PNRR în teorie: Cum vor fi combătute sărăcia și alte probleme

Nu numai calitatea drumurilor îngreunează accesul investitorilor, ci şi lipsa utilităţilor

Reformele și investițiile din ”Pilonul IV. Coeziune socială și teritorială” din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență ar trebui să contribuie la combaterea sărăciei și a șomajului pentru ca economiile statelor membre să se redreseze, fără a lăsa pe nimeni în urmă. Reformele și investițiile respective ar trebui să conducă la crearea de locuri de muncă stabile și de înaltă calitate, la incluziunea și integrarea grupurilor defavorizate și să permită consolidarea dialogului social, a infrastructurii și a serviciilor, precum și a sistemelor de protecție și bunăstare socială.

Provocări semnificative se remarcă în economia României, dincolo de aspectele majore de sistem, în ceea ce privește dezvoltarea locală. Afectate semnificativ de pandemie, UAT-urile din România au o scădere semnificativă a veniturilor proprii. Această situație duce la o reducere semnificativă a investițiilor în domenii cum ar fi educația, sănătatea și infrastructura locală. Nivelul cheltuielilor pentru investiții la nivelul UAT-urilor este redus (15-20% din bugetul local înainte de pandemie) și este în mare măsură finanțat din fonduri europene. Prin urmare, este nevoie de o injecție de capital pentru a continua investițiile în infrastructura locală și pentru a crește astfel reziliența localităților în perioada de redresare economică. Ținând cont că într-o perioadă de criză economică, veniturile locale sunt și mai reduse, este nevoie de suport financiar suplimentar pentru asigurarea bunăstării populației și garantarea unor servicii publice de calitate în perioada imediat următoare, cu accent pe tranziția verde și digitală.

Nevoia unei transformări urbane sustenabile este subliniată de Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă, în special Obiectivul 11 pe Dezvoltare Durabilă, care este dedicat transformării oraşelor în unele incluzive, sigure, reziliente și durabile. Alte documente majore ce propun această transformare includ Noua Agendă Urbană, Acordul de la Paris și Pactul Ecologic al Comisiei Europene. Noua Cartă de la Leipzig, adoptată în 30 noiembrie 2020, oferă un cadru de politici pentru a cuprinde dimensiunea urbană în acordurile europene și globale și pentru a promova orașe mai verzi, mai echitabile, mai productive și mai bine guvernate.
Deși, conform delimitării administrative tradiționale, gradul de urbanizare în România este de numai 55%, acesta crește la 76% după metodologia UE-OCDE, care ține cont de relațiile funcționale și dinamica regională identificate în baza fluxurilor de navetă.

Astfel, prin PNRR este propus un Fond local pentru tranziția verde și digitală a UAT-urilor (componenta 10), cu 2 reforme principale și 6 tipuri principale de investiții, cu un buget total de 2,1 miliarde euro prin care administrația locală să poată realiza dezvoltarea necesară.

Reforme principale:
– Politica Urbană a României, cadru de politici pentru îmbunătățirea dezvoltării urbane
– Strategia de Dezvoltare Teritorială a României, cadru de politici pentru reducerea disparităților teritoriale.

Intervențiile ar urma să aibă rezultate importante cu efect asupra dezvoltării locale și pentru îmbunătățirea vieții multor categorii sociale. Sunt patru categorii de beneficiari principali:
– Municipiile reședință de județ
– Municipii
– Orașe
– Comune.

Pentru maximizarea impactului vor fi promovate inițiativele în parteneriat sau asocierile de mai multe UAT-uri. (Asociațiile de dezvoltare intracomunitară – Zone Metropolitane, precum și parteneriate cu Consiliile Județene, Municipii – altele decât reședințe de județ, ADI și parteneriate cu Consilii Județene Orașe, plus ADI și alte parteneriate.)

Câteva dintre rezultatele așteptate:
– minim 140.000 mp construiți pentru locuințe sociale/de necesitate, sau pentru tineri/specialiști în mediul urban, minim 880.000 mp construiți de locuințe pentru specialiști în educație și sănătate în mediul rural;
– 420 autobuze electrice (împreună cu stații de încărcare rapide și lente)/hidrogen/ și troleibuze cu baterii; 50 de tramvaie – în municipii reședințe de județ
– 240 autobuze electrice/hidrogen și 140 autobuze curate/troleibuze cu baterii – în alte tipuri de orașe
– 6.500 stații noi de încărcare vehicule electrice în total, în toate categoriile de localități (Referitor la infrastructura pentru stații de încărcare a mașinilor electrice, și în cadrul componentei 6 – Energie sustenabilă se propune dublarea numărului până la finalul anului 2022. În prezent, România are doar 400 stații de încărcare pentru mașini electrice din cele cca 200.000 la nivel european)
– 100 sisteme de transport inteligente și alte infrastructuri TIC realizate/extinse
– 1.000 microbuze electrice/hidrogen achiziționate pentru scopuri comunitare
– 3.000 km de piste pe trasee velo naționale, inclusiv traseele EuroVelo – Municipii, ADI, parteneriate multi-nivel, iar legat de aceasta:
– Constituirea Centrului Naţional de Coordonare Velo;
– Studii specifice pentru traseele cicloturistice;
– Rețea națională de piste velo și trasee cicloturistice, inclusiv traseele EuroVelo
– Platforma Națională E-Velo.

Pandemia a afectat puternic sectorul turismului și cel cultural. Scăderea turismului extern cauzat de pandemie a făcut ca turismul de destinație (turism local cu valoare adăugată mare dar care necesită investiții individuale) să devină crucial pentru supraviețuirea și dezvoltarea sectorului turistic, devenind un domeniu predilect de intervenție.

În Pactul verde european se propune o abordare interconectată a domeniilor care sunt influențate de mediul înconjurător și de schimbările climatice, cum este patrimoniul cultural și natural, dar care la rândul lor pot influența în mod direct cadrul natural.
Este necesară abordarea integrată dintre natură și cultură, pentru armonizarea legăturilor dintre funcțiile ecologice, economice și sociale ale teritoriilor.

Probleme identificate:
– Destinații turistice insuficient dezvoltate și greu accesibile
– Oportunități de consum turistic insuficiente (și greu de identificat)
– Calitate necompetitivă a experiențelor și serviciilor la nivelul destinațiilor.
– Capacitate limitată de elaborare și implementare de politici publice în domeniul turismului, lipsa unor date statistice actuale, segmentarea inadecvată a pieței și vizibilitatea redusă a României în străinătate.

Turismul cultural și natural constituie un instrument valoros și sustenabil în implementarea unor reforme la nivel național. Acesta, poate fi firul roșu pe baza căruia să se dezvolte comunitățile, să se diversifice în ceea ce privește sursele de finanțare, să atragă și să creeze noi surse de venit în unități administrative. Proiectele propuse se bazează pe o abordare responsabilă a autorităților implicate și abilitate, optând să nu ignore, ci să cultive, protejeze și îmbogățească ecosistemul cultural, astfel contribuind cu impact direct în viața, bunăstarea și creșterea nivelului calității de trai în comunităților locale.

Prin măsurile propuse în Pilonul IV, componenta 11 – Turism și cultură, PNRR propune 3 reforme și 2 investiții pentru a răspunde provocărilor și a propulsa turismul de destinație, cu un buget total alocat de 200 milioane euro. De asemenea, se va finanța dezvoltarea organizațională și conținutul digital pentru producătorii de audiovizual și transformarea digitală sectorului de carte scrisă, în direcția dezvoltării e-books.

Reforme:
– Transformarea structurală socio-economică în zonele rurale și în zonele defavorizate prin dezvoltarea sustenabilă a turismului cultural și natural ca vector de dezvoltare teritorială
– Creșterea competitivității turismului românesc prin managementul participativ al destinațiilor turistice și operaționalizarea Organizațiilor de Management al Destinației(OMD)
– Modele de finanțare pentru tranziția digitală a sectoarelor culturale și creative.

Astfel, ca rezultate după implementare, vor exista:
– 12 rute (trasee) culturale dezvoltate și marcate, 30 castele, 95 biserici și mănăstiri, 15 cule, 20 curii, 20 fortificații romane, 20 de sate cu arhitectură tradițională, 30 obiective gastronomice și 30 de obiective viticole puse în valoare
– 3 castele, 11 biserici și mănăstiri, 2 cule, 3 curii, 115 case, șure, etc. tradiționale, 3 fortificații romane restaurate
– 15 destinații turistice verzi vor fi certificate
– cu 50% mai mulți turiști români și străini vizitează țara.
– Pe transformarea digitală a sectoarelor creative:
– 350 de specialiști calificați în domeniul utilizării mediului digital în audio-vizual.
– 10 prezentări naționale și internaționale de film românesc.
– 50 companii de producție/distribuție finanțate
– 1 cartografie a nevoilor digitale pe termen mediu și lung ale companiilor de producție și distribuție
– 1 sistem național de monitorizare a distribuției de cărți și de creștere a capacității editurilor de realizare a cărților în format electronic (ebook), care va include:
– 50 edituri sprijinite pentru realizare ebook-uri.

Pentru prima dată în România, prin PNRR, sunt create sau modernizate muzeele memoriei: Muzeul Național de Istorie a Evreilor și al Holocaustului, Memorialul Revoluției Decembrie 1989/ Timișoara Capitală Europeană a Culturii, Închisoarea tăcerii de la Râmnicu Sărat, Memorialul Victimelor din Sighetul Marmației și alte memoriale prin care România democratică și europeană onorează memoria victimelor totalitarismelor și educă generațiile tinere.

PNRR: Cum se va „reforma” Fiscul și ce se va întâmpla cu pensiile speciale

Reformele și investițiile în ”Pilonul III. Creștere inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii” trebuie să vizeze consolidarea potențialului de creștere și să permită o redresare sustenabilă a economiei Uniunii. De asemenea, sunt destinate promovării
antreprenoriatului, economia socială, dezvoltarea de infrastructuri și de transporturi sustenabile, industrializarea și reindustrializarea și să atenueze efectul crizei provocate de COVID-19 asupra economiei, se spune în PNRR. Documentul arată cum se va reforma Fiscul și cum va arăta reforma pensiilor, inclusiv soarta pensiilor speciale.

Provocările principale ale României în context larg macroeconomic sunt legate de sistemul de administrare fiscală, mai ales capacitatea acestuia de a gestiona relația cu contribuabilii, de sistemul de pensii, care este strâns legat de problematica resurselor bugetare și de cea a forței de muncă, de relația cu mediul de afaceri și sprijinul care poate veni dinspre resursele publice – mai specific, pe baza fondurilor europene.

România se confruntă cu provocări majore în privința administrării taxelor și impozitelor. Raportul de țară al CE 2020 menționează că ratele inegalității veniturilor și ale sărăciei rămân printre cele mai ridicate din UE iar nivelul relativ scăzut al veniturilor fiscale limitează capacitatea României de a soluționa aceste probleme, fie prin redistribuire, fie prin furnizarea de bunuri și servicii publice. O provocare majoră o reprezintă nivelul ridicat al deficitului de TVA, ce reprezintă o pierdere de venituri din cauza evaziunii, a fraudei, a insolvențelor, a falimentelor, a erorilor administrative sau a optimizării fiscale legale, fiind unul dintre cele mai ridicate din UE.

Modificările aduse sistemului de pensii în ultimii ani au condus la o destabilizare bugetară și probleme majore în asigurarea sustenabilității financiare a obligațiilor bugetare (bugetul asigurărilor sociale și bugetul de stat), cu impact inclusiv asupra ratingului de țară.

Existența unor diferențe între pensiile aflate în plată pentru femei și bărbați, momentul pensionării, tipul de muncă prestată, precum și o serie de aspecte legate de perioadele de cotizare diferențiate, ceea ce implică necesitatea stabilirii unei noi formule de calcul și posibilitatea recalculării acestor pensii.

Sistemul se confruntă cu provocări legate de îmbătrânire și de durata scăzută a vieții profesionale. Digitalizarea sistemului de administrare a pensiilor, precum și de management al contribuțiilor populației la bugetul asigurărilor sociale de stat (pilonul I de pensii) este redusă.

Prin componenta 8 – Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii sunt propuse măsuri care adresează aceste provocări.
Această componentă include 6 reforme și 11 investiții iar bugetul total propus este de 482 milioane euro.
Măsuri de reformă:
1. Reforma ANAF prin digitalizare.
2. Modernizarea sistemului vamal și implementarea vămii electronice.
3. Consolidarea capacității instituționale de prognoză a cheltuielilor cu pensiile prin utilizarea de instrumente complexe de modelare economică.
4. Revizuirea cadrului fiscal.
5. Crearea și operaționalizarea Băncii Naționale de Dezvoltare.
6. Reforma sistemului de pensii.

Rezultatele așteptate ale măsurilor în cadrul acestei componente vor fi de natură să ducă la finalul perioadei de implementare la îmbunătățirea principalillor indicatori de performanță în domeniul fiscal, respectiv:
– creșterea ponderii veniturilor colectate cu 3 p.p din PIB raportat la valoarea medie a anilor 2019 și 2020;
– reducerea decalajului la TVA cu 5 p.p. raportat la valoarea medie a anilor 2019 și 2020.
– 600.000 case marcat conectate la sistemul IT ANAF
– 500.000 de contribuabili înrolați suplimentar în SPV
– Modernizarea infrastructurii hardware-software și a infrastructurii suport pentru furnizarea serviciilor electronice către contribuabili
– Pentru sistemul vamal: 100% infrastructură hardware-software modernizată;
– Pentru managementul corporativ al companiilor de stat, se așteaptă actualizarea normelor și ghidurilor de aplicare a OUG nr.109/2011 până la sfârșitul anului 2023.

Exemple de detalii incluse în reforma fiscală:
– Îmbunătățirea administrării marilor contribuabili
– Introducerea unui model mai transparent și orientat spre servicii al administrării taxelor
– Implementarea analizei cheltuielilor (spending reviews) în domeniul de sănătate și educație (vor urma și alte sectoare)
– Introducerea unui proces real de bugetare multi-anuală, mai ales pentru partea de cheltuieli.

Reforma pensiilor este una structurală, care va asigura un nivel adecvat pentru cei cu venituri mici și de asemenea sustenabilitate a sistemului de pensii pe termen mediu și lung.

Exemple de detalii incluse în reformă:
– Pensiile speciale sunt limitate la nivelul permis de Constituție
– Un sistem nou bazat pe o formulă stabilă de beneficii și o indexare automată a pensiilor.

În cadrul acestui pilon al PNRR este propusă o inițiativă de importanță majoră, crearea și operaționalizarea Băncii Naționale de Dezvoltare, care va fi acreditată de Guvern ca partener de implementare fonduri UE și de Comisia Europeană ca partener de implementare Invest EU.

După înființarea sa, obiectivele Băncii vor fi:
– promovarea dezvoltării economice și a competitivității;
– accesul la finanțare pentru proiecte de infrastructură viabile din punct de vedere economic, inclusiv în perioadele de dezintermediere financiară;
– asigurarea accesului la finanțare pentru IMM-uri;
– îmbunătățirea absorbției fondurilor UE și a mecanismelor aferente;
– funcționarea ca administrator de Fond al Fondurilor;
– să acționeze ca intermediar financiar cu rol de atragere a altor resurse private
– furnizarea de servicii de consultanță și asistență tehnică.

Numeroase provocări pot fi evidențiate, de altfel, pe domeniul mediului de afaceri, mai ales în privința accesului la finanțare. Potrivit Raportului de stabilitate financiară al Băncii Naționale a României din iunie 2020, izbucnirea pandemiei de COVID-19 a afectat în mod deosebit toate sectoarele activității economice, declanșând o creștere semnificativă a riscurilor sistemice pentru stabilitatea financiară, în mod similar tendințelor din Europa și din întreaga lume.

Accesul la finanțare al întreprinderilor și riscul de neplată pentru împrumuturile sectorului privat sunt identificate ca fiind unele dintre principalele riscuri pentru stabilitatea financiară și mediului economic.

Contextul crizei COVID-19 și creșterea incertitudinii economice pe care a generat-o, coroborat cu măsurile de izolare impuse au condus la blocaje în lanțurile de aprovizionare ale sectorului economic, la o contracție accentuată a cererii și la o accentuată lipsă de lichiditate a mediului de afaceri, fiind afectate fluxurile de producție și cele comerciale.

Utilizarea redusă a mecanismelor de finanțare prin piața de capital constituie, de asemenea, o provocare în diversificarea surselor necesare pentru creșterea accesului la finanțare a întreprinderilor. Facilitarea accesului la piața capital a întreprinderilor le-ar permite acestora să crească și să identifice surse de finanțare menite să răspundă nevoilor acestora de creștere.

O altă provocare o reprezintă dezvoltarea sectorului de cercetare -inovare. Rezultatele slabe ale României în materie de cercetare și inovare împiedică tranziția către o economie bazată pe cunoaștere și respectiv o slabă implicare și disponibilitate a sectorului economic de a prelua în piață rezultate ale cercetării, dar și generarea unor rezultate ale cercetării cu o slabă relevanță în piață, aspecte ce influențează competitivitatea mediului de afaceri, cu efecte negative asupra tendințelor migratorii ale forței de muncă.

Componenta 9 – Sprijin pentru mediul de afaceri, cercetare, dezvoltare și inovare propune 2 reforme și 5 tipuri principale de investiții, cu un buget total de 2,36 miliarde euro, care adresează toate provocările de mai sus.
Reformele:
1. Transparentizare legislativă, debirocratizare și simplificare procedurală destinate mediului de afaceri
2. Reforma privind cercetarea dezvoltarea inovarea, inclusiv a carierei de cercetător.

În urma investițiilor propuse, vor fi obținute următoarele rezultate:
– Cel puțin 3000 de contracte de finanțare prin schema de ajutor de stat pentru digitalizarea IMM-urilor și transformare digitală și tehnologică
– Cel puțin 280 de contracte de finanțare prin Schema de minimis pentru ajutarea firmelor din România în procesul de listare la bursa
– 500 vouchere acordate în schema de Suport pentru mediul de afaceri și CDI – I.4.1 Program de mentorat Orizont Europa
– Fondul de Fonduri de Capital de risc pentru Redresare, gestionat împreună cu Fondul European de Investiții ca și partener de implementare
– Garanție de portofoliu pentru Acțiune climatică înființată și operațională, gestionate împreună cu Fondul European de Investiții ca și partener de implementare
– Fondul de Fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes, gestionat împreună cu Banca Europeană de Investiții ca și partener de implementare
– Instrumentul financiar pentru eficiență energetică, gestionat împreună cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare ca și partener de implementare
– 50 de cercetători primesc un grant pentru a realiza proiecte de cercetare din Orizont 2020 si Orizont Europa
– Printr-un Proiect European de Interes Strategic (IPCEI) în domeniul microelectronicii cel puțin 3 entități din România vor participa în consorțiile răspunzând apelurilor de proiecte ale Întreprinderii Comune Tehnologii Digitale Esențiale.

PNRR: Internet de mare viteză la țară, 200 de spitale digitalizate

Reformele și investițiile în tehnologiile, infrastructurile și procesele digitale vor spori competitivitatea Uniunii la nivel global și vor contribui, de asemenea, la creșterea rezilienței și a inovării în Uniune și la scăderea dependenței sale, prin diversificarea lanțurilor esențiale de aprovizionare. Reformele și Investițiile ar trebui să promoveze în special digitalizarea serviciilor, dezvoltarea de infrastructuri digitale și de date, de clustere și de centre de inovare digitală, precum și de soluții digitale deschise. Conform programului, aproape 800 de localități din zona rurală vor avea acces la internet rapid, iar 200 de unități sanitare vor fi digitalizate.

Serviciile publice digitale din România rămân sub media Uniunii Europene, în parte din cauza coordonării reduse între instituțiile statului pentru o abordare integrată. Capacitățile existente nu sunt suficiente pentru asigurarea unui nivel ridicat de securitate a rețelelor și de gestionare adecvată a riscurilor cibernetice.

Alte provocări majore pentru România se referă la acoperirea cu bandă largă a zonelor rurale (zone albe) și abilitățile digitale ale multor categorii de cetățeni.

În Raportul de țară 2020 pentru România, se arată că acoperirea de bandă largă fixă a gospodăriilor sa menținut la aproximativ 87%, sub nivelul din majoritatea statelor membre. Utilizarea benzii largi a stagnat la nivelul de 66% din gospodării, un nivel cu mult sub media UE, de 77%.

În același raport se arată că, în pofida unor eforturi, digitalizarea economiei a rămas în urmă. Peste o cincime dintre români nu au utilizat niciodată internetul și mai puțin de o treime au competențe digitale de bază. Serviciile publice sunt în urma celor din celelalte state membre ale UE, în pofida faptului că România înregistrează una dintre cele mai mari ponderi ale utilizatorilor de servicii de e-guvernare (locul 7 în UE). În plus, în ceea ce privește integrarea tehnologiei digitale, întreprinderile din România
se situează cu mult sub media UE.

Tehnologia digitală sprijină procesul de transformare a modului în care se poate facilita existența prin integrarea lor în toate sectoarele și domeniile de activitate de către toți cetățenii și firmele. Scopul strategiei digitale a UE este acela de a sprijini procesul de transformare digitală în avantajul cetățenilor și întreprinderilor, concomitent cu asigurarea contribuției la crearea unei Europe neutre din punct de vedere climatic până în 2050.

Viziunea și perspectivele pentru transformarea digitală a Europei până în 2030 (viziune pentru deceniul digital al UE) se articulează în jurul a patru puncte cardinale, denumit ”busolă pentru dimensiunea digitală”:
– Digitalizarea serviciilor publice
– Competențe
– Infrastructuri digitale sigure și durabile
– Transformarea digitală a întreprinderilor.

Pilonul II al PNRR al României, prin reformele și investițiile propuse se aliniază cu prevederile strategiei Europene si celei naționale privind transformarea digitală a României.

În ceea ce privește creșterea competentelor digitale, Pilonul II tratează sinergic aspectele menționate Agendei pentru competențe în Europa și al Comunicării privind Spațiul european al educației, noul Plan de acțiune al UE pentru educația digitală 2021-2027 și își propune intervenții care să contribuie la: dezvoltarea competențelor digitale specifice pentru funcționarii publici, dezvoltarea competențelor digitale și a competențelor software ale forței de muncă și la dezvoltarea competențelor digitale ale
cetățenilor României în general.

Componenta 7 – Cloud guvernamental și sisteme publice digitale propune 4 reforme și 19 investiții iar bugetul total alocat este de 1,89 miliarde euro.

Reformele:

1. Dezvoltarea și implementarea unui cadru unitar pentru definirea arhitecturii unui sistem de tip cloud guvernamental, a principalelor servicii livrate de către acesta, a componentelor sale de infrastructură și guvernanță, inclusiv proiectarea, implementarea și operarea acestui tip de sistem care să permită interconectarea sistemelor digitale din administrația publică printr-o abordare standardizată și livrarea de servicii digitale de înaltă calitate către cetățeni, firme și alte autorități publice.
2. Alinierea strategiei naționale în domeniul conectivității digitale la legislația europeană prin măsuri specifice pentru atingerea obiectivelor de conectivitate UE 2025 si stimularea investițiilor private pentru dezvoltarea rețelelor de foarte mare capacitate
cu acoperire largă națională, inclusiv în corelație cu rețelele de transport, respectiv zonele de interes de mediu, prin eliminarea barierelor din cadrul normativ în vigoare.
3. Creșterea arealului de protecție și asigurarea securității cibernetice a entităților publice și private care dețin infrastructuri cu valențe critice
4. Creșterea competentelor digitale pentru exercitarea funcției publice și educație digitală pe parcursul vieții pentru cetățeni.

Investițiile vor duce la rezultate importante, astfel:

– Cloud guvernamental – legarea tuturor ministerelor și a agențiilor guvernamentale într-o singură rețea și o singură bază de date interoperabilă
– 8,5 milioane cetățeni care vor avea cartea de identitate electronică
– 30.000 de funcționari publici instruiți digital
– 100.000 persoane beneficiare de training pentru competențe digitale în cadrul bibliotecilor, transformate în hub-uri de învățare
– 65 Structuri sprijinite în domeniul securității cibernetice
– Digitalizarea a 200 de unități sanitare publice
– Acoperirea cu servicii de acces la internet de mare viteză, la punct fix a aproximativ 790 de localități rurale (sate) în care, conform datelor ANCOM, piața nu poate livra astfel de servicii prin forțe proprii.

Despre sănătate, justiție și administrație

În ciuda îmbunătățirilor recente, sănătatea populației României se situează în continuare sub media UE. Rata mortalității evitabile, și anume decesele care ar fi putut fi evitate prin acordarea unei asistențe medicale de calitate optimă, a fost de două ori și jumătate mai mare decât rata UE în 2015. Cheltuielile cu asistența medicală sunt relativ scăzute, iar deficitul de personal reprezintă în continuare o problemă. România se confruntă cu provocări considerabile în ceea ce privește asigurarea accesului la asistență
medicală. În total, aproximativ 11% din populație rămâne neasigurată și are acces doar la un pachet restrâns de servicii. Procentul de populație care beneficiază de o formă de asigurare de sănătate a scăzut, cu un decalaj semnificativ între mediul urban și cel rural.

Nivelul nevoilor medicale nesatisfăcute este cu aproximativ 28% mai mare în zonele rurale decât în întreaga țară. Cheltuielile cu asistența medicală preventivă sunt cu mult sub media UE (1,8%) față de 3,1%. Îmbunătățirea asistenței medicale comunitare, deși foarte necesară, prezintă întârzieri.

Unitățile spitalicești nu corespund normelor de siguranță și normelor ingienico-sanitare, determinând: risc crescut de infecții asociate actului medical, grad ridicat de nevoi medicale nesatisfăcute, costuri crescute cu mentenanța infrastructurii sanitare.
Sectorul sanitar din România se bazează pe o infrastructură concepută acum 50-60 ani, când nevoia de servicii de sănătate era diferită față de realităţile de astăzi.

Componenta 12 – Sănătate propune 3 reforme și 2 tipuri principale de investiții cu un buget total de 2,45 miliarde euro. Prin acestea, vor fi adresate mare parte din aceste probleme și provocări.

Reforme:
 Reforma gestionării fondurilor publice din sănătate
 Reforma managementului fondurilor destinate investițiilor în sănătate.
 Reforma managementului sanitar și a resurselor umane din sănătate.

Rezultatele pe care PNRR țintește să le obțină la final vor fi, între altele:
 200 de centre comunitare construite sau renovate, care au dotări noi și personal.
 3.000 de (asocieri de) cabinete de asistență medicală primară dotate/dotate si renovate, prioritizand cabinetele din mediul rural.
 26 compartimente/secții de terapie intensivă nou-născuți dotate, inclusiv cu ambulanță transport nou-născuți (pentru centrele regionale).
 30 de ambulatorii/unități medicale publice/alte structuri publice care furnizează asistență medicală ambulatorie reabilitate/modernizate/extinse/dotate
 25 unități sanitare publice/spitale publice care beneficiază de infrastructură nouă
 10 unitati medicale mobile – pentru zonele cu acces limitat la servicii de asistență medicală specializată
 1.000 persoane care au beneficiat de programele de formare în managementul serviciilor de sănătate.

România se confruntă în continuare cu provocarea majoră a sărăciei unei largi categorii de români. Potrivit recomandărilor specifice de țară (2019), ratele sărăciei și inegalității veniturilor rămân ridicate, iar disparitățile regionale se accentuează. Un român din trei continuă să fie expus riscului de sărăcie și excluziune socială, printre cele mai afectate grupuri numărându-se inclusiv copiii și persoanele cu handicap alături de persoanele în vârstă și romii. În cadrul aceluiași document se constată că, de obicei, serviciile sociale sunt concentrate în zonele mai bogate sau în zonele urbane, deși ele sunt cele mai necesare în zonele și regiunile mai sărace, rurale. Integrarea limitată a serviciilor de ocupare a forței de muncă, de educație, de sănătate și a serviciilor sociale nu permite o incluziune durabilă a diferitelor grupuri defavorizate.

O altă provocare constă în necesitatea dezvoltării unor politici active de stimulare a formalizării muncii și de limitare a serviciilor de asistență socială. De asemenea, economia socială se confruntă cu provocări semnificative, cu lipsa finanțării, impactul acesteia rămânând marginal.

Pentru a răspunde acestei provocări, în componenta 13 sunt propuse reforme în domeniul social. În special sunt necesare intervenții pentru grupurile vulnerabile, precum copii și persoane cu dizabilități. Sunt 5 reforme și 5 investiții principale pe acest domeniu, cu un buget total de 167 milioane euro.
Reforme:
– Crearea unui nou cadru legal pentru oferirea de soluții adecvate sprijinirii familiilor care trăiesc în sărăcie, cu copii în întreținere, astfel încât aceștia să poată fi menținuți în familie
– Reforma sistemului de protecție a persoanelor adulte cu dizabilități: intensificarea acțiunilor de creștere a rezilienței sociale în comunitate, având ca scop prevenirea instituționalizării și îmbunătățirea calității vieții persoanelor adulte cu dizabilități.
– Implementarea Venitului Minim de Incluziune
– Introducerea tichetelor de muncă și formalizarea muncii în domeniul lucrătorilor casnici
– Îmbunătățirea și modernizarea legislației privind economia socială.

În urma investițiilor vor fi obținute rezultate importante precum:
– O rețea de centre de zi creată pentru copiii în situații de risc: aproximativ 150 de servicii comunitare de prevenire a separării copilului de familia sa la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor; vizează menținerea a 4.500 de copii în familie
– Modernizarea și crearea de infrastructură socială pentru persoanele cu dizabilități: Operaționalizarea a 150 de servicii comunitare: LP in comunitate, centre de zi și centre de recuperare neuro-motorie pentru persoane cu dizabilități, pentru 1.600 de persoane cu dizabilități, pe an
– Introducerea Venitului Minim de Incluziune: adoptarea modificărilor legislative necesare; Beneficiarii direcți vor fi cel puțin 30% din actualii beneficiari de Venit minim garantat (VMG) și Alocație pentru susținerea familiei (ASF)
– Cel puțin 30 000 beneficiari (care vor angaja lucrători casnici) prin intermediul tichetelor de muncă; Cel puțin 60 000 de lucrători casnici/prestatori care vor presta servicii prin intermediul tichetelor de muncă
– Minim 350 de structuri de economie socială nou înființate (din care 875 locuri de muncă verzi, 875 tineri NEETS angajați) și sustinerea scale-up-ului pentru minim 50 întreprinderi de economie socială cu minim 350 de locuri de muncă nou create.

Conform semestrului european din 2020, reforma administrației publice stagnează, cu puține progrese în luarea deciziilor și calitatea și utilizarea eficientă a evaluărilor impactului procesului de reglementare. De asemenea, dezvoltarea unui cadru eficient pentru planificarea strategică și bugetară s-a oprit. Birocrația excesiva alături de o capacitate insuficientă de a furniza servicii publice de calitate, inclusiv digitale, au un impact negativ asupra cetățenilor și a mediului de afaceri. Reorganizările frecvente și utilizarea excesivă a managementului temporar împiedică independența administrației.

Semestrul european a semnalat, de asemenea, că există o fragmentare ridicată a competențelor și resurselor care afectează în continuare furnizarea de servicii publice, în special la nivel local și în comunitățile sărace. Eficiența achizițiilor publice rămâne o problemă, iar ireversibilitatea anumitor măsuri ar trebui monitorizată în continuare. Nu în ultimul rând, economia României se confruntă cu o carență istorică privind managementul companiilor de stat.

PNRR propune o adevărată revoluție în sistemul de recrutare și cel de promovare a funcționarilor publici, în cadrul componentei 14. Reforma sectorului public, creșterea eficienței justiției și întărirea capacității partenerilor sociali. Sunt 10 reforme și 5 tipuri de investiții majore pe aceste sectoare, care vor răspunde provocărilor. Bugetul total propus: 155 milioane euro.
Reforme:
– Predictibilitatea și eficiența proceselor decizionale prin întărirea capacității de coordonare a politicilor și analiză de impact la nivelul Guvernului și a ministerelor coordonatoare, precum și prin consolidarea instrumentelor în vederea creșterea calității consultărilor publice la toate palierele administrației
– Întărirea coordonării la Centrul Guvernului (CoG) printr-o abordare integrată și coerentă a inițiativelor în domeniul schimbărilor climatice și a dezvoltării durabile
– Reforma funcției publice prin digitalizare și managementul parcursului de carieră
– Modificarea și modernizarea legislației privind sistemul de salarizare
– Garantarea independenței justiției, creșterea calității și eficienței acesteia
– Intensificarea luptei împotriva corupției
– Evaluarea și actualizarea legislației privind cadrul de integritate, pentru a răspunde recomandărilor mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV) și mecanismului privind statul de drept (Rule of Law)
– Reformarea sistemului național de achiziții prin eficientizarea procesului de achiziții, în sensul identificării măsurilor de simplificare aferente, concomitent cu întărirea capacității administrative a autorităților/entităților contractante, într-un cadrul legal flexibil și coerent
– Parteneriat și participare în dezvoltarea politicilor la nivel local și digitalizarea sectorului neguvernamental – Creșterea predictibilității, eficacității, coerenței și “inclusivității” proceselor de formulare a politicilor publice/ deciziei publice prin planificare, monitorizare și evaluare transparente și participative, cu consultarea și coordonarea permanentă cu actorii
relevanți din comunitate
– Îmbunătățirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanței corporative în cadrul întreprinderilor de stat.

În administrația publică, detaliile reformei vor include:
– Un sistem de recrutare pilot pe modelul EPSO european pentru administrația centrală, în 2022, urmat de replicarea la nivel național pe baza lecțiilor învățate, începând cu 2023
– Un sistem nou multi-anual de planificare pentru nevoile de recrutare din sectorul public
– Introducerea unui sistem de recrutare nou pentru înalții funcționari publici care interzice politizarea funcțiilor
– În domeniul justiției, sunt incluse în PNRR, pe lângă reformele asumate în cadrul MCV, o serie de măsuri, spre exemplu:
– Adoptarea noii Strategii Naționale Anticorupție și implementarea acestora
– Adoptarea strategiei privind dezvoltarea sistemului judiciar pentru perioada 2022-2025
– Adoptarea legii de modificare a competențelor ANABI
– Adoptarea „Legilor justiției” (statutul magistraților din România, organizarea judiciară, Consiliul Superior al Magistraturii)
– O creștere cu aproximativ 50% a valorii bunurilor indisponibilizate și administrate de ANABI
– Reformarea sistemului național de achiziții prin eficientizarea procesului de achiziții – un nou formular standard electronic va fi disponibil.

Pentru dialogul social, sunt vizate minim 50 de parteneriate între APL și ONG și cel puțin 15 inițiative de colaborare funcțională ale sectorului neguvernamental (rețele, coaliții, platforme, grupuri de organizații incluzând think tank-uri, structuri de analiză și cercetare etc).
Reforma companiilor de stat este de importanță strategică, detalii din reformă:
– Toate excepțiile la Legea 111/2016 sunt eliminate;
– Consiliile de administrație interimare sunt permise numai în anumite situații excepționale, acestea sunt detaliate în Lege
– Consiliile de administrație sunt depolitizate
– Un grup unic de supraveghere (task force) este creat la nivelul SGG și va avea responsabilități de monitorizare și coordonare suplimentare
– 10 companii de stat restructurate.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

9 Comentarii

  1. Specialistii deja formati, au parasit Romania, specialistii in curs de formare, vor pleca si ei din Romania – motive: angajari pe carnet de partid, chiar far’ de studii (acum USR/PLUS/PNL) – concursuri trucate, CONTRACTE si finantari tot pe carnet de partid (vezi invartelile lu’ Voiculescu Vlad sa privatizeze spitalele de Stat), coruptia economica si financiara sub Johanis/PNL/USR/PLUS este la apogeu, si nu se mai opreste.
    Deci, aplicarea si realizarea PNRR in Romania, va fi un mare fiasco, deoarece factorul uman profesionist si dedicat – lipseste cu desavarsire, si, va lipsi in continuare. Exemple sunt primarii USR/PLUS care, paraginesc Capitala, distrug ce s-a realizat in transportul urban, in repararea strazilor, etc.

  2. Problema a fost nu lipsa banilor idelilor ci punerea in practica de la caietul de sarcini si contestatiile de rigoare, pana la implementarea unor proiectelor cu autostrazi terminate si sparte luat de la capat nu neaparat din vina si pe banii constructorului. Asta fara vreo legatura cu un partid anume, de stanga dreapta la fel nici nu conteaza.

    Drumul PNRR de la teorie la practica si cu atatea, e cale lunga. Supra-optimismul autorilor PNRR suprerealist raportat la realitatea romaneasca de 20-30 de ani unde s-a demolat si tot demolat ce s-a facut prin alte ere. Adica s-a furat de-au rupt si nu a fost nimeni nici macar cercetat penal pentru privatizare frauduloasa. Aceiasi mafie are oricand acess la PNRR.

  3. TOTI BANII DIN PNRR SI DE LA BUGETUL DE STAT SE DUC LA CLUJ SI IN ERDEY ASA CA MAI VOTATI PNL FOST SI ACTUAL PDL SI USR. DRAGNIAAAA.ACUM PSD ESTE INFESTAT DE OAMENII DE LA CLUJ ASA CA VOTATI PSD.DRAGNIAAA. NU ERA BUNA CRESTEREA ECONOMICA DIN ANII 2015-2019,NU ERAU BUNE CRESTERILE SALARIALE SI DE PENSII DIN ACEA PERIOADA,NU ERA BUN NIVELUL EURO,NU ERA BUNA VALOAREA RELATIV SCAZUTA A DATORIEI TARII,NU ERA BUNA LEGEA PENSIILOR. AU IESIT IN STRADA SA PROTESTEZE CA NU ERA BINE SI ACUMA O INGHIT CU PICAMARUL.UN MOLDOVEAN A FACUT UN METRU DE AUTOSTRADA E ACUM O SA VINA GRAMEZI DE AUTOSTRAZI.VA UREZ SCLAVIE USOARA.VOTATI ARDELENII.

  4. In practica,saracia va fi combatuta prin largirea locurilor de liniste,pace vesnica si verdeata.

  5. Sărăcia va fi combătută prin mai multă sărăcie. Ce eram noi țara muncii ieftine în UE, după vreo 2-3 ani de inflație de 5% și fără majorări salariale vom ajunge la nivelul lui 2015 sau mai înapoi.
    Nu auzi că vor duce salariile minime la 3000 de lei, care oricum ar fi tot în coada clasamentului ar fi in UE, dar ar face o diferență mică, având în vedere că la privat 1/3 din contracte sunt pe minimul pe economie.
    Și cireașa de pe tort este că vom mai adăuga la datoria țării încă 15 mld de euro, doar atât.

  6. Cum vor combate saracia? Pai ptr inceput prin taierea pensiilor pe contributivitate. Restul, specialii si ceilalti ptr care se folosesc denumiri eufemistice ca de serviciu (tot pe baza de criterii SPECIALE acordate, nu pe contributie) raman. Scoaterea indicelui de corectie va duce la diminuarea pensiei ptr. toti cei pensionati din 2013 (parca) incoace. Probabil nu se va taia, dar li se va mai indexa pensia la pastele cailor. Va imaginati cum se va trai cu o pensie inghetata la 1500 RON (pensia medie azi) peste 10 ani?!
    Scopul reformei pensiilor este TAIEREA lor, nu aducerea lor la un nivel DECENT. Iohannistii au nevoie de multi bani, multa clientela de satisfacut, multa taxa de protectie de plati. Se tot vorbeste de sustenabilitatea pensiilor. Pai nu taind din pensii ci marind numarul plocurilor de munca se face asta nenorocitilor. Si RO si HU au cam 25% din populatie pensionari. Diferenta este ca in HU 4,6 mil de angajati sustin 2,5 mil de pensionari iar in RO 5,6 mil.angajati sustin 5 mil. de pensionari. De ce nu vorbesc de aceasta problema? Nu aruncand pensionarii peste bord se face eficient sistemul ci crescand numarul de angajati/contribuabili !!! Aaaa, pe asta voi ar trebui s-o facei dar nu stiti, si atunci tratati efectul si NU CAUZA !!!

  7. Sa ne spuna Catu si ai lui : cum a ajuns PIB-ul la un deficit de 9,8% in doar 1 an si 3 luni, deci o ,,crestere” de aproape 7 procente fata de 2019; in 2024 se angajeaza sa-l readuca sub 3%, dar doar prin masuri de austeritate(inghetari de pensii si salarii, cresteri de preturi…); vorbesc de crestere economica de pana la 7%(?!) dar fara ajustari in nivelul de trai; probabilitatea nesustenabilitatii bugetului de pensii, dar fara masura esentiala -chiar si pe intelesul unui muncitor necalificat- crearea de noi locuri de munca, etc….etc. Chiar toti suntem naivi ?! Alegerile din ultimii 21 de ani confirma ca, din pacate, sunt multi, foarte multi romani cu capul in nori.

  8. 1. “minim 140.000 mp construiți pentru locuințe pentru tineri/specialiști în mediul urban. Visul lui Ceaușescu să fie colonii de cladiri la țară. “A mai fost metoda PDL Udrea. . Regimul Tăriceanu a decis ca în centrele universitare să se facă locuințe pentru medicii rezidenți. A început reabilitarea unei structuri de beton părăsite și când a fost aproape gata doamna Udrea atunci “ifatigabilă silfidă” a zis: discriminare! toți tinerii să aibe acces. Și a fost umplut de tineri pensionari PDL.. 2. 3.000 km de piste pe trasee velo naționale inclusiv traseele EuroVelo. Centrului Naţional de Coordonare Velo(???) . Ce autostrăzi? EuroVelo! Mai este mult pànă la Oslo? Taci și pedalează. SĂ LEGĂM PROBINCIILE ISTORICE PRIN PISTE Velo! Vedea-l-am pe domnul președinte Iohaniis cu escorta de SPP venind vineri la Sibiu, toți pe bicicletă pedalând pe Dealul negru. 3. “12 rute (trasee) culturale dezvoltate și marcate, 30 castele, etc…”. Bisericile fortificate săseși sunt de mult legate. Trebuie refacute 28 de castele ale grofilor din Ardeal și drumuri ca-n palmă până la ele. În rest celule solare, încălzire solară și declarare traseu turistic pe văile unde sunt cabanele celor din SRI, SPP, STS, ale prefecților și subprefecților, președinți de Consilii Județene, celor celor cărora sunt delegate atribuțiile acestora, parlamentari și Cîți lume bună or mai fi. 4. “ 200 de spitale digitalizate”. Am vazut pe TV 5 doctoriță zicând că programul facut de un privat a costat 100 Milioane euro. Întreba nu era mai bune de acei bani să se cumpere aparatură și să completate de mână pe formulare tipizate ce tastează acum la calculator? 5. 10 companii de stat restructurate. Ex. Spargerea Hidrolelectrica și alte Nouă, spre a fi vândută Germaniei, Austriei, Olandei, Turciei, Greciei! 6. Etc…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.