Modificări neconstituţionale la Codurile Penale

UPDATE Codul penal și Codul de procedură penală au fost declarate de CCR neconstituționale în ansamblul lor. Astfel, procesul de revizuire al Codurilor penale va trebui reluat. Curtea transmite că în cazul Codului de procedură penală Parlamentul nu a respectat limitele procedurii de reexaminare.
Cu unanimitate de voturi, CCR a declarat neconstituțională, în ansamblul ei, legea de modificare a Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum şi a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, potrivit unui comunicat de presă remis Mediafax.
Curtea a transmis că, în cadrul procesului de reexaminare a legii, Parlamentul nu a transpus în integralitate deciziile Curţii Constituţionale incidente în materie penală.
De asemenea, judecătorii CCR au declarat, cu unanimitate de voturi, neconstituțională în ansamblul ei Legea nr.135/2010 privind Codul de procedură penală, precum și pentru modificarea Legii nr.304/2004 privind organizarea judiciară.
Curtea a transmis că, „în cadrul procesului de reexaminare a legii ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.633 din 12 octombrie 2018, Parlamentul nu a respectat limitele procedurii de reexaminare și nu a transpus toate deciziile Curţii Constituţionale prin care s-a constatat, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, neconstituționalitatea unor norme de procedură penală”.
Astfel, procesul de revizuire a modificărilor aduse Codurilor penale ar trebui reluat de Parlament.

Judecătorii CCR au admis sesizările de neconstituționalitate depuse de partidele de opoziție PNL-USR și de către președintele Klaus Iohannis asupra modificărilor aduse de Parlament Codului Penal și Codului de Procedură Penală.
Potrivit unor surse judiciare, motivul invocat de judecători pentru decizia luată este că Parlamentul nu și-a exercitat obligația de a efectua toate corelările textelor din Codurile penale cu deciziile anterioare ale Curții.
Pe 25 aprilie, PNL şi USR au depus la Curtea Constituţională sesizări în legătură cu proiectul care a modificat Codul penal şi pe cel care a schimbat Codul de procedură penală, iniţiative adoptate de Parlament.
Printre articolele sesizate de opoziţie ca fiind neconstituţionale se numără şi articolul 16 (3) litera a din Codul penal.
„-Art. 16 alin. (3) – lit. a) prevede rezultatul faptei sale, urmărind producerea lui prin săvârşirea acelei fapte. Ori de câte ori legea penală prevede că pentru a putea fi infractiune se impune săvârşirea faptei într-un anume scop, infracţiunea trebuie să fie săvârşită cu intenţie directă, care să rezulte în mod neîndoielnic, din circumstanţele concrete ale cauzei-. Curtea Constituţională, în jurisprudenţa sa constată, prin raportare la art. 1 alin. (5) din Constituţie, a statuat că “orice act normativ trebuie să îndeplinească anumite condiţii calitative, printre acestea numărându-se previzibilitatea, ceea ce presupune că acesta trebuie să fie suficient de precis şi clar pentru a putea fi aplicat; astfel, formularea cu o precizie suficientă a actului normativ permite persoanelor interesate – care pot apela, la nevoie, la sfatul unui specialist – să prevadă într-o măsură rezonabilă, în circumstanţele speţei, consecinţele care pot rezulta dintr-un act determinat. Desigur, poate să fie dificil să se redacteze legi de o precizie totală şi o anumită supleţe poate chiar să se dovedească de dorit, supleţe care nu trebuie să afecteze însă previzibilitatea legii.”Or, dispoziţia cuprinzând condiţia ca intenţia directă „să rezulte în mod neîndoielnic, din circumstanţele concrete ale cauzei” este neclară, inclusiv prin raportare la obiectul dispoziţiei modificate, în sensul că cerinţa impusă de legiuitor şi-ar găsi rostul mai degrabă în cadrul dispoziţiilor referitoare la probaţiune. Astfel, dispoziţia de modificare a art. 16 alin. (3) lit. a) încalcă principiul securităţii juridice, consacrat la art. 1 alin. (5) din Constituţie”, potrivit textului sesizării.
PNL şi USR au transmis, de asemenea, că eliminarea modificprii articolului 35 (1) din Codul penal încalcă prevederile Constituţiei. Şi articolele privind termenele de prescripţie sunt amintite de Opoziţie.
„Diminuarea termenelor de prescripţie a răspunderii penale pentru infracţiuni cu pericol social ridicat, concomitent cu reducerea termenelor speciale de prescripţie a răspunderii penale pune la îndoială aptitudinea sancţiunilor penale de a-şi atinge scopul preventiv. Prin urmare, considerăm că art. 154 alin. (1) lit. b) şi c) şi art. 155 alin. (3) încalcă prevederile art. 1 alin. (3) din Constituţie privind statul de drept, care „impun legiuitorului obligaţia de a lua măsuri în vederea apărării ordinii şi siguranţei publice, prin adoptarea instrumentelor legale necesare în scopul reducerii fenomenului infracţional (…) cu excluderea oricăror reglementări de natură să ducă la încurajarea acestui fenomen.” (Decizia nr. 44/2016) De asemenea, se ignoră cu desăvârşire dreptul victimelor de a avea ele însele parte de o procedură echitabilă, încălcându-se, astfel, art. 124 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia „Justiţia este unică, imparţială şi egală pentru toţi”, precum şi principiul aflării adevărului, „adică dreptul la un proces echitabil al părţii interesate în luarea în considerare a tuturor probelor administrate care contribuie la aflarea adevărului, şi principiul dreptăţii, consacrat de art. 1 alin. (3) din Constituţie ca o valoare supremă a statului de drept” (Decizia nr. 54/2009)”, transmit reprezentanţii celor două partide de opoziție.
Despre Legea de modificare a Codului de procedură penală, Opoziţia precizează că a fost încalcat principiul bicameralismului, în adoptarea proiectului de lege.
Camera Deputaţilor a adoptat, pe 24 aprilie, ca for decizional, proiectele pentru modificarea Codului penal şi a celui de procedură penală. Procedura parlamentară a fost reluată după ce lui Tudorel Toader i s-a reproşat că nu iniţiază OUG pentru aceste modificări. Ulterior Toader a demisionat din funcţia de ministru al Justiţiei, în loc fiind numită Ana Birchall.
Ce argumente a adus Klaus Iohannis în sesizarea făcută la CCR pe codurile penale
Președintele Klaus Iohannis susține în sesizarea făcută la CCR că prin modificarea Codului de procedură penală că a fost din nou încălcată Legea fundamentală prin modificările aduse de către Parlament, precum și principiul bicameralismului.
„Însă, în procedura reexaminării legii – deschisă potrivit art. 147 alin. (2) din Constituție – Parlamentul a adoptat legea criticată cu încălcarea art. 147 alin. (2) din Constituție. Astfel, cu ocazia punerii în acord a unora dintre dispozițiile legii, declarate neconstituționale, cu Decizia nr. 633/2018, Parlamentul, pe de o parte și-a ignorat obligația constituțională de a pune în acord textele din legea criticată cu decizii anterioare ale Curții Constituționale, aspect ce contravine dispozițiilor art. 147 alin. (2) coroborate cu cele ale art. 147 alin. (1) și alin. (4) din Constituție, iar pe de altă parte, în procedura punerii de acord nu a realizat corelările necesare, adoptând reglementări ce contravin principiului legalității, fiind astfel încălcate prevederile art. 147 alin. (2) prin raportare la art. 1 alin. (5) din Constituție”, precizează Iohannis în sesizare.
„Totodată, în procedura de punere în acord a legii, legiuitorul a încălcat și principiul bicameralismului consacrat de art. 61 alin. (2) și art. 75 din Constituție, precum și depășirea limitelor fixate prin Decizia nr. 633/2018”, completează președintele României.
Șeful statului a argumentat că Parlamentul a eliminat articole din Codul de procedură penală, însă fără a introduce normele la care făcuse referire CCR, în decizia de neconstituționalitate.
Astfel, președintele considera că Parlamentul avea deschisă calea reexaminării doar în ceea ce privește introducerea unor astfel de norme, care să acopere situațiile nereglementate și identificate ca fiind necesare de Curtea Constituțională și, în consecință nu putea elimina cu totul intervenția asupra acestui text.
Iohannis mai spunea că Parlamentul a eliminat complet și articolul 220 din Codul de procedură penală, contrar unei decizii anterioare a CCR, în care a constatat că soluția legislativă care permite luarea măsurii arestului la domiciliu, în condițiile în care anterior inculpatul a fost arestat (preventiv sau la domiciliu) în aceeași cauză, în lipsa unor temeiuri noi care fac necesară privarea sa de libertate.
Parlamentul și-a depășit limitele fixate de Curtea Constituțională și în modificarea Codului penal
Iohannis a transmis la CCR și o sesizare cu privire la neconstituționalitate Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum și a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție.
„Parlamentul a adoptat legea criticată cu depășirea limitelor fixate prin Decizia nr. 650/2018. Astfel, cu ocazia punerii în acord a unora dintre dispozițiile legii, declarate neconstituționale, cu Decizia nr. 650/2018, Parlamentul, pe de o parte și-a ignorat obligația constituțională de a pune în acord textele din legea criticată cu decizii anterioare ale Curții Constituționale, aspect ce contravine dispozițiilor art. 147 alin. (2) coroborate cu cele ale art. 147 alin. (1) și alin. (4) din Constituție, iar pe de altă parte, în procedura punerii de acord nu a realizat corelările necesare, adoptând reglementări ce contravin principiului legalității, fiind astfel încălcate prevederile art. 147 alin. (2) prin raportare la art. 1 alin. (5) din Constituție”, arată președintele României, în sesizarea formulată cu privire la modificările din Codul penal.
Președintele vorbea și despre modificările aduse articolului 297 din Codul penal referitor la infracțiunea de abuz în serviciu.
„Față de cele de mai sus, având în vedere – pe de o parte raportul de complementaritate fixat de Curtea Constituțională între art. 132 din Legea nr. 78/2000 și art. 297 din Codul penal referitor la infracțiunea de abuz în serviciu (pct. 213 din Decizia nr. 650/2018), iar – pe de altă parte necesitatea asigurării unei protecții sporite a valorilor sociale și necesitatea existenței unor pârghii legale de natură a descuraja încălcarea unor asemenea valori [ansamblul considerentelor de la par. 621-626 ale Deciziei nr. 650/2018 enumerate la pct. I.3.lit. a) din prezenta sesizare], soluția abrogării art. 132 din Legea nr. 78/2000 contravine art. 147 alin. (2) prin raportare la alin. (1) și (4) ale aceluiași articol din Constituție”, arată textul sesizării.
De asemenea, șeful statului menționa că abrogarea unui articol din Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție a eliminat din actul normativ orice prevedere care are legătură și efect asupra articolului 297 din Codul penal. Iohannis spune că o astfel de abrogare este nejustificată.
„În plus, dacă din rațiuni de corelare legislativă, în măsura în care se aducea vreo modificare art. 297 din Codul penal, aflat în legătură directă cu o normă de incriminare dintr-o altă lege cu dispoziții penale – art. 132 din Legea nr. 78/2000 – s-ar fi putut găsi vreo justificare pentru soluția abrogării art. 132 din Legea nr. 78/2000, în condițiile eliminării oricărei intervenții asupra art. 297 Cod penal, soluția abrogării nu numai că nu își mai găsește vreo justificare, însă lipsește statul de o pârghie legală importantă care să descurajeze încălcarea îndatoririlor de serviciu atunci când funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, ceea ce, prin amploarea sa, poate reprezenta chiar o amenințare la adresa statului de drept”, arată președintele.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

15 Comentarii

  1. slugile psd din ccr si-au dat seama ca e groasa dupa cazul Alexandra si au dat-o la intors de frica poporului. astept editorialul d-lui nistorescu despre serviciile care au acaparat si ccr, precum si mesajul sau de sustinere pentru ciordache, nicolicea, mitraliera, serban nicolae si plesoianu, singurii care mai lupta cu statul paralel!!!

  2. Javre ordinare, penalii din PSD+ALDE+UDMR au distrs Sistemul dde justitie, Romania e un stat aproape esuat!

  3. Frica pazeste pepenii , era posibil sa asistam la reeditarea pataniei Curtii Constitutionale din Republica Moldova in frunte cu Poalelungi , au fost obligati de popor sa demisioneze in bloc acuzati de coruptie .

  4. ziceam în 2017:
    26.04.2017
    Anado Tauriga
    +4
    1). parlamentul de care vorbeste tariceanu, e orice vrei, numai parlament nu; 2). chestia asta, de-i zice tariceanu parlament, voteaza numai impotriva natiunii romane, modificand toate legile in favoarea talharilor. Cum sa fie natiunea romana invingatoare, in conditiile astea? Poate la plans…QED…

  5. Jurnalistul Emilian Isaila pe facebook : ” Decizia CCR , luata in unanimitate , de a respinge Codurile penale A FOST ADOPTATA PENTRU CA NEMERNICII DE LA PSD S-AU SPERIAT ! A fost nevoie de furia unei tari intregi , furie provocata de uciderea a doua fete nevinovate , pentru ca acestia sa renunte la distrugerea sistemului de Justitie . DE CE ACEST PARTID TICALOS NU REACTIONEAZA DECAT DUPA CE OMOARA NEVINOVATI ? ASA E DE 30 DE ANI . DIN 22 DECEMBRIE 1989 . In Romania , nu exista partid care , prin politica iresponsabila , sa fi cauzat moartea mai multor oameni nevinovati . Mai sunt formatiuni politice care au gresit , care au guvernat prost , dar au fost sanctionate de electorat si , pur si simplu , au disparut . Sa ne amintim de PNT-CD , de PD , de PDL si de alte cateva partide . NU A FOST CAZUL FSN , FDSN , PSDR , PSD . Comunistii si-au schimbat numele , dar au supravietuit de fiecare data , MERGAND DIN TICALOSIE IN TICALOSIE , infiltrati in toate straturile societatii . ACUM , CRED CA E INCEPUTUL SFARSITULUI SI PENTRU EI . MULTI OAMENI AU INTELES CA NU SE MAI POATE , CA UN SISTEM CORUPT SI PUTRED VA GENERA NUMAI PERICOL SI MOARTE .”

  6. @garvobist: dar Tariceanu, marele aparator al libertatilor si drepturilor cetatenesti, ce-o zice?
    Observati ca dupa 2 Zile de tacere de la tragedia din Caracal, Taricenau a aparut aseara la Antena 3, l-a atacat pe Johannis, DAR nu a pronuntat cuvintele lui „magice”: „drepturile si libertatile cetatenesti”?!!
    Toate modificarile la TOATA Legislatia pe Justitie, macelarita efectiv timp de 2 Ani jumate de PSD+ALDE, au fost explicate cu mare talent, de fiecare data, de gargaragiul Tariceanu, care invoca de fiecare data „drepturile si libertatile cetatenesti”!
    Taricene, ce-ti facu, bre, CCRul?!
    Ti-a dat cu drepturile si libertatile cetatenesti drept in moalele capului, asa-i?!

    INTREBARE: de ce DUPA Tragedia de la Caracal, NU mai vorbeste Tariceanu despre drepturile si libertatile cetatenesti, el care le scotea din gura toata ziua-buna ziua, desi mai NIMENI(un 4,2%!) nu il lua in seama?!

    Cotidianul, va rog sa dati comentariul!

  7. O curte de căcat, subordonată în totalitate lui Iohanis. Prună a modificat într-o noapte o jumătatea din Codul penal şi ăştia nu sunt în stare după doi ani. Aşa să rămână, să judice instanţele cum le va cade la mănă, după deciziile CCR.

  8. Acuma,intreb si eu : daca aceste Coduri au fost declarate neconstitutionale (adica s-a „muncit” dupa „principiul”hai sa ne facem ca legiferam ),”autorii” n-ar merita penalizati putin la bietele lor salarase de parlamentari ?

  9. @DE RETINUT : pe cat punem pariu ca „spaima”va tine pana prin septembrie,cand reveniti cu forte proaspete din vacanta parlamentara,vor relua „batalia”…acum au facut un pas inapoi,contand pe faptul ca lumea uita ; eu nu cred ca vor renunta

  10. Pe naiba !, membrii CCR sau mare parte sunt unelte murdare, bine platite, ale politicienilor, nu au nici o legatura cu interesele Romaniei si ale romanilor sau cu celebra Democratie. Daca nefericitele fete nu ar fi cazut victime ale acelui nebun, Curtea Constitutionala a Romaniei – unealta politicienilor, ar fi declarat „Constitutionale”, codurile penale. CCR – o gasca mizerabila dar bine platita din banii amaratilor de romani care nici nu stiu bine ce inseamna democratia dar, sunt mintiti cu toata nerusinarea si de politicieni si de acest CCR mizerabil. Doar presiunea situatiei de moment a determinat CCR actioneze asa, fara nici o legatura cu interesele romanilor si nici cu democratia si principiile ei.

  11. Propun reinfiintarea departamentului de cercetari penale a securitatii statului in cadrul careia sa functioneze toti magistratii, fie procurori, fie judecatori. De asemenea, fiecare cetatean sa fie obligat sa dea o informare pe saptamana reprezentantului securitatii de pe strada, scara sau cartierul de domiciliu sau al localitatii unde i se permite sa se deplaseze, despre ce au facut si ce au zis vecinii, cunoscutii si rudele sale. Numai asa Romania va deveni o adevarata societate democratica!

  12. Securistii au avut intotdeauna legislatia lor interna care a batut-o mereu pe cea a tarii. Ca vorbim de securitate , de militie sau justitie, situatia este aceeasi. Pana si tanti Tarcea a calcat in picioare legea tarii respectand niste instructiuni interne, nu mai vorbim de aia mai mici pentru care protocoalele cu securitatea sunt mai ceva ca biblia. Legile sunt pentru fraieri care sunt condamnati prin interpretarea lor.

  13. Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei
    Functia Numele si prenumele Grupul
    parlamentar
    1. Preşedinte Iordache Florin
    preşedinte din 4 oct. 2017 deputat PSD
    2. Vicepreşedinţi Cupşa Ioan
    vicepreşedinte din 4 oct. 2017 deputat PNL
    3. Ion Stelian-Cristian
    vicepreşedinte din 4 oct. 2017 deputat USR
    4. Márton Árpád-Francisc
    vicepreşedinte din 4 oct. 2017 deputat UDMR
    5. Secretari Cătăniciu Steluţa-Gustica
    secretar din 4 oct. 2017 deputat ALDE
    6. Membri Ambrus Izabella-Agnes deputat UDMR
    7. Bădulescu Dorin-Valeriu senator ALDE
    8. Cazanciuc Robert-Marius senator PSD
    9. Dircă George-Edward senator USR
    10. Federovici Doina Elena senator PSD
    11. Florea Oana-Consuela deputat PSD
    12. Gilia Claudia deputat PSD
    13. Gorghiu Alina-Ştefania senator PNL
    14. Halici Nicuşor deputat PSD
    15. Moga Nicolae senator PSD
    16. Nicolicea Eugen deputat PSD
    17. Popa Ştefan-Ovidiu deputat PSD
    18. Predoiu Marian-Cătălin deputat PNL
    19. Scântei Laura-Iuliana senator PNL
    20. Schelean-Şomfelean Valeria-Diana deputat PNL
    21. Tănăsescu Alina-Elena deputat PSD
    22. Ţuţuianu Adrian senator Neafiliaţi
    23. Vasile Daniel deputat Minoritati
    ACEASTA ESTE COMISIA CARE RASPUNDE DE FAPTL CA PT. ADOUA OARA NU ALINIAT C.PENAL si de PROC.PENALA LA DEIZIILE CCR SI DIRECTIVELE UE.Reprez.de la toate formatiunile politice,3 fosti MJ-Iordache,Catalin Predoiu ,R.Cazanciuc care ,toti NU AU RESPECTAT PROIECTELE trimise PARLAM.de MJ Tudorel TOADER! EI isi bat joc-securisti sau nu, acoperiti sau nu de OBLIGATIA ALINIERII CP si CPP la DEC.CCR si Directivele UE in materie.

  14. Mai, talharilor securisti de „dreapta”, acum CCR e in regula, nu mai e controlat de PSD? Nici macar nu ati inteles pe ce s-a bazat respingerea si mai ales CE INSEAMNA!!! E vorba de procedura care trebuie reluata conform, in niciun caz ca nu trebuie sa aiba loc modificarile pe care voi, bestiile securiste le-ati vrea inghetzate!!!
    Principalul neajuns, in afara aspectelor de forma, a fost preluarea partiala, de doar 75% a Deciziilor anterioare ale CCR si e vorba de reasezarea constitutionala a legilor/articolelor care-i deranjau, daca se aplicau, pe camarazii vostri din Securitate!!! E vorba de multe Decizii CCR neaplicate de pe vremea guvernarii canaliei mongole, ceacarul Baseala…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.