Nevoia de Superman

Ediţia cu numărul 56 a Festivalului de la Valladolid s-a încheiat cu un palmares care reflectă generos tendinţele principale ale selecţiei. Comedia a ieşit învingătoare, deşi „Spicul de aur” nu a revenit principalelor favorite, ci peliculei belgiene „Hasta la vista” de Geoffrey Enthoven. Mica poveste despre trei amici cu diferite grade de handicap (un paralitic, un paraplegic şi un nevăzător) care pleacă în Spania pentru a frecventa un bordel „specializat în oameni ca ei” are un umor negru contrabalansat de compasiune şi de paranteze sentimentale. În fond, asistăm la un road movie despre oameni disperaţi să aibă parte de bucuriile inaccesibile ale vieţii, nu despre nişte vicioşi. Nu este prima dată când un film care reactivează bunele sentimente se impune în faţa unor opţiuni mai riscante, ca, de pildă, producţia canadiană „Starbuck” de Ken Scott şi cea irlandeză intitulată „The Guardian” de John Michael McDonagh, recompensate pentru interpretarea lui Patrick Huard şi, respectiv, Brendan Gleeson.

Prima este inspirată din realitatea băncilor de spermă. Un bărbat de aproape 40 de ani, care ezită să-şi asume răspunderea unei familii şi e un fel de adolescent întârziat, se trezeşte într-o bună zi că a devenit ţinta unui proces prin care 133 de tineri cer să-şi cunoască tatăl, aflând, pe căi oculte, că el ar fi donatorul-campion aflat la originea apariţiei lor pe pământ. Deşi acuzat de iresponsabilitate de cunoscuţi şi de copiii ignoraţi până acum, eroul se dovedeşte un ins altruist, care încearcă să intervină ca un fel de „înger păzitor” în vieţile lor. Sau ca un fel de Superman. Ideea că această „minune a medicinei” a adus numai şi numai fericire este ironizată suficient de clar, ca şi victoria în justiţie a avocatului care câştigă procesul şi eroului i se recunoaşte, chipurile, dreptul la anonimatul donatorului. Conţinând multe analogii cu politica globală şi multe trimiteri cinematografice, „Starbuck” are un tonus comic remarcabil şi reuşeşte să-şi atingă ţinta principală: adeziunea publicului.

Scenă din Hasta la vista a regizorului Geoffrey Enthoven

Dovedind că preţuirea cinematografului de autor nu exclude peliculele foarte agreate de spectatori, autorii selecţiei de la Valladolid au mai inclus şi irlandezul „The Guard” de John Michael McDonagh, o comedie poliţistă plină de săgeţi otravite la adresa thrillerelor hollywoodiene. Interpretat de bine-cunoscutul actor Brendan Gleeson, un „rău de serviciu” în multe filme americane, eroul principal este un ofiţer de poliţie dintr-un orăşel irlandez cu o criminalitate nespectaculoasă. Atunci când apare aici „marele caz” de confruntare cu mafia internaţională a drogurilor, el se vede nevoit să colaboreze cu un agent FBI de culoare. Situaţia este generatoare de umor ireverent, pentru că poliţistul irlandez nu se teme să fie „incorect politic” şi să-l tachineze tot timpul anchetei pe colegul său de peste ocean. Iar proverbialele resentimente dintre irlandezi şi englezi sunt, de asemenea, o sursă inepuizabilă de umor pe muchie de cuţit. Regizorul McDonagh îşi construieşte inteligent situaţiile comice pe polemica furioasă cu clişeele genului şi îl transformă pe poliţistul bădăran jucat de Brendan Gleeson într-un fel de erou de western de tipul „unul singur împotriva tuturor”, un poliţai de provincie cu puteri de Superman. „The Guard” are şansele de a deveni un succes internaţional graţie eficienţei comice, dar şi aportului unor actori cu statut hollywoodian, precum Gleeson şi Don Cheadle (interpretul agentului FBI).

Şi pentru că tot am amintit de nevoia de Superman, trebuie să spunem că trimiterile la eroul de bandă desenată i-au purtat noroc şi reprezentantului României în selecţie. „Superman, Spiderman sau Batman” de Tudor Giurgiu a fost premiat de juriul secţiunii principale drept „Cel mai bun scurtmetraj european”. Aceasta i-a adus un premiu în valoare de 2.000 de euro, dar şi calitatea de nominalizat la „Premiile Academiei Europene de Film”. Alături de alte 14 filme premiate în festivaluri europene (precum cele de la Berlin, Rotterdam, Villa do Conde, Ghent, Bristol, Cracovia, Corck etc.), scurtmetrajul nostru va concura pentru Oscarul european 2012. După un scenariu de Doru Lupeanu, pelicula spune povestea unui puşti de cinci ani a cărui mamă este internată în spital pentru o boală foarte gravă de inimă. Din discuţia tatălui cu doctorul băiatul înţelege că salvarea ar putea veni de la un transplant. Cum găsirea unei noi inimi pare aproape un miracol, copilul îşi doreşte să fie un supererou din familia lui Superman. Foarte bine primit la vizionarea din Teatrul „Calderon”, filmul reuşeşte să transmită emoţie cu simplitate, ocolind accentele melodramatice. Iar momentul când Tudor Giurgiu a primit premiul pe scenă, de mână cu fiul său de vârsta protagonistului, va rămâne în antologia afectivă a festivalului.

Superman, Spiderman sau Batman, de Tudor Giurgiu, Cel mai bun scurtmetraj european la Valladolid

Pentru regizorul nostru este foarte onorant să figureze în palmaresul acestui prestigios festival european, alături de cineaşti precum francezul Robert Guediguian, al cărui lungmetraj „Zăpezile din Kilimandjaro” a câştigat premiul „Spicul de argint”, sau de poloneza Agnieszka Holland, premiată pentru regia filmului „Pe întuneric”. Inspirat din drama unui grup de evrei ascunşi în canalele oraşului în ultimul an al celui de-al Doilea Război Mondial, cel de-al doilea film este candidatul Poloniei la „Premiile Oscar”. Printre titlurile cuprinse în palmares se află şi „Under the Hawthorne Tree” de Zhang Yimou, o delicată poveste de dragoste confruntată cu ororile revoluţiei culturale din China anilor ’70, a cărei protagonistă, Zhou Dongyu, a fost premiată pentru interpretare. Un trofeu important, cel pentru debut, care poartă numele cineastei Pilar Miro, a revenit unei regizoare din Spania, Paula Ortiz, pentru „De la fereastra mea până la a ta”. Filmul spune povestea a trei femei din trei epoci diferite, firul narativ care le leagă desfăşurându-se în jurul luptei lor pentru dragoste şi demnitate. Una dintre interprete, Maribel Verdú, a fost recompensată cu un „Spic de aur” onorific pentru importanta sa carieră cinematografică, o recunoaştere intimidantă pentru această actriţă încă tânără, cu o filmografie foarte densă. Reunind personalităţi de prim-plan ale cinematografului internaţional, dar şi noi cineaşti demni de a fi urmăriţi de acum înainte, Festivalul de la Valladolid şi-a încheiat ediţia cu numărul 56 cu un bilanţ entuziasmant: numărul spectatorilor a crescut faţă de ediţia predecentă, iar calitatea programului a fost unanim recunoscută. Iar pentru ca publicul să rămână cu un gust optimist, în gala de închidere a fost prezentată, în afară de concurs, o altă comedie plină de savoare şi de situaţii excentrice, „Superclasic” de Ole Christian Madsen, pelicula care va reprezenta Danemarca la „Premiile Oscar”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Dana Duma 34 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.