Puterea luminii

Nathalie Daoust expune la Sibiu

Până pe 3 iunie, Casa Albastră din Piața Mare nr. 5 găzduiește expoziția „Korean dreams“ („Vise coreene“), semnată de artista foto canadiană Nathalie Daoust.

Născută în 1977, artista născută la Montreal a dezvoltat de-a lungul anilor un stil inconfundabil care demontează reperele vizuale în scenele pe care le surprinde, infuzând fiecare moment cu jocuri de lumină eterice. Rezultatul sunt fotografii a căror forță vine tocmai din deturnarea sensului vizual, fie că atenția ei s-a concentrat asupra unor camere de hotel din New York, fie că a ­transpus privitorii în contexte implicate în comerțul sexual în Tokyo sau Brazilia, ori în peisaje elvețiene care devorează corpuri umane expuse luminii.

Granițele fotografiei

La Sibiu, Daoust arată imaginile din proiectul său cel mai provocator. Dacă portretele sau peisajele din celelalte serii ale sale accentuează modurile în care societatea ori contextul natural intervine asupra individului, imaginile surprinse de Daoust în Coreea de Nord spun povestea unei societăți în care valoarea persoanei este complet integrată într-o ideologie de stat.

Cum străinilor nu le este permis să iasă noaptea din hotelul în care sunt repartizați, iar fotografiile sunt permise numai în locuri aprobate de stat, artista a folosit, pentru a surprinde imaginile din expoziție, o cameră cu un cablu ascuns prin care declanșa obturatorul dispozitivului foto. Secvențele surprinse astfel par să fi intrat direct în perspectiva estetică formulată de Daoust: „Încă de la primele mele experimente în fotografie am fost fascinată de comportamentul uman și de diferitele sale realități, de dorința umană de a trăi într-o lume a viselor. Estetica noului meu proiect continuă această explorare vizuală la granița dintre vis și realitate, dar de această dată ea îmbrățișează escapismul unei țări și actul de a se pierde în ea. Obiectivul meu, ca artist, este să împing granițele fotografiei prin metode experimentale, de a lucra cu medii noi și de a descoperi noi tehnici în camera obscură“, spune artista.

Adevărul ascuns

Artista povestea că folosise aceeași tehnică de a fotografia pe ascuns în alte călătorii, încă de când avea 17 ani, dorind să surprindă oameni şi scene care nu sunt influențate deloc de prezența aparatului. Totuși, experiența ei nord-coreeană nu a semănat deloc cu ceea ce știa. După câteva zile în care își făcea fotografiile ca de obicei, și-a dat seama că începe să aibă porniri destul de paranoice. Se temea că însoțitorii ei locali bănuiesc ceva în legătură cu imaginile pe care le urmărește, așa că și-a ascuns filmele folosite în tot felul de locuri din camera de hotel. Mai mult, oprită de o patrulă care a vrut să-i verifice aparatul, Daoust a fost salvată numai de faptul că folosea o cameră cu film, astfel că oamenii în uniformă nu au putut să vadă nicio imagine pe loc, astfel că aparatul i-a fost înapoiat. Artista povestea că atunci când a fost dusă să fotografieze statuia lui Kim Jong-un, un gardian a verificat imaginile surprinse de fiecare persoană din grup. Fotografiile care nu respectau regula de a nu tăia picioarele sau capul liderului erau șterse. De fiecare dată când avea impresia că soldații vorbesc despre ea, Daoust povestește că își regla aparatul astfel încât la cel mai mic semn că i-ar putea fi confiscat filmul să poată să șteargă toate imaginile surprinse prin supraexpunere.

Samantha Small, curator la Muzeul Guggenheim, a detaliat punctele de tensiune din „Visele coreene“: „Cel mai recent proiect al fotografei Nathalie Daoust, «Vise coreene», reprezintă o serie complexă care abordează vacuitatea neliniștitoare a Coreei de Nord. Pierzându-și vălul cu lentilă, aceste imagini dezvăluie o țară care pare să existe în afara timpului, ca un miraj coregrafiat cu atenție. Daoust și-a petrecut o mare parte din carieră explorând lumea himerică a fanteziei: dorințele ascunse care îi îndeamnă pe oameni să viseze, să se îmbrace, să treacă dincolo de limitele convenției și să scape de realitate. Cu expoziția «Vise coreene», ea explorează acest impuls escapist nu ca o alegere individuală, ci ca un mod de viață forțat unei ­întregi națiuni. Daoust își obturează în mod deliberat fotografiile în timpul etapei de dezvoltare, pe măsură ce straturile de film sunt decolorate, imaginile sunt înăbușite până când faptele devin «pierdute» în proces și se dezvăluie un sentiment de detașare de realitate. Această metodă de cameră întunecată mimează modul în care informațiile sunt transferate în Coreea de Nord – fotografiile, cum ar fi oamenii din Coreea de Nord, sunt tratate până când adevărul care stă la bază nu este altceva decât un blur. Imaginile rezultate vorbesc cu societatea nord-coreeană despre lipsa de informații și despre adevărul ascuns“.

Curatorul evenimentului de la Casa Albastră deschis miercurea trecută este Adrian Luca, de la Muzeul Național Bruckenthal.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Tupa 152 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.