Moş Nicolae vine cu o tolbă plină de concerte

Pianista Beata Bilińska, în concert la Sala Radio, sub bagheta dirijorului Horia Andreescu!

Luna decembrie, dedicată în mod tradiţional cadourilor, va aduce şi melomanilor de toate vârstele, iubitori ai unor genuri muzicale diverse, concerte extraordinare pe scena Sălii Radio din Bucureşti: colinde şi cântece de Crăciun, invitaţi speciali din străinătate şi artişti români reveniţi în ţară special pentru a încânta publicul român.

Seria evenimentelor lunii decembrie va debuta vineri, 7 decembrie la ora 19.00, prin concertul susţinut de “Orchestra Naţională Radio”, în colaborare cu Institutul Polonez Bucureşti, cu participarea pianistei de origine poloneză Beata Bilińska, remarcată în numeroase concerte prezentate în întreaga lume. Derulat sub bagheta unuia dintre cei mai aplaudaţi dirijori români, Horia Andreescu, programul serii include lucrări inedite, mai rar interpretate în România.

Concertul va începe cu piesa de orchestră “Scoarţe”, creaţie a compozitorului român Mihai Moldovan, partitură distinsă în 1970 cu “Premiul de Creaţie” al Uniunii Compozitorilor. Programul va continua cu “Burlesca pentru pian şi orchestră”, de Richard Strauss, o fantezie muzicală cu accente umoristice, lucrare rămasă în memoria spectactorilor bucureşteni prin interpretarea ilustră de la începutul anilor ’60, oferită publicului de către legendarul pianist Sviatoslav Richter, în compania dirijorului George Georgescu, înregistrare păstrată în Fonoteca de aur a Radiodifuziunii Române. Seara se va încheia cu partitura lui Rahmaninov – “Dansuri simfonice”, lucrare cu accente puternic romantice, prezentată în primă audiţie la Philadelphia în 1941.

Sâmbătă, 8 decembrie, la ora 19.00, pianista poloneză Beata Bilińska va reveni în faţa publicului bucureştean într-un recital extraordinar: Frederic Chopin: “Balada nr. 1 în sol minor”, patru dintre mazurcile celebrului compozitor, “Tarantella în La bemol major, op. 43”, “Andante Spianato” şi “Marea Poloneza în Mi bemol major”, preludii ale compozitorului polonez Karol Szymanowski şi “Sonata a 2-a în si minor”, semnată de Serghei Rahmaninov. Evenimentul este de asemenea realizat în colaborare cu Institutul Polonez din Bucureşti.

Horia Andreescu este astăzi dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu”. Fondator al orchestrei de cameră “Virtuozii” din Bucureşti, profesor dr. al “Universităţii Naţionale de Muzică” din Bucureşti, Horia Andreescu a fost mulţi ani director artistic şi dirijor şef al “Formaţiilor Muzicale Radio”.

Studiile sale la “Universitatea de Muzică” din Bucureşti (compoziţie şi dirijat cu profesori excepţionali), la “Academia de Muzică” de la Viena (cu Hans Swarowski şi Karl Osterreicher), precum şi cursurile cu Sergiu Celibidache sunt o bază solidă a devenirii sale dirijorale.

Pianista poloneză Beata Bilinska

Dintre colaborările lui Horia Andreescu cu orchestre din România şi străinătate – mai cu seamă din Germania, unde numără 13 ani ca „dirijor oaspete permanent” la “Rundfunk Sinfonieorchester” din Berlin, 10 ani cu aceeaşi funcţie la “Dresdner Philharmonie” şi 21 de ani la “Staatskapelle Schwerin”, există peste 60 de înregistrări pe piaţa discografică, dintre care 16 cu orchestre din Europa. “Integrala Enescu” (8 CD-uri), editată de „Electrecord” şi „Olympia–Londra” contribuie consistent la cunoaşterea de la Tokyo până la New York a acestui mare compozitor.

Colaborarea dirijorului Horia Andreescu cu multe alte orchestre, de pildă “London Symphony Orchestra”, “Wiener Symphoniker”, “Royal Philharmonic Orchestra”, filarmonicile din Amsterdam, Stuttgart, orchestrele simfonice din Ierusalim, Nagoya, “BBC Scottish”, orchestrele radio din Madrid, Leipzig, precum şi turneele individuale sau cu “Orchestra Naţională Radio” şi Filarmonica „George Enescu” la festivaluri ca “Wiener Festwochen”, “Dresdner Festspiele”, “Europa Musicale Munchen” şi, fireşte, Festivalul Internaţional „George Enescu” de la Bucureşti, rotunjesc succinta prezentare a acestui dirijor.

Pianista de origine poloneză Beata Bilińska este deja un nume apreciat pe marile scene internaţionale de profil. A studiat la Academia de Muzică “Szymanowski” din Katowice sub îndrumarea profesorului Andrzej Jasiński, urmând apoi să lucreze în cadrul Facultăţii Academiei ca profesor asociat. Formarea sa artistică se mai datorează şi îndrumării unor reputaţi artişti precum: Lee Kum Sing, John Perry, Krystian Zimerman.

A participat la numeroase Festivaluri din Polonia, efectuând şi turnee în SUA, Bulgaria, Franţa, Italia, Germania, Slovacia, Irlanda, Elveţia, Austria ş.a.

Beata Bilińska a fost distinsă cu Premiul al II-lea la Concursul “Arthur Rubinstein in Memoriam” (1993), a fost finalistă a ediţiei a 46-a a Concursului “Ferruccio Busoni” (1994) şi a obţinut Premiul I al Concursului “Rina Sala Gallo” (2002).

Discografia sa este deja extrem de bogată, relevând un vast repertoriu, dintre premiile obţinute pentru CD-urile lansate amintim: Premiul “Pizzicato Supersonic” (2005, 2006, 2007), Premiul “Joker” (2007), Premiul “MIDEM Classical” (2008), Premiul “Scherzo” (2008), Premiul “Musica” (2008).

Corul de copii Radio, Grupul Psaltic “Potirul” şi “Cantate Domino”, în Concert

Corul de Copii Radio

Crăciunul nu e sărbătoare fără colinde, brad împodobit, miros de cozonac şi de alte bunătăţi, figura dragă a lui Moş Crăciun şi cei apropiaţi alături de care trăim aceste mici bucurii. Atmosfera plină de linişte şi pace a Crăciunului ne pătrunde în suflet în fiecare an prin cetele de colindători care aduc în casele noastre vestea Naşterii Mântuitorului. Şi cum puţini dintre noi mai au astăzi ocazia să primească grupuri tradiţionale de colindători, vă aşteptăm cu mic cu mare duminică, 9 decembrie, ora 19.00, la Sala Radio, la un concert extraordinar de colinde şi cântece de Crăciun. Trei ansambluri se vor întrece în măiestrie: Corul de Copii Radio (dirijor: Voicu Popescu, pianist: Camelia Chiţibea), Grupul psaltic al Mânăstirii „Radu Vodă” (dirijor: Nicuşor-Laurenţiu Constantin) şi Corul bărbătesc „Cantate Domino” al Seminarului Teologic Ortodox Bucureşti (dirijor: Răzvan-Constantin Ştefan).

„Trei crai de la răsărit”, “Bună dimineaţa la Moş Ajun”, “Flori, dalbe flori”, “Mărire-ntru cele ‘nalte” şi alte coline tradiţionale româneşti, alături de cântece de Crăciun de pe alte meleaguri – ca “Jingle bells” sau “The Little Drummer Boy” – dar şi urări populare ca “Pluguşorul” vor invita publicul la o seară de vis şi copilărie, prilej de a intra în atmosfera caldă a sărbătorilor mult aşteptate.

Evenimentul este inclus în seria concertelor dedicate Zilei Internaţionale a Cântului Coral.

Înfiinţat în 1945, Corul de Copii Radio a avut o evoluţie spectaculoasă încă de la apariţia sa în peisajul muzical românesc. Aici şi-au deschis calea carierei artistice Ileana Cotrubaş, Silvia Voinea, Maria Hurduc, Cornelia Angelescu, Voicu Enăchescu, George Crăsnaru, Dan Dumitrescu, Roxana Briban, Roxana Constantinescu şi mulţi alţii. În ultimii ani, sub îndrumarea dirijorului Voicu Popescu, asistat de pianista Camelia Chiţibea, ansamblul explorează noi forme de expresie artistică şi este implicat în numeroase proiecte internaţionale.

Recitalurile, concertele „a cappella”, contribuţiile aduse interpretărilor unor capodopere vocal-simfonice alături de Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Filarmonica din München, Orchestra de Stat Bavareză, sub bagheta unor mari maeştri români şi străini ca: Iosif Conta, Ludovic Bacs, Horia Andreescu, Cristian Badea, Jing Wang, Lawrence Foster, Wayne Marshall, Zubin Mehta, au dezvăluit deosebitele calităţi interpretative ale formaţiei. Cele peste 50 de participări la festivaluri, turnee artistice şi concursuri internaţionale în aproape toate statele Europei, în Japonia, SUA şi Canada, au adus tinerilor artişti preţioase distincţii şi premii şi au contribuit la acordarea, în 2004, de către Federaţia Corurilor din UE, a titlului de „Ambasador Cultural al Uniunii Europene”.

Corul de Copii Radio

Grupul Psaltic „Potirul” a luat fiinţă, în anul 2007, din iniţiativa şi cu sprijinul Preacuviosului părinte Arhim. Nectarie Şofelea, stareţul Mânăstirii „Radu-Vodă” din Bucureşti, moment în care grupul a primit titulatura actuală, dată de însuşi Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

Şi-a început activitatea prin susţinerea răspunsurilor liturgice în strana mânăstirii. Cu timpul, grupul s-a mărit, cuprinzând în prezent 20 de membri, absolvenţi şi studenţi ai Facultăţii de Teologie, masteranzi şi elevi ai Seminarului Teologic din Bucureşti. Grupul psaltic „Potirul” îşi desfăşoară activitatea liturgică şi concertistică sub conducerea lui Nicuşor-Laurenţiu Constantin, protopsaltul mânăstirii şi profesor de muzică la Seminarul Teologic din Bucureşti.

Grupul coral a susţinut numeroase concerte în locaşul de cult al mânăstirii, cu ocazia sărbătorilor de Paşti şi Crăciun şi a imprimat mai multe compact-discuri, inclusiv cel dedicat colindelor tradiţionale în stil psaltic: „Colindăm colind duios” (2012).

În prezent, formaţia corală a Seminarului din Bucureşti, Corul Bărbătesc „Cantate Domino” activează sub îndrumarea profesorilor: Răzvan-Constantin Ştefan, Marian Colţan şi Nicuşor-Laurenţiu Constantin, valorificând tezaurul muzical românesc şi universal (monodic-bizantin-psaltic, polifonic şi armonic), prin conferirea unor noi valenţe interpretative.

Ansamblul a fost distins cu mai multe premii naţionale şi internaţionale, dintre care amintim Medalie de argint – World Choir Games – Cincinnati, Ohio, SUA, iulie 2012 şi „Grand Prix” la Festivalul-Concurs coral internaţional “Friends of Bulgaria”, Albena – Bulgaria, iunie 2011. Corul „Cantate Domino” a susţinut concerte pe scena Ateneului Român, la Sala Radio, Sala Dalles, Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti ş.a. şi a efectuat turnee de succes în SUA, Franţa şi Austria.

“Forever Standards”, în Stagiunea de jazz

Stagiunea de Jazz la Teatrul ACT

În ajun de Moş Nicolae, când acasă şosetele sunt pregătite pentru daruri, când lumea exersează refrenele „Leru-i ler” şi „Florile dalbe”, la Teatrul “Act” din Bucureşti, la ora 19.00, “Stagiunea de Jazz Radio România Cultural” şi “Formaţiile Radio” punctează un nou „jazz-act”, menit să scoată publicul din rutina sonoră de sezon. George Natsis – pian, Adrian Mircea Flautistu – contrabas şi Vlad Popescu – baterie o vor avea invitată pe Elena Moroşanu – voce, pentru o seară „Forever standars”.

Nu se doreşte o „întoarcere la clasici” prin gesturi sonore tipice, pedagogice chiar, ci mai degrabă se formulează construcţii „jazzy” într-o strânsă relaţie a trecutului cu prezentul. De fapt, seara se va axa intens pe ideea alternativelor sonore, pentru ca publicul să-şi activeze propriul mecanism analitic. Pe de-o parte, din această zonă a memoriei afective s-a extras argumentul „Forever standars”, nu din motive de marketing artistic, deoarece implicarea publicului este esenţială pentru consonanţa senzitivă, aprobatoare, comună. Pe de altă parte, potenţa artistică a protagoniştilor se va decela progresiv sau modulator în „efecte jazzy”, în fapt, un atu evident al muzicienilor dobândit în timp prin experienţă.

Patina timpului a standerdelor – jazz, cu trimiteri clare către propriul „remember” cultural, va fi evidenţiată prin procedeele muzicale actuale, masterizată prin pulsul concret al prezentului, păstrându-i, unde este cazul, ”turaţiile” tezaurizării existente pe vinilul de altădată.

Va fi o seară a expresiei sonore ilustrative, foarte bine identificată de artişti, motivată şi de anvergura lor în acest spaţiu stilistic. Ei se vor pronunţa prin sunet, fără sensuri confuze, dar cu tentele relative consacrate ale muzicii universale.

Concert pentru patru harpe

Formaţia White Harps

Institutul Italian de Cultură vă invită marţi, 11 decembrie, la ora 19.00, la Sala Majestic a Teatrului “Odeon”, la un concert inedit.

Va fi o seară muzicală dedicată Crăciunului: o ocazie de a asculta un repertoriu rafinat interpretat de un grup neobişnuit şi, în acelaşi timp, va fi şi ocazia pentru ca toţi prietenii culturii italiene să se întâlnească şi să-şi facă urările de Sărbători Fericite

Cvartetul de Harpe “White Harps” a luat fiinţă în 1993 şi de atunci succesul de care s-a bucurat a fost tot mai mare. “White Harps” s-a născut din nevoia de a experimenta noi valenţe acustico-expresive ale harpei, nevoie care se împlineşte prin abordarea mai multor genuri muzicale şi propunând un repertoriu care merge de la Vivaldi la Gershwin, de la motivele clasice la dansurile spaniole, de la piesele jazz la cele contemporane. Cuceriţi de particularităţile ieşite din comun ale grupului, cunoscuţi compozitori italieni, precum Giorgio Gaslini şi Fabrizio Francia, au compus şi dedicat grupului noi opere. Membrele cvartetului, Sabina Baratella, Alessandra Targa, Alice Belardini-Pini, Giulia Rettore, după terminarea studiilor cu rezultate excelente, s-au perfecţionat cu maeştri de renume internaţional şi au participat la numeroase concursuri naţionale şi internaţionale unde s-au clasat mereu pe primele locuri. Pe lângă activitatea concertistică, se dedică şi activităţii didactice şi colaborează cu orchestre de renume.

În program: “Jesu, Joy of Man’s Desiring”, de Johann Sebastian Bach (1685-1750), “Lineamenti”, de M Righetti (1966), “Trittico”, de Carlos Salzedo (1885-1961), “Danza”, de Ernesto Halffter (1905-1989), “Asturias”, de Albeniz (1860-1909), transcriere de M. Fioravanti, “Malaguena”, de Ernesto Leucona (1896-1963), “La Ragazza”, de B. Andres (1941), “Andro and his cutty gun”, compositor anonim, transcriere, M. Belluzzi, “La vita è bella”, de Nicola Piovani (tr. A. Targa), “Concerto” de R. Roger şi “Brazileira” de Darius Milhaud.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.