită şi, aplicând modelul jocului de cuvinte derridian, Endless Column a devenit Endless Dress.
Endless dress este o colecţie de veşminte-obiect, atemporale, alcătuitӑ din opt piese vestimentare, care afişează o imagine riguroasă. Croiul este unul precis, cu linii drepte şi volume complexe, rezultate prin desfăşurarea unor forme simple romboide, atenţia fiind îndreptată spre executarea curată şi îngrijită. Totuşi această stricteţe din croi este uneori atenuată prin introducerea unor detalii de broderie obţinută prin diverse tehnici de împâslire.
Colecţia Synesthesia, semnată Ellida Toma, reprezintă punctul de pornire pentru crearea de elemente sculpturale transpuse într-un obiect de veşmânt. Colecţia de inspiraţie brâncuşiană este un exerciţiu complex, este o încercare personală de a transpune în realitate o iubire imaginară între El, geniul, Brâncuşi şi muza sa, Pogany, dualismul dintre arhaicul lui Brâncuşi şi complexitatea lui Pogany. Sunt creaţii unice, combinaţii între materiale tradiţionale şi avangardiste. Din Pogany are liniaritatea, feminitatea şi eleganţa, iar din Brâncuşi are arhaicul, duritatea, sursa lui de muncă – lemnul, dar într-o formă reinterpretată. Piesele sunt realizate ca nişte sculpturi, menite să trimită privitorul spre universul brâncuşian. Colecţia este o concentrare de piese vestimentare inovatoare, structurate pe o serie de teme precum identitatea, geometrizarea în construcţia volumului, reconstrucţia, deconstrucţia. S-a recurs la structuri și volume, redistribuind proporţiile umane într-o manieră clară, sculpturală, care creează o expansiune tridimensională a formelor ce reclamă principii arhitecturale. Nuanţele alese, texturile şi voluptatea materialelor amintesc de modul în care sculpturile lui Brâncuşi sunt un joc viu al contururilor. Cromatica folosită în realizarea pieselor cuprinde: alb, negru, iar materialele utilizate în realizarea colecţiei sunt texturi naturale şi texturi atipice moderne.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.