Plafonarea primelor RCA, primită cu îngrijorare şi de UNSAR

Industria de asigurări a luat notă cu profundă îngrijorare de dorinţa autorităţilor de a prelungi pentru a treia oară perioada de plafonare a primelor RCA, cu încă 3 luni, până la 30 iunie 2024, fără a lua în calcul nici măcar efectele inflaţiei, arată Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din Romania (UNSAR).

„Prelungirea plafonării primelor RCA nu este un ‘medicament minune’. Industria de asigurări a luat notă cu profundă îngrijorare de dorinţa autorităţilor de a prelungi pentru a treia oară perioada de plafonare a primelor RCA, cu încă 3 luni, până la 30 iunie 2024, fără a lua în calcul nici măcar efectele inflaţiei. (…) Pe lângă faptul că plafonarea primelor RCA reprezintă o încălcare flagrantă a normelor Uniunii Europene, din care şi România face parte, se omite mereu faptul că preţul poliţelor RCA este influenţat de numărul mare de accidente, de despăgubirile plătite şi de costurile în creştere. Spre exemplu, asigurătorii plătesc taxe şi contribuţii majorate pentru RCA, de la 6,6% în 2021, la circa 13% în 2023. Asigurătorii care nu au ţinut seama de aceste principii economice fundamentale sunt, de altfel, şi cei care au dat faliment în trecut”, se arată în comunicatul organizaţiei transmis miercuri.

Potrivit sursei citate, autorităţile justifică o nouă prelungire a plafonării tarifelor RCA prin „reticenţa în ceea ce priveşte apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asiguraţi”. Astfel, precizează UNSAR, sunt ignorate din nou principiile de funcţionare ale industriei de asigurări, pe baza cărora fiecare asigurător trebuie să fie liber să decidă individual profilul de risc al propriilor clienţi, respectiv să îşi ajusteze politica comercială la frecvenţa şi gravitatea daunelor, precum şi la mutualizarea corespunzătoare a riscurilor.

„Spre exemplu, în cazul vehiculelor folosite pentru transport, frecvenţa accidentelor este de 3 ori mai mare decât media pentru toate tipurile de vehicule (19% vs. 6,6%). Astfel, în medie, din fiecare 100 de vehicule de transport cu masa maximă autorizată de peste 16 tone, cel puţin 19 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau cu vătămări corporale şi decese. Aceste accidente sunt, de regulă, de o gravitate semnificativ mai mare decât în cazul altor categorii de autovehicule. În plus faţă de toate acestea, măsura de prelungire a plafonării se suprapune pe discuţiile privind modificarea Legii 132/2017 privind RCA, unde propunerile industriei de asigurări pentru asigurarea sustenabilităţii pieţei de profil nu au fost luate în considerare. Practic, anumite principii de funcţionare şi aspecte de ordin tehnic menite să repare măcar în parte o serie din dezechilibrele pieţei, pe care industria le-a semnalat în mod constant în ultimii 5 ani, nu sunt incluse între modificările la Legea RCA, în ciuda faptului că sunt dorite inclusiv de către şoferii din România”, subliniază comunicatul.

Începând cu luna aprilie 2023, tarifele RCA au fost plafonate. Iniţial, măsura a fost luată pentru 6 luni, prelungită cu încă 3 luni, pentru ca, mai apoi, la finalul anului trecut, Guvernul să o prelungească încă o dată cu o ajustare de 6,8%, care nici măcar nu acoperea inflaţia din 2023 (10,4% conform INSSE). Dauna medie RCA a crescut la trimestrul trei al anului trecut chiar mai mult decât inflaţia, cu circa 12%, căci despăgubirile nu au fost şi ele plafonate, mai arată organizaţia.

Înfiinţată în 1994, UNSAR reprezintă 22 de companii de profil care deţin o pondere de peste 90% din piaţă locală de asigurări. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al Federaţiei Asigurătorilor şi Reasigurătorilor Europeni – Insurance Europe. Asigurătorii membri ai UNSAR plătesc despăgubiri de circa 1,8 miliarde de euro pe an, ceea ce înseamnă 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică, mai arată sursa citată.

Ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, a anunţat marţi seara că Ministerul Finanţelor a propus prelungirea plafonării tarifelor RCA până la 30 iunie 2024 în contextul în care există încă probleme nerezolvate în piaţa asigurărilor auto, care se traduc printr-un dezechilibru între cerere şi ofertă.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

3 Comentarii

  1. Cand dupa ingineria euroins, sluga voastra, aia cu reglementarea, v-a dat liber sa triplati pretul rca-ului, ca sa platim noi furaciunile si sa mai ciorditi si voi pe langa asta, atunci nu v-ati ingrijorat profund? Si inca ceva, cine produce accidentul escrocilor? Automobilul sau conducatorul auto. De ce se acorda bonus-malus pe autovehicul si nu conducatorului? Am avut un interval de vreo cativa ani in care nu am mai avut auto dar am circulat cu a unuia dintre baietii mei care are masina de serviciu iar a lui statea degeaba. Dupa ce mi-am cumparat una, m-am trezit ca dupa zeci de ani fara accident si in care plateam 50% din polita, acum sunt nevoit sa platesc rca-ul ca incepatorii, 100%. Asta doar pentru ca am condus alt automobil, care nu figura in proprietatea mea. Asta nu e talharie?

  2. Plafonarea e minciuna. Anul trecut am platit RCA 800 lei, anul asta, pt aceeasi masina si la aceeasi firma de asigurari, ma costa 1000 lei. E cel mai mic tarif de pe piata, la Alianz e aproape 2000. Si am B8.

  3. Sistemul trebuie reformat din temelii. Asigurarea trebuie facuta pe sofer, nu pe masina. Cei care gresesc trebuie sa fie parte la plata, chiar daca au asigurare. Am auzit de atatea ori pe unii zicand ‘si ce daca gresesc, plateste firma de asigurare’. Mai este si umflarea reparatiilor ‘pe RCA’ fata de reparatia pe ‘cash’.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.