Olandezii încă țin blocată afacerea corvetelor

Compania olandeză Damen Schelde Naval Shipbuilding (SNS) BV a pierdut la Curtea de Apel procesul intentat Ministerului Apărării prin care cerea anularea procedurii de atribuire a contractului 1,2 miliarde de euro pentru achiziția de către România a patru corvete militare dar pe rolul instanțelor mai există alte trei dosare în care olandezii au formulat cereri în contradictoriu cu autoritățile române. Din acest motiv, Ministerul Apărării nu poate semna contractul cu francezii de la Naval Group declarați câștigători.

”Decizia Curții de Apel București pronunțată luni, 13 iulie, în dosarul nr. 21131/3/2019, reprezintă un pas major în clarificarea aspectelor legale referitoare la achiziția corvetelor multifuncționale. Înzestrarea Forțelor Navale Române cu nave moderne, care să contribuie la întărirea securității naționale ca stat riveran la Marea Neagră, reprezintă o prioritate pentru Ministerul Apărării Naționale. Precizăm că Ministerul Apărării Naționale va depune toate eforturile pentru finalizarea tuturor dosarelor aflate pe rolul instanțelor în conexiune cu acest program esențial de înzestrare, astfel încât procedura de achiziție să poată fi finalizată în cel mai scurt timp posibil, în condițiile legii, cu maximă transparență și cu protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României”, susțin reprezentanții Ministerului Apărării.

Conform acestora, în acest moment, pe rolul instanțelor de judecată sunt înregistrate în total trei dosare în care compania Damen Schelde Naval Shipbuilding (SNS) BV, a formulat cereri în contradictoriu cu Guvernul României sau Ministerul Apărării Naționale, astfel: Dosarul nr. 4113/2/2019, aflat pe rolul Curții de Apel București – contestație atribuire Decizia 1026/26/06/2019 emisă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Acest dosar a fost suspendat până la soluționarea definitivă a dosarului 21131/3/2019.

MApN a formulat, la data de 14 iulie 2020, cerere de repunere pe rol; Dosarul nr. 6869/2/2019, înregistrat la Curtea de Apel București, având ca obiect cererea formulată de Damen SNS BV pentru anulare act administrativ (adresa nr. A3/10084/28.10.2019). Prin Sentința nr. 558/08/07/2020, Curtea de Apel București a respins ca neîntemeiată acțiunea. Hotărârea instanței nu este încă motivată; Dosarul nr. 47/2/2020, aflat pe rolul Curții de Apel București, formulat de Damen SNS BV în contradictoriu cu Guvernul României, pentru anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”. În cauză, MApN a formulat cerere de intervenție principală. Primul termen de judecată a fost fixat la data de 22 septembrie 2020. După soluționarea definitivă a dosarelor menționate, Ministerul Apărării Naționale va avea temeiul legal pentru finalizarea procedurii de achiziție.

Compania olandeză Damen arată, într-un comunicat de presă, că va ”căuta în continuare o clarificare definitivă a suspiciunilor publice, a scurgerilor de informații clasificate și a controverselor nefondate din media”. Compania susține că a solicitat acces la documentația ofertelor pentru licitația privind corvetele, lucru care le-a fost refuzat, astfel că Damen a deschis și alte procese în justiție. „Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitație publică afectează reputația programelor de achiziții din România atât în țară, cât și în străinătate și este o consecință îngrijorătoare”, arată compania Damen. Olandezii sunt proprietarii șantierului naval de la Galați și administrează șantierul de la Mangalia, fostul Daewoo Mangalia Heavy Industries.

Grupul francez Naval Group va construi cele patru corvete pentru Forțele Navale Române, după ce Romtehnica l-a declarat câștigător în iulie 2019. Programul de achiziție se derulează în conformitate cu procedurile prevăzute de Hotărârea de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”.

Scopul acestui program de înzestrare este achiziția a patru corvete multifuncționale pentru Forțele Navale și achiziția de muniții și a suportului logistic inițial aferent navelor (pentru primii doi ani de la livrarea fiecărei nave). Corvetele vor fi capabile să execute misiuni în următoarele domenii de luptă: AAW (lupta împotriva amenințărilor aeriene), ASuW (lupta împotriva navelor de suprafață), ASW (lupta împotriva amenințărilor submarine), EW (război electronic), NGS (sprijin cu foc la litoral).

Construcția și dotarea navelor se va realiza în parteneriat cu Șantierul Naval Constanța. În cadrul operațiunilor compensatorii este inclus un program offset ce include modernizarea fregatelor T22R cu un sistem de luptă similar cu cel al corvetelor, program ce are ca scop investiţii în industria românească de apărare.

Francezii au avut oferta cea mai bună din punct de vedere financiar – în jur de 1,2 miliarde de euro, devansându-i pe olandezii de la Damen, care urmau să lucreze pe șantierul lor de la Galați, și pe italienii de la Fincantieri, care urmau să colaboreze cu șantierul naval Tulcea. Naval Group s-a înscris în cursa pentru contractul în care Ministerul Apărării Naționale a pus la bătaie 1,6 miliarde de euro, cu modelul de corvetă Gowind 2500, după ce în aprilie 2018 a semnat un parteneriat cu Șantierul Naval din Constanța, pentru a le putea construi acolo.

Procedura specifică de achiziție pentru produsul ”Corvetă multifuncțională” a fost inițiată în 1 martie 2018 în baza HG 48/2018. Construcția și dotarea navelor se va realiza într-un șantier naval din România. Raportul procedurii specifice a fost aprobat la 1 iulie 2019, iar în data de 2 iulie 2019, Romtehnica a transmis ofertanților comunicările privind rezultatul procedurii. Câștigătorul procedurii de atribuire a fost declarat Asocierea Naval Group cu Șantier Naval Constanța cu o ofertă de 1,2 miliarde de euro, fără TVA (fără a fi incluse munițiile). Damen Schelde Naval Shipbuilding a depus, în data de 9 iulie 2019, la Tribunalul București, o contestație prin care solicită anularea procedurii specifice, precum și o plângere la Curtea de Apel împotriva Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor nr. 1029 referitoare la procedura specifică. Procesul la Curtea de Apel București a fost suspendat, așteptându-se soluționarea cauzei la Tribunalul București, care, în data de 8 octombrie 2019, a respins acțiunea Damen, dând câștig de cauză autorității contractante.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4581 Articole
Author

18 Comentarii

  1. Asemenea contracte care privesc dotarea armatei se pot face si prin incredintare directa, fara licitatie. Dupa cate se observa, olandezii inca nu se dezbara de vechile lor naravuri. Joaca tot pe cartea intimidarii si aceea de a forta statul roman sa joace dupa cum canta ei! Magaria olandezilor legata de intrarea Romaniei in spatiul Scengen este deja binecunoscuta romanilor. Ca sa nu mai vorbesc despre magariile lui Timmermans facute in Parlamentul European. Si nu este singurul! Uite ca, in felul acesta, nu se poate! Inca nu le-a intrat in cap un lucru simplu: portul Constanta nu va fi si nu trebuie sa fie al lor. Pentru ca, de aici au plecat toate. Punct!!

  2. Am inteles ! Cu Damen , cu francezii , cu romanii , etc., etc. Bine bine, da’ unde sunt corvetele ? Trebuie sa intelegem , ca se vor face in stil romanesc , adica peste 20 de ani , cand deja vor fi depasite moral ! Traim in Romania , asa ca, pana la corvete , dans, cantec, joc si voie-buna ca, nu-i nimeni vinovat, ca traim intr-o vesnica minciuna ! FAPTE-IOC , JUSTIFICARI SI MOTIVE-POTOP !

  3. Ar merita o investigare DIICOT, Parchetul Militar sau cine e competent și pentru asta. Comportamentul olandezilor ne compromite cu bună știință capacitatea moastră militară la Marea Neagră care nici așa nu e prea grozavă. Oricum trebuie clar îmbunătățită. NATO nu are nimic de zis? Alooo, mr. Geoană! Dacă tot sunteți acolo.

  4. Corvete=bechtel=microsoft=ciordeala=centre de legaturi bazate pe santaj de care nu se leaga nimeni!

  5. refaceti industria navala,mai dragi guvernanti!hai sa ne construim singuri corvetele si sa si le transforme pe ale lor in submarine,da’ de alea care nu mai revin la suprafata!deja m-am saturat de aroganta vest-europenilor cu privire la tara mea!astia chiar ne cred prosti sau oare suntem?!

  6. Santierul Damen din Galati construieste nava militare de mai multi ani pentru tari din Nato dar si in afara.De ce a fost preferat Constanta oare?Baza tehnica a constructiilor navale se afla numai la Galati cu invatamant superior de 60 de ani precum si cu cercetare in domeniu.

  7. Cum naiba sa vina un strain sa ne spuna ce sa cumparam sau construim pe banii nostrii ???. Romania estre insa pliona de asemenea gogomanii” mega-escrocherii”, celebra afacere Strousberg din vremea lui Carol I cand tanarul stat roman a fost jecmanit la sange cu acordul lui Carol I – un adevarat scandal politico.financiar, tun de zile mari din bugetul Romaniei in buzunarele strainilor, tunurile financiare /adevarate escrocherii puse la cale de Carol II si acolitii lui prin care au fost cumparate tancuri Skoda bune de topit, avioane la care le cadeau aripile la decolare pe pista … etc, Bechtel si alte mega-escrocherii din zilele noastre ……….

  8. @Sandu
    Nici eu nu inteleg de ce francezii – giugiuc, olandezii – cah. Cred ca s-a transat deja pe filiala Montreal – Tzukahara Echer.

  9. @Sandu: nu poti compara ce fac olandezii de la Damen cu ce fac francezii de la Naval Group. Naval Group produce si elemente de tehnica militara nu numai nava propriu-zisa cum este cazul Damen. In plus olandezii merita sa piarda pentru indarjirea de care au dat dovada in a ne nega intrarea in spatiul Schengen.

  10. Grav este ca acum Romania nu mai poate construi nave militare, in general ca nu mai poate proiecta nave.

  11. E la fel ca la legume: cum inundă piaţa cu legume cu gust de cauciuc încearcă să ne bage pe gât vaporaşele lor. Dacă ar fi o putere militară notabilă ar mai fi fost un argument. Armamanetul ar trebui cumpărat de la alţii – prin intermediar e totdeauna mai scump şi riscant. Dar: Miza reală e alta: Portul Constanţa. E al doilea ca mărime din Europa. Comenta cineva mai sus în acelaşi sens. Cred că e corect. Cine controlează culoarul navigabil de transport trans-european pe apă (de la Amsterdam, prin canalul Rin-Main-Dunăre) şi-a asigurat bogăţia pentru generaţiile următoare. Pentru că transportul pe apă e singurul care mai are un potenţial uriaş de creştere. Ar fi iresponsabil să cedăm. De aceea ne şicanează şi şantajează unde pot: Schengen, acum vor veto la folosirea fondurilor europene de reconstrucţie etc.

  12. MAPN să găsească o cale pe termen lung să producă capacități navale moderne fără vetoul unor terți privați. Noi, România, trebuie să producem aceste nave și să subcontractăm anumite lucrări către firme. De asemenea, cedarea portului Constanța către interese străine, private sau de stat, din Olanda sau de pe planeta Marte, nu contează, ar fi un gest de înaltă trădare conform art. 398 din Codul Penal. Gândirea politicilor românești trebuie făcută astfel încât să ajungem din urmă țări ca Olanda și să le depășim, nu să ajungem la nivelul Guatemalei și Sierrei Leone, să ne decimăm țara și populația și să ne băgăm singuri cu gâtul în laț.

  13. Navele lu peste nu au nici o importanta este doar vorba de birul ce trebuie platit stapanilor de la uie. Galceava este doar pe cine il insfaca

  14. olandezii nu pot tine in Romania, ci inamovabilii nostri judecatori

  15. „Olandezii încă țin blocată afacerea corvetelor”
    La urma urmei scarbele astea ne fac un bine , poate pina la urma nu va mai fi nevoie de nici o corveta . Ce sa facem cu ele ? Sa pazim exploatarile de gaze din Marea Neaga ale Exxon , sau OMV ?

  16. Olandezii vor avea un dinte si un VETO impotriva Romaniei intodeauna .Romania poate rasturna situatia de placa turnanta a Olandei !,o trezire a Romaniei ,o deschidere spre comert prin portul Constanta poate LUA APA DE LA MOARA OLANDEZA !!,
    Olandezul tine cu dintii ca si buldogul !,el nu da drumul la prada ,el nu renunta niciodata ,el traieste prin ce a luat, prin ce a infascat !!.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.