Portrete de legende. Belmondo și Gabin, în februarie, la TV5MONDE

Belmondo par Belmondo, un excepţional documentar

TV5MONDE dedică luna februarie legendelor cinematografiei franceze Jean-Paul Belmodo și Jean Gabin, printr-o privire asupra filmelor în care au jucat, dar și asupra vieții din afara platoului de filmare. Programul special include două documentare de excepție, cu subtitrare în limba română.

Sâmbătă, 3 februarie, de la 15:00, aţi putut viziona Belmondo par Belmondo

Paul Belmondo povestește despre Jean-Paul Belmodo; părintele se încredințează fiului. Ocazie de a revedea cariera actorului francez și de a-i întâlni pe Alain Delon sau chiar pe Ursula Andress. Din Copacabana pe străzile Romei, trecând prin Normandia și peste acoperișurile pariziene, familia Belmondo revizitează locurile mitice în care a filmat Bébel.

« Un documentar excepțional», titrează Sens critique

Sunt amintite filme celebre ca À bout de souffle (1960), L’homme de Rio (1964) sau Le professionnel (1981)

Să amintim una dintre replicile celebre ale lui Belmondo, din pelicula Doctor Popaul, de Claude Chabrol (1972): « M-am săturat să fiu iubit pentru mine însumi; mi-aș dori să fiu iubit pentru banii mei».

Jean Gabin şi Jean-Paul Belmondo

Miercuri, 7 februarie, de la 22:00 şi luni, 12 februarie, de la 15:00, nu rataţi Un Français nommé Gabin.

Un documentar magnific, puternic apreciat de critică, care ilustrează viața și cariera lui Jean Gabin: visele sale din copilărie, cele 95 de filme în care a jucat, săruturile și palmele memorabile din filmele sale, caracterul scrupulos și carisma… Un actor al timpurilor sale, un erou discret, în același timp, extraordinar, un mit al cinematografului francez.

Producţia este, potrivit Le Monde, « Un portret sensibil și fără prețiozitate al Regelui cinematografiei franceze. »

Jean-Paul Belmondo

Dintre filmele sale celebre să amintim La Grande Illusion (1937), La traversée de Paris (1956), Le Président (1961).

De neuitat, una dintre replicile celebre ale actorului, spusă lui Michèle Morgan, în Le Quai des Brumes, de Marcel Carné (1938) « T’as d’beaux yeux, tu sais » / « Ai ochi frumoși, știi… »

TV5MONDE este canalul internațional al francofoniei ce difuzează în România programe exclusive cu subtitrare în limba română: filme recent premiate, cinema clasic, documentare ample (de istorie, cultură, descoperiri), emisiuni art de vivre și de savoir faire (de gastronomie, design, călătorii), seriale originale, precum și producții de divertisment (jocuri televizate, muzică), emisiuni pentru copii și magazine care acoperă în profunzime actualitatea internațională.

Jean Gabin şi Michele Morgan

Cu o rețea mondială de 11 canale distincte (9 generaliste, regionalizate și 2 tematice, online), ce ajung în 354 milioane de cămine, din 198 de țări, pe toate platformele, cu programare localizată subtitrată în 12 limbi, TV5MONDE se adresează vastei comunități francofone globale, precum și mediului cultural și de afaceri. România este a treia țară, ca audiență, pe plan mondial, după Franța și Republica Congo, cu peste 7 milioane de cămine românești. TV5MONDE este prezent în oferta tuturor operatorilor de cablu, din 1990.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 10
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

4 Comentarii

  1. A fost deja ;l-am vazut acum cateva zile.
    M-am bucurat nu numai de el ,ci si de Robert Hossein ,care a facut teatru si film ,dupa seria Angelique.
    Teatru a mai facut si cu un bun prieten scriitor,Frederique Dard ,alias San-Antonio ,un adevarat curent frantuzesc.
    In Paris Match este un expozeu legat de Alain Delon ,care ramine neschimbat de mai mult timp.
    TV5ul ne leaga din cand in cand de lucruri frumoase,pt care ii multumim.

  2. Considerați că s-ar putea zice că mai toate replicile bune „au fost luate” de artiștii francezi ?

  3. – Nici aici nu se pomeneste de filmarile lui J.P.Belmondo in Romania (au tinut aproape sase luni, fiind vizitat si de Ursula Andress!). In documentar, marele Claude Brasseur povesteste ca la filmarile impreuna cu Belmondo pt.filmul regizat de J.P.Rappenau „Mirii anului doi” (1969 ?) tatal sau care era distribuit intr-un rol secundar a facut o mare betie intr-un local din Bucuresti. Deoarece a lovit chelneri si clienti ai localului si a strigaat impotriva regimului comunist a fost arestat si detinut de autoritatile de la Bucuresti doua luni de zile, timp in care productia a stagnat. In cele din urma actorul francez a fost expulzat si productia reluata, partea franceza imputand partii romane intarzierile si acoperind cazul prin asazisa slaba pregatire a operatorilor romani si precaritatea echipamentelor de la studioul Buftea. C. Brasseur mentioneaza in documentar ca la incident a venit „la police et des troupes de la gendarmerie”. Mai sunt in viata dintre actorii romani care au jucat in rolurile secundare in acest film (Adela Marculescu,Mihaita, Gaitan, Julieta Szony, Alexandru Lungu s.a.), precum si din echipa tehnica, si care ar putea spune multe despre aceasta, din pacate, ultima colaborare cinematografica romano-franceza de prima mana. Intotdeauna cand vizionez acest film simt o mare frustrare ca roman pt. ca producatorii nu au inclus pe generic niciun nume romanesc de actori – si ce mari actori, Julieta Szony debuta in cinematografie cu acest film francez alaturi de J.P.Belmondo si Marlen Jaubert si a trait si mai traieste si acum ca si ceilalti actori din Romania marea deceptie de a nu se vedea pe generic…. !

  4. @Hadrian. In completare, nefiind pe generic actorii si cei din echipa tehnica de la studioul cinematografic din Buftea, inteleg ca au ramas si neplatiti. Cum filmul a rulat si pe ecranele romanesti si inainte de `90 reiese ca drepturile de autor nu le-au fost platite….!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.